Gå til innhold

Tanker rundt valg an ny DA maskin


Concker

Recommended Posts

  • Forhandlere
Concker

Heisann godtfolk!

Jeg har nå i et pars år tid brukt Krauss 900w DA maskinen jeg kjøpte som nybegynner og har stort sett vært veldig fornøyd med denne. Jeg har kjørt med en hel del press, men til gjengjeld fått gode resultater hvor det er lite negativt å si om korrigeringsevnen.

Heller har jeg ikke hatt problemer med varmegang i pads..

Men den er noe slitsom i bruk da jeg bruker en del press, samtidig maskinen vibrerer en hel del noe som dreper litt engasjemanget for min del..

Så tenkte jeg kanskje skulle slå til på en ny DA maskin nå.

Nå er jo Rupes den nye hypen her så har sett litt både på 15 og 21

men er veldig usikker på hva jeg skal velge... at slaglengden er forskjellig sier meg egentlig ingenting.. så om noen vil forklare dette hadde det vært supert :)

Kan også nevnes at jeg fra før brukes Rupes polish sammen med uber pads og har vært veldig fornøyd med dette da jeg har hatt lite problemer med støv og lignende. Grønn uber og Grønn rupes polish har vært en hel super 1stegs combo etter min erfaring. (kan jo se på porchen jeg tok her for litt siden i show n shine delen av forumet)

Så grunnen til at jeg vurderer rupes nå er at jeg har lest litt her å der om maskinene og disse skal da visstnok kjører i hovedsak uten press og at de skal støye og vibrere svært lite.. noe som høres ut som en kraftig forbedring på de eneste tingene jeg har å utsette på Krauss maskinen min i dag..

men har også lest litt blandet feedback når det kommer til korrigerings evnen til maskinene derfor er jeg samtidig litt skeptisk.. Nå har jo Krauss maskinen 900w motor mot Rupes sine 500w.. om dette har noe serlig å si annet en spesifikasjoner på papiret vet ikke jeg?

Jeg vil ha en maskin som korrigerer minst like godt som krauss maskinen, men med mindre støy og særlig vibrasjoner, tvungen rotasjon tror jeg blir uaktuelt siden jeg aldri fikk helt sansen for roterende maskin, derfor jeg også vil ha en enestående DA maskin som korrigerer omtrentlig i samme gata som en roterende, om jeg må kjøre et par ekstra runder gjør ingenting da jeg synes DA maskinene var mye mer behaglig i bruk.

Så ønsker litt tanker og input fra dere som har testet disse maskinene, og gjerne flere mot hverandre.

må jo ikke helt glemme flex her heller såklart, men derfor jeg da lager denne tråden for å få litt feedback da jeg ikke vil betale for en Rupes maskin for å senere finne ut at den ikke klarer å matche krauss maskinen på korrigerings evne, ei heller at den blir helt ulik i bruk..

misslikte veldig at roterende stakk veldig dit den selv ville, såklart går dette på teknikk men for min del ble det at jeg heller kjørte et par ekstra pass med godt press på Krauss maskinen så fikk jeg korrigert i like stor grad føler jeg.

Men ja tar gjerne imot litt tanker rundt disse maskinene og evt flex? andre merker?

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte som deg med krauss maskin. Når jeg skulle kjøpe nye så jeg på flex og rupes. Jeg synes tungen rotasjon er bra, da jeg synes jeg måtte jobbe mye med krauss maskinen som ikke har dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Jeg begynte som deg med krauss maskin. Når jeg skulle kjøpe nye så jeg på flex og rupes. Jeg synes tungen rotasjon er bra, da jeg synes jeg måtte jobbe mye med krauss maskinen som ikke har dette :)

Helt klart at man virkelig må jobbe litt med Krauss maskinen, men til gjengjeld er jeg veldig fornøyd med korrigerings evnen.

2000 våtslip er ikke noe problem, selv med en "medium" polish.

Jeg tenker at tvungen rotasjon vil føre til at maskinen oppfører seg mer en som roterende?

med tanke på at den vil gå litt dit den selv vil, mens da på Krauss maskinen i dag kan bare hvile hånden oppå maskinen for å holde igjen maskinen der jeg vil..

Men mulig jeg tar heeeeelt feil her da jeg ikke har prøvd en DA maskin med tvungen rotasjon..

men som jeg nevnte tidligere så liker jeg DA svært godt da jeg føler jeg har mye større kontroll kontra en roterende som gjerne stritter en del imot om man legger presset littfeil eller må skifte grep eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kraussen er veldig bra maskin. Jeg bruker den blant annet på tak for å få mer kontroll.

