Gå til innhold

Vasking av microfiber


DavidRS

Recommended Posts

DavidRS

Hei.

Jeg veit at det finnes mange tråder om dette emnet fra før, men har ikke funnet svar på akkurat det jeg lurer på! :)

Til normalt vasker jeg alle klutene mine på 95 grader, med en eller annen form for microfiber-wash, men de klutene som har blitt brukt til diverse drittjobb, som å tørke av felger etc blir ikke de møkkete flekkene borte. Det er ikke noe drit som kommer ut fra dem når de har vært i maskinen, men de er fortsatt flekkete eller møkkete. Noen som har tips til hvordan jeg kan vaske dem for å få tilbake fargen/få bort flekkene? :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i samme situasjon... Jeg sorterer og vasker flekkete og pene kluter hver for seg.. Så blir de flekkete "grovkluter". Hvis en bruker "penklutene" kun til buffing av polish/voks blir de jo aldri flekkete ;) Du kan også prøve Surfex og gni vekk flekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Ikke helt tema, men jeg la 4 stk nyvaskede miracle dryer i en bøtte med surfex blanding i natt. Vannet jeg helte ut i dag var ikke akkurat rent. Vasker disse på 90 grader med milo. Sprøtt å se hvor mye skitt som egentlig var i nyvaskede tørkehånkle.

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Ikke helt tema, men jeg la 4 stk nyvaskede miracle dryer i en bøtte med surfex blanding i natt. Vannet jeg helte ut i dag var ikke akkurat rent. Vasker disse på 90 grader med milo. Sprøtt å se hvor mye skitt som egentlig var i nyvaskede tørkehånkle.

hvordan blander du surfexen ut ved et slikt overnattabad? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Surfex-bad gjør jeg ofte hvis klutene er møkkete, men får fortsatt ikke vekk flekkene. Har lurt på å teste et sånn flekkfjernervaskemiddel, også vaske de med microfiberwash etterpå for at de skal bli myke igjen! Noen som har testet noe slik? :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prickbort? Er jo rå på det meste olje, fett osv. det kan jo være rust/metall-flekker også? Iron-x i vaskemaskinen hadde jeg ikke gjort men, kjipt å lukte metallfjerner på jobb :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

hvordan blander du surfexen ut ved et slikt overnattabad? :-)

Blandet bare en skvett i en 10 liters bøtte og fylte opp med vann. Kan tenke meg det ble noe som 1:10

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandet bare en skvett i en 10 liters bøtte og fylte opp med vann. Kan tenke meg det ble noe som 1:10

Når har jeg ikke sjekket literprisen på Surfex i det siste, men det høres dyrt ut :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reidar

Blir dårlig med plass til håndklærne om du blander 10 liter og så skal dytte 4 stk miracle dryer oppi der. Var nok ikke mer enn 3-4 liter totalt oppi bøtta.

Endret av Reidar

Daglig leder

Automotive Detailing AS

Håndverksvegen 15

3917 Porsgrunn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye mer enn at den forhåpentligvis er tilpasset stoffet som skal vaskes, kanskje også produktene man vil løse opp (voksrester, petroleumsprodukter, e.l.).

Litt som å vaske ull med milo, eller forskjellig vaskemiddel for fargede eller hvite klær :) Kanskje til og med parfymefrie varianter til allergikere, babyer eller andre som kan tenkes å mislike sterke lukter.

Når det er sagt så går det helt fint å vaske microfiberkluter i maskin med surfex eller milo også, men (mitt subjektive inntrykk) er at klutene får en ekstra piff med spesialvaskemiddel. De føles mer fluffy og mer statiske. Miracle Dryer tørker bedre. Jeg ser på det som å ta vare på det jeg har og kanskje klutene holder seg fine lenger. Trenger ikke bruke det hver gang, men kanskje annenhver eller en gang innimellom.

Mine erfaringer her kan godt skyldes andre faktorer som vannkvalitet og tilfeldigheter, placebo, etc...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Literprisen fra bilnerden er rundt 50-lappen, så 1:10 koster 5 kroner...

Hvordan regnet du ut det? :P

Jeg bruker en 30-40ml i en halv bøtte. Sånn ca 1:120

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så mye mer enn at den forhåpentligvis er tilpasset stoffet som skal vaskes, kanskje også produktene man vil løse opp (voksrester, petroleumsprodukter, e.l.).

Litt som å vaske ull med milo, eller forskjellig vaskemiddel for fargede eller hvite klær :) Kanskje til og med parfymefrie varianter til allergikere, babyer eller andre som kan tenkes å mislike sterke lukter.

Når det er sagt så går det helt fint å vaske microfiberkluter i maskin med surfex eller milo også, men (mitt subjektive inntrykk) er at klutene får en ekstra piff med spesialvaskemiddel. De føles mer fluffy og mer statiske. Miracle Dryer tørker bedre. Jeg ser på det som å ta vare på det jeg har og kanskje klutene holder seg fine lenger. Trenger ikke bruke det hver gang, men kanskje annenhver eller en gang innimellom.

Mine erfaringer her kan godt skyldes andre faktorer som vannkvalitet og tilfeldigheter, placebo, etc...

Da er det bare å sette dette på handlelisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvordan regnet du ut det? :P

Jeg bruker en 30-40ml i en halv bøtte. Sånn ca 1:120

250 kroner for 5 liter?

1 liter koster da 50 kroner, og ca 10 liter utblandet produkt i 1:10 koster da 5 kroner. Med forbehold om at hoderegningen min er på sopptur, jeg har ikke vært våken denne uken...

...ooog der så jeg feilen min. Bare se bort fra alt jeg har skrevet om dette. Jeg legger meg nå og prøver igjen i morgen :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250 kroner for 5 liter?

1 liter koster da 50 kroner, og ca 10 liter utblandet produkt i 1:10 koster da 5 kroner. Med forbehold om at hoderegningen min er på sopptur, jeg har ikke vært våken denne uken...

...ooog der så jeg feilen min. Bare se bort fra alt jeg har skrevet om dette. Jeg legger meg nå og prøver igjen i morgen :P

God morgen! :P

Hvis du sier du skal ha 11 liter så blir det enklere å regne, men den avrundingen har du gjerne tatt med uansett.

Hvis 1l Surfex koster 50kr og du skal ha 11 (ca 10) liter ferdig utblandet ca 1:10... så trenger du ca 10l vann og 1l Surfex som koster..? ;)

Mer nøyaktig trenger du 9,09 desiliter Surfex og fylle opp resten med vann, så prisen blir ca 45kr.

Med tanke på at mange betaler mange ganger det beløpet i nye kluter årlig kan det være god økonomi i å "sløse" med surfex på den måten innimellom hvis klutene fornyes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...