200sxholmen

Vask etter polering. Trenger fort svar..

21 innlegg i emnet

Hei! Er ganske newb og lurer på noen pleier å vaske bilen etter de har polert/ før de vokser ? Mtp. poleringsrester innimellom sprekker ol. Evnt. hva skal jeg bruke for å vaske bil etter polering (scholl s3g og s30)/ før jeg vokser ?? -Håvard

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spray på Surfex, ta en kjapp håndvask, tørk og voks ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle gjør forskjellig her, noen vasker ikke, noen vasker, noen bruker surfex og avspyling. Jeg bruker 15 min på å vaske kjapt over, da er jeg sikker på å få bort all polish og støv ;) Kosevask :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spray på Surfex, ta en kjapp håndvask, tørk og voks ;)
Da sprayer jeg surfex 1:15 på hele bilen, skyller vekk og tar en lett håndvask med jifen ??:))
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres bra ut for min del, slik har hvertfall gjort det sikkert 20 ganger nå. Bare du ikke bruker Jif-skurekrem så :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Høres bra ut for min del, slik har hvertfall gjort det sikkert 20 ganger nå. Bare du ikke bruker Jif-skurekrem så :)
Hehe, nei tenke å bruke bilshampo ;) eller så har jeg grønnsåpe da ;)
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler/vasker bilen etter korrigering med de groveste produktene, det er det steget som lager mest gris og når jeg da skal kjøre en eller to finere steg etterpå, er det ikke så nøye om det blir litt microswirls etter vask og tørk.

Liker ikke å vaske/tørke etter finpolish, jeg satser på minst mulig berøring av lakken mellom finpolish og voks ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler/vasker bilen etter korrigering med de groveste produktene, det er det steget som lager mest gris og når jeg da skal kjøre en eller to finere steg etterpå, er det ikke så nøye om det blir litt microswirls etter vask og tørk.

Liker ikke å vaske/tørke etter finpolish, jeg satser på minst mulig berøring av lakken mellom finpolish og voks ;)

x2

Anbefaler å spyle av grovpolish så man unngår mikroriper på sluttsteget. Ikke ta berøringsvask etter finkorrigering før voks/LSP. Det lager lett litt ugang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

X3!

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville også tatt vask etter grovjobben, før avsluttende steg.

Fort å få ugang som nevnt og du kan/bør ta en slags wipedown (etter finpolering) for å få bort oljer etc som ligger igjen på lakken.

Det er ganske fort gjort, også går jeg over dørkarmer til slutt..:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

x2

Anbefaler å spyle av grovpolish så man unngår mikroriper på sluttsteget. Ikke ta berøringsvask etter finkorrigering før voks/LSP. Det lager lett litt ugang.

Aldri lagd noe ugang for meg. Det som evt. kommer frem på lakken da, er det jo greit å rydde opp i. Vaskehanske, bilsåpe og bøtte med grit guard lager heller ikke noe riper, når man uansett har fått bort polish med surfex og avspyling først. Men som sagt så er det ikke noe fasit. Jeg gjør det på min måte, fordi jeg vet det funker.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri lagd noe ugang for meg. Det som evt. kommer frem på lakken da, er det jo greit å rydde opp i. Vaskehanske, bilsåpe og bøtte med grit guard lager heller ikke noe riper, når man uansett har fått bort polish med surfex og avspyling først. Men som sagt så er det ikke noe fasit. Jeg gjør det på min måte, fordi jeg vet det funker.

Hva er poenget med å evt. skulle rydde opp i noe etter at man er ferdig med poleringen, når man kan sikre seg ved å ta vasken før de avsluttende stegene?

At du ikke får vaskeriper ved berøring med vaskehanske og tørkehåndkle er jo ganske unikt.. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fint for deg :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe berøringsvask her i gården, jeg skumlegger/surfex og spyler godt. Så prøver jeg å blåse vekk det meste av vannet med trykkluft før jeg tørker :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er poenget med å evt. skulle rydde opp i noe etter at man er ferdig med poleringen, når man kan sikre seg ved å ta vasken før de avsluttende stegene?

At du ikke får vaskeriper ved berøring med vaskehanske og tørkehåndkle er jo ganske unikt.. ;)

Tar man siste vasken rett før voks så er man helt sikker på resultatet, man kan jo ha uflaks ved finpoleringen, og da er det dumt at det ikke blir fanget opp tenker jeg da ;) Men som sagt ingen fasit. Kjempefestlig med den tonen enkelte har her inne om dagen forresten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg vasker av bilen etter polering så liker jeg også best å gjøre det før finsteget. Det blir sjelden noe særlig støv av det. Om jeg tar wipedown avhenger av hva slags LSP som skal på til slutt. Nanolex produktene krever det, mens med Collinite #845 er det unødvendig. Mens med andre typer voks går diskusjonen livlig om hva som er best.

Men veldig ofte har det bare blitt til at jeg har blåst av støv med trykkluft og gått over med wipedown og en microfber før finpoleringen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar man siste vasken rett før voks så er man helt sikker på resultatet, man kan jo ha uflaks ved finpoleringen, og da er det dumt at det ikke blir fanget opp tenker jeg da ;) Men som sagt ingen fasit. Kjempefestlig med den tonen enkelte har her inne om dagen forresten.

Tanken er god den, men å vaske nypolert lakk uten LSP, med stor overflatespenning og dårlig glid, kan skape ugang. Selv om du aldri har opplevd det, har jeg erfart det på ømtålig lakk. Da er det et greit tips til trådstarter, som sier han er fersk med dette, som en heads up. Det er ikke nødvendig å måtte vaske hvis en er usikker på om siste finish er bra. Mer praktisk da å ta wipe down underveis på sluttsteget, så en veit ting er i orden før LSP. Da står man med maskinen i hånda og kan få finish 100% med en gang. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier aldri å håndvaske etter poleringen, blir det støv foamer og spyler jeg bilen og evt. jobber inn med detailbrush på gummilister. Føler det blir smør på flesk å håndvaske, og det kan forekomme riper på myk lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier heller ikke håndvaske hvis jeg tar vask etter polering, da er det i såfall sterk surfex, skum og avspyling, også meget forsiktig tørk. Ellerså pleier jeg å blåse bort støv med kompressor og blåsepistol mens jeg holder på, også går jeg over med en IPA wipedown etter grovsteget. Jeg pleier aldri bruke wipedown etter finsteget om jeg skal legge voks. Bruker kun wipedown hvis jeg legger Gtechniq eller lignende. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig det, avspyling er toppen. Personlig har jeg slutta helt å vaske biler mellom maskinpolering og voks. Så lenge man tørker grundig av bilen tilslutt, og blåser bort støv med trykkluft, blir det som regel alltid helt bra. Husk også å se over dørkarmer og bak tanklokk. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive