Gå til innhold

Mitt første møte med 3D-printing


Anaxyd

Recommended Posts

Mitt første møte med 3D-printing
Hei!

Har lenge fulgt med på dette med 3D-printing. Helt siden det som kom ut av dem var bare tjafs som ikke så ut. Alt var skjevt, for grovt og strukturert. Men nå de siste årene har det skjedd store ting på forbrukermarkedet. Så store ting at jeg endelig har virkelig vurdert å handle. Og tidspunktet har nå inntruffet, jeg har gått til anskaffelse av en 3D-printer.

Valget falt på en Ultimaker Original, grunnet at den virket best til prisen, samt har fått gode omtaler og priser for god ytelse. Rask, presis og bra pris er nøkkelordene som fikk meg til å velge den. Jeg kan gjerne fortelle litt mer om dette i dybden om det ønskes.

Jeg tenkte å dele mine første erfaringer med dere, og jeg er sikker på at det gir mersmak. Gjør dere klare for litt spennende lesning! Jeg kjører igang som vanlig med litt byggebilder, timelapses, uformell underteksting, oppfordring til diskusjon osv. Gjør man noe stort i livet (for meg er det stort med 3D-printing), må det dokumenteres. Nøye. Nøye.



Del 1 - Bygging
Jeg bestilte et byggesett fra Ultimaker. Byggesettene er billigere (er vel noen tusenlapper man sparer), samtidig som jeg liker å sette meg ned med et skikkelig DIY prosjekt. Man lærer mer, samt ikke er hjelpesløs når det først er noe som er galt - man kan lett finne ut av hva som er galt, da man kjenner alle komponentene og hvordan de er satt sammen.

Førsteinntrykket når jeg åpnet pakka var bra. Plukklister og kvalitetskontroller med signaturer florerer. Nederlenderne (som folkene bak Ultimaker er) er vel like nøye som tyskerne, dette lover bra. De har også gitt med litt ekstra med deler, i tilfelle noe skulle ryke senere. Dette setter DIY folket virkelig pris på. Alle deler er seriøse, rustfrie bolter og muttere all over. Ikke noe jalla her. Veldig bra å se. Dog viktig å ha skikkelig skrutrekkere som passer som fot i hose til boltene, det er fort gjort å velge en umbrako som er litt for liten, som gjør at man drar over lett.

Åpne spoileren for selve byggeloggen


Slik ser det ut før jeg begynner.
IMG_0877.jpg




Alt ligger klart til bygging. Manualen er på nett, i form av en wiki side. Blir oppdatert hele tiden, og var faktisk helt genialt å bruke som manual.
IMG_0878.jpg




IMG_0879.jpg



Litt nærbilder av delene. God oversikt og bra sortert og pakket dette her.
IMG_0880.jpg




IMG_0881.jpg



Her er det et par oppgraderinger, som jeg skal montere siden. Blant annet enda ett printhode som gjør at jeg kan printe to farger samtidig.
IMG_0882.jpg



Hovedmaterialet er finerplater. Disse er laserskjært, og det er bare å ta det fra hverandre. Helt genialt, men fare for å få fliser i fingra! Greit å ta litt sandpapir på de værste stedene.
IMG_0883.jpg




IMG_0884.jpg



"Stepper" motorene klare til å monteres. Dette må være heftige saker. Jeg kan ikke si jeg vet så mye om hva dette egentlig er, men det er disse som gir den ekstreme presisjonen og hastigheten, så kan ikke være noe vanlige motorer dette. Drivverket går i belter.
IMG_0885.jpg



Ende-sensorer montert. Disse gjør at maskinen vet hvor printhodet er, og hvor det ikke skal gå hen (sånn at den ikke flyr igjennom maskinen).
IMG_0886.jpg




IMG_0887.jpg



Motorene montert på spacers.
IMG_0888.jpg



Belte tredd på. Litt krongling å få til å montere motor, spacer og belte samtidig (skulle hatt 4 armer), men gikk greit!
IMG_0889.jpg



Monterer alle vegger. Den sorte "lefsa" nederst til høyre på maskinen er faktisk en kabelkanal. Genialt!
IMG_0890.jpg




IMG_0891.jpg



Mye tenking her. Greit at alle sidene er på rett plass før jeg begynner å skru!
IMG_0892.jpg



Og slik fungerer kabelkanalene.
IMG_0893.jpg



Bare å kable her!
IMG_0894.jpg




IMG_0895.jpg




IMG_0896.jpg



Så var det å montere sammen haugevis av smådeler. En messingforing skulle tres inn i disse hullene, slik at man ender opp med en "kloss" som ligger ca midt på bildet. Det var ikke bare-bare. Måtte bankes på plass med hammer! Litt sketchy enkelte steder, redd for å spjæle hele dritten, men gikk heldigvis fint.
IMG_0897.jpg



