Gå til innhold

Tips til liten fryser/fryseskap


hgnubel

Recommended Posts

Siden det stort sett er gode innspill å få på det meste av spørsmål her inne, så hvorfor ikke... :)

Vi trenger litt mer fryserplass, og tenker ideelt sett på et skap av typen dimensjonert for plassering under benkeplaten på kjøkkenet. Noe slikt som dette (tilfeldig produkt, første jeg fant av den typen): http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/fryser/LUF55W13E/logik-fryseskap-luf55w13e-85-cm

Oppsummert: Ca 80l kapasitet, 80-85 cm høy og 60 cm bredde.

Eneste sted det er logisk å plassere noe slikt nå er like ved sengen på gjesterommet, så at det er stillegående er et must. Ser flere produsenter oppgir et støynivå, men lite eller ingen informasjon om det er maks-støy når pumpen slår inn eller en slags gjennomsnittsstøy.

En med topp-åpning kan også være aktuelt hvis det er fordeler der jeg ikke har tenkt på, men det blir noe mindre praktisk i bruk.

Fordeler, ulemper, hva er bra, hva er dårlig? Kjør debatt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Frysere med toppåpning (såkalte sarkofager) har jeg inntrykk av at har større innvendig volum enn fryseskap med dør. Det er hvertfall lettere å få innholdet til å holde seg der det skal med en sarkofag, har jeg erfart.

Fryser er typisk noe du ikke vil ha på soverom, men heller på kjøkken eller i en bod der ingen hører den. Støyen produsentene oppgir er driftsstøy; når den slår inn durer den litt mer, men det er snakk om noen sekunder, og så er det bare jevnt irriterende summing i stedet som gnager seg inn i hodet ditt og kiler irritasjonsnervene dine og resonnerer rundt i skallen til det er LIKE FØR DET RABLER FULLSTENDIG... har jeg hørt. Så finn et ubebodd rom å stæsje den i. :)

Jeg vokste opp med fryseren i naborommet, og se hvordan jeg har blitt.

Alternativt, når/hvis dere skal pusse opp kjøkkenet og flytte rundt på ting, så kan dere ha et fullhøyde kjøleskap og et fullhøyde fryseskap ved siden av hverandre. Mulig det lille vinduet mot den potensielle garasjen må tettes igjen, men det hadde jeg lett gjort :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med fryseren i naborommet, og se hvordan jeg har blitt.

Av all den teksten var det der det mest avskrekkende :D

Men det er jo bare gjesterom så håper å finne noe moderat støyende som man kan holde ut å sove på rom med. Av andre HELT ubebodde rom med plass har vi, og jeg nevner i fleng: stuen. Dvs hvis vi kjøper spisebord og/eller sofa i en størrelse mindre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Av all den teksten var det der det mest avskrekkende :D

Men det er jo bare gjesterom så håper å finne noe moderat støyende som man kan holde ut å sove på rom med. Av andre HELT ubebodde rom med plass har vi, og jeg nevner i fleng: stuen. Dvs hvis vi kjøper spisebord og/eller sofa i en størrelse mindre :P

Faen, planen var jo at det skulle være det mest skremmende... du kjenner meg for godt. :P

Hvorvidt dere burde kjøpe nytt, mindre spisebord og ny, mindre sofa er en annen diskusjon jeg strengt tatt ikke skal legge meg opp i. Jeg tror dog ikke jeg ville hatt en fryser i stuen, selv om vi jo har kjøleskapet halvveis inn i stuen selv. Prøv hvertfall å finne et fryseskap med pen design og så lavt støynivå som mulig. Og ikke ha den i stuen. :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har egentlig ikke noe annet reelt alternativ enn gjesterommet, så da får heller gjestene bli en natt mindre eller telte i hagen hvis det blir for galt :P

Men ja, bare å pøse på med tips om spesifikke frysermodeller hvis man har noen. Jeg kikker naturligvis de mest opplagte stedene selv også; elkjøp, expert, lefdal, etc. Men det kan jo være mye bra jeg ikke finner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite kjøleskap stående her på gutterommet, og støyen er faktisk til å leve med. Plager meg fint lite :) Vet dog ikke hvor mye mer en fryser støyer..

Uten å gå for langt inn i vitenskapen. Så kan det umulig være optimalt å ha en slik during på et soverom mtp søvnkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har bodd på hybel har nok sovet i samme rom som kjøleskapet sitt over flere år, det gjør for såvidt ikke noe, man sover tyngre/bedre om det er litt bakgrunnsstøy når man sovner. En fryser har gjerne litt mer støy enn et kjøleskap, sto et fryseskap vegg i vegg med soverommet på hytta, og det måtte flyttes til et annet rom, dog var det veldig gammelt og dagens modeller bråker sikkert ikke fullt så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er svært individuelt, noen synes f.eks. en PC bråker så jævlig at de må skru den av for å sove, andre putter inn ørten tusen vifter med ledlys og sover i dette "diskoteket" uten stress..

Jeg ville gått til Elkjøp og kjøpt en fryser som ser kurant ut, og så prøvd den noen dager.

Er støyen ok er det ingen problem, er det for mye støy kan man bare leveren den tilbake på 30-dagers garantien :)

Mange av butikkene har også fryserne tilkoblet i butikken så du kan stå der (og se ut som en idiot) og høre etter ;)

Vedrørende fryseboks/-skap.

En boks kan gi mer volum enn et skap alt etter utforming av de små, typisk er ltien boks og lite skal ca 100 liter.

Det som gjør skapet bedre er at man har mye bedre oversikt over hva man har der, det som ligger i bunn av boksen pleier å bli liggende der i evig tid..

Har man skuffer får man tilgang til alt på en grei måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på såvidt på to modeller nå, og ser de har oppgitt støynivå til 40 og 42 dB...

Ikke helt stødig på akkurat hvor markant dette er, så googler litt og finner dette (relatert til støy fra offentlig veg): "Forurensningsloven sier: Har du 42 desibel eller høyere støy innendørs, har du krav på tiltak."

Det var jo ... artig? :)

Får rett og slett gjøre som du sier Are og finne en butikk som har dem i drift. Får ta med meg en campingstol og sitte ved siden av en stund og se om jeg får noia...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Kikket på såvidt på to modeller nå, og ser de har oppgitt støynivå til 40 og 42 dB...

Ikke helt stødig på akkurat hvor markant dette er, så googler litt og finner dette (relatert til støy fra offentlig veg): "Forurensningsloven sier: Har du 42 desibel eller høyere støy innendørs, har du krav på tiltak."

Det var jo ... artig? :)

Får rett og slett gjøre som du sier Are og finne en butikk som har dem i drift. Får ta med meg en campingstol og sitte ved siden av en stund og se om jeg får noia...

Har en følelse av at du kanskje skulle hatt deg en prat med kommunen også :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har en følelse av at du kanskje skulle hatt deg en prat med kommunen også :)

Absolutt, vi er i "rød sone" støymessig og trafikken her vil bare øke, men må prøve å gjøre oss litt fornuftige tanker om hva som kan/bør gjøres.

Høyt tregjerde og/eller gjøre grep i vinduer/fasade. Det får bli en egen tråd etterhvert :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gjerde er ivertfall latterlig billig kontra vindu/fasade

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er også vinduene her sikkert 30 år gamle, og kunne sikkert holdt bedre på varmen også. Men et solid og høyt gjerde vil som bonus være godt å ha når zombie-apokalypsen kommer :)

Trenger jo ikke være enten eller heller, men greit å planlegge litt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Godt poeng, har plenty med ammunisjon i tilfelle. Men gjerde har jeg ikke... Tror jeg skal sveise på armeringsjern rund baut på traktoren

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hvis zombiene kommer skal jeg heller kjøpe en stor fryser så jeg slipper gå ut og handle hele tiden :)

Så World War Z her om dagen og ser jeg må fornye forsvarsverkene litt her med tanke på løpende zombier... :D

Du må laste ned The Walking Dead og se den. Knall serie, og du får også mange gode tips til boligsikring der. Jeg skal ut og hente en liten grønn en og se s04e07 nå :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, tror vi har funnet de nye off-topic kongene på forumet :P

Å vri en tråd ensrettet mot frysere over på Michael Johnson med rabies er sabla godt gjort!! Hahaha :D

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...