Moderatorer Dette er et populært innlegg Christer 2 924 Skrevet 13 November, 2013 Moderatorer Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Show & Shine Rehabilitering av Volkswagen Multivan TDI 2005 7, 9, 20-22. september og 19-20. oktober 2013 En forestilling i tre akter En kollega lurte på om jeg kunne ta på meg en noe omfattende jobb på den rullende brakken deres. Bilen skal selges til våren og trengte en grundig shinings utvendig og innvendig. For å legge listen litt ekstra høyt var det også en del stygge lakkskader allverdens polering ikke hadde kunnet gjøre noe med, så her måtte det lakkeres litt. Jeg inspiserte bilen og tenkte at dette burde jo la seg gjøre i løpet av en helg eller to. En dato ble avtalt, flyttet på og flyttet igjen, før det endelig ble 7. september. Jeg satte i gang research for å være best mulig forberedt, selv om jeg visste at teori og praksis når det gjelder lakkering ikke nødvendigvis er venner når det gjelder. For min egen oversikts del setter jeg opp produktlister for hver del. Vi begynner så på vår forestilling i tre akter... Første akt:Sliping, grunning og lakkering.7. og 9. september 2013. Utstyr: Vask/tørk: Europrisbøtte, 10l Zalo Megaflis-svamp MF-kluterSliping: P180 tørt P320 tørt P400 vått (brukt tørt) P600 vått (brukt tørt) P800 vått (brukt tørt)Lakkering: SprayMax 1K akrylgrunning 2K Fargelakk blandet på lakkode fra Møller SprayMax 2K klarlakk SprayMax 1K silikonfjerner Lofrie papirkluterDiverse: Maskeringsplast fra Coop OBS Bygg 3M 3434-tape i forskjellige bredder Sundberg maske med partikkelfilter og gassfilter Jeg startet med å inspisere skadene som skulle utbedres. Åpnet bakluken for å se om det gikk an å enkelt få ut baklykten dersom det skulle vise seg nødvendig, kikket samtidig litt på interiøret for å danne meg et bilde av hvor omfattende interiørjobben kom til å bli. Fortsatte så rundt bilen og tok litt bilder, kjente litt på skadene og vurderte om de trengte lakk eller om det ville være mulig å våtslipe/polere dem bort. De verste ble markert for lakkering, mens resten fant jeg ut at jeg fikk kikke litt nærmere på underveis. Strengt tatt burde hele bilen vært slipt ned og blitt omlakkert, men dette var av flere grunner ikke et alternativ. Fikk rekvirert en 10-liters Europrisbøtte og en flaske Zalo, og flesket til med flisesvampen min fra Megaflis - endelig en god anledning til å få testet denne for å se om flisesvamper er så skånsomme som det har blitt hevdet. Satt meg inn for å kjøre ut, og hører et %")!(& rabalder, og plutselig smeller bakluken igjen... fuck me sideways from Sunday. Jeg glemte å lukke bakluken. På bakluken satt det "heldigvis" et sykkelstativ som bygger ganske mye bakover (når luken er lukket) og oppover (når luken er åpen). Dette hadde hektet i tverrstaget mellom skinnene til garasjeporten. Dette var selvsagt laget av aluminium, som for anledningen ikke bare bøyde seg, men også vred seg for å gjøre det helt flette umulig å få det tilbake der det var. Skinnene på hver side ble bøyd 10-15cm innover mot midten av garasjen, etpar hjul for porten takket for laget og endebrakettene for porten ble også litt bøyde. Fan-bloody-tastic, der røk alle pengene jeg skulle tjene på denne jobben, og jeg hadde ikke engang kommet i gang med vask... Rullet nå bilen helt ut og lot den stå der mens jeg inspiserte skadene. Siden jeg ikke har peiling på hva garasjeporter koster eller hva det koster å reparere dem når man gjør slike ting, så jeg for meg at jeg var heldig om jeg gikk i null. Da kunne jeg hvertfall bortforklare de manglende pengene for dragen med at de ble utbetalt etter første steg av jobben og at de ble brukt på regninger. I verste fall risikerte jeg å måtte betale masse penger i tillegg til pengene jeg plutselig ikke fikk for jobben likevel og komme med hele historien om hva som faktisk hadde skjedd... Oh well, den tid, den sorg. Eierne av bilen hadde hørt rabalderet og lurte på hva som hadde skjedd, så jeg pekte oppgitt på taket og forklarte, og noterte meg en viss skepsis til mine kunnskaper som sjåfør... Etter en del fifling og fofling med å få bøyd ting noenlunde på plass sånn at porten i det minste gikk opp og ned, begynte jeg på vasken. Da første del av jobben "bare" var litt lakkering dusjet jeg bilen under vinduene (samt D-stolpe høyre side) med Scholl SPAM og lot dette virke litt før jeg spylte av med høytrykkspyler. Fylte så bøtten med varmt Zalovann og vasket kjapt over der jeg hadde SPAMmet, og spylte av igjen. Tenkte som så at siden det skal slipes og avfettes med silikonfjerner en del ganger underveis var dette en grei nok vask for å få av skitt og lort. Siden jeg ikke hadde lakkert noe på utsiden av en bil før, bare midtkonsollen i bilen min (og det med helt OK resultat fra kjip Biltemalakk) var jeg veldig optimistisk og levde etter Jeremy Clarksons' mantra "How hard can it be?" og "What can possibly go wrong?". Jeg hadde gjort grundig research (følte jeg), lest masse om lakkering med sprayboks og teknikker man bør bruke, forberedelser og klargjøring av områdene som skal lakkeres, utflekking av skadeområder midt på paneler og så videre. I tillegg konfererte jeg med Magne/Otta Detailing før jeg begynte for å sjekke at jeg faktisk var på rett spor, noe han kunne bekrefte. Med andre ord kunne da ikke dette være helt umulig å få til? Dagen før var jeg hos Lakkspesialisten i Bergen og kjøpte inn fargelakk, klarlakk, grunning og diverse sandpapir i forskjellige grovheter, fra 180 til 1500 grit, tørt og vått. Ut over dette hadde jeg Mirka Abralon 500, 1000, 2000 og 4000-grit og 3M Trizact 3000 og 6000-grit slipeputer for maskin. Med andre ord burde jeg ha nok sliperemedier. For anledningen hadde jeg også kjøpt inn en Kestrel DAS-6 Pro DA-maskin for slipingen, siden jeg så for meg at det kom til å bli en del sliping ut over de områdene som skulle lakkeres. Håndsliping er som kjent like morsomt som håndpolering...Litt inspeksjonsbilder: Venstre bakskjerm: Ikke gjennom til stål noen steder, men godt ned i grunningen. Sidepanel, venstre side: Masse små merker og noen bulker. Førerdør/tanklokk: Diverse RDS, noen småbulker, mye slitasje på tanklokket. Venstre bakskjerm igjen. Har ikke blitt bedre siden sist... Høyre D-stolpe, på bakluken: Et frekt lite merke ca halvveis opp høyden av vinduet. Høyre D-stolpe, på siden: Merker etter å ha vært borti garasjen (godt å få bekreftet at det ikke bare er jeg som bruker bilen til garasjeslakt). Ikke gjennom til metall her heller, men jaggu ikke mye om å gjøre... Bakskjerm mot lykt: Greit dype merker på både bakskjerm, lykt og dekselet under lykten (som er av plast). Et veldig dypt sår på skyvedør høyre side. Rablingen min er for å illustrere hvordan jeg tenkte å lakkere dette, der den innerste firkanten er grunning, den neste er farge, tredje firkant er også farge (tror jeg) og den fjerde er klarlakk. Alt du nettopp leste er feil. Et rimelig dypt sår til, men kortere. De tre muskatnøtter, eller hvordan det nå var... ripen nederst var ikke så dyp, den bare ser sånn ut. Jeg bestemte meg for å prøve å våtslipe denne, og i verste fall ta en runde til med lakkering om det gikk åt skogen. Dette speilet har vært på heisatur opptil flere ganger... burde vel vært lakkert, men ble bare polert. Frontfanger med diverse tjafs å holde på med... Et spennende merke på venstre side av fangeren. Et bittelite merke på førerdøren. Et av mange obligatoriske dørmerker. Og en gang til, med autosensur av bilskiltet mitt takket være den lille bulken like til høyre for dørmerket. Manglende lakk på kanten av tanklokket. Nok å ta tak i her... Dagens vaskemidler: 9 liter varmt vann og Zalo. Ja, Zalo. Fikk også testet flisesvampen jeg kjøpte på Megaflis i 2011 for første gang, og den fungerte alldeles utmerket. Oransje flisesvamp til 19 kroner. Close-ups av skadene på venstre hjulbue bak. Jeg har ikke begynt å slipe enda... Vi starter med P180. Da ble det slik. Som man ser av "årringene" har noen vært her med lakk tidligere. Litt spørsmål til eiere avdekket at bilen ble skadet ikke lenge før den ble importert til Norge, og at mye av hjulbuen og bakskjermen hadde blitt rettet opp og rekonstruert i Tyskland. Fornøyd med resultatet gikk jeg opp til P320: Og etter en runde med P320 gikk jeg over til P400: HMS er viktig. Maske med partikkelfilter var gull for slipingen, da denne prosessen utviklet en del støv. Bakskjerm etter P400 og silikonfjerner. Så maskerer vi litt... ...og finner frem 1K akrylgrunning "med gode dekk- og fyllegenskaper". Etter ett lag, tror jeg... Etter to... Og etter tre. Eller fire. Kikket litt på førerdøren og maskerte opp til lakkering, men kom etterhvert frem til at ripene og merkene der var grunne nok til å kunne slaktes med poleringsmaskin. Gikk rundt bilen og maskerte opp de verste merkene på skyvedøren: ...samt alle skadene på D-stolpen: Forferdelig vakkert maskert... Skulle sikkert hatt et større område her, men... Og kanskje et mindre et her... Let's get this bastard wrapped up. Har også slipt ferdig her, P180-P320-P400 og klart for grunning. Første strøk med grunning: Ofsleg vakkert med harde kanter og whatnot. ...så da var det bare å gå igang med sliping av kantene da. Godt fornøyd med slipingen avfettet jeg alle områder med silikonfjerner og gikk løs med fargelakken. Andre strøk: Jaddah, denne var jo fantastisk flott... I et innfall av å skulle blende ut fargen bedre, begynte jeg å ta av maskeringsplasten. Dette førte jo selvsagt til at plastsatan klistret seg til lakken og ødela for millioner. To add insult to injury, som det heter, så jeg at jeg hadde gjort sannsynligvis tidenes dårligste slipejobb på grunningen på skyvedøren, så der var det jo noen veldig synlige merker som ikke skulle vært synlige i det hele tatt... Ripen var også godt synlig der den spottet meg for elendig grunnarbeid... Og bakskjermen så heller ikke særlig bra ut, siden jeg attpåtil gikk tom for lakk. Fan-bloody-tastic. Fuck this shit, jeg tar kveld. Snakket med Magne/Otta Detailing hele veien hjem og klaget over hvor håpløst bratt lærekurve det var på dette prosjektet her, og fikk mye trøst og mange gode råd til hvordan jeg skulle rette opp i det. Ganske enkel oppskrift, egentlig - slip vekk ugangen og gjør det en gang til.Tidsforbruk: ca 12 timer. Dagen etter var det søndag, og jeg ble hjemme. Hovedsaklig fordi Mekonomen var stengt og det ikke var mulig å få tak i mer lakk, men også fordi frustrasjonsnivået var så høyt at jeg ikke hadde fått gjort noe fornuftig med bilen uansett. Så jeg ble hjemme og stekte vafler i stedet. Oppsig. Mandag 9. september opprant, jeg gikk på jobb, stakk på Mekonomen i "lunsjen" og stakk opp i garasjen igjen etter jobb. En kjapp recap av hva status var: Bakskjerm: Slipte litt... Vakkert skille på bakfangeren: D-stolpen/bakluke. Flott, ja. D-stolpe/bakskjerm: Spottemerket på skyvedøren: Og kompisen: Siden jeg er en sta faen og nekter å gi meg når jeg ser lyset av møtende tog i tunnelen, så jeg ingen grunn til å gi opp dette her. Frem med slipepapiret og slip til krampen tar meg! Forbanna og engasjert som jeg