Gå til innhold
johnsen90

På tide å bytte ut håndkraften......

Recommended Posts

johnsen90    639
johnsen90

God kveld:)

Ganske ny gamet og jeg har blitt skikkelig bitt av basillen noe lommeboka merker :P

Er i vurderingsfasen for å skaffe meg en poleringsmaskin da jeg vil prøve noe nytt enn "3 stegs" håndpolering med Meguairs tech wax som finish.

Siden jeg aldri har polert med maskin før så ser jeg for meg kanskje en DA maskin?

Har lest at Kestrel DAS 6 Pro er en ganske god begynnermaskin?

Evnt bruke denne med noe Uberpads og Scholl S17 og S40 kanskje?

Som sealer/voks har jeg en collinite 845 og en Polish Angel Master sealant liggende.

Tar gladelig imot alle tips :D

Mvh Patrick

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Det er en meget god maskin. På tilbud frem til 24:00 hos Bilnerden.

Uberpads er også bra, slitesterke som tåler mye varme.

Som polish er Scholl absolutt bra, men jeg kan også anbefale menzerna. Den er en del billigere i innkjøp enn Scholl, men gir en knallbra resultat.

Her er maskinen:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=61&products_id=203

Her er en fin startpakke, legg på en ekstra pad pr farge og du burde kunne klare deg greit.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=201

Totaltpris: ca. 2000,-.

Endret av erikstein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Det er en meget god maskin. På tilbud frem til 24:00 hos Bilnerden.

Uberpads er også bra, slitesterke som tåler mye varme.

Som polish er Scholl absolutt bra, men jeg kan også anbefale menzerna. Den er en del billigere i innkjøp enn Scholl, men gir en knallbra resultat.

Her er maskinen:

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=61&products_id=203

Her er en fin startpakke, legg på en ekstra pad pr farge og du burde kunne klare deg greit.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=46&products_id=201

Totaltpris: ca. 2000,-.

Så ikke dumme ut de menzerna: men det følger med 120 og 150 bakplate på kestrolen. Mulig dette er dumt spm men uberpads er på 140? da må jeg bruke 120plata og ikke 150? :blink:

Endret av johnsen90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Jepp, du bruker 120mm plata :) Gjør ingenting at bakplate er litt mindre, bare en fordel mtp. skader om du skulle være "uheldig" og komme borti med kanten på pad.

150mm plata er vel til 160mm+ pads om du noen gang skal bruke det (lite trolig).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Okei var det jeg regnet med:) Takk:)

Noen andre som har noen andre forslag evnt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Enig med forrige talere, og vil legge til en 75mm bakplate og noen 100mm pads for trangere steder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
DavidRS    2 242
DavidRS

Hvis du følger de rådene som er gitt over her kommer du garantert til å bli knallfornøyd. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johime(joakim)    474
johime(joakim)

Kjør på :) Knallbra maskin men la padsa hvile mellom hvert panel, da bakplaten blir ganske varm når man kjører hard over tid.

Lykke til med handelen(og visakortet) ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GlennN    17
GlennN

Okei var det jeg regnet med:) Takk:)

Noen andre som har noen andre forslag evnt?

Anbefaler deg å ta en prat me Kristian(Bilnerden) via PM. Så finner nok dere ut en bra pakke med det som trengs ;) Viktig med mange pads og microfiberkluter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Flott:)

Men trenger jeg noen spray for å fjerne polisrester mellom stegene eller kan jeg f.eks kjøre alle tre stegene evnt de to siste(hvis ikke bilen er så ille?) Også kjøre den ut og ta en surfex med avspyling før voks?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Polishrester fjernes greit ved surfex og kanskje skånsom håndvask. Slik forsvinner gjerne oljene fra polishen også, og evt oversett ugagn dukker opp. I kriker og kroker kan man også blåse med høyttrykk. :)

Men det er ikke nødvendig med noen whipedown i utgangspunktet for LSP sin del. LSP har tilnærmet like god heft direkte på nybuffet polish som på et kjemisk rent panel om man ser på uhøytidlige tester gjort på dette forumet. :)

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
erikstein    189
erikstein

Om du tenker på en form for kontrollspray, så er det ofte en fordel for å sjekke etter hologrammer.

Jeg syntes kontrollspray er dyrt :)

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_79&products_id=357

Har prøvd 50/50 isopropanol og batterivann, fungerer like greit. Lukter ikke spesielt godt selvfølgelig.

De fleste kjører ikke 3 steg om det ikke er nødvendig. Prøv en mild kombo av pute og pad først, se hvor mye det tar.

Det er ikke sikkert du må kjøre gul uber med fg500. Kanskje det holder med PF2500 og orange pute f.eks.

Kanskje orange uber og pf2500 og blå/grønn uber med FF4000 er mer enn nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Kontrollspray er dyrt, men man trenger ikke bruke det på hele bilen.

Billigutgaven er som du skriver batterivann og isopropanol. 50/50-blanding er vel heller ikke nødvendig; på DW bruker de 10-20%-blandinger og er i sjokk over at vi blander 50/50 :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Okei, takk for svar.

Titte litt om det er noen fine pakketilbud ute og går på menzerna eller scholl da. Da vet jeg ihvertfall hvilken maskin det blir.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

50/50 isopropanol og batterivann fungerer på de fleste lakktyper, men på noen lakktyper vet jeg det er vanskelig å få like fin finnish (produktrester/spor etter tørk) som en kontrollspray gir. Det har hvertfall jeg erfart.

Carpro Eraser er en favoritt her. Har ikke testet Top inspection, men den er sikkert like god. Begge disse produktene har ganske lik pris, men selges av forskjellige forhandlere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Okei:) drøyer med sånn spray. Kan vaske av med surfex og HT evnt vel? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
GlennN    17
GlennN

Okei:) drøyer med sånn spray. Kan vaske av med surfex og HT evnt vel? :)

Ta en tur til biltema å kjøp batterivann å kondensfjerner. Så har du 2 liter kontrollspray til 40kr :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Ta en tur til biltema å kjøp batterivann å kondensfjerner. Så har du 2 liter kontrollspray til 40kr :)

Nice:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
johnsen90    639
johnsen90

Blir nok Kestrel maskin,S17 og S30. Og en del pads. Venter bare på svar fra FH vedr pakketilbud på litt ekstra greier sammen:)

Endret av johnsen90

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Blårens er bedre enn Biltema sin kondensfjerner. Selges hos bla. Fargerike og Jernia ol.

11820-300665_l.jpg

Batterivannet kan du kjøpe hos Biltema.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig