Gå til innhold

Flekker på dusjkabinett


StigA

Recommended Posts

Har sett her at mange bruker bilpleieprodukter på diverse ting i hjemmet.

Er det noe som funker på flekker på dusjkabinett?

Prøvd med klorin og alt men flekkene sitter godt.

Noe man kan bruke å "polere" dusjkabinettet med etter at flekkene er fjernet? (hvis dem går bort)

Samboern kommer til å bli verdens lykkeligste om jeg fikser dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay burde ta dette, men det er tidkrevende. Hvis ikke kan du jo kjøre en runde med maskin og medium kombo, det burde vel ta det meste. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg ikke har tenkt på Clay! Doh! Det må jeg teste.

Men kan jeg bruke hva som helst av polish på det etterpå ? Kanskje det går an med noe antidugg også?

Da kan jo dama se meg godt gjennom "vinduene" hele tiden.... !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RainX kanskje ? :)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte den samme framgangsmåten og produktene som Nanolex anbefaler for ruter.

Først polerte jeg med glasspolishen, men tok små deler av gangen for å ikke miste motet.

Dette er en skikkelig møkkajobb, så hvis du har en maskin så vil jeg anbefale at du bruker den.

Innimellom vasker jeg av glasspolishen og møkka med glassrensen.

Etter at jeg var helt ferdig med polisen, renset jeg alle glassveggene nøye med glassrensen.

Etter noen timer (tre og en halv) var jeg ferdig og glassveggene skinte som om kabinett var nytt (bedre enn nytt).

Så var det lunsj.

Etter lunsjen gikk jeg på med Glass Ultra. Ventet ca. 10 minutter før jeg polerte jeg vekk restene med microfiber.

Resultatet er helt topp. Nå er det bare å bruke vanlig glassvask for å fjerne det som tidligere var nesten umulig å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Jeg tok en runde nå med krauss da, orange scholl pad og s17. Gikk kjempefort! Avsluttet med nanolex glass urban og vannet preller som bare det!

Eneste at jeg fikk en telefon fra min kjære kollega og venn som bor i etasjen under. Han lurte på om det var ett widerøe-fly som hadde kresjlanda her oppe siden det var sånn ekstrem during!

Tips: ikke gjør dette etter klokken 11 på kvelden :-)

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er så godt igang..

Hvordan ville dere behandlet kjøkkenbenken?

Den er i rustfritt stål.

Noe form for "polering" av denne som hjelper slik at flekker osv ikke fester seg så lett?

post-226-0-13448300-1386177310_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte nanolex glass Polish på grønn uber på dusjvegger. Nanolex ultra som LSP. Håper på mindre renhold men litt usikker da overflaten ikke er spesielt glatt. Vannet preller godt av da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om voks ala 845 blir glatt på våte fliser? Tenkte og ha noe på flisene så vannet renner lett av. Men vil ikke ha det såpeglatt og livsfarlig når man dusjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om polering klarer å ta noe på rustfritt stål, det er jo sterkt som et helv.. Men å rense porene ville nok funke med en DA maskin og f.eks S30+ på oransj pad. :) Man skal vel være forsiktig med nanosvamp på metalloverflater osv, men vet ikke om det gjelder på rustfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
galemattis

Gammel tråd. Henter opp denne igjen. 

Har noen flekker i dusjen jeg sliter med å få vekk. Har såvidt jeg vet ikke nevneverdig kalk i vannet her (tromsø) men ser mange småflekker som vanlig vanskemiddel ikke klarer å fjerne. Kan kanskje være såpe?

uansett, prøvde idag å fjerne flekkene. 

Haren Rupes 12 bigfoot, og forsøkte først med autoglym glass polish

-> null forbedring

Prøvde så Rupes gul pad med gul poleringsmiddel

-> null forbedring

prøvde så blå pad/poleringsmide

-> null effekt

tok frem barberblad og ovnsskrape-kniv og klarte å skrape av litt "belegg"

gikk deretter over til å prøve keramikkrens beregnet for koketopper på en clasohlsson-pad ogmasserte dette inn.

Gikk så over med barberblad igjen og repeterte med keramikkrens.  

