Gå til innhold

Hvkk's 1998 BMW 520i e39 - Skjønnheten


Hvkk

Recommended Posts

Må etterhvert sumle meg ferdig nå som det nærmer seg skilter på bilen igjen.

Historien bak min BMW er så enkel at jeg syns Volvoen min virket gammel og ikke akkurat konstruert med de kjøre egenskapene jeg liker. Etter å ha fartet rundt i min mor sin Audi a3 noen dager i sommer var jeg sikker på at jeg skulle skaffe meg en tysker, dog helst etter jeg hadde solgt Volvoen, men hadde muligheten til å skaffe meg en e39 til en fin pris så klarte ikke holde meg. Volvoen er forhåpentligvis solgt på lørdag, og om den ikke blir det, er det nok den som får stå vinteren over da jeg klør etter manuell gir.

Bilder fra dagen jeg hentet bilen:

DSC_8342_zps424fa29e.jpg

DSC_8351_zps54516376.jpg

Skitten og ikke særlig til velholdt de siste årene er merkbart, så første som ble gjort var en ordentlig vask

illustrasjon av forbedringspotensialet:

DSC_8358_zpsba918d75.jpg

bilen stod en del i skog hos forrige eier, trykkluft og grovstøvsuger er gull verd.

DSC_8353_zpsd79dfcf1.jpg

Etter:

DSC_8409_zpse3ecdb39.jpg

Første vasken av bilen var ikke helt DCN-style, da utstyret til denne galskapen ikke var på plass enda, og bilen trengte det så sårt. Så fikk heller ta litt igjen senere.

Innvendig var det nok ikke vasket ordentlig, samt tegn til hund i bagasjerommet, støvsuger, mf og APC ble det neste som fikk hilse på nye Bilen.

Før:

DSC_8367_zpse6f3cfe2.jpg

Etter:

DSC_8376_zps2efff125.jpg

ellers i interiøret:

DSC_8426_zps8d9ab690.jpg

DSC_8443_zpsb696070f.jpg

støvete og skittent

en av to positive ting etter bra gjennomgang av bilen:

DSC_8444_zpsc177138b.jpg

en del penger jah, mest euro da, men skal få brukt de også en gang.

DSC_8467_zps01173ac2.jpg

ellers blir resten innvendig rent og klart til bruk også, setene fikk "bare" en runde med noe skillpadde skinnpleie min far har stående, bedre enn ingen ting da.

Ellers begynte galskapen å ta fatt på bilen etterhvert:

DSC_8480_zps1857a38f.jpg

DSC_8498_zps9b2bc7f8.jpg

Tilslutt må jeg nevne at de siste ukers uvær har funnet bilen og vist den hva det er snakk om:2013-10-25152121_zpsa58d1ccc.jpg

Ellers blir det en service update igjen de nærmeste dagene, og bilder med skilter og vinterdekk.

Håper dere liker bilen, har konstruktiv kritikk om den, og ikke syns bildene er for store å bla forbi.

takk for titten,

Håvard.

Endret av Hvkk

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Spennende. Fine biler det her, gleder meg til å se fortsettelsen

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

Fin bil som har ett greit forbedringspotensiale , kjører e39 selv og er vell på 3 året med min nå er fortsatt like fornøyd, utrolig god kjørecomfort i disse .

Blor spennende å følge med videre i tråden her ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering pr 22.11

Bilen er nå helt klargjort for bruk, med skift av olje, plugger og filtre. Kan vel si at dette var på tide at ble gjort.

Litt bilder kanskje?

2013-11-12131621_zpsf1034445.jpg

Delene som skal få lov å ta plass i god bilen.

DSC_8736_zps7a226346.jpg

På tide med nye plugger ja.

DSC_8739_zps39e97dad.jpg

DSC_8740_zps983a5365.jpg

Ellers hadde vi også er godt innslag av vinter her i Bergensområdet tirsdagen som gjorde at vinterdekk ble større hastesak.

DSC_8747_zps98b806ed.jpg

siste turen jeg hadde med Volvoen før den ble solgt i dag..

Litt bedre vêr på onsdagen, så fant ut at dette gikk greit:

DSC_8759_zps55517afb.jpg

Ellers er bilen klar til bruk med to av tingene som folk "mobber" meg med, for "hva skal du med slikt i bilen etter da?"

DSC_8760_zps59c66219.jpgDSC_8773_zpsce64eda6.jpg

Også liker jeg at ting er på stell og ordentlig, så denne er på sin plass:

DSC_8772_zps377c4980.jpg

Samt original stereoen gav med hodepine uten like, da jeg ikke klarte og finne ut hva som var gale, og spilleren fra Volvoen fikk en ny plass og godspille på:

DSC_8761_zps097b94ef.jpg

Tilslutt kommer bilde av bilen som omsider har fått vinterhjul på plass og endelig er fult brukbar:

DSC_8771_zps5747e568.jpg

Til å avslutte tenker jeg å ligge fram litt planer:

Nå rundt midten av desember, begynnelsen av nyåret bærer det inn til lakk, slik at det endelig blir en hel hjulbue, samt en god mulighet til å ta litt striper og smårust i karosseriet.

Ellers er planene følgende:

-M-tech front og bak

-kanskje litt senk, må bare se om min bruk tillater at det går

-17" felger til sommeren

-oppgradering av høyttalere

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende. Fine biler det her, gleder meg til å se fortsettelsen

Fin bil som har ett greit forbedringspotensiale , kjører e39 selv og er vell på 3 året med min nå er fortsatt like fornøyd, utrolig god kjørecomfort i disse .

Blor spennende å følge med videre i tråden her ja.

Gleder meg selv til å se hvordan dette kan bli, er i utgangspunktet fine biler som er utrolig gode og kjøre.

QD, MF og paraply burde være standardutrustning på alle biler som ferdes i Bergensområdet. Hvertfall paraply. Jeg har tre paraplyer i bilen bare sånn i tilfelle... :)

Sant, det jeg sier til folk også. Endte faktisk opp med å måtte følge en kompis til døren, han var ikke lang i masken når han innsåg kort lurt det egentlig var.

Jeg skjønner ikke at du har nerver til å ha kluten liggende sånn uten plastpose rundt! ;)

Har egentlig ikke tenkt over den kulten, da den ligger med karosseri siden inn, og hanskerommet ble nøye støvsugd og vasket før bruk.

Ellers kan jeg melde om glatte forhold i setene. Så innkjøp av ordentlig skinnpleie blir prioritert litt mer enn før da det er grusomt å skli i setene.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Siste Vask 2013 + Rens av skinnseter

Er ca 2.5 uke siden bilen vart vaska sist, så tok endelig tid til en liten runde på bilen nyttårsaften.

Bilen var goddritten, det fine med lys bil er at man ikke ser dritten så lett, men nedre biter av bilen såg veldig matt ut i lakken, og bakluken hadde fått seg et fint belegg med skit.

DSC_8980_zps5151ed7c.jpg

offda, se alt den møkken, må vekk...

DSC_8982_zps27ba9cb4.jpg

godt å se prickbort løse opp dritten og gjøre bilen renere

Var bestemt på å jobbe litt effektivt, så mens prickbort og surfex fikk virke ca10 min hver tok jeg noen små økter på skinnsetene, utrolig nok endte jeg opp med å bruke baksete som fotomodell...

DSC_8988_zps7a63c9d3.jpg

topp biten er renset, bildet er vel ikke helt perfekt, så memo til meg selv, mer naturlig lys nestegang...

DSC_8990_zps9b23124f.jpg

alt vasket klar for conditioner

DSC_8992_zps93668d09.jpg

tykt og fint lag som skal få trekke inn noen timer med varmeovn trygt plassert i bagasjen.

DSC_8997_zps844045f5.jpg

Må si det ble en del dritt som kom ut av setene. Syns dette stiller skilpadde produktet som ble brukt for ca 4mnd siden i meget, meget dårlig lys...

DSC_8994_zpse2d8dfa8.jpg

Ble fort mørkt ute, men ble ren bil på både meg og broderen, hater å se bilen hans fra den siden, men så er det den eneste siden bilen min er pen fra, da jeg ikke har fått lakkert opp ny forskjerm enda..

