Gå til innhold

Spørsmål angående polering,


farrisbanden

Recommended Posts

farrisbanden

Hei,

Jeg har et spørsmål ang polering av mine tre biler, jeg var tidligere veldig interesert i bilpleie men merker nå at interessen har dabbet av litt. hovedsakelig pga mangel av tid og desverre utålmodighet. Jeg har prøvd mange merker, begynte med Autoglym, gikk over til Sonax, og nå Meguiars. Nå har bilparken min blitt litt mer seriøs og jeg ser nå at det blir for dyrt å sende alle tre på proffesjonell bilpleie to, tre ganger i året.

Jeg har gritguard vaskebøtte, Meguiars vaskehanske og microfiber klut til tørking, Meguiars lilla vaskesåpe. Vasker alltid bilen med høytrykk (Nilfisk Alto med såpedispenser) og skummer bilen ned med Turtle Høytrykkshampoo (den som lukter kirsebær mmm)

Til polering har jeg brukt følgende: Biltema to-hoder poleringsmaskin, Ferm et hodes poleringsmaskin, Meguiars DA adapter til å sette på en elektrisk drill, masse microfiber kluter osv, Auto Glym polish (den med rød etikett) Meguiars 3 step Deep Crystal Polish, NXT Generation wax. Clay bruker jeg når jeg gidder..

Den første bilen:

Mercedes A-klasse 2013 modell i rød signalfarge. Jeg har polert den to ganger, og ikke blitt fornøyd. Selv om bilen er nesten ny så har den fått vaskeswirls og de irriterer meg grenseløst, antar det er fordi jeg kjøpte den som demobil. Jeg er supernøye når jeg vasker den, men jeg blir fryktelig demotivert når jeg ser at lakken ikke blir noe spesielt bedre med de produktene jeg bruker, enten så er lakken fryktelig hard, eller så gjør jeg alt feil/bruker feil produkter.

Den andre bilen:

Mercedes CL500 2000 modell i Almandine Sort perlemormetallic, kjøpte denne i sommer og var da proff behandlet av forige eier og er veldig hel og pen i lakken, jeg bestemte meg i utgagnspunktet for å ikke bruke den i vinter for å skåne den for saltetm men denne bilen er så avansert at jeg ikke tar sjangsen på å la den "stå seg i hjel". Og så er V8 fryktelig morsomt.

Den tredje bilen:

En arbeidsbil, Renault Laguna ll 2003 modell, svart metallic. Denne kjøpte jeg for fire år siden og den var meget pen i lakken, den var tidligere kollisjonsskadet og jobben var ikke spesielt bra utført, det bærer den preg av nå i form av lakkslipp i hjulbuene bak, dette skal jeg sette bort i løpet av vinteren/våren og lakkererern har sagt at det er bedre å vente til den er nylakkert med å få den polert. Denne bilen er den som har vært lettest å få bra, så denne har jeg ikke slitt like mye med.

Så kommer spørsmålet, hva slags produkter burde jeg satse på? Av erfaring er lakken på Renault forholdsvis myk og lett å fjerne swirls/små riper, i motsetning til den røde Mercedes som tiltrekker seg små striper av å se på den omtrent. Så jeg har innsett at jeg må ha forskjellige produkter til de forskjellige bilene. Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Hvis du legger i litt penger å kjøper deg et Rupes LHR15ES deluxe-kit så får du med pads og polish som du burde klare å gjøre en god jobb på alle disse 3 bilene. Det koster litt, men da har du en fantastisk maskin og midler til å hanskes med det meste. I tillegg er det lett å få knallbra resultater med Rupes. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farrisbanden

