polishduden

Automatkasse -04 Mitsubishi Outlander

Hola senoritas!

Vi skrur for harde livet i bua og endelig var vi klare for første kjøretur på nærmere et år. Bilen har stått ute pga lekk girkasse. Når vi kjørte den inn var den skikkelig stakato og datt ut av gir etc. Har bytta olja og driver av å tetter lekkasjer.

Når vi i dag tok den ut for en kjøretur ville den nesten ikke avgårde. Tok vel 5 min før den i det hele tatt klarte å holde seg i første gir. De første 20 min ble tilbrakt i 1 og 3 gir med tilhørende brent olje lukt fra åndinga på kassa. Den gikk i nødmodus hele tiden. Så ble bilen stoppet og startet og fikk ryke fra seg før den fikk en ny tur. En del smuudere skift men fremdeles inn i nødmodus med tilhørende stopp og start igjen (for å resette limp mode). Det ble en del kjøring og ting har blitt gradvis bedre. Det kassa sliter med nå er fra P til R eller D så tar det 0-5 sek før den "smetter" i gir. Da går den greit men girskift 1-2 er også tildels hakkete. 2-3-4 går helt fint så lenge den ikke hopper over i "Limp mode" hvor den kun går i 3 gir.

Vi ser for oss å bytte olje enda en gang og kjøre den en skikkelig langtur. Mine antakelser er at det har vært ekstremt lite olje i kassa og det har kondensert, frysi og rusta godt inni der.

Tror du at vi klarer å "kjøre" den fin igjen. Den var som sagt i form før den ble satt tilsides. Alternativet er ny kasse da selve dekselet har vært skadet i en kollisjon tidligere og om det demonteres er nok det for siste gang. Dekselet koster 10k og brukt kasse koster 15-20k. Derfor prøver vi så godt det lar seg gjøre å tyne liv i eksisterende kasse igjen.

Den har ikke slått ut på varm olje kun på enkel Limp Mode.

Tips & råd mottas med takk :)

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med noen som driver med overhaling av automatkasser, forklart symptomene og fått en vurdering før det brukes mer tid og penger på dette. Uten at jeg skal påberope meg noen stor kunnskap om automatkasser, høres det ut som det er noen dårlige lameller i.fht det at den er treg å komme seg avgårde. At det tar 0-5 sekunder fra P til D eller R, betyr ihvertfall at volvo sine automatkasser begynner å bli klar for overhaling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husk at den fungerte helt som den skulle før den ble satt vekk da, er derfor jeg er skeptisk til at det er lamellene

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive