Gå til innhold

Mitsubishi Galant, fusker ved pådrag


Bakken

Recommended Posts

Hei!

Har i det siste fått problemer med min kjære Mitsubishi Galant 1,8l (forgasser.) Bilen har begynt å fuske hovedsaklig på vei til jobb med varm motor. Det varer 3-5 minutter og skjer som regel bare en gang til jobb som er en kjøretur på en liten halvtime. Den begynner helt plutselig å nekte å gå opp i turtall selv med flat pedal. Alt den gjør er å hakke/nappe noe ekstremt. Eneste jeg kan gjøre omtrent er å prøve å holde farten og bare finne meg i litt hopping. Eller så må jeg bare ta foten vekk fra pedalen og bare trille bortover med fullt av blinkende biler bak.

Kan det være noe så enkelt som et bensinfilter som trenger å bli byttet?

Setter pris på svar! :)

Endret av Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt generelt; lenge siden du byttet tenningsdeler: plugger, kabler, fordelerlokk og rotor?

Hvis det var bensinfilteret burde du slite mer hele tiden mener jeg. Heller bensinpumpe/relé hvis det skal være noe i den enden.

Men jeg er ikke Mitsubishi-mann, Christer er sikkert her straks med mer riktig svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Skjer det på samme sted hver gang? Oppoverbakke? Nedoverbakke? Slette? Eller er det helt tilfeldig?

Mye eller lite drivstoff på tanken?

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn helt generelt; lenge siden du byttet tenningsdeler: plugger, kabler, fordelerlokk og rotor?

Hvis det var bensinfilteret burde du slite mer hele tiden mener jeg. Heller bensinpumpe/relé hvis det skal være noe i den enden.

Men jeg er ikke Mitsubishi-mann, Christer er sikkert her straks med mer riktig svar :)

Har ikke blitt byttet noen tenningsdeler så lenge jeg har hatt bilen, det vil si litt over ett år. Vet heller ikke når dette sist ble byttet.

Skjer det på samme sted hver gang? Oppoverbakke? Nedoverbakke? Slette? Eller er det helt tilfeldig?

Altså det skjer sånn omtrent halvveis til jobb. Det er vel sånn tålig slett, vil jeg si. Har heldigvis ikke skjedd i noen bratte bakker enda, tror jeg hadde slitt litt da. :)

Fyller hver søndag, og bruker 25liter til/fra jobb på ei uke. Så det er halv tank på det minste.

Endret av Bakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babelfisken

Hei!

Har i det siste fått problemer med min kjære Mitsubishi Galant 1,8l (forgasser.) Bilen har begynt å fuske hovedsaklig på vei til jobb med varm motor. Det varer 3-5 minutter og skjer som regel bare en gang til jobb som er en kjøretur på en liten halvtime. Den begynner helt plutselig å nekte å gå opp i turtall selv med flat pedal. Alt den gjør er å hakke/nappe noe ekstremt. Eneste jeg kan gjøre omtrent er å prøve å holde farten og bare finne meg i litt hopping. Eller så må jeg bare ta foten vekk fra pedalen og bare trille bortover med fullt av blinkende biler bak.

Kan det være noe så enkelt som et bensinfilter som trenger å bli byttet?

Setter pris på svar! :)

Jeg ville misstenke ising. Ikke ukjent fenomen at det kan oppstå på samme område så lenge temperaturforholdene er ganske like.

Aner ikke om Galanten har automatisk overgang mellom sommer og vinter inntak eller om man må vippe over manuelt.

Antar det er automatisk. Du har antagelig et rør fra manifold inn mot luftfilter/luftinntak. Den kan hoppe av eller ryke og den automatiske venderen kan slutte å fungere (går vel på temperatur antar jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg lurer litt på kondens o.l i tank/filter eller det som babel fisken sier.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke tilfeldigvis ventilene som har kommet for langt ut av spec. Når motoren blir varm endrer det ventilåpningene. Tikker den ?

forgassermotorer er litt mer sensitive til sånnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ikke ut av så mye idag, men bilen sviver iallefall pent, og tikker ikke. Skjedde ikke noe med bilen idag til jobb til en forandring. Var kaldere enn det pleier, rundt 0 grader tenker jeg.

Skal ta meg en lang kjøretur imorgen og se om bilen begynner å fuske igjen, eller ikke.

Å bytte diverse tenningsdeler, er det noe jeg kan gjøre selv eller må jeg levere bilen inn til en mer kyndig person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det varer ca 3min, da vil jeg tørre å ekskludere ventiler / klaring - disse blir ikke bra igjen etter 3-5min uten videre.

Det er dog flere ting dette kan være, noen er allerede nevnt å burde sjekkes.

Hva er km på bilen? Og i servicesenter når var sist dokumenter 60/120/180 service (som er vanlig intervall på plugger i eldre biler) sjekk de gjerne selv også.

Mål motstand i pluggkabler og se etter skader.

Har du peiling nok til å sjekke fordeler/rotor, sjekke tenning, kamvinkel etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det varer ca 3min, da vil jeg tørre å ekskludere ventiler / klaring - disse blir ikke bra igjen etter 3-5min uten videre.

Det er dog flere ting dette kan være, noen er allerede nevnt å burde sjekkes.

Hva er km på bilen? Og i servicesenter når var sist dokumenter 60/120/180 service (som er vanlig intervall på plugger i eldre biler) sjekk de gjerne selv også.

Mål motstand i pluggkabler og se etter skader.

Har du peiling nok til å sjekke fordeler/rotor, sjekke tenning, kamvinkel etc?

Den har bare gått 108kkm de snart 25 årene den har levd. Jeg har lite peiling, men jeg kan jo alltid lese meg litt opp på nettet før jeg eventuelt går ut og sjekker ting. Har iallefall fått en viss aning av hva som kan være feil av dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du enten må finne deg i "litt hopping" eller å bare slippe gassen og trille... er det slik at det går over av seg selv uavhengig av hva du gjør? Eller slipper du gassen og triller uansett til slutt, enten fordi det blir for mye hopping eller fordi du etterhvert kjører nedover?

Har ikke noe konkret i tankene her, bare prøver å sette det som skjer litt i system så kanskje andre kan ha noen glupe forslag. En ting er når det inntreffer, men at det tilsynelatende går over av seg selv er jo verdt å merke seg også.

Har dessverre lite erfaring med forgassermotorer :( Men mye erfaring med strukturert feilsøking :P

Dvs forgassermotorer jeg har erfaring med er i stor grad 2-taktsmotorer, og der slo det meg at da jeg var i den alderen hadde jeg en kompis med en moped som aldri startet når det regnet. Denne tiden av året er høytid for ekstremt høy luftfuktighet inni tunneller. Litt søkt? Absolutt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...