Må jo nesten se på det som en investering, må jo fort regne med 2-3000 kr i proff bilpleie per bil, så å kjøpe denne pakken blir ikke dyrt på lang sikt, men jeg må spørre litt dumt, jeg forstår at man skal polere bilen del for del, altså skjerm for skjerm, panser for panser osv. Men, hvor lenge skal man holde på per del? Hittil har jeg bare fått dekket lakken med polish godt inn, la oss si, to tre min med polering og that´s it. Jeg har prøvd lengere, men ser ikke noe spes forbedring. Mulig jeg er dum der, men er det noen fasit på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Må jo nesten se på det som en investering, må jo fort regne med 2-3000 kr i proff bilpleie per bil, så å kjøpe denne pakken blir ikke dyrt på lang sikt, men jeg må spørre litt dumt, jeg forstår at man skal polere bilen del for del, altså skjerm for skjerm, panser for panser osv. Men, hvor lenge skal man holde på per del? Hittil har jeg bare fått dekket lakken med polish godt inn, la oss si, to tre min med polering og that´s it. Jeg har prøvd lengere, men ser ikke noe spes forbedring. Mulig jeg er dum der, men er det noen fasit på dette?

Svaret er "enkelt", du holder på til du er fornøyd.

Disse produktene skal ikke "smøres inn". Se på det som slipemiddler (det er faktisk slipemiddler som brukes her) og at du skal slipe bort lakk med forskjellige steg til du har en ripefri og blank overflate som du er fornøyd med.

Hvis ikke du allerede har sett denne tråden, så ta en titt her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

farrisbanden

Ok, forsåvidt godt svar, den røde Mercedes har jeg "gitt opp", blir ikke fornøyd med resultatet, så antar at det er noe i veien med produktene jeg bruker. Jeg har nå tre poleringsmaskiner, biltema to hoders har jeg bruk mest, mest fordi jeg synes den er enkel og bruke, kjøpte Ferm poleringsmaskin i fjor etter å ha fått anbefaling fra en bekjent, men den er så tung å jobbe, og veldig uhåndterlig så den har jeg rett og slett lagt på hylla. JJeg var på Bilxtra for to-tre år siden en Meguiars poleringsmaskin som virket veldig liten og nett og selgeren anbefalte den på det sterkeste men prisen da var litt for høy, så da gikk jeg for billigere alternativer. Den siste kjøpte jeg i sommer på en stand, Meguiars DA roterende pad som du setter på en elektrisk drill og den likte jeg veldig godt, synes den fungerte bra men veldig slitsom å jobbe med en drill. Men da forstår jeg at ny poleringsmaskin er tingen akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

To flotte Mercedeser du har! Ville kjøpt en Flex DA og tittet på ØHN`s poster her inne :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, forsåvidt godt svar, den røde Mercedes har jeg "gitt opp", blir ikke fornøyd med resultatet, så antar at det er noe i veien med produktene jeg bruker.

Det er nok ikke noe galt med produktene dine, problemet er bare at det ikke er slipemidler i noen av de, kun kjemisk rens.

Skaff deg andre produkter fra grov til fin, både polish og puter, så blir det nok fart på sakene ;)

Edit: Så det du strengt tatt trenger nå er nye produkter og pads, ikke maskin, men når du først er i gang kan du jo like godt kjøpe det i samme slengen.

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Et tredje alternativ er å kjøpe kestrel Das 6-pro som er lik meguiars maskinen du nevner, bare kraftigere. Til maskinen kunne du prøvd meguiars sitt "nye" microfibersystem som består av to typer microfiberpads (grov/fin), og to typer polish (grov/fin inkl beskyttelse).

Dette er produkter som er meget enkle i bruk, og gir et godt resultat med forholdsvis lite innvesteringer.

Beskyttelsen som er i finpolishen (finishing wax) er ikke veldig holdbar, så f.eks en collinite voks i tillegg er ev en fin Lsp.

Om jeg skulle valgt mellom Flex og Rupes, synes jeg sistnevnte er meget god å bruke mye, den er meget lettkjørt og så å si null vibrasjoner.

Flexmaskinen er litt "kantete" å bruke å krever litt mer "trening". Begge to er veldig kompetente og gir meget godt resultat.

Er bare å finne ut hvor mye du er interessert i å bruke, så kan du sikte deg inn på prisklassen din:)

Lykke til!

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...