DonPedro

Har ikke tid men ønsker fin bil... noen tips?

Hei,

Jeg har tidligere bare hatt kjipe biler kjøpt brukt, og bilpleie har stort sett bestått av å kjøre bilen gjennom nærmeste vaskemaskin når den så for jævlig ut. Jeg vet rett og slett ingenting om bilvask og bilpleie - null, niks, nada.

Nå har jeg akkurat overtatt en Tesla Model S, og den er for fin til å behandles på den måten! Og nå merker jeg at den er temmelig skitten allerede etter 3 dagers bruk.

Jeg fant nybegynner-guiden til skånsom bilvask her på forumet, men mistet litt motet av tanken på å finne tid til dette hver gang bilen blir skitten (som jo er hele tiden på vinteren). Videre har jeg verken høytrykksspyler, skumkanon eller noen av de andre produktene som nevnes, og det virket i tillegg som litt gufne greier å drive med i minusgrader.

Hva gjør jeg? Ønsker alle tips om:

• Er børsteløs vask helt utenkelig? Kan gjøre skade på lakken? Hvor finner jeg evt. børsteløs vask i Oslo?
  • Hva ville en manuell "hurtigvask" innebære - skum + høytrykksspyling? Kan gjøres på 10-15 minutter?
  • Finnes det noe sted i Oslo (Nord/Vest) der jeg kan gjøre dette innendørs, og der de har nødvendig utstyr?
  • Hvis jeg ønsker en mer skikkelig håndvask, hvilke steder i Oslo (Nord/Vest) anbefales til dette?
  • Hva er egentlig forskjell på "detailing" og vask? Er detailing noe man gjør på en ny bil som min, eller er det når den er blitt litt sliten i lakken?
  • Behøver jeg å tenke på voks, lakkforsegling, polering eller andre ting? (Har sett disse ordene i forbindelse med bilpleie, men aner ikke hva de betyr).
Endret av DonPedro
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detailing er bilpleie, egentlig i alle former vil jeg påstå - bare mye mer nøye og pirkete hele veien.

Vinterstid med selvvask og høytrykk eller børsteløs er greit - absolutt bedre enn ingenting.

Er bilen ny hadde jeg hvertfall tatt en grundig vask, og lagt et lag voks / forsegling (beskyttelse, og gjør det enklere å vaske bort dritten)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du får lagt en god lakkforsegling så gjør det vedlikeholdet betraktelig lettere i vinter. Dette kan du gjøre selv hvis du finner en innendørs vaskehall hvis du får lov å stå så lenge. Hvis du ikke har mulighet til å gjøre det selv, så send meg en PM så kan jeg gi deg noen tips eller gjøre jobben for deg. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du først bruke børsteløs vask, så anbefaler jeg SoftWash som du finner på Karihaugen, Haugerud og Skjetten :) Det anlegget bruker skum og kraftig HT.

Det er også de jeg vil anbefale til selvvask, skum og kratig HT. Nesten ingen Statoil, Shell, Esso etc etc anlegg har skum. Men såpe og kost :thumbdown:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive