Gå til innhold

Coop medlemskap, krever Personnummer???


Hirobofly

Recommended Posts

Tenkte å melde meg inn i Coop da eks Coop Bygg, etc ofte kan ha noen knakende gode tilbud. Kunne ikke skade å være medlem tenkte jeg. Vel, for å registrere seg så krever faktisk Coop å få Personnummeret (11 siffer). Skjønner selvsagt at Fødselsnummer er greit, men hva i helv.... skal Coop med Personnummer?? Kjenner jeg blir trekt av sånnt. Søker så litt rundt og oppdager at det for kun få pr siden så var nettopp Coop ute og hadde solgt disse opplysningene (navn, personnummer, alt) til et externt kreditt-kortfirma som da kunne innvilge kreditt og sende ferdig kredittkort i posten til kundene). Og nå de siste dagene så er kredittkort-info til nettopp Coop kunder misbrukt blitt hacket ut av firma i Irland og mistenkes misbrukt. Får håpe at dem ikke samtidig fikk tak i Personnummeret til Coop-kundene...... Vel, enden på visa er at jeg ikke blir Coop medlem. -Noen få gode tilbud er ikke verdt risiko med å gi Personnummer til en slepphendt bedrift. Personnummer er såpass sensitivt at det bør man passe godt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Riktig gjort av deg.Person nummer bør brukes minst mulig.Om feil folk får tak i det så kan du slite med å få tilbake identiteten din i årevis!

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjenner at det irriterer meg litt at selv firma som åpenbart ikke har noe mer Personnummer å gjøre skal kreve det pga "kjekt å ha" eller noe.

Skummelt og som du sier det kan lage mye problemer om noe blir misbrukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta Coop bittelitt i forsvar så må det nevnes at innskuddskontoen som man må betale inn 200(?) på for å bli medlem og senere få bonus inn på er en "ordentlig" bankkonto med det det medfører av rapporteringsplikt ovenfor myndighetene.

Når det er sagt, etter tapte kredittopplysninger og analyser av handlemønstre er det på nippet til at jeg avslutter min konto der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kjenner at det irriterer meg litt at selv firma som åpenbart ikke har noe mer Personnummer å gjøre skal kreve det pga "kjekt å ha" eller noe.

Personnummer er det eneste som kan brukes for å holde orden på ting og skille folk fra hverandre, folk har samme navn, er født på samme dag, men ingen har samme personummer. Hvis du tror at det bare er kjekt å ha har du nok gått glipp av noe vesentlig i løpet av årene. Selvfølgelig er det helt bak mål av coop at slikt skal komme på avveie, men skal man slutte å gi bort personnummeret i frykt for at det skal komme på avveie, kan man like så greit selge bilen, slutte å jobbe, putte det man har av penger i madrassen og sitte hjemme utmeldt av samfunnet. (satt litt på spissen da selvfølgelig :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusset også på dette da vi nylig ble Coop-medlemmer i husstanden (omtrent utelukkende pga bleier..). Men det at det i praksis er en bankkonto med rapporteringsplikt ovenfor myndighetene forklarer jo saken.

Det er et par stykker som har så godt som det samme navnet som meg (+/- mellomnavn som ikke alltid blir med når jeg registrerer meg rundt om), og jeg vil helst slippe å få skattesmellene deres enten det er sauebonden fra voss, ski-entusiasten fra sentrale østlandet, eller noen andre jeg ikke har mottatt feiladressert post til enda.

Problemet slik jeg ser det er ikke egentlig at bedrifter som Coop må eller vil ha nummeret, men at man mange steder kan bruke kun navn og nummer til å "bekrefte identitet" (enkelt), i steden for gyldig legitimasjon (litt mindre enkelt).

Det var tidligere også steder hvor man kun trengte personnummer, f.eks. en nettside hos Statens Pensjonskasse hvor du bare tastet inn personnummeret og fikk opp personopplysninger (navn, adresse og hvor mye personen har oppspart). For å gjøre det enda verre kan man ganske enkelt gjette seg frem til gyldige nummer hvis man vil drive med snusk, og sider som den i Pensjonskassen kunne da bekrefte eller avkrefte om du hadde gjettet et gyldig nummer eller ikke. Godt mulig det finnes slike sider fremdeles, men jeg håper de har fått økt bevisstheten rundt dette tilstrekkelig de siste årene til at det ikke er SÅ lett lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

For å gjøre det enda verre kan man ganske enkelt gjette seg frem til gyldige nummer hvis man vil drive med snusk, og sider som den i Pensjonskassen kunne da bekrefte eller avkrefte om du hadde gjettet et gyldig nummer eller ikke. Godt mulig det finnes slike sider fremdeles, men jeg håper de har fått økt bevisstheten rundt dette tilstrekkelig de siste årene til at det ikke er SÅ lett lenger.

Det er faktisk mulig å regne seg frem til de siste 5 sifre i fødsels og personnummer om du har fødselsdato og litt informasjon. Kjønn, fødested etc.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å regne seg frem til de siste 5 sifre i fødsels og personnummer om du har fødselsdato og litt informasjon. Kjønn, fødested etc.

I tillegg er det jo ikke akkurat mange som har skikkelig lås på postkassen sin heller, der ligger det jo persunnummer lett tilgjengelig på daglig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personnummer er det eneste som kan brukes for å holde orden på ting og skille folk fra hverandre, folk har samme navn, er født på samme dag, men ingen har samme personummer. Hvis du tror at det bare er kjekt å ha har du nok gått glipp av noe vesentlig i løpet av årene. Selvfølgelig er det helt bak mål av coop at slikt skal komme på avveie, men skal man slutte å gi bort personnummeret i frykt for at det skal komme på avveie, kan man like så greit selge bilen, slutte å jobbe, putte det man har av penger i madrassen og sitte hjemme utmeldt av samfunnet. (satt litt på spissen da selvfølgelig :D )

Hmmm, med sånnt svar så er det nesten som jeg håper at ditt Personnummer kommer på avveie og noen lager problemer for deg..... :D

Saken er den mange firma bruker Personnummeret istedet for kundenummer for enkelhets-skyld, ikke at det er 100% nødvendig.

Selvsagt så kan det være slik at flere med samme navn er født på samme dag og skal registreres i samme system, men da må det jo gå an å bruke eks kundenummeret som referanse.

Ikke å kreve Personnummer fra alle pga at det kan være problemer med noen få.

Desverre så er det slik at med Personnummeret til en person så kan man lage mye krøll.

Jeg verner i alle fall om mitt. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det finnes atskillig verre aktører å oppgi personnummer til enn Coop.

Vær også klar over at selv om du oppgir personnummer ved innmelding, er dette noe som benyttes kun der det er påkrevd (f.eks rapportering til skatteetaten), og det er ikke noe som ligger tilgjengelig for hvem som helst i Coop.

Selv når du kjøper en TV hos Coop tror jeg faktisk du må oppgi personnummer, noe som vel beviser at det personnummeret ikke "ligger åpent" og blir benyttet til annet enn skatt. (De er selvfølgelig pliktige til å rapportere inn tv-kjøpet til NRK ifm lisens..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra policyen til Coop:

"Ved tegning av medlemskap registrerer vi blant annet navn, adresse, telefonnummer og fødselsnummer. Disse opplysningene knyttes til det samvirkelag du melder deg inn i. Samtidig opprettes det en rammeavtale for plassering av andelsinnskudd og eventuelt andre innskudd. Dette er nødvendig blant annet for å kunne sende deg årsoppgaven over dine kontoer hos oss og for å kunne registrere løpende innskudd/uttak"

https://coop.no/shortcuts/personvernpolicy-for-coop/

Og for å håndtere kjøpteutbytte for det du handler hos Coop eller samarbeidspartner.

Endret av Tonyl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Er enig i at det her ligger en fornuftig grunn bak. Men jevnt over linja synes jeg alle slike tjenester hvor man skal melde inn informasjon om seg selv viser en utvikling til at de vil ha mer og mer. Spesielt aggressive er de jo ovenfor kontaktinformasjonen rett og slett fordi de vil ha måter å kontakte deg når de skal selge deg mer!

Når for eksempel Google tilbyr e-post, kartverk, internettsøk, chat, internettsamfunn, nettskylagring, oversettingstjeneste, YouTube, nyhetsleser, BRILLER?!?!, leveringstjeneste, bilderedigering, bloggtjeneste, bildealbum på nett, betalingstjeneste, kalender, OS for mobiltelefoner, fysiske mobiltelefoner og mye mer så er det vel ikke så rart at det virker som annonsene du ser er skreddersydde for deg :ph34r::P

Hilsen nå veldig paranoide Breitling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk mulig å regne seg frem til de siste 5 sifre i fødsels og personnummer om du har fødselsdato og litt informasjon. Kjønn, fødested etc.

De to siste er jo bare kontrollsiffer som regnes ut av resten, men de tre foran er en kombinasjon av løpenummer og par/oddetall så en viss grad av gjetting må til, men ja...

Professor Kjell Jørgen Hole ved institutt for Informatikk i Bergen har publisert en del rundt det der, særlig i forhold til sikkerhet i BankID. Han beskrev ganske detaljert i et foredrag en gang hvordan han ikke trengte navn engang, men kunne prøve å gjette tilfeldige pin-koder to ganger (for å ikke låse brukerkonto ved 3 gale forsøk) mot tilfeldig valgte sannsynlige personnummer til kunder i en bestemt målgruppe 40-60 år ("det er jo de som har penger i banken"), og statistisk sett treffe en gyldig kombinasjon 3-5 ganger innen en realistisk tidsperiode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet fra policyen til Coop:

"Ved tegning av medlemskap registrerer vi blant annet navn, adresse, telefonnummer og fødselsnummer. Disse opplysningene knyttes til det samvirkelag du melder deg inn i. Samtidig opprettes det en rammeavtale for plassering av andelsinnskudd og eventuelt andre innskudd. Dette er nødvendig blant annet for å kunne sende deg årsoppgaven over dine kontoer hos oss og for å kunne registrere løpende innskudd/uttak"

https://coop.no/shortcuts/personvernpolicy-for-coop/

Og for å håndtere kjøpteutbytte for det du handler hos Coop eller samarbeidspartner.

Ja, den der er jeg enig i og har ingen problemer med når det står: Fødselsnummer.

Har ikke problem med å oppgi det.

Men, Personnummer derimot.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at det her ligger en fornuftig grunn bak. Men jevnt over linja synes jeg alle slike tjenester hvor man skal melde inn informasjon om seg selv viser en utvikling til at de vil ha mer og mer. Spesielt aggressive er de jo ovenfor kontaktinformasjonen rett og slett fordi de vil ha måter å kontakte deg når de skal selge deg mer!

Når for eksempel Google tilbyr e-post, kartverk, internettsøk, chat, internettsamfunn, nettskylagring, oversettingstjeneste, YouTube, nyhetsleser, BRILLER?!?!, leveringstjeneste, bilderedigering, bloggtjeneste, bildealbum på nett, betalingstjeneste, kalender, OS for mobiltelefoner, fysiske mobiltelefoner og mye mer så er det vel ikke så rart at det virker som annonsene du ser er skreddersydde for deg :ph34r::P

Hilsen nå veldig paranoide Breitling.

Du er inne på noe her ja, når økonomiske interesser overtar så forsvinner fort det som før het moral og etikk. :huh:

Problemet slik jeg ser det er at Personnummeret som jo er en slik "nøkkel" for å identifisere seg ifm myndigheter, etc, så kan det så lett misbrukes.

Jeg er sånn sett en forkjemper for at vi også i Norge kan få/ta ibruk rene id-nummer (noe ala kredittkortnummer som kan skiftes ut hvis problemer)som kan brukes til å identifisere folk.

Og det skal ikke stikkes under en stol at nordmenn er veeeeeeldig naive som folkeslag og at de fleste rusler rundt og tror at bare man ikke tenker på problemet så kan det ikke gå galt......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, med sånnt svar så er det nesten som jeg håper at ditt Personnummer kommer på avveie og noen lager problemer for deg..... :D

Saken er den mange firma bruker Personnummeret istedet for kundenummer for enkelhets-skyld, ikke at det er 100% nødvendig.

Selvsagt så kan det være slik at flere med samme navn er født på samme dag og skal registreres i samme system, men da må det jo gå an å bruke eks kundenummeret som referanse.

Ikke å kreve Personnummer fra alle pga at det kan være problemer med noen få.

Desverre så er det slik at med Personnummeret til en person så kan man lage mye krøll.

Jeg verner i alle fall om mitt. B)

Vi er helt klart forskjellige på dette punktet, jeg klarer meg fint med sunn skepsis og ordentlig postkasse med lås ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilhører gruppen mennesker som brenner opp de delene av papir-posten der personnummer fremkommer, og er ganske fremoverlent når jeg må vise legitimasjon ved f.eks bruk av kredittkort. Jeg har nemlig ikke bankkort med bilde (Skandiabanken..) så jeg må bruke førerkort. Og de aller fleste som trur de kan dette med leg og id, de begynner å skrive ned personnummeret mitt i den rubrikken der legitimasjonens serienr/løpenr skal nedtegnes.

De aller fleste stopper å skrive i det jeg påpeker at 'det der det er faktisk personnummeret mitt'.

Ikke alle.

Slik som det skrukketrynet i sportsbutikken ved skysstasjonen på Hønefoss. For dette kunne hu mye bedre enn meg, for personnummer er faktisk offentlig informasjon! Tenke seg til, det hadde jeg helt unngått å få med meg, jammen bra damen kunne opplyse meg før jeg gikk. For jeg har aldri satt mine bein i den butikken siden og har passa på å prate dritt om den ved enhver anledning (det hjalp jo heller ikke at jeg ikke syntes jeg fikk den hjelpa jeg trengte og at jeg ble behandla litt ovenfra og ned før hendelsen ved kassa)

At Coop registrerer en del ting om meg personlig og sender meg tilpassede tilbud er endel av pakka med å være med i kundeprogrammet deres. Alle slike klubbmedlemskap/rabattkort/bonusordninger eksisterer tross alt kun for at vedkommende bedrift skal tjene mest mulig penger (faste kunder, kalles det vel).. De er faktisk ikke der for min vinnings del, selv om jeg er villig til å late som fordi jeg trur får litt billigere bleier, felgrens, maling... betaler vel derfor mer for melk, voks og spiker som jeg handla samtidig

Begynner å bli mer og mer skeptisk til hva Google (eller var det NSA?) egentlig vet om meg, utrulig praktisk med synkronisering av epost, bokmerker, kontakter, dokumenter, etc..

jeg har jo ingenting å skjule, ingenting å bekymre seg for da?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slettes ikke uvanlig med krav om persnr når det er snakk om å åpne en "konti" slik man gjør på Coop.

Mange folk som ikke rykker på nesa en gang når de skal ha f.eks kredittkort.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Datatilsynet om 11 sifrede fødselsnumre

http://www.datatilsynet.no/Sikkerhet-internkontroll/Fodselsnummer/

Fødselsnummeret regnes ikke som en sensitiv opplysning og er ikke taushetsbelagt. Nummeret kan likevel bare brukes når det er saklig behov for det og sikker identifisering ikke kan oppnås på annen måte. I de fleste tilfeller er det nok å bruke navn, adresse og fødselsdato for å sikre riktig identifisering

Det diskuteres for øvrig hvordan man skal løse problemet med at dagens ordning med fødelsdato/år etterfulgt av en 5 sifret ID-kode som sier noe om deg, snart når sin kapasitet. Den kan hende at man får helt tilfeldig informasjonsløse løpenumre eller en lignende løsning som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...