Gå til innhold

Hvilke polerings produkter er å anbefale?


Guest liaklev1

Recommended Posts

- Pyttes polerings pad etter vær bil? ( på marskin)

- Byttes str. på pads til hvor man jobber på bilen?

Pads varer veeeeldig lenge dersom man rengjør de og behandler de pent ;)

Noen steder kan det være greit med spotpads, jeg bruker hånden og foampads på trange steder. Blir å anskaffe spotpads etterhvert though, må bare finne noen jeg liker, som jeg kan forhandle ;)

Er Megs mirror glaze #105 og #86 en god kombo? og hvilke pads er til riktig til disse?

Jeg ville hatt begge deler til forskjellige typer lakk, men til de fleste jobbene holder det med #105 og f.eks #80. Men ved myk lakk eller mindre korrigeringer kan #86 eventuelt #205 være veldig greit å ha...

Hva slags pad du skal bruke avhenger av hvor intensiv korrigering du skal utføre, og hardhet på lakk. Men pad'er som uansett er nesten "nødvendig" er ullpad, cutting pad, polishing pad og finishing pad.

Edit: se der hadde Truls også svart, han tok også med noen viktige poenger jeg utelot ;)

Endret av kazzper
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duragloss er gode saker det, men det er kun kjemisk rens av lakken. Skal du korrigere den, altså slipe, funker kun produkter som er ment til maskin som f.eks Meguiar's Mirror Glaze, Menzerna eller Scholl.

Riktignok er jeg rimelig sylfersk i gamet, men såvidtjeg har greid å lese meg til skal man med DG501 kunne ta noen korrigeringsjobber også ? Har noen her prøvd seg eller er det bare synsing m.h.t. DG501 og korrigering ?

Her er han fra statene og hans syn på tingene.

Endret av My2Cents
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker de for hånd. Lar de ligge i varmt vann med såpe en liten stund. Også trykker jeg forsiktig ut poleringsrester og skyller de godt etterpå. Vet ikke om det er den riktige oppskriften da... Men funker for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktignok er jeg rimelig sylfersk i gamet, men såvidtjeg har greid å lese meg til skal man med DG501 kunne ta korrigeringsjobber også ? Har noen her prøvd seg eller er det bare synsing m.h.t. DG501 og korrigering ?

For å korrigere lakk, må man slipe den ned. DG501 renser den kjemisk, men sliper den ikke noe. Så den vil nok freshe opp lakken skikkelig, men den fjerner nok Swissvaxært lite.

Så akkurat at Ketil var først ute ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa
Kjapt spm i samme slengen. hva er beste måte og vaske padsene på? har ikke slik paddevasker.

her syntes jeg du på en måte svarer deg selv.... når vi ikke har noe så..........riktig, da kjøper vi det.... the true DCN style ;)

Padwasher

PS, du kan også ta de i maskinvask hjemme, gjør det stort sett selv, og det funker bra, vær bare obs på at noen pads ikke liker det, men har ikke hatt problemer med noen pads her, hverken, Scholl, Meguiars, Sonus, LCC mm

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å korrigere lakk, må man slipe den ned. DG501 renser den kjemisk, men sliper den ikke noe. Så den vil nok freshe opp lakken skikkelig, men den fjerner nok Swissvaxært lite.

Så akkurat at Ketil var først ute ;)

okilidokili !

DG501 vil IKKE korrigere noe.

Da er det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest liaklev1

Vurdere å kjøpe en ny metabo PE 12 - 157 poleringsmaskin nå :D

Kan jeg bruke pads fra megs, sonus og andre på den så lenge jeg har samme str. på bakplate og pads? :P

Det er vel et borrelås opplegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, du kan også ta de i maskinvask hjemme, gjør det stort sett selv, og det funker bra, vær bare obs på at noen pads ikke liker det, men har ikke hatt problemer med noen pads her, hverken, Scholl, Meguiars, Sonus, LCC mm

Har hørt om at borrelåsstoffet har løsnet på pad'er, men da sannsynligvis pga høy temperatur, sentrifugering, eller tørketrommel. Men det er uansett bare å feste igjen med tekstillim..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Metabo + Meguiars so1o bakplate er en bra kombo, hastighets reguleringen ligger bak på Metabo noe som er litt uvant om du har hatt på topp fremme før, men er det første maskin er det ikke noe stort tema. vanesak..

Scholl sin bakplate er også bra, den er i samme gate som so1o bakplata.

Ang Pads så er det mye å velge i, alle har sine favoritter, personlig er det Scholl el meguiars sine pads, Scholl da de funker uber sammen med Scholl polish, meguiars fordi de har 3 farger (hardheter) og er derfor lette å "skjønne" for alle. gul og beige fra meguiars er vel de som er def mest brukt av Meguiars pads, den burgunder er hardere å brukt, der foretrekker jeg heller ull pads da det kutter kjappere og er lettere å styre, men det er ofte noe du ikke drar i gang første gangen du polerer, test ull og kutt noen ganger på testpaneler slik at du ser hvor mye det tar før du begir deg på en av bilene til fatter i garasjen, det kan spare deg for noen uker på rommet etterpå ;)

Ja alle pads går på alle bakplater så fremt bakplate og pad er avstemt mht str

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest liaklev1

Virker på meg som at det er veldig vanskelig å lære å bruke poleringsmaskin. :P

Er det lett å få synslige merker på at man har brukt poleringsmaskinen feil eller brenne poleringa?

Har sett på en del " filmer" hvor de jobber med produkter helt til de nesten ikke syns i lakken.

Vil tro det er den riktige måten å gjøre det på, men skal det lite til før polishen brenner seg fast?

Endret av liaklev1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Nei det er ikke så vanskelig, en DA maskin er idiotsikker..

En roterende er noe mer trening ja, men slett ikke vanskelig når du har testet den litt, det som en skal være obs på er vel å ikke gå på den hardeste komboen med en gang (ull + heavy cut polish) men trene seg litt med en bløtere pad og en milder cut polish noen runder. Du er dog ikke i verdensklasse etter 2 biler, ting tar jo som kjent tid, så det er vel øvelse her også som med så mye annet, noen fikser det overhode ikke uansett andre tar det etter 2 panelet.

Vær også obs på plast deler på bilen, disse bør tapes med feks blå 3M tape slik at de er litt beskyttet, ikke noe poeng å dra over de uansett med maskinen, men de tåler da litt mer, plast smelter som kjent ved høy varme så det er det som er mest utsatt mht poleringen. beveg maskinen hele tiden, så du ikke står stille på en plass lenge.

å se videoer på feks youtube er en god ide, en lærer mye der.

Minst aggresive kombinasjonen først er viktig, dvs at du starter med en bløtere pad, en polish med mindre cut og tester dette på feks bakluka di, fjerner den ikke det du skal går du opp ett hakk på enten pad eller polish eller begge deler, etter noen tester har du funnet den beste komboen og tar resten av bilen. ikke noe poeng å lage seg mer jobb en en trenger. er det grov kombinasjon må du over med noe som kan korrigere kjørespor eller mikroswirls etter forrige runde.

Lakktype er også en faktor, bløt lakk, hard lakk krever sine egene produkter, mye av den nye lakken er veldig hard og renger type nanopolis fra Menzerna eller Scholl sine produkter for hard lakk.

kan desverre ikke "trene" deg her inne på forumet, bare tipse deg, så eneste måten å lære på er å skaffe seg maskin, produkter og et test panel (gammelt panser etc) og sette i gang.

