Gå til innhold

Fjerne riper i lykteglass av plast?


Morrizon

Recommended Posts

Hei folkens!

En kollega av meg har en Durango med lykteglass i plast, som desverre har blitt ripete med årene. Er det noe å gjøre med dette for å få fikset disse?

Jeg synes da vitterlig jeg har lest en tråd her om noe lignende, men kunne ikke finne den nå....

-=< M >=-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
  • Forhandlere
Scandicshine.no

La slipepapiret ligge noen timer i en bøtte med vann og litt såpe. Helst over natten, men trengs ikke. Uten kloss går helt fint. Må rubbes opp med noe grovt (Scholl S3, Menz PG eller megs 85) Så en finere polish. Må bruke maskin, helst roterende.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra erfaring, så er det prima å la papiret ligge i vann helst natten over som Pirex sier.. Ikke noe mindre enn det, kan fort bli mange dype uønskede riper da.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra erfaring, så er det prima å la papiret ligge i vann helst natten over som Pirex sier.. Ikke noe mindre enn det, kan fort bli mange dype uønskede riper da.

Sant nok, men kommer litt an på papiret som brukes. Er det unigrit skal det ikke lange tiden til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok, men kommer litt an på papiret som brukes. Er det unigrit skal det ikke lange tiden til.

Gjelder faktisk alle typer jeg har prøvd.. Husker jeg skulle bare slipe bittelitt, som jeg ikke hadde planlagt på en detail..

Lot papiret ligge i en halv time.. Mener jeg brukte meguiars (nikkens ja?) p3000, og det ble et par uønskede merker.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder faktisk alle typer jeg har prøvd.. Husker jeg skulle bare slipe bittelitt, som jeg ikke hadde planlagt på en detail..

Lot papiret ligge i en halv time.. Mener jeg brukte meguiars (nikkens ja?) p3000, og det ble et par uønskede merker.

Huff, Det er ultrakjipt!

Men det er godt mulig det lønner seg å la det også ligge lenge, selv om voksmetningen i unigrit-papiret gjør at vannopptaket blir rimelig annerledes. Glemte en gang at jeg hadde ei vannbøtte med et par ark i, lå faktisk i minst ei uke.. men papiret virket like fresht som da det var nytt!

Kan temperaturen på vannet hatt noe å si? Jeg har vel hatt 40-50 grader på vannet tipper jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt kaldt vann, og en liten dæsj såpe for min del.. Og det har alltid fungert supert når arkene har fått ligge over natta :)

Har også flere plasser lest at papirene kan ligge i minst 1 mnd under vann, så ei uke skulle ikke være noe problem :) Når jeg detaila mange biler i sommer, hadde jeg bare ei stor bøtte med masse papir i, så jeg skulle være forberedt hvis det skulle være nødvendig.. Jeg liker å våtslipe :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid brukt kaldt vann, og en liten dæsj såpe for min del.. Og det har alltid fungert supert når arkene har fått ligge over natta :)

Har også flere plasser lest at papirene kan ligge i minst 1 mnd under vann, så ei uke skulle ikke være noe problem :) Når jeg detaila mange biler i sommer, hadde jeg bare ei stor bøtte med masse papir i, så jeg skulle være forberedt hvis det skulle være nødvendig.. Jeg liker å våtslipe :)

Våtsliping er rett og slett digg ja :D

..såpe og lunkent vann inbiller jeg meg selv er et "must," jeg tror i alle fall ikke det er en dårlig vane ;)

Men har opplevd at billig vannslipepapir har gått nærmest i oppløsning etter et par dager i vann, så det er nok stor forskjell på kvalitetene

Hva er det som egentlig skjer når papiret ligger i vann? :blink:

Papiret blir mykt og føyelig, slik at ikke eventuelle bretter og ujevnheter lager riper og spor i lakken :)

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Har brukt papir etter 15 min i vann, Meguiars sine, gikk bra det, men ikke noe poeng å gamble med det så la det gjerne ligge noen timer eller over natta... (var sliping på lakk)

Mener noen sa en ikke skulle slipe med bare fingrene, gjelder i allefall lakk, hvordan det stiller seg mht lykter vet jeg ikke, men en fleksibel pussekloss er også greit å ha.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener noen sa en ikke skulle slipe med bare fingrene, gjelder i allefall lakk, hvordan det stiller seg mht lykter vet jeg ikke, men en fleksibel pussekloss er også greit å ha.

x2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...