Resultat? Høvelig greit, men brukte svette og 2 timer på et felt av ca 60x200cm! Og det mest effektive var kniven, som igjen vardrittungt å jobbe med...

så, tips til hvordan jeg kan brukes Rupes-maskinen bedre for å få opp farta? Type pads og middel?

til info dusjet jeg og skuret området med surfex 1:5 halvveis i operasjonen  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om polering klarer å ta noe på rustfritt stål, det er jo sterkt som et helv.. Men å rense porene ville nok funke med en DA maskin og f.eks S30+ på oransj pad. :) Man skal vel være forsiktig med nanosvamp på metalloverflater osv, men vet ikke om det gjelder på rustfritt.

Har brukt litt nanosvamp på en frittstående stålkomfyr i leieboerleiligheten, da jeg forsøkte å få løs litt gult størknet fett/olje i prikker og render.

Hadde testet alt av ren salmiak, jif, surfex, sitrusrens, sitrus-avfetting, steamer osv fra før. Flekkene ble borte etter nanosvamp, men det ble definitivt riper der jeg hadde gnidd og det synes relativt godt på blankt stål. Vil tro riper ikke synes så godt på børstet stål hvis man gnir i samme retning, men det er nok mye annet jeg ville forsøkt før jeg gikk løs på kjøkkeninnredning igjen.

På veggmalinga bak komfyren endte jeg opp med stålskrubb, så det må males ved neste hovedrengjøring der.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testet, men jeg ville vel forsøkt en waterspot remover når det gjelder glass?

Har akkurat kjøpt glassvegger til dusjen i nevnte leieboerleilighet og vurderer å slenge på noe glassforsegling selv. Har Turtle sin Clearvue tilgjengelig, men frister vel mest å bestille nanolex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dusjen ligger det alltid en nanosvamp som jeg bruker på både glassdøra, glassbyggesteinene og flisene. 

Har hatt to kjøkken overlesset med børstet stål. Her pleier jeg først å vaske over med en fuktig klut så varm som mulig. For å løse opp fett sprayer jeg på Jif kjøkken. Etterpå behandler jeg alt stålet med Würth sin stålrens. Gir en utrolig pen finish.

http://nettbutikk.wuerth.no/mediabank/store/8/85226/0893121-RENS-rustfritt-staal_l.jpg

Mine BMWer

 

Instagram: 

Privat: @stigj77  

Bil: @bmwe86driver

Gnikk: @unikbilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gammel tråd. Henter opp denne igjen. 

Har noen flekker i dusjen jeg sliter med å få vekk. Har såvidt jeg vet ikke nevneverdig kalk i vannet her (tromsø) men ser mange småflekker som vanlig vanskemiddel ikke klarer å fjerne. Kan kanskje være såpe?

uansett, prøvde idag å fjerne flekkene. 

Haren Rupes 12 bigfoot, og forsøkte først med autoglym glass polish

-> null forbedring

Prøvde så Rupes gul pad med gul poleringsmiddel

-> null forbedring

prøvde så blå pad/poleringsmide

-> null effekt

tok frem barberblad og ovnsskrape-kniv og klarte å skrape av litt "belegg"

gikk deretter over til å prøve keramikkrens beregnet for koketopper på en clasohlsson-pad ogmasserte dette inn.

Gikk så over med barberblad igjen og repeterte med keramikkrens.  

Resultat? Høvelig greit, men brukte svette og 2 timer på et felt av ca 60x200cm! Og det mest effektive var kniven, som igjen vardrittungt å jobbe med...

så, tips til hvordan jeg kan brukes Rupes-maskinen bedre for å få opp farta? Type pads og middel?

til info dusjet jeg og skuret området med surfex 1:5 halvveis i operasjonen  

Det at det var skraping som funket best tyder jo kanskje på at det er nettopp kalkavleiringer du jobber mot her da.
Peis på med gode gamle eddik først, spray på, la stå så lenge du får det til å forbli vått og gnikk med skuresvamp eller nanosvamp.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

galemattis

Har ikke fått jobbet videre med denne gledelige arbeidsoppgaven, men kjøpte 35% eddik på butikken idag. Er det et spesielt blandingsforhold som er ideelt til denne oppgaven? Kjøpte også en turtlewax-vindusvask som var eddikbasert, og den så ut til å virke greit. (prøvde bare kjapt et 10x10cm område.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...