Pirex/Ketil på Scandicshine skal ha kurs i Mars mener jeg, så er du ikke alt for langt unna Verdal kan du ta turen og lære mye der, han er i det øvre skiktet mht kunskap teoretisk og praktisk mht polering. Bare å fikse en roadtrip med senior hjemme så lærer han litt også, samt at han blir hekta og du kan låne sakene han kjøper etterpå ;)

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest liaklev1

Takker for det skrev nå truhaa :D

Det var nyttig å vite at jeg ikke ødelegger alt jeg tar i de første gangene :P

Så da har jeg en mulighet til å få et OK resultat første gangen jeg prøver på et testpanel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS, du kan også ta de i maskinvask hjemme, gjør det stort sett selv, og det funker bra, vær bare obs på at noen pads ikke liker det, men har ikke hatt problemer med noen pads her, hverken, Scholl, Meguiars, Sonus, LCC mm

Hvor mange grader vasker du de på, 95 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Nei det er ikke så vanskelig, en DA maskin er idiotsikker..

En roterende er noe mer trening ja, men slett ikke vanskelig når du har testet den litt, det som en skal være obs på er vel å ikke gå på den hardeste komboen med en gang (ull + heavy cut polish) men trene seg litt med en bløtere pad og en milder cut polish noen runder. Du er dog ikke i verdensklasse etter 2 biler, ting tar jo som kjent tid, så det er vel øvelse her også som med så mye annet, noen fikser det overhode ikke uansett andre tar det etter 2 panelet.

Vær også obs på plast deler på bilen, disse bør tapes med feks blå 3M tape slik at de er litt beskyttet, ikke noe poeng å dra over de uansett med maskinen, men de tåler da litt mer, plast smelter som kjent ved høy varme så det er det som er mest utsatt mht poleringen. beveg maskinen hele tiden, så du ikke står stille på en plass lenge.

å se videoer på feks youtube er en god ide, en lærer mye der.

Minst aggresive kombinasjonen først er viktig, dvs at du starter med en bløtere pad, en polish med mindre cut og tester dette på feks bakluka di, fjerner den ikke det du skal går du opp ett hakk på enten pad eller polish eller begge deler, etter noen tester har du funnet den beste komboen og tar resten av bilen. ikke noe poeng å lage seg mer jobb en en trenger. er det grov kombinasjon må du over med noe som kan korrigere kjørespor eller mikroswirls etter forrige runde.

Lakktype er også en faktor, bløt lakk, hard lakk krever sine egene produkter, mye av den nye lakken er veldig hard og renger type nanopolis fra Menzerna eller Scholl sine produkter for hard lakk.

kan desverre ikke "trene" deg her inne på forumet, bare tipse deg, så eneste måten å lære på er å skaffe seg maskin, produkter og et test panel (gammelt panser etc) og sette i gang.

Pirex/Ketil på Scandicshine skal ha kurs i Mars mener jeg, så er du ikke alt for langt unna Verdal kan du ta turen og lære mye der, han er i det øvre skiktet mht kunskap teoretisk og praktisk mht polering. Bare å fikse en roadtrip med senior hjemme så lærer han litt også, samt at han blir hekta og du kan låne sakene han kjøper etterpå ;)

Maskinpolering med roterende kan vel sammenlignes litt med stryking av klær... Apparat må aldri holdes rolig når det er igang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

pads tar jeg på 40c, på 95c vil muligens borrelåsen dette av tipper jeg da den er limt..

skyll de først i en bøtte med fettløsende såpe (Z##O feks) så kster du de i maskinen og vasker de der etterpå for å fjerne denne såpa.. blir ikke nye igjen, men klare til dyst er de ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på 95c vil muligens borrelåsen dette av tipper jeg da den er limt..

Dette gjelder i alle fall de vanlige Meg's-pad'ene (hvis det ikke er sentrifuge som dreper dem.)

Thomas på NP fortalte forøvrig at det kommer nye pads fra Megs som tåler maskinvask.. glemte å spørre, men det er mulig det var SO1O-pad'ene han mente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...