Gå til innhold

Skumkanon som ikke funker på Nilfisk Alto


Alpejohn

Recommended Posts

Hei,

Har skumkanonen fra Bilnerden.no. Den funker kjempebra på Katcher (vet ikke hvordan man skriver det :P ) som jeg har hjemme, den er ikke spesielt stor, men av "tønne"-typen om det sier noe. :)

Vasker ofte bil på jobb i vinterhalvåret, og her er det litt forskjellige spylere fra Nilfisk Alto.

Var på Tess og fikk meg (fikk gratis ja :lol: ) Nilfisk Alto adapter/tut til skumkanonen så jeg kunne bruke den på jobb. Men etter alt var montert med gjengetape og hele pakka, fikk jeg bare en svak frøs, var ikke nok trykk til og danne rett spraybilde en gang, kun på rett stråle, men den var så svak at det knapt kom noe såpe i det hele tatt. Det renner mer en det spruter for og si det slik.

Dette var på en Nilfisk Alto av denne typen, veldig kraftig spyler dette her. Men klarer altså ikke og få futt i kanona. (Vet ikke helt om modell navnet stemmer med den/de vi har vel og merke, men ser lik ut).

Prøvde den på en annen Nilfisk Alto vi har, som er en stor pumpe fastmontert på veggen, som virkelig er kraftig, denne funket kanonen

kanon ( ^_^ ) på! :) Men den er plassert der man ikke får inn bilen selvfølgelig. :rolleyes:

Er det noen som vet grunnen, og kanskje har tips til hva jeg har gjort galt, eller om det er mulig og få den til og fungere på disse spylerene? :)

Hilsen Fredrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er en industrispyler av eldre årgang så er de gjerne utstyr med funksjon for å stoppe dersom det er lekkasje en plass i systemet, samtidig har de gjerne ikke mulighet til å justere trykk og vannmengde automatisk og resultat blir da at spyleren oppfatter det som en lekkasje når skumkanonen er koblet på. Jeg skal ikke si noe sikkert, men jeg har vært borti dette selv. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det kan jo høres rett ut, de er ikke nye da, er nok en del år. Kan det hjelpe med et tynt rør mellom kanona og håndtaket kanskje? For og gjøre det litt trangere for vannet å slippe ut? :) Prøvde på en annen spyler av samme type, den pulserte med trykket, så den spylte skikkelig hvert sekund, akkurat som den stilte opp trykket, så ned, så opp, så ned osv. Så spørs om det er noe i det du sier. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte dissekere på overgangen til min, løsnet på en skrue som virkelig satt godt fast midt inni et sted, og da slutta den å spytte under bruk, en Nilfisk Alto 150.1 (trur jeg) som var misfornøyd.

Fant bilde her på forumet i en annen tråd av den skruen, sitter i sofaen med nettbrettet så trur ikke jeg får til å finne det igjen før batteriet går tomt;-)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte dissekere på overgangen til min, løsnet på en skrue som virkelig satt godt fast midt inni et sted, og da slutta den å spytte under bruk, en Nilfisk Alto 150.1 (trur jeg) som var misfornøyd.

Fant bilde her på forumet i en annen tråd av den skruen, sitter i sofaen med nettbrettet så trur ikke jeg får til å finne det igjen før batteriet går tomt;-)

Supert om du kunne funnet det bildet neste gang du er på PC, eller har mer batteri! :)

Men jeg har ikke noen skrue på overgangen min, har kun den delen som skal inn i spylerhåntaket skrudd rett på selve kanona.. :) Har sett noen som har et lite rørstykke mellom håndtaket og kanona da, men dette har ikke jeg. :huh: Vis det har noe og si i det hele tatt da.. :)

Sånn har jeg gjort det;

nilfisk-kew-alto-quick-release-snow-foam

Men jeg måtte dreie av litt på adapteret, da gjengene satt for dypt inn i den. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit ikke om dette er fasiten, men jeg tipper du har feil dyse i kanonen.

Disse kanonene kan fås med 2 str. på dysene, ettersom hvor stor vannmengde spyleren gir.

1.25 og 1.4mm står en klistrelapp som sier hvilken det er.

Du skriver heller ikke om spyleren går, eller bare stopper hele tiden.

Hvis du har en dyse på 1,25mm, og den skulle vært større, så kan du evt skru den ut og borre den opp til 1,5mm for hånd.

Ikke bruk drill.

Ulempen blir jo da selvfølgelig at du kan risikere at den vil bli for stor, og det ikke vil bli skikkelig trykk til den spyleren du har hjemme.

Evt kan du om du har muligheten å få lånt en med større dyse, slik at du kan få prøvd om det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende stemmer. :)

Glemte og forklare nærmere hva som skjer;

Når jeg trykker inn håndtaket, starter spyleren og det kommer vann ut. Men med svak stråle så det blir bare frøs og renner så og si rett ned. Blir det samme om man tar av kanonen og bruker kun håndtaket, da starter spyleren men går på "tomgang" om man kan si det. Usikker på om det er kun vanntrykket fra nettet som lager trykk eller om den faktisk pumper ut noe vann.

