KOJ

Vedlikehold Tesla model S - hva bør jeg gjøre?

Nybegynner og "helt grønn" på bil. Etter å ha forsøkt navigere Google jungelen sitter jeg igjen smått forvirret. MEN! fant til slutt dette stedet og kaster meg ut i det i håp om at ingen spm er for dumme;)

Mitt spm er; hva bør jeg gjøre for å beskyttet bilen ( sort farge) for vinteren og livet/veien videre?

Hva bør jeg gjøre med engang og evt videre?

Per i dag har jeg ikke mulighet til å kjøpe fullt sett m utstyr og gjøre jobben selv( men planer om dette siden ).

Jeg har lest om opticoat, ditec,nanolex etc med tilhørende plusser og minuser, og å la entusiaster på forumet her med hjerte for bil gjøre jobben.

Hva anbefales? Og hva bør det koste?

Videre lurer jeg på hva som er det nødvendige ukentlige vedlikeholdet?

Er dette noen poletter på Statoil med avfetting og spyling, og polish til sommern?

Stor takk for svar:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor i norges land holder du til? så kan du heller få tilbud fra detailere i nærområde ditt, med tilhørende forseglinger/vokser :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nybegynner og "helt grønn" på bil... ... Stor takk for svar:)

Velkommen hit. :) Å besvare alt du spør om grundig, er ganske omfattende. Jeg gir deg noen prinsipper, så vil sikkert mange gode entusiaster her inne fylle på med gode eksempler. Setter du bort jobben bør du velge noen som gjør noe mer enn bare å legge en beskyttelse, særlig på sort bil.

Hvordan beholde bilen pen generelt?

Svar: Vaske riktig/skånsomt er det aller viktigste. Hovedprinsippet ved skånsom vask er kjemikalier mot asfalt, salt og generell møkk, som etter noen minutter spyles av med høytrykkspyling. Da er bilen mest mulig ren før berøringsvask(håndvask), og det gir minst vaskeriper.

Hvordan beskytte bilen?

Svar: Legge et lag voks/lakkforsegling eller annen beskyttelse som gir "lotuseffekt" (vannskrekk) og gjør at møkk slipper lett ved forvask. Det er en fordel for miljøet som spares for kjemi, og for bilen som lettere er ganske ren før berøringsvask.

Hvordan gjenopprette nybil-utseende og vedlikeholde bilen?

Svar: Uansett hvor flink man er til å stelle bilen, vil den få bruksmerker og generelle slitasjeriper fra vask og at folk kommer inntil bilen når den ikke er helt ren. Her er slipende polish (tilsvarende mildt flytende sandpapir) og poleringsmaskin løsningen for å fjerne slitasjeriper permanent. Etter å ha slipt lakken fri for riper, beskyttes den nok en gang med voks/lakkforsegling. Er man forsiktig og behandler bilen pent, kan det gå flere år mellom hver gang en trenger maskinpolering. Bilen bør rebehandles med et lag voks når vannet ligger flatt og ikke lenger "perler" seg på lakken.

Hva velger man som beskyttelse?

Svar: De fleste vokser og lakkforseglinger mister vannskrekk/perleeffekt etter noen måneder. Da kan man enkelt vaske bilen grundig å legge et nytt lag voks på 60-90 minutter. Det finnes en jungel av ulike produkter, og varigheten er avhengig av mange faktorer, som lakktype, vær, vind, bruksmønster osv.

Det viktigste for at en bil ser blank og pent ut, er uansett ikke voksen eller beskyttelsen som ligger oppå lakken, det er tilstanden på selve lakken, og hvor lite slitt lakkoverflaten er. Da er vi igjen tilbake til hvordan bilen vaskes/rengjøres, og om den får fjernet riper permanent med maskinpolering ved behov... ;)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Vårhus nevner, hvis du forteller hvor du bor, så kanskje det finnes noen i nærheten som kan hjelpe deg.

Min mening er at når du har Tesla Model S med sort lakk bør du få lagt en av de solide lakkforseglingene som Gtechniq, Nanolex etc, fordi lakken er helt sinnsykt lett å lage riper på.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raske svar! Imponert :) jeg bor på Bislet i Oslo

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ØHN kan det med å svare ;) Finnes vel endel detailere i oslo området. DavidRS holder til rett utenfor, og han har tatt sin andel tesla og gjør strålende resultater hver gang :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk Vårhus & co! Sender DavidRS en forespørsel:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forespørsel besvart! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja David. Hjelpsom kar du :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive