Gå til innhold

En gjeng ubevisste nerder?


Lysholm

Recommended Posts

Etter å ha vært medlem av dette fantastiske fellesskapet en god stund, så er det en tanke som tilstadighet er tilbakevendende hos meg. Det er prispolitikken til våre samarbeidspartnere/importører.

Prispolitikken jeg sikter til er både samarbeidende nettbutikker og importører. Her slipper ingen unna :)

Hvorfor nå?

Toppen av isfjellet var da Holgers, i går, stoppet et offensivt initiativ fra Bilnerden for gruppekjøp av Rupes maskiner.

Våre samarbeidspartnere, og deres importører, er avhengig av DCN og DCN medlemsmassen. Uten DCN vil jeg nesten driste meg til å påstå at de ikke har hatt noe marked. Likevel oppleves veldig mye av prisingen til å være mer veiledende, enn ”markeds relatert”. Dette utspiller seg spesielt i relasjon til ”normal prisingen” av div maskiner, f.eks Rupes, Flex m.m. Det virker å være en mer regulert prising, enn reell markedsprising.

Hvorfor kan de holde på slik og hvorfor lar vi de holde på slik?

Er det fordi vi er en gjeng pris ubevisste detailing nerder?

Det er selvfølgelig mange nyanser.

Kom med innspill. Takhøyden er stor :thumbup:

Endret av Lysholm
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så må jeg si at jeg håper denne diskusjonen får gå sin gang uten at vi ser de store konspirasjonsteoriene og en hel mengde trolling. Jeg håper også at moderatorene lar oss ta denne diskusjonen så lenge det ikke utarter seg.

Når det gjelder brannfakkelen i hele denne diskusjonen, nemlig at Holgers ba Bilnerden om å stanse gruppekjøpet på de nye Rupes maskinene - så må jeg si at jeg til en viss grad kan forstå dette. Sist Bilnerden hadde gruppekjøp på Rupes-maskiner var vi 62 personer som satt oss på liste. Det betyr at når gruppekjøpet til Bilnerden er over vil markedet langt på vei være mettet. Det gjør det vanskelig - både for de andre samarbeidspartnerne til DCN og de øvrige forhandlerene av Rupes - å få solgt maskinene, i det minste til medlemmene her inne.

Når det gjelder priser på produkter forøvrig så synes jeg egentlig ikke at vi ser noen tydelige tegn til prissamarbeid. Flere av forhandlerne her inne konkurrerer helt fint med utenlandske nettbutikker på pris, noe som i mine øyne tyder på at fortjenesten ikke er uforholdsmessig stor.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm: Jeg er ikke uenig med deg. Jeg ble provosert av at Holger gjorde dette.

Jeg satt med knappen klar for å legge meg til på Rupes gruppekjøpet til Bilnerden men har holdt igjen litt i tilfelle det skulle komme en pris på kun maskin/pads da jeg har et par liter Rupes polish fra før, forkle er for kjerringer og bag trenger jeg ikke.

At en importør går inn å torpederer en forhandlers gruppekjøp syns jeg lukter dritt lang vei.

Man blir nesten fristet til å tro at "de andre" forhandlerne har kontaktet Holger for å sutre over stygge slemme Bilnerden

Greit nok at ikke prisen er spikra enda men dette hadde jo Bilnerden tatt høyde for allerede.

Freebird: At andre forhandlere evnt sitter igjen med skjegget fullt av postkasser fordi markedet blir mettet pga et gruppekjøp er deres problem. Kom med et bedre tilbud da vel! Møt konkurransen! Om jeg i min butikk sitter med et overskudd av et produkt fordi andre selger billigere, da har jeg to muligheter. Sette ned prisen og få det solgt, eller brenne inne med varene, that's life.

Det er ingen som er villige til å kjøpe samme varen til høyere pris for å være snill med meg.

Såvidt jeg har skjønt så leverer Holger mye til verksteder/bedrifter så markedet vil ikke bli mettet av et DCN gruppekjøp uansett siden jeg tviler på om alle landets karroseri/lakkverksteder er representert her inne.

Forøvrig enig med deg at prisene her i landet stort sett ikke er veldig forskjellig fra utlandet om man kalkulerer inn moms og frakt i sammenligningen.

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg stadig stusser over er hvor likt utvalg vi finner i de fleste nettbutikkene.

Årsaken tror jeg ligger i at noen få har importen, de bestemmer hva de vil ta inn, og dermed er hele nettbutikk-segmentet bundet opp i det.

Det begynner å bli bedre, men det er mye å gå på.

Vurderte bl.a. et produkt som jeg ikke fant noe sted på nettbutikkene, og de som har importen svarte at den tar de ikke inn, fordi det ikke selger. Men om produktet ikke finnes i noen butikk, hvordan forventes det da å selge?

Jeg savner mye større produktutvalg. Det bør også gi større konkurranse og prisvariasjon, men fordrer selvsagt også at importørene gjør jobben sin med å tilgjengeliggjøre produktutvalg.

www.sanne.com / www.oysteinsanne.com
Audi A4 B9 2017, Audi A4 B8 2011Audi A3 2008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Cluet er at det er mange om beinet og ikke nok unike produkter med god nok kvalitet til at alle kan skille seg ut. De fleste har sine små nisjeting, men de er avhengig av å kunne levere brød og melk også. Porto er jo ikke gratis. Når man da også har "dobbeltroller" som forhandler og importør så må man uansett gjøre det man kan for å tjene penger. Jo flere som har ditt produkt, jo større er kjangsen for å selge. Hilsen tidligere postordrehai!

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Jeg vil ikke uttale meg om Rupes gruppetkjøpet BN/Holgers, da dette ikke er min sak.

Men, vi (som representant for Swissvax) setter da ikke prisen ut fra et strategisk hensyn til DCN og medlemmene her. Vår prising gjenspeiler internasjonal prising for merkevaren (noe det kanskje gjør for Holger's også?).

Vi ønsker derimot å bidra til forumet og gir derfor en rabatt (VIP) for å få være med her. Denne gjenspeiler sånn ca standard på såkalte klubbavtaler vi har (men de beste kampanjene kjører vi her inne og på FB). Som gjenytelse får vi være her og nyte godt av å bygge relasjoner med Norges dyktigste og mest ihuga bilpleiefolk, og derigjennom drive reklame for vårt eget produkt.

Sånn sett opplever vi dette (og andre tilsvarende samabeid) som fruktbart for begge parter.

Når det gjelder prisingen i markedet for øvrig så er det vel kanskje slik at bedriftene har sånn +/- likt påslag, fraktkostnader, etc,etc. og gir dertil rabatter til forhandlere og da blir vel prisen noenlunde lik om man skal ha igjen til litt rabatter etc. Det som er litt spesielt her inne, er jo som Øystein sier, at mange krysselger til hverandre og så tilbyr mange mye av det samme.. For vår del ville vi ikke lagerført halvparten av det vi gjøre på exint.no om det ikke var for at vi også retter oss mot mange flere enn kun DCN.

Veil priser er vel ikke lov å opperere med lenger, men jeg tror man finner i mange bransjer at forhandlere priser ut fra anbefalte salgspriser (som leverandører/importører opererer med og derfor priser produktene sine utfra) da man (i alle fall vi) ønsker et ca prisleie på produktene i markedet.

Men, jeg har jo forståelse for at man vil ha best mulig pris på produktene man handler, det vil jo jeg også når jeg handler hva det måtte være :)

Endret av Kundeservice Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en rimelig dårlig forklaring fra Holgers jeg også. De ønsker ikke å ha gruppekjøp på grunn av manglende pris og innhold ?

Hvorfor skulle de steppe inn og avbryte et salg som ikke er deres til å begynne med på basis av informasjon og pris ?

Hvis Bilnerden gjør en feil og legger ut et salg med feil informasjon trenger ikke Holgers å steppe inn i det hele tatt. Det får bli Bilnerdens ansvar å i så fall rette opp informasjonen ikke Holgers. Her lyser det tydelig markedspolitiske agendaer fra Importør. Det skal i så fall ikke Bilnerden få skylden for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dette er jo ikke første gangen jeg observerer at importør ikke er helt enig med forhandler. Det er jo ikke så lenge siden Parts & Retards sluttet å selge Swissvax konkret på grunn av dårlig pris. De har selv sagt her at de kommer til å komme tilbake med SV dersom de finner en utenlandsk kilde å importere Swissvax fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som sjokkerte meg mest var prisene til Meguiars på oslo motor show. En dunk med glassrens konsentrat kostet 600kr eller noe sånnt. Og ordinærpris var 800 eller 1200 husker ikke konkret.

Så sier jeg at jeg kan kjøpe samme dunken for 400 kr ink moms og frakt på ebay. Da var han igang med å forklare meg at de bruker frykelig mye penger på "merking", hva nå enn det betyr. Så drar han fram den dunken med konsentrat og vrir på dunken for å vise emg "merkingen" og den mangla..... heh noe som førte til "å faen ja den her mangler merking.." hvorav han da febrilsk prøvde å finne en dunk med denne dyre "merkingen" og ga fort opp.

Hva folk selger varene sine for er opp til dem men jeg er ihvertfall en av de mer prisbevisste gjerrigknarkene og hvis jeg ser noe helt urimelig så rister jeg på hodet og noterer det i bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Men dette er jo ikke første gangen jeg observerer at importør ikke er helt enig med forhandler. Det er jo ikke så lenge siden Parts & Retards sluttet å selge Swissvax konkret på grunn av dårlig pris. De har selv sagt her at de kommer til å komme tilbake med SV dersom de finner en utenlandsk kilde å importere Swissvax fra.

Her må du nok gjøre hjemmeleksa og etterretningen din litt bedre før du kommer med slike påstander. Beklageligvis kan vi ut fra profesjonelle hensyn ikke kommentere dette ytterligere fra vår kant.

Endret av Kundeservice Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er på forhånd avklart at vi kan ta denne diskusjonen så lenge det foregår innenfor normale rammer.

Der er mange interessante poenger så langt og jeg vil gjerne ha med flere forhandler/importør synspunkter.

Personlig var jeg nær tanker om boikott av Rupes fra Holgers. Slik prisregulering skal normalt ikke forekomme i en sunt konkurranseutsatt marked. Det er jo ikke slik at man ikke kan skaffe Rupes i Norge, til ordinære utsalgspriser, som er på linje med "gruppekjøps priser", men jeg liker tanken på at vi holder liv i de som har gjort produktene enklere tilgjengelig (våre samarbeidspartnere). Det er denne DCN lojaliteten som jeg likevel mener skulle gitt oss vesentlig bedre priser, enn det som oppgis i nettbutikkene, selv etter 10% fradrag.

Som vi alle vet så er jo frakt ofte en vesentlig del av totalprisen. Dette er ofte nettbutikkenes store hodepine og for vår del så blir det ofte større kjøp som er løsningen, for at vi i det heletatt skal oppveie fraktkostnaden og/eller få den "reelle prosentuelle fordelen".

Reselling er allerede tatt opp som en kilde til både utvalg og prisreguleringer hos våre samarbeidspartnere. Jeg er av den oppfatning av at denne kaniballismen ikke kommer oss forbrukere til gode. Det er tvert i mot vi som "funder" hele kalaset.

Jeg skjønner at importørene, ene og alene, ikke er avhengig av DCN, men en ting er selvfølgelig produktsalget, en annen ting som er like viktig er at DCN gjennom kundejobber, kompetanse, fremsnakk etc er en meget viktig markedsføringskanal for deres produkter. Dette gjelder også forhandler leddet.

Man skal forøvrig ha noen bedriftskunder for eksempelvis å selge 65 Rupes maskiner "i en smekk".

Nå er vi i gang. Kjør på.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det er på forhånd avklart at vi kan ta denne diskusjonen så lenge det foregår innenfor normale rammer.

Der er mange interessante poenger så langt og jeg vil gjerne ha med flere forhandler/importør synspunkter.

..........

Jeg skjønner at importørene, ene og alene, ikke er avhengig av DCN, men en ting er selvfølgelig produktsalget, en annen ting som er like viktig er at DCN gjennom kundejobber, kompetanse, fremsnakk etc er en meget viktig markedsføringskanal for deres produkter. Dette gjelder også forhandler leddet.

Det var nettopp for å komme med et innspill fra leverandørsiden jeg skreiv dette (vel vitende om at det er skummelt å stikke hånda inn i "vepsebolet" ;) ).

Enig også i andre linje jeg quotet - det er jo, som jeg skreiv, en av de store fordelene med å være samarbeidspartner her inne.