Men virker logisk slik som Freebird sier, at den tror det er en stor lekkasje, og derfor lar kun vannet passere igjennom uten at den pumper noe trykk. Mulig det er en kombinasjon av feil dyse og en spyler som tror det er lekkasje..fordi det er feil dyse? :)

Er det mulig og få kjøpt slike dyser noen plass? Skal sjekke rundt hos de som selger først vertfall. :)

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres mer ut som det er noe i spyleren ja.

Virker spyleren med vanlig høytrykkslanse?

Mulig du kan justere trykket på spyleren.

Veit ikke om noen som har dyser, men det er sikkert noen som kan bestille for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spyleren virker som F med spylerøret på, fryktelig sterk sak! :)

Er ikke noen skru for og justere trykk tror jeg. :huh:

Edit:
Men i følge reperatøren på jobb, så er de ganske følseomme for rett dyse, så det spørs om det rett og slett er for lite motstand til at pumpa starter skikkelig.

Kanskje jeg må prøve og lage et rør i mellom, og banke det flatt for og lage litt mer motstand.. :P

Eller et rør med en skrue man kan skru inn for og minke arealet og lage mer trykk.. :)

Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sente mail til autobrite, han sa også jeg må utvide dysa. Lurte på om den pulserte når jeg spyler, det gjor den andre tilsvarende spyleren jeg prøvde på. Og da mente han jeg må utvide dysa. Skal sjekke på tess! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

På jobben har vi en Neptue 8 fra Nilfisk. Bruker samme kobling som du har og bruker den uten dette røret imellom kobling og kanon. Det fungerer utmerket uten noe tull.

1384779584_Ni7esQoz_alt2735825m0.jpg

Tror ikke det er noe feil med dysingen da den fungerer på den andre høytrykkspyleren dere har og spyleren med problemet mest sansynlig ikke leverer mer enn denm andre du har testet på (utifra det jeg kan forstå så er den andre sprekere).

Neptune 8 (som vi har) leverer 2000 liter i timen og 180 bar og den fungerer som sagt utmerket med skumkanon.

Mulig det er noe feil med spyleren, eller at det er en slags sikkerhetsventil i spyleren som skumkanonen klarer å aktivere? Hvis dette er tilfelle (og spyleren har display) så får du nok en feilkode i displayet på spyleren.

LEA tenker jeg det står hvis dette skjer. (Feilkodeliste finner du på side 143 her).

Har du prøvd å skru fra hverandre delene i kanonen og blåse igjenom for å forsikkre deg om at det ikke er noe som er tett inni den?

Tror ikke du har samme problem som jeg hadde, men kan jo nevne det.

Plutselig begynte min å fuske slik at det kom kun vann noen ganger. Problemet her var at slangen i flasken klarte å suge seg fast i bunnen. Ligger slangen inntil bunnen så burde du skråskjære den. ;)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er ikke 100% sikker på specs på de forskjellige, men det skal jeg finne ut på mandag. Har en til av samme typen (som ikke funker), skal prøve den på denne også og se om det er likt. Har enda en spyler, også nilfisk, men dette er en som står på noe ala trillebårhjul. Skal prøve på den også. Det er ikke display på noen av dem vi har, bortsett fra den med dieselvarmer på, kanskje jeg skal teste den også. :P hehe. Men det spørs denne typen som ikke funker kanskje er spesielt følsom på trykket.. Syns det er litt rart dette med dysene, men tviler igrunnen på det er tett, da den funker strålende på den hjemme (som er mye mindre og svakere), og i det hele tatt. Men jeg skal sjekke specs for og sammenligne, så får vi se om der er noe der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en tråd med noe forslag. Mitt problem var at den sprutet vann/skum bare ett-to sekunder av gangen, så det ble alltid så mye ekstra vann i skummingen (kommer alltid litt reint vann først når man starter opp, og samme effekten selvfølgelig når maskina går i sykler på egenhånd).
For å få adapteret til å fungere med nilfisken på jobb (det er en P160 ikke 150 som jeg klarte å skrive tidligere) måtte jeg starte med å file runde de avlange tappene som er på det nedre adapteret på det øverste bildet. Dette for i det hele tatt å få adapteret inn i håndtaket..
Deretter kappet jeg den tuten som ser ut som den er ekstra.

Har akkurat kjøpt meg ny HT og trodde jeg hadde kobling som passet til den (Kew/Alto/Nilfisk kobling fra Bilnerden), men det viser seg at P 160 har en annen kobling enn de mindre spylerene har. Noen som vet hvor jeg får kjøpt denne koblingen?

Her er det et par bilder for å illustrere. Det er da den tykkeste koblingen jeg er ute etter.

IMG_8145_1024x683.jpg

IMG_8146_1024x683.jpg

Mulig det er en annen tråd om dette, men jeg kunne ikke finne den i farta. Legg gjerne ut en link til en annen tråd hvis dette finnes fra før av

Edit:
Når jeg ser på bildene mine nå og tenker meg litt om, så har jeg lest om dette tidligere. Testet igjen nå med litt mer makt og da ser det ut som at den passer. Må nok bare smøre inn o-ringen litt tror jeg :)

Og så dobbeltsjekket jeg at det ikke var oppsugslangen inni flaska som lagde bøll, men min spyttet og harket selv uten den slangen (tok den ut og holdt kanona på hodet, dvs med flaska til værs, for å mate maskina med tyngdekraft)

Det som til slutt gjorde susen hos meg er dette som BSA skriver om i showcase tråden sin. Ekstrem zoom på bildet men det er ikke så mange deler å velge i på det adapteret akkurat.

Tja...ikke at jeg helt skjønner hvorfor og hvordan, men problemet er løst iallefall. :)

Inni her
IMG_0807.jpg

Sitter denne lille følsomme karen.
IMG_0809.jpg

Etter mye om og men og frem og tilbake er konklusjonen:
Den satt for hardt fast. Jeg løsnet den og skrudde den inn igjen, men skru den fast med to fingre. Stopp så fort man merker motstand.Tar du i litt fusker den, løsner du den en halv omregning det samme.
Go figure!?

Men alt ok, nå iallefall, holder trykket og flaska tømmes sakte men sikkert. :)

Supert om du kunne funnet det bildet neste gang du er på PC, eller har mer batteri! :)

Men jeg har ikke noen skrue på overgangen min, har kun den delen som skal inn i spylerhåntaket skrudd rett på selve kanona.. :) Har sett noen som har et lite rørstykke mellom håndtaket og kanona da, men dette har ikke jeg. :huh: Vis det har noe og si i det hele tatt da.. :)

Sånn har jeg gjort det;

nilfisk-kew-alto-quick-release-snow-foam

Men jeg måtte dreie av litt på adapteret, da gjengene satt for dypt inn i den. :)

Jeg trur denne forgjettede skruen sitter inn for der den stålfargede delen er montert på bildet over. Du må med andre ord ha av ståltuten før du ser skruen. Jeg monterte den delen med locktite etterpå igjen :lol: det lakk litt ut av gjengene selv om den slutta å spytte, men nå er alt tight og fint.

edit: enda en sitering og noe skrivefeil

Endret av Gry

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Det er vel den andre Nilfisk koblingen TS har. Den ser slik ut:

NilfiskAlto%20Proffkobling.jpg

Det nederste bildet i Gry sitt innlegg er dysen. Denne burde du ta ut å blåse ren. Det er ikke så mye som skal til for å tette det lille hullet som er i dysen. Den sitter på innsiden av HT-koblingen og demonteres/monteres med en vanlig flattrekker.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye info Gry! :) Skal skru ut dysa og ta en titt, og om Tess har slike, kanksje prøve en litt større. :) Vil ikke ødelegge den jeg har, da den funker finfint hjemme der jeg vasker bil i sommerhalvåret. ^_^

Stemmer det Øyvind G, den typen jeg bruker på jobb. :)

Skal se om jeg får til og filme litt av hva som skjer, bare for og vise det skikkelig. :)

Her er svaret jeg fikk fra autobrite:

Hi There

I guess its "pulsating" as you use the lance? There is something that you can do as a Modification. You need to take off the connector on the lance and the stainless steel bar, then there is a stainless steel screw injector in the chamber of the foam lance.You need to take this out via a screw driver then widen the hole in it by a slightly bigger hole. What is happening is the pressure of the machine is so much that the its not getting through the hole, making this wider will be fine
HTH

Regards Mark
Og her er typen høytrykkspyler jeg bruker hjemme (Som kanona funker kjempefint på) :)
karcher-k650mb.jpg
Endret av Alpejohn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan forstå foreslår Autobrite å ta ut den lille dysa som BSA har bilde av. Og vide ut hullet i den. Jeg ville først forsøkt meg på å løsne den før jeg gikk mekanisk til verks B)

Du kan jo faktisk risikere at den etterpå funker fint på jobb men ikke hjemme? Men om Tess har liggende slike så kan du alltids drive og bytte i mellom

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg vil ikke ødelegge den som står i nå. :) Men skal prøve og løsne på den, slik du foreslo i den tidligere posten, bare for og prøve. :) Og vis Tess har en som gjør at den funker, så får jeg heller bytte dyse når jeg skal vaske på jobb.. Blir jo NESTEN som og legge om til vinterdekk, da jeg stort sett vasker der på vinteren (innendørs :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og komme med en liten oppdatering;

Har snakket med Tess i dag, den nærmeste avdelingen hadde ikke dyser, men fikk tlf nummer til en kar på en annen Tess butikk litt lengre vekk fra her jeg bor, de skulle ha slikt. Skal ringe han i morra og høre. Vis jeg ikke husker feil står det en 1.25 dyse i kanona mi nå. Han på Tess sa også at om den pulserer (som den eine gjorde) så er det tegn på for mye mottrykk. Skal prøve i morra uten dyse i det hele tatt og se hva som skjer.. :P

Håper jeg får tak i ei litt større dyse i løpet av uka kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...