Så var det å montere 4 stk akslinger med tilhørende belter, samt disse "klossene". Et meget intrikat design!
IMG_0898.jpg



Her begynner ting å falle på plass.
IMG_0899.jpg



Belter overalt. På dette tidspunkt visste jeg sannelig ikke åssen dette skulle fungere.
IMG_0900.jpg



Men det må da fungere på noe vis, så jeg trådde på og bygde videre.
IMG_0901.jpg



Så var det printerhodet. En meget spennende del å sette sammen, mange smådeler her.
IMG_0902.jpg




IMG_0903.jpg




IMG_0904.jpg



Var visst ikke så mange bilder av dette, må ha vært meget konsentrert under prosessen slik at jeg glemte å ta bilder. Slik skal det isåfall se ut sånn circa!
IMG_0905.jpg



Så fant jeg litt mer ut hvordan disse klossene skulle henge med. Man skulle feste beltene i de!
IMG_0906.jpg



Slik ja! Jaggu, det var en finurlig løsning du. Klemme på plass den ene finer-delen, og vips så satt den gitt.
IMG_0907.jpg



Og der var printerhodet montert på sine egne akslinger ja. Her går det unna!
IMG_0908.jpg



"Beden" eller senga på norsk. Dette er selve stedet hvor printene havner.
IMG_0910.jpg



Denne skal dekkes med maskeringsteip. Ja faktisk, dette er slik fabrikken vil ha det! Det følger til og med 1stk blå maskeringsteip med!
IMG_0911.jpg



Men ble jo lekkert dette da, når jeg fikk reinskjært litt.
IMG_0912.jpg




IMG_0913.jpg




IMG_0914.jpg



På plass med seg!
IMG_0915.jpg



Og en stk gjengestav skulle ende opp i bånn her, rett i en motor. Alt kommer på plass nå mot slutten av bygginga.
IMG_0916.jpg



Deksler som hindrer at akslingene stikker av.
IMG_0917.jpg




"Extruderen" eller mater'n, som dytter plastikkmateriale inn igjennom ett rør, og inn i printhodet.
IMG_0920.jpg




IMG_0921.jpg



Så var det elektronikken. Det var et sabla rot med kabelsalat nå som alt var montert, så jeg stod i lenge her med å kable ting ganske så pent. Har planer om litt mer seriøse måter å kable på senere, som strømper osv. Kretskortet er en blanding av Arduino og Ultimaker sitt eget. Smarte saker. Mange muligheter for oppgraderinger også. Her har de tenkt 10 steg fremover ja!
IMG_0922.jpg




IMG_0923.jpg




IMG_0924.jpg



Laseren har selvsagt markert tekst på alle platene, deriblant denne, for å vise hva som er hva.
IMG_0925.jpg



Kabler. Kabler. Kabler.
IMG_0926.jpg



Verktøyet jeg bruker mest. En 3mm umbrakotrekker og 3mm muttertrekker. Skikkelig kvalitet, og deilig å jobbe med.
IMG_0927.jpg



Så var det en vifte som skulle på plass ja. De advarte mot mye origami-bretting her, men jeg kjørte på.
IMG_0928.jpg



Her var det mye bretting ja. Ble nesten svett, men her passer det sånn ca. Det jeg bretter er en viftekanal.
IMG_0931.jpg



Nesten på plass her.
IMG_0932.jpg



Sånn ja. Alle muttere skulle dekkes til med tape for å unnga kortslutning.
IMG_0933.jpg



Okay, nesten klart nå! Ser jo helt forferdelig ut egentlig da, men er ganske logisk kablet.
IMG_0934.jpg



Okay, siste tingen. Displayet.
IMG_0935.jpg



Glemte visst å ta mer bilder av displayet, så her er vifta montert ferdig. Klar til å snus på beina igjen!
IMG_0936.jpg



Og sannelig måtte jeg teste den og.
IMG_0943.jpg




IMG_0944.jpg




IMG_0945.jpg


Overall syntes jeg det var greit å bygge denne saken. Er vel litt over middels interessert i DIY, men jeg mener de fleste kunne klart denne ganske greit. Spesielt når manualen er på nett, og blir stadig forbedret, ved at det blir lagt til nye detaljer man må passe på når man gjør X, og hva man skal huske på når man gjør Y. Man lærer masse også, så dette var en bra opplevelse. :)

Og her er en timelapse av hele byggeprosessen. Tok 1 kveld og en halv dag, sånn rundt 6-8 timer effektiv bygging.

http://youtu.be/LQQe2UHsLok



Del 2 - Printing
Så var det til selve kremen. Rosinen i pølsa. Selve smøret på fettet. Og det er jo å printe i tre dimensjoner. Dere har fått en liten teaser på hvordan det ser ut allerede, men jeg har laget noen videosnutter også som illustrerer dette ytterligere.

Hvordan det ser ut når jeg har "bestilt" en print, rett før den begynner å printe:




Litt diverse småfilmer om ting og tang:

Drevbasert lager (planetary bearing):




Den fungerer sånn her:


Ganske fiffig sak, og spesielt at drevene ikke er mulig å ta ut, da de er printet skrudd. Overfører vel moment ganske så bra vil jeg tro.



"Low poly" potte:




Litt kul potte jeg lagde for moro skyld. Liker kontraster som "piksler" og "lav poly" i det virkelige liv, så dette blir det mer av. :)



Flaske med kork:



Denne syntes jeg også er kul, lagde denne også 50% mindre for å teste. Begge var vanntette, og gjengene på kork gikk som hånd i hanske på gjengene på flaska.



Ny vifte-duct:




Den originale vifte-ducten (hva heter det på norsk?), var brettet sammen, og var ikke 100% strøken syntes jeg. Den gjør jobben sin greit, men det blir visstnok bedre print av bedre vifter, som sender luften mer riktig, og ikke kjøler ned dysa.



Føtter til maskinen: (høy hastighet på printen her!)



Dette ble printet i fleksibel PLA, altså litt gummiaktig. Printet mest som en test, så jeg prøvde å gasse opp hastigheten litt her også. Her printer den fort! Så fort at kameraet ikke fanger opp bevegelsene så bra.



Jeg kan printe i mainly ABS plast og PLA plast. Sistnevnte er plantebasert, så den er trygg på mat osv. ABS derimot er jo petrobasert, så den blir utelukket når det kommer til mat. ABS er jo dønn solid, og tåler mye, samt tåler høyere temperaturer enn PLA. Interiørpaneler i bil er ofte i ABS. Lego er i ABS. Man kan printe i flere materialer også, som nylon. Jeg har kun ruller med PLA og ABS, i assortert utvalg farger (svart, blå, rød, transparent osv). Så her kan man variere, spesielt om man lager en ting basert på mange deler, så kan man variere med fargene så det ser litt mer seriøst ut.


Så, hva mer kan dette brukes til, da?
Jo, det var et par utfordringer jeg hadde klare, og det var en knott til dusjarmaturen. Den gamle hadde nemlig knekt i festet, og var ubrukelig. Hadde tatt vare på den, og dermed hadde jeg alle muligheter for å lage denne på nytt, 3D-printet.

Tok frem skyvelæret, og noterte ned alle mål. Fant frem til et gratisprogram på nett, TinkerCAD, som man lett kan 3D-modellere, rett i browseren. Funket ypperlig, og jeg fikk laget denne tegningen:
Knott.png



Kastet det inn i 3D-printeren, og ut kom denne sussebassen:
IMG_0952.jpg



Passet ypperlig i armaturen også, akkurat som planlagt! Mangler bare å pusse den ned og forkromme den på en eller annen måte:
IMG_0951.jpg

Tada liksom! Jeg må si jeg er meget imponert over det hele. Nå åpnes en verden med utallige muligheter. Jeg kan finne haugevis av gratis 3D-modeller på nettet av smarte ting, og om ikke det metter behovet, kan jeg lage noe custom selv, og bare printe det ut. Det er egentlig helt utrolig.

Jeg kommer kanskje til å oppdatere førsteposten med nye og smarte ting jeg har printet. Er en god del ting i hjemmet som kan printes ut nå, så blir nok ofte brukt fremover denne maskinen!

Endret av Anaxyd
  • DCN Poeng 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DETTE var kult! Også har du bygget den selv.. Hva er prisen på en slik herlighet, da?

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1194 Euro, ikke dållah :)

Åi shit. Ble straks 10 høvdinger for printærn da. :P

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den originale vifte-ducten (hva heter det på norsk?),

Ordet du leter etter blir vell kanal/gate :P

Morsomt å se at du får det til, og at det kan brukes til grovt sett alt, er jo ingen tvil om..!

Storsatsing neste da eller? :) Plastdetaljer AS ? ^^,

2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro

1998 Opel Omega STV

Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fan duct blir viftekanal, ja.

Hvor raskt skriver denne saken her? Et av irritasjonsmomentene med tidligere generasjoner og modeller har jo vært at en utskrift må stå over natten, og det var høyst varierende kvalitet på resultatet, om man fikk noe annet enn spaghetti. Noen modeller fikk det gjerne for seg at de skulle glemme alt av alignments midt i en utskrift, med de resultater det medførte...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julepresang-maskin kan det nok kalles ja! Her kan man printe det meste!

Ultimaker kan printe helt ned mot 25 micron, altså 0,025 millimeter. Jeg har ikke vært nedi der enda, printer som regel på 100 eller 200 micron nå som maskinen ikke er heftig kalibrert og justert. Det blir bra av det også faktisk! Printet en ugle på 60 micron her, og den ble vanvittig bra, ser nesten ikke strukturen etter plasten.

Maskinen skriver med 50mm/s som standard, det er sånn passe hastighet. Skal man printe små deler (tinnsoldater osv med tynne detaljer), så bør man printe sakte på lav temp. Litt større og enklere ting kan man fint gasse opp mye på. Man kan printe helt opp til 250mm/s på denne maskinen tror jeg, men har personlig bare prøvd rundt 120-150 mm/s. Og det er fort! Da lurer jeg på hva 250 mm/s gjør.

Dess fortere man printer, dess høyere temperatur kreves for å smelte plastikken riktig. Da må man finne ut hvilken temperatur man skal sette, for å få best mulig "smelting". Heldigvis kan man justere det meste "live" på maskinen, i tilfelle det skulle vise seg å være f.eks feil temperatur du satte i programmet på pcen.

At ting blir spaghetti over natta osv er heldigvis ganske utelukket med denne maskinen, den er stabil og så lenge du kjører filene over minnebrikke trenger du bare å passe på at den har strøm og nok materiale å printe med. Kjører du over USB kan pcen slå seg av, og printen er forgjeves.

Man kan ha et enkelt oppsett i programmet man printer med, eller et avansert oppsett. Det enkle oppsettet fungerer faktisk ganske greit til hverdagslige ting, og man velger kun mellom low, medium eller high quality. Da justerer programmet parameterne for deg. Jeg driver på avansert oppsett da jeg liker å fikle litt, men fallhøyden er også stor når jeg skal printe noe. Ting kan blir stygge, rare osv. Men det er bare å prøve og feile, og lese litt hva andre har suksess med på samme maskin. :) Det er sikkert over 50 parametere man kan sette, alt fra printkvalitet i micron til hvor tykke vegger den skal printe, til hvor mye materiale som skal brukes.

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er dritstilig! Jeg driver med modellfly/helikopter og ser straks en mengde stæsj jeg kunne ha printa ut :D

Jeg driver med 3D design(Creo/Solid Works/Catia) på dagtid så å lage filer er ikke noe problem.

Lurer på om ikke en 3D printer snek seg oppover måha lista endel nå ja ;)

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer


...

Høres bra ut :)

Grunnen til at jeg spør er at jeg kunne tenke meg å skrive ut små plastdeler til bilen, typisk sånne småting som knekker, men gjerne også større ting. Prisen på printeren er dog fremdeles i høyeste laget til at det egentlig lønner seg, føler jeg.

Regner heller ikke med at hele printplaten kan brukes til utskrifter, men at det er noen størrelsesbegrensninger?

Hvilket materiale skrev du ut i i de videoene? ABS eller PLA? Hvor solide er de?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3D printer er _genialt_ når man driver med modellfly og lignende ja. Driver med RC heli selv, og kan bare printe ut oppheng til understell osv om noe knekker. Mulig jeg finner selve modellen på nettet også, klar til å printes ut. Finnes sikkert en egen side med 3d modeller til sånt! :)

Ja, deler til bilen er også ypperlig. F.eks sånne interiørklips i plast som knekker hver bidige gang man skal ta av dørtrekk osv, det er jo bare å printe ut nytt. Da anbefaler jeg dog å printe i ABS, da det tåler mye mer enn PLA. Det blå området er printbart, altså rundt 33cm hver vei mener jeg det var. Så det er 99% av platen, så muligheter for å printe store ting her! Når jeg hadde Celicaen, så lagde jeg en sikringsboks til sikringene til anlegget, sånne svære jævelsikringer vett, med kobberskinner og alt for å slippe å ha sånne små sikringsholdere slengende overalt i motorrommet. Denne måtte jeg jo kappe til i plexi, for å så lime sammen. Nå kunne jeg bare ha printet ut hele greia, med gjenger til skruer og alt mulig. Bare som et eksempel! :)

Jeg har kun printet i PLA hittil, har ikke prøvd meg på rullen med ABS enda. ABS avgir litt dufter som man helst ikke bør puste inn mye av. Men når jeg skal printe noe som skal tåle masse, lager jeg delen med 100% fyll i ABS, da skal det mye til å knekke den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde noe morsomt akkurat nå egentlig, driver å monterer en benkeplate, hvor det fulgte med noen braketter for å dra den sammen i skjøten. Men så manglet det jaggu meg en brakett gitt, så dere kan jo bare gjette hva jeg endte opp med å gjøre... ^_^

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...