Det er veldig uvant i starten med tvungen rotasjon. Men du blir vant til det, og det går mye fortere å korrigere når du får dreisen på den. Jeg vil si at den blir en mellom ting av krauss og en roterende. En roterende kan dra mye, mens flex'n kan dra litt hvis du ikke passer på. Passer du på så skal det ikke være noe særlig med det, hvertfall det jeg har opplevd.

Jeg valgte også flex fordi jeg er veldig fornøyd med scholl produkter og pads. Jeg synes det blir litt mye å kjøpe maskin med pads og produkter når jeg har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Krauss 500w nå, og er fornøyd med den, og deler dine erfaringer. Jeg skal kjøpe en Flex VRG 15. Desember, når jeg har bursdag, og det er flere grunner til det.

-Kraftigere enn den jeg har

-Korrigerer kjappere

-Sparer mye tid pr. bil

-Sparer mye krefter

Jeg har prøvd mye, alt fra Bilxtra roterende, Flex roterende, Rupes, Flex VRG, og har den oppfatningen om at VRG er min type maskin. Prisen er jo ganske høy, men hvis jeg sparer kropp og tid på den, så er det helt greit for min del. Kanskje resultatet blir bedre også.. Har ikke prøvd Rupe så mye, men jeg føler den har en begrensning i at du må kjøpe ting fra Rupes for å kunne holde på. Når jeg har polish og pads for flere tusen kroner, så gidder jeg ikke å kjøpe en serie jeg må binde meg til. Ja, jeg er helt klar over at man kan bruke andre polish og pads på Rupes, men det er hvertfall en følelse jeg har opparbeidet etter å ha lest rundt om. Det er uansett et steg opp fra Kraussen din, uansett om du velger Rupes eller Flex, så det er en individuell sak. Jeg gleder meg hvertfall til å kjøpe Flex, da jeg vet hva jeg får :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Må ærlig innrømme at det virker som Rupes 15 passer best for meg, men er jammen ikke sikker.. Mener å huske at noen her inne ikke var spesielt imponert over den. Derfor jeg spør etter litt tilbakemeldinger før jeg bestemmer meg. At det følger med produkter gjør meg ingenting forsåvidt da jeg får bruk for de før eller siden, da jeg bruker Rupes fra før

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iom. at Rupes selges som et kit, så kan jo dette også bety at man må bruke deres polish, og pads. Når pads og polish er bruukt opp, så må du handle nye Rupes-produkter. Er selvfølgelig et smart salgstriks, men spørsmålet er jo om du vil ''binde'' deg til det. Flex kan bruke mye forskjellig pads og polish, da den ikke er laget eller markedsført sammen et system, mens Rupes ser for min del ut som en pakke som gjør seg avhengig av Rupes-produkter. Som sagt, det er ikke sikkert det er negativt, men for min del blir det hvertfall feil :) Det er ingen tvil om at Rupes er en knallgod maskin, jeg prøver ikke å si noe annet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Tror nok kanskje Rupes 15 er maskinen som passer deg best. Selv om jeg ville vurdert en Flex roterende og ha Krauss til eventuelt siste steg. Korrigering med en roterende er ofte det beste, hvis man tar biler som er veldig dårlig i lakken.

Vi kan levere rupes med Scholl produkter og puter om ønskelig.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe man må. Bruker selv en del Rupes pads og polish, har bruker vel så mye Uber,scholl pads, samt menzerna og scholl polish (tidligere en del CG vserie også)

Maskinen er vel så brukenes på dette området som Flex.

Det er mer smaken er som baken som burde avgjøre dette.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker
Iom. at Rupes selges som et kit, så kan jo dette også bety at man må bruke deres polish, og pads. Når pads og polish er bruukt opp, så må du handle nye Rupes-produkter. Er selvfølgelig et smart salgstriks, men spørsmålet er jo om du vil ''binde'' deg til det. Flex kan bruke mye forskjellig pads og polish, da den ikke er laget eller markedsført sammen et system, mens Rupes ser for min del ut som en pakke som gjør seg avhengig av Rupes-produkter. Som sagt, det er ikke sikkert det er negativt, men for min del blir det hvertfall feil :) Det er ingen tvil om at Rupes er en knallgod maskin, jeg prøver ikke å si noe annet :P
Jeg kan ikke si at jeg sitter med det inntrykket at maskinen MÅ kjøres med Rupes produkter? Er meg bekjent ikke noe spesielt med Rupes polish kontra noe annet? At de velger å bundle sammen en slik pakke er jo upraktisk for noen skjønner jeg jo. For min egen del så gjør det ikke så mye da jeg er veldig fornøyd med polishen til Rupes fra før. Jeg tror å håper at det å bruke en tradisjonell pad kontra Rupes sine med hull også burde gå greit? Det kan sikkert noen som har testet dette her inne si noe mer om :) Forøvrig takk for alle innlegg her så langt :) Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Jeg tror du vil bli mest fornøyd med rupes bigfoot 15.. Om du synes roterende styrer selv, er nok flex vrg lik i oppførsel, men man venner seg til det til en viss grad. Uansett er bigfoot mye "smidigere" og lettere å jobbe med spør du meg.

Bruker de maskinene du nevner daglig, og bigfoot er meget god å bruke, og den korigerer meget godt!

Man behøver ikke bruke pads/polish fra samme fabrikant, jeg bruker mest uber/scholl pads og scholl/meguiars eventuelt hva det skulle være av polish( Scholl s17 og gul uber synes jeg fungerer godt..)

En combo med meget god cut vil være scholl s3 (e.l) og scholl spiderpad med bigfoot!

Bigfoot 21 synes jeg blir litt "stor" i bruk, og den kaster bakplaten lenger til siden, noe som kan være litt upraktisk på små flater og nær kanter, men man får det som regel til:)

Jeg bruker bigfoot 75 på speil/fangere etc.. Også en meget god maskin:)

Lykke til med valg av ny maskin:)

P.S jeg har beholdt min das6-pro og bruker den også til finpolering eller legger på produkt o.l kjekk å ha.

P.S2 At krauss har 900w og bigfoot 500w har ikke noe å si, det er lengden på"kastet" som gjør utslaget. Bigfoot 15 =15mm og bigfoot 21=21mm

Endret av cocos
  • DCN Poeng 1

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Takk for et nyttig innlegg cocos :) Jeg tenkte å beholde Kraussn selv, men da helst som en spot maskin. Mener jeg så noen små bakplater som skal passe Krauss hos alien

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 15 maskin som jeg aldri har brukt rupes sine produkter på siden jeg fikk kjøpe bare maskinen. fungere som forventet men hadde kjøp flex pga rupes sitt utspill mot bilnerden om jeg skulle handlet nå.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

har en 15 maskin som jeg aldri har brukt rupes sine produkter på siden jeg fikk kjøpe bare maskinen. fungere som forventet men hadde kjøp flex pga rupes sitt utspill mot bilnerden om jeg skulle handlet nå.

Nå har ikke jeg fulgt med alt for mye hva saken rundt der er.

men fra hva jeg kunne lese i den tråden til Bilnerden samt i den diskusjons tråden i etterkant så ble jo dette stoppet da importør ikke viste hva som ville være innholdet i de Norske butikkene, samt hva prisen ville bli.

Noe mer en det vet ikke jeg, men om importør ikke visste på det tidspunktet hva prisene ville bli i Norge og andre EU land enda så er det jo forstålig at man ikke kan slenge i vei et gruppekjøp med en pris som er usikker..

Men som sagt vet ikke jeg noe mer en det om saken, og den diskusjonen kan heller tas i den diskusjons tråden som allerede finnes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var ikke for og diskutere dette videre men for at jeg synes de fungere nesten likt. du må jo bare kjøpe det du vil for meg. bra maskiner begge .dette er bare hva jeg synes og liker og det er ikke sikkert du liker det.det er vel i stort sett utkastet som skiller 15 og 21 maskinen til rupes. 21 er vel for litt større flater og 15 for mindre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var ikke for og diskutere dette videre men for at jeg synes de fungere nesten likt. du må jo bare kjøpe det du vil for meg. bra maskiner begge .dette er bare hva jeg synes og liker og det er ikke sikkert du liker det.det er vel i stort sett utkastet som skiller 15 og 21 maskinen til rupes. 21 er vel for litt større flater og 15 for mindre .

Å 21 kan bruke 15 bakplate, men ikkje motsatt.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Da ble det bestilling på en Rupes 15 maskin siden Alien fører et veldig godt tilbud på disse nå :)

så er det bare å vente igjennom en laaaaaang vinter før jeg får testet denne skikkelig da varme i garasjen ikke er på plass riktig enda.. litt små testing får jeg nok sikkert til allikevel :D

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...