Gå til innhold

Beste rens/beskyttelse for alcantara?


erikstein

Recommended Posts

Noen formening om hva som er best?

Står i utgangspunktet mellom 2 rens:

1. Swissvax Alcantara

2. Polishangel Bellaclean (fra Alien)

Og 2 beskyttelser:

1. Leathermaster Alcantara

2. Gtechniq I1

Swissvax sin regner jeg med er bra, Polishangel har jeg aldri hørt om. Erfaringer?

Trenger også en forsegling. Ser at mye rart kan brukes, men kom over noe som heter "Leather Master Alcantara beskyttelse" hos Alien. Er den noe tess? Kosta jo gull og grønne skoger..har fått tips og Gtechniq I1 som forsegling også.

Eventuelt noe helt annet :) Pris er ikke det "viktigste". Betaler heller litt mer for produktet om det er bra.

Tenkte jeg skulle rense og beskytte resten av setet med SW sin skinnpakke, bør jeg da gå for SW sin Alcantara?

Mange spørsmål her nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fordeler annet enn kanskje Swissvax-godfølelsen av å bruke samme produkter på ulike materialer. Det er heller ikke slik at du nødvendigvis bør bruke Swissvax Pneu på dekksidene når du har Swissvax Autobahn på felgene for å si det sånn :)

Raceglaze har også en alcantara-rens som jeg har vært fornøyd med: http://www.polishedbliss.co.uk/acatalog/raceglaze-alcantara-cleaner.html

Men jeg har ikke sammenlignet med andre alcantara-rensemidler, eller GreenClean (eller andre APC-er), bare konstatert at jeg fikk møkk ut av setetrekket som skal være grå-sort i utgangspunktet. Så jeg kan ikke skryte av noen voldsom "aha-opplevelse", kan godt hende det ikke ble helt rent, men det luktet og føltes rent :)

Angående beskyttelse kan du trygt bruke enhver impregneringsspray som er laget for microfiber (dvs noe slags vevd kunststoff). Noen av disse kan gjøre lyst stoff litt mørkere, eller andre former for nyanseforskjeller, men det kan også Gtechniq I1 mener jeg å ha lest. Møbelbutikker kan gi deg gode produkter her, men kjøper du litt volum (f.eks. 1l om gangen) er nok I1 billigere.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

http://www.alcantara.com/#/en/menu/the_material/maintenance/ordinary_maintenance sier:

MAINTENANCE INSTRUCTIONS

Alcantara® is the registered trademark of the innovative material, exclusively produced by Alcantara S.p.A.

Elegant and functional at the same time, Alcantara® combines qualities such
as softness, and richness of colour, and is particularly stain resistant and easy
to maintain.

It can be used in innovative and prestigious ways in furnishings, in car upholstery,
in the world of fashion and in clothing accessories.

ORDINARY MAINTENANCE

In order to preserve the beauty of Alcantara® it is recommended that regular cleaning is carried out.

Don’t rub too vigorously, and we don’t recommend using steam machines.

DAILY CLEANING

It is sufficient to dust Alcantara® using a soft brush, a dry cloth, or a vacuum cleaner.

WEEKLY CLEANING

After having dusted Alcantara®, run a slightly moistened white cotton cloth over it.

Avoid the use of printed absorbent cloths/papers as they can release ink onto the material.

YEARLY CLEANING

If the upholstery is removable, it is recommended that you wash it in a washing-machine, following the instructions below (general washing instructions).

If the upholstery is not removable it is possible to clean Alcantara®, by using specific products listed in the web-site www.alcantara.com. If such products are not available, please follow these instructions: dust the material with care; moisten a soft cloth or a sponge in clean water, wring it thoroughly and run itover the whole Alcantara® material, making sure not to wet it excessively; rinse the cloth or sponge and repeat as necessary. Leave to dry (overnight).

Once dried, in order to restore the material, brush it delicately with a soft bristle brush.

GENERAL WASHING INSTRUCTIONS

If it is necessary to fully wash the furniture’s removable upholstery due to extensive staining, follow the washing instructions below carefully:

In case of removable upholstery, Alcantara® can be safely machine washed with water at about 30°C and a mild detergent; do not spin-dry. If there are velcro fastenings along the edges of the upholstery, they must be protected with counter-Velcro before washing in order not to damage the upholstery. Once the upholstery is washed, let it dry in the open air and brush it delicately with a soft bristle brush.

Alcantara® is not to be bleached with chlorine.

If necessary, Alcantara® can be ironed, making sure that a white cloth is put between the iron and the product. The base of the iron must not reach a temperature higher than 110°C.

In case of dry cleaning, trichloroethylene must not be used and direct contact with steam machines must be avoided. The use of the “spray extraction machine” is allowed only at low temperature. For the cleaning of non-removable upholsteryf ollow the instructions given in the section “yearly cleaning”.

GENERAL INSTRUCTIONS FOR STAINS REMOVAL

In the case of localised stains, and when the specific products for the cleaning of Alcantara® are not available, (a list of such products is available on the web-site www.alcantara.com), the upholstery can be cleaned as follows:

• act immediately (within 30 minutes) and begin treating the stain from the outside edge into the centre in order to avoid the stain spreading;
• never pour a cleaning product directly onto Alcantara®;
• before removing the stain, remove any of the substance that has fallen on the upholstery: if it’s thick (yoghurt, jam, etc.) use a spoon or a plastic spatula; for liquids, use non printed absorbent paper or a sponge;
• avoid rubbing to prevent the stain from spreading or going deep into the material;
• use a white cloth or a well wrung sponge for the removal of the stains;
• if you use a sponge, rinse it in clean water and wring it well between each wipe.

For the specific treatment of the different types of stains and the relative materials that should be used, follow the instructions below.

WATER-SOLUBLE STAINS

It is recommended that you use the specific products for Alcantara® cleaning, (a list of which is available on www.alcantara.com); if the products listed are not available, it is recommended, depending on the type of stain, that you should use water, lemon juice, or pure ethyl alcohol (from liquors) and follow the instructions below:

Fruit juice, jam, jelly, syrup, ketchup: use lukewarm water, rinse by dabbingwith clean water.

Blood, egg, excrement, urine: use cold water; avoid warm water because it makes these substances coagulate, rinse by dabbing with clean water.

Liquors, alcoholic beverages, wine, beer, coke and tea: use lukewarm water; if the colour mark remains, treat it with lemon juice and then rinse it well.

Indelible pencil, cocoa, chocolate, pastry with cream or chocolate, ice-cream, mustard: use lukewarm water; rinse by dabbing with clean water.

Vinegar, hair gel, tomato sauce, coffee with sugar: use lemon juice and then wipe with lukewarm water; rinse by dabbing with clean water.

STAINS NOT SOLUBLE IN WATER

It is recommended that you should use the specific products for Alcantara® cleaning, (a list of which is available on www.alcantara.com); if the products listed are not available, it is recommended, depending on the type of stain, that you should use water, or lemon juice or pure ethyl alcohol (from liquors)and follow the instructions below.

Lipstick, foundation, mascara, eye-shadow, perfume, shoe polish, oil and grease in general, grass stains and felt tips in general (including the indelible kind): rub with ethyl alcohol, then with water and rinse.

For grass stains and felt tips, which are quite difficult to remove, especially on light colours, it is necessary to act as soon as possible in order to prevent them from becoming too “dry”.

Chewing-gum and wax: put a plastic bag full of ice on the stain; when the material becomes hard remove the pieces and then treat with ethyl alcohol.

RESISTANT STAINS

Repeat the above described treatments as often as necessary.

Even the stains that are not soluble in water often require to be treated afterwards with water.

OLD STAINS OF UNKNOWN ORIGIN

First of all treat with lukewarm water, then rinse by dabbing them with clean water. If you see that the stain begins to dissolve in the water, repeat the treatment as often as necessary; let it dry and, if necessary, treat with ethyl alcohol.

Kjente jeg ikke fikk lyst på Alcantaraseter nå ja...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis greit å holde reint :P

Da går jeg for SW Alcantara til midten og sw leather cleaner til "resten".

Så er det bare å finne en beskyttelse...får tenke litt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fordi de som eier varemerket har detaljerte rengjøringstips åpent tilgjengelig på nettet? :)

Nei, fordi det fremstår som "supertøft og slitesterkt, men prøver du å vaske det går det i stykker". Takke meg til huden fra døde dyr. :)

Men uansett - ut fra det jeg leser skal lman ikke trenge annet enn lunkent vann og en ren klut for å kunne holde det rent, samt en myk børste for å få opp igjen fluffet etter at det har tørket, så der igjen ser jeg ikke helt poenget med å kjøpe svindyre produkter for rengjøring når det strengt tatt ikke trengs, og faktisk kan skade stoffet...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sant... Øyvind.G brukte vel Surfex på den 850R-en nylig med godt resultat, selv om jeg mener å ha lest litt misnøye med å jobbe med det stoffet der.

Men å kjøre på med skikkelig rens på den måten er jo antagelig ikke nødvendig så ofte som årlig engang om det vedlikeholdes. Motstandsdyktig mot både skit og såpe...

Og så tjener vel kanskje eierene av varemerket penger for hver flaske som selges av spesialrensemiddel. De hadde i hvert fall ikke tjent noe penger på å gå ut og si folk kan bruke hva som helst.

Men dette med maskinvask overrasket meg... der står det jo bare mild detergent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk for en flaske SW Alcantara + Gtechniq I1. Møter Bernhard i Moss på fredag, så da får jeg æren av det i tillegg :P

Vann funker sikkert, men dette er en "bruktbil", så jeg vil fjerne gammel promp fra setene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Stemmer det at jeg og Martin.S nylig renset acantarainteriøret i Martin sin 850R med Surfex og Mimo.

Prøvde SV sin rens, men den var rett og slett ikke sprek nok for så skittent interiør som det var i denne bilen. SV rensen havnet i søppelen i noen minutter som en liten spøk. Den ble selvfølgelig plukket opp igjen.

Selve rensingen med APC (Surfex) og Mimo gikk veldig fint, men det ble mye "nupper" etter dette. Nuppene var det mye jobb for å få fjernet og vi fikk ikke alt bort. Vi har prøvd alt fra nuppefjerner til barberhøvel og hårklipper og kom frem til at alt fungerte like dårlig. Det går med nuppefjerner, men det tar lang tid og du får ikke bort 100% da fibrene er så myke at de legger seg istenden for å gå inn i nuppefjerneren. Håper på at noen etterhvert lager en nuppefjerner som er er laget for Alcantara som fungerer bedre.

Etter dette vet jeg at jeg aldri kommer til å velge alcantara interiør frivillig selv om det ser veldig jålete og flott ut.

Resultatet ble til slutt akseptabelt, men ikke helt 100. Vi holdt på mange timer med dette og ble til slutt ganske forsynt.

Mulig vi prøver oss på resten av nuppene med tiden, men det er endel andre ting som skal gjøres på denne bilen først som bla. hellakkering og ombygging til luftfjæring. Starter på luftfjæringen så fort vi har flyttet inn i det nye verkstedet, så får vi ta det derifra.

Planen var å lage S&S på denne jobben her på DCN, men har ikke kommet så langt da det er Martin som sitter på bildene. Han har lagt ut endel av bildene og skrevet litt om dette i tråden hans på VCCN. Tråden finner du her.

Stjeler noen bilder av tråden til Martin og legger de her.

IMG_6873_1024x683_zpsf34dd033.jpg

IMG_6874_1024x683_zpsfc93f4a2.jpg

IMG_6869_1024x683_zpscdd02f13.jpg

IMG_6867_1024x683_zpsa653ca7f.jpg

Det ser nok veldig enkelt ut på bildene her, men tro meg dette var mye jobb!

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nei sant... Øyvind.G brukte vel Surfex på den 850R-en nylig med godt resultat, selv om jeg mener å ha lest litt misnøye med å jobbe med det stoffet der.

Men å kjøre på med skikkelig rens på den måten er jo antagelig ikke nødvendig så ofte som årlig engang om det vedlikeholdes. Motstandsdyktig mot både skit og såpe...

Og så tjener vel kanskje eierene av varemerket penger for hver flaske som selges av spesialrensemiddel. De hadde i hvert fall ikke tjent noe penger på å gå ut og si folk kan bruke hva som helst.

Men dette med maskinvask overrasket meg... der står det jo bare mild detergent.

Jeg kom på at jeg vasket alcantarakopijakken min i Australia etter en episode med en øl nedover ryggen. 30 grader og noe Milolignende vaskemiddel, og jakken var god som ny.

Kanskje ikke like enkelt med bilsetetrekk, men noen produsenter lager jo lure løsninger man aldri legger merke til fordi man går ut fra at det ikke går an...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De setene/interiøret så jo ut som om det var brukt til en arbeidsbil eller at det hadde bodd en ilder-familie der. Man kan jo ikke bannlyse alcantara av den grunn. Dere skrubber det jo som kjerringa vasker gubben til jul, med sterk surfex og kost. At setene overlever er jo ganske imponerende syntes jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bruker ikke noe beskyttelse, men har på plast på seter i de månedene jeg jobber mye og har skitne klær :) Synes rensen fra sv er helt grei.ellers skal det så vidt jeg husker gå godt å spraye på en mild blanding med green clean.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

De setene/interiøret så jo ut som om det var brukt til en arbeidsbil eller at det hadde bodd en ilder-familie der. Man kan jo ikke bannlyse alcantara av den grunn. Dere skrubber det jo som kjerringa vasker gubben til jul, med sterk surfex og kost. At setene overlever er jo ganske imponerende syntes jeg :P

Ja, det var ekstemt møkkete. Denne bilen har nok levd et hardt liv. Rart at selv de litt eksklusive bilene blir "brukt som arbeidsbil".

Hvis du har andre fremgangsmåter enn å skrubbe slik som dette på alcatara som er møkkete, så er jeg mottakelig for tips. Prøvde først med APC og MF, men det tok nesten ikke noe.

Stoffet bør tåle å bli skrubbbet. Gjør det ikke det så har det ingenting i et sete å gjøre da selv skinn som er ganske slitesterkt blir slitt. Rart alctantara brukes på seter fremfor semsket skinn. Skjønner at prisen spiller en rolle her, men alcantara går jo for å være det mere eksklusive interiøret.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
Øyvind G

Fikk et spørsmål av en kamerat om hva han kan bruke som  beskyttelse på alcantara seter.

 

Det første jeg tenkte på var en tekstilforsegling som f.eks I1. Ser også et TS her endte opp med å velge I1 så da er spørsmålet mitt, hvordan synes du det fungerte?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...