Er meget fornøyd med Collinite 845 som ligger på bilen nå, meget bra produkt for prisen.

Neste som kommer til å bli gjort med bilen nå er å bytte ut den gode gamle nokiatelefon løsningen med noe litt mer anvendelig, og en ny bedre runde på resten av interiøret.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Liten oppdatering - litt interiør og tiden framover

Da jeg byttet vekk fra orginalspilleren ser jeg ikke lengre behovet for denne:

DSC_8999_zpsfb352f2c.jpg

Selv om det hadde vært litt kult og børste støvet av en gammel Nokia og sette på plass.

For interiøret totalt sett ser det nå litt bedre ut:

DSC_9000_zpsa32bb0b8.jpg

Merker som var laget av telefonløsningen forsvinner sakte men sikkert, er bra ting klarer å sprette på plass igjen. Ellers er det også lettere for passasjer å betjene sitt eget varmesete, en ting mindre for meg å stresse med mens jeg kjører.

Ellers skulle jo den nye forskjermen egentlig vært lakkert nå og montert på bilen. Slik har det ikke gått da han som skal lakkere den nå befinner seg på Cuba, og er ikke hjemme igjen før om 14 dager. Når han er tilbake igjen er det usikkert når han får lakkert, så da får jeg enten finne noen andre, eller smøre meg med tålmodighet, så kan jeg kanskje klare og få lakkert forskjerm og m-tech støtfangere samtidig, hadde vært greit for å få et par nyanseforskjeller mindre på bilen.

Ellers venter jeg på varmere vær slik at jeg kan få byttet bremser og slikt som ser nødvendig ut før det er tid for PKK. Skal bli godt å få vekk biltema klossene som står der nå.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lite som skjer med bilen nå til dags, mest bruk og vask.

Men har begynt å planlegge litt skruing når det blir varmere ute.

Så har gått grundig over bilen for å se hva som må tas før EU-kontroll i November...

2014-02-17130332_zps5dda0fe1.jpg

Feilkoselesing er ikke feil på nyere biler..

Ting jeg ser må fikses:

Bremse skiver er slitt samt har en del rust, blir da også nye klosser samt lakk av kalipper

Støtte stag framme og bak er modene for utskifting

Feil på airbag sensor

Feil på hjulsensor fremme venstre

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å glede meg til sommeren nå da ting begynner å falle på plass.

Har fått gjort litt de siste dagene.

Eksosen såg jo aldri noe pen ut, full av mange års ugang, så jeg valgte å få polert denne opp igjen.

f89dd0cc-c34a-4051-99eb-ce3d21f7ead2_zps

For å få ønsket resultat ble det først vasket greit over med prickbort, korrosol og siste resten av sonax extreme felgrensen som jeg hadde, ble aldri kvitt driten, så valgte å finne en stålbørste å få vekk vestre dritten før jeg forsiktig gikk over med en ulleklut som etterlot seg en relativt grei ripefri finish, før jeg gikk over men en god mengde med autosol og tilslutt ble jeg fornøyd.

DSC_9059_zpscfb8f599.jpg

Ellers var jeg også og hentet sommerfelger i går som jeg etterhvert skal ut å vaske litt, har planer om å la Auto Finesse sin Imperial wheel cleaner få en god test, selv om jeg ikke ser for meg at den kommer til å gi ønsket resultat, da den ikke er blødende.

Men uansett, 5 stykk originale 17-tommere fra BMW er på plass.

2014-02-26191418_zpsb5f98c8e.jpg

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo glemt å vanne potteplanten!

Ellers ble jo stussen som ny! Flotte felger også. :)

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksosen ble bra! De felgene er kjempefine :)

Du har jo glemt å vanne potteplanten!

Ellers ble jo stussen som ny! Flotte felger også. :)

Takker begge to, liker også felgene godt. Eneste jeg ser er at jeg må ta å fikse litt mer i underkant på eksosen.

Den potteplanten ser jeg ikke som mitt ansvar og lar det ligge der.

Har hatt en runde på felgene nå, resultatet av runde 1/3 er i loggen nå:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/19076-hvkks-bilpleieblogg/?p=384655

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har etterhvert gjort litt smått med bilen innimellom. Så langt er det bare «småting» som utgjør for meg viktige detaljer. Blir en oppsamlings oppdattering med bilder fra de siste ukene.

Har helt siden jeg kjøpte bilen irritert meg over rust på viskerarmene, så da var det bare slipe vekk rusten og matte ned resten av lakken på viskerarmene. Før det ble grunning og svart matt lakk fra Bilxtra, 1lag grunning på alt, og 3lag lakk.

DSC_9266_zps4c74dc8a.jpgDSC_9269_zpse04a9fd6.jpg

Fin anledning til å bytte til nye viskere, syns det ble meget bra i grunn.DSC_9293_zps7e58b589.jpg

Bmw original 1liter oljekanne veske ble kjøpt inn for å gjøre ting litt ryddigere, og originalt.DSC_9303_zps4ff4a21b.jpgDSC_9304_zps314d3a8c.jpg

Ellers er sommertøfflene komt på bilen, ferdig vasket og Gyeon behandlet, gleder meg til å prøve effekten av dette en av de neste dagene.DSC_9290_zpsacc2da4f.jpg

Med mer åpne felger og synlige bremser følte jeg at kalipperene måtte få litt farge og se bedre ut.

Gikk fra ca sånn som dette på alle 4 bremsene.DSC_9305_zps72a8e6bf.jpgDSC_9309_zpsb99f1acb.jpg

Til dette, etter pussing av rust, rens/avfetting, zinkgrunning og 1 lag Motip brake paint(ble totalt 3lag lakk)DSC_9308_zps48c93211.jpgDSC_9311_zps7198e419.jpg

Før det til slutt ble sjående ut slik som dette.DSC_9312_zpsf2cb3b6a.jpgDSC_9313_zpsd9bc2d23.jpgDSC_9314_zps7e46541d.jpg

Eller lagde jo jeg en liste med det jeg såg som viktig i det store og det hele:

-M-tech front og bak

-kanskje litt senk, må bare se om min bruk tillater at det går

X-17" felger til sommeren

X-oppgradering av høyttalere

M-tech tror jeg utgår, så for øyeblikket tror jeg ting blir som det er med mindre jeg kommer over noe som blir mer unikt uten å bli for jålete.

Senk kan det hende kommer i løp av sommeren, kan se ut som at det er passende da sommerdekkne har gjort bilen type 1-2cm høgere.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

Skal du senke anbefaler jeg nokk å kjøpe fjører og ikke justerbart, har justerbart på min å syntes det blir for stivt og stumpete å kjøre med dessverre.

Og msport front hadde gjortseg masse på denne her, du får kjøpt ferdig lakka fra umnitza.com for en billig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du senke anbefaler jeg nokk å kjøpe fjører og ikke justerbart, har justerbart på min å syntes det blir for stivt og stumpete å kjøre med dessverre.

Og msport front hadde gjortseg masse på denne her, du får kjøpt ferdig lakka fra umnitza.com for en billig penge.

Skal huse på det med senkefjærer den dagen det skulle bli aktuelt.

Når det kommer til støtfangeren så er ikke lakk noe problem for meg. Ellers syns jeg hjørnene på støtfangerene fra umnitza såg merklige/uferdige ut. Har en kompis som er i tyskland nå som kanskje skal fikse noen greier for meg, så vi får se hvordan det ender.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Utrolig flott bil du har :) Likte utrolig fargen på bremsekalipterne, hva er fargekoden på de? :)

Tusen takk, er gått noen arbeidstimer i stell av bilen, og gjør det beste for at den skal ha et bra originalpreg, men samtidig se kul ut, også skille meg litt ut fra mengden.

Har ikke noe spesifikk fargekode på lakken som ble brukt. Er Blå caliper lakk fra Motip (http://www.gsbildeler.no/nettbutikk/vare/103/2394682), men skal se når jeg er i boden i morgen om det står noke meir på den.

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...