Endret av Kundeservice Swissvax

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det jeg ikke har gjort hjemmeleksen min på sa du ?

her er utdrag fra parts and retards kommentar :

Skrevet 04 oktober 2013 - 08:19

Øyvind G, skrev 03 oktober 2013 - 10:58 PMsnapback.png

Kan ikke finne Viking på siden deres nå. Har den blitt utsolgt iløpet av kvelden?

Ja, desverre.

Men kan hende at det kommer noen samlebestillinger på Swissvax om vi finner en leverandør på det i utlandet.

......

Skrevet 17 oktober 2013 - 20:40

alexanderst, skrev 07 oktober 2013 - 11:47 AMsnapback.png

Når blir det evt. gruppekjøpt på Menzerna poleringsprodukter? :)

Vi får se hva som skjer i løpet av vinteren, vi har enda mye Menzerna igjen på lager.

Det er noe Swissvax igjen men ikke mye, vi satser på å ha ny leverandør på Swissvax på plass i løpet av nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Aller siste kommentar om saken; Du har ikke kunnskap om foranledningen til dette opphørssalget, og det eneste jeg vil si nå er at dette langt i fra var pga av dårlige priser fra oss. Det er ikke mulig for Parts og Retards (eller andre) å kjøpe til bedre priser enn de får av oss. Nok om det.

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

men hva var det jeg sa som var feil ? :)

Kutt ut nå da, ikke diskuter enkelt tilfeller som du ikke har noe med.

En annen ting jeg ikke nevnte før i dag er at man som forhandler tjener det samme ved eksklusive dyrere varer kontra at alle har det samme billigere. Høyere volum gir lavere pris. MEN. Jo flere som selger samme ting, jo mer eksponert er man og det er enorm gratis reklame. Og når "alle" har det så må det jo være bra.

Jeg synes det er litt kjipt at mange har så og si samme utvalget, og savner litt eksklusivitet og særegne ting som gjør at den enkelte forhandler stikker seg ut i mengden...

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg dro den kjempestore konklusjonen at pris ikke var avgjørende når en forhandler velger å selge de nøyaktig samme varene fra en utenlandsk leverandør. Jeg kan selvfølgelig ta feil. Men jeg tviler nå at de taper penger ved å gjøre det. Men her var det rom for stor takhøyde så jeg velger å si det jeg mener. Og jeg har ikke sagt noe feil. Kun observasjoner og diskusjoner i den virkelige verden og dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Beklager at jeg dro den kjempestore konklusjonen at pris ikke var avgjørende når en forhandler velger å selge de nøyaktig samme varene fra en utenlandsk leverandør. Jeg kan selvfølgelig ta feil. Men jeg tviler nå at de taper penger ved å gjøre det. Men her var det rom for stor takhøyde så jeg velger å si det jeg mener. Og jeg har ikke sagt noe feil. Kun observasjoner og diskusjoner i den virkelige verden og dette forumet.

Det kan da like gjerne hende at p&r ble rævkjørt eller nedprioritert på leveringssiden (no offense til sv gutta). Det kan være mange ting og du vet det ikke.

Jeg er enig med resten ang Holgers. Jeg mener de bør unnskylde seg ovenfor bilnerden, og la bilnerden få gjøre det de kan best. Kjenner faktisk at jeg angrer litt på at jeg kjøpte Rupes maskin nå nettopp, hadde denne saken vært da så hadde jeg heller kjøpt en flex av prinsipp.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er generelt ganske enkelt å markedsføre produkter via DCN.

Satt på spissen: Finn en detailer med mest streetcred, få vedkommende til å bruke produktet og skrive noen positive fraser/erfaringer. Vips er det 30-40 groupies som kjøper produktene.

For DCN approved bilvask er det raskt en oppstartskostnad på 2-4000 kr (alt etter hvor mye man lurer seg selv til å tro at 5 liter er mye mere fornuftig enn en liters flaske). Det er jo egentlig galskap. I tillegg betaler vi i dyre dommer for produktene som vi, ved flere tilfeller, kan skaffe rimeligere fra utlandet eller andre plasser.

Summen av dette kan umulig være smart...

Jeg merker at jeg selv blir litt selvransakende når jeg skriver dette, med tanke på hvor mye penger som er plassert på hyller m.m i garasjen :o .

Endret av Lysholm
  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...