var, ble det plutselig tid for lakkering igjen! Et lett strøk fargelakk. Legg merke til at lakkeringsområdet har vokst betraktelig siden første forsøk... Et strøk til, litt tyngre denne gangen: Fikk tørke ca 20 minutter, før det ble dusjet på et "tørt" lag klarlakk. Så tørt at jeg ikke så forskjell verken da eller nå på bildene... Uansett, 15 minutter senere fikk skjermen et vått lag klarlakk, og ble da seende slik ut: Fremdeles synlig forskjell mellom ny og gammel lakk, dessverre... Over til høyresiden. Her har jeg slipt som en helt (demonstrert av slipepapiret og flekkene på gulvet): Latterlig dårlige bilder, men de gir en indikasjon på hvordan det ble: D-stolpen og bakskjermen: Mindre maskering nå for å ha bedre kontroll på utblendingen av fargen: Begynner å se anstendig ut: Men så var det venstresiden da... dette ser fremdeles ikke bra ut, og jeg kjente frustrasjonen begynte å bygge seg opp igjen. Høyresiden ferdig med klarlakk og alt, og ser veldig bra ut. Litt appelsinhud, men ikke særlig mye verre enn resten av bilen. Dette så rett og slett helt forjævlig ut. Det ser også ut som at jeg har lagt klarlakk over slipestøv, solkremmerker og diverse slipemerker, men det er ikke tilfelle. Eier av bilen lurte på om de kunne bruke bilen, og syntes passasjerdøren var i noe verre forfatning enn før jeg begynte - og det hadde de jo rett i. Men joda, bilen kunne brukes, ikke noe problem. Tidsforbruk: ca 7 timer. Andre aktPolering20.-22. september Utstyr: Vask: MAC123 Prickbort Bilt Hamber Surfex HD Bilt Hamber Auto-foam P21S Power Gel Bøtter med grit guard Elite Wool mitt Blank Bil Strawberry-shampoo EZ-Detail brush + miniTørk: Miracle Dryer x3Sliping: Mirka Abralon P2000 slipepute P2500 våtslipepapir Kestrel DAS-6 Pro DA-maskinPolering: Flex PE14-2 150 roterende Flex XC 3401 VRG DA-maskin Scholl 75mm bakplate Gtechniq 125mm bakplate Flexipads 150mm bakplate Gul Uber 140mm Gul Uber 100mm Oransje Scholl 145mm CarPro Orange Peel Remover Pad Denim CarPro Orange Peel Remover Pad Velvet CarPro Wool Ring Cutting Pad Scholl S3 Gold Scholl S30+ 3M Fast Cut Plus Scholl CF02 wipedownDiverse: En svær haug mikrofiberkluter Nilfisk 145.2-10 XTRA høytrykkspyler PD8 lakkdybdemåler20. september: To uker gikk for å la lakken få herde skikkelig før resten av bilen skulle tas. Jeg visste jo egentlig hvordan bilen så ut i lakken, men tenkte jeg kunne ta noen inspeksjonsbilder likevel. Bakskjermen jeg lakkerte litt på. Slipemerker og appelsinhud til den store gullmedaljen. Bilen rett bakfra. Bommet litt med innstillingene på kameraet her, så det ble litt mørkt. Høyre bakskjerm. Ser bedre ut enn andre siden. Tendenser til appelsinskall på D-stolpen her også, gitt. Den flotte skyvedøren... rawr! Fordør og forskjerm: De Vil: Fronten... fin langt fra, men langt i fra fin. Noobet 100-0 på blender og/eller lukkertid igjen, men skulle hvertfall vise merkene på døren igjen. Bonus med solnedgang. De Other Vil: Venstre bakdel igjen: Prickbort lagt på, har virket ca en sigg og spylt av. Tok med seg en del gruff. Felgene fikk P21S Power Gel samtidig, men det ble det ikke tatt bilder av. Hoppet videre til Surfex HD i 1:10 og skum etter ca 5 minutter; dette dro med seg enda mer gruff. Svært drog av en bil, dette her... Etter skumming fikk felgene en ny runde P21S PG og børste, men det ble det ikke tatt bilder av heller. Ingen IronX da den lå igjen hjemme, men brakken fikk en runde clay og tørk før jeg knipset noen inspeksjonsbilder. Panser: Venstre forskjerm: Førerdør: Panel bak førerdør: Bakskjerm: Bakluke. Mmm, holos... Den etterhvert så kjente D-stolpen på høyre side: Bakskjerm høyre side: Skyvedør: Eier gjorde meg oppmerksom på en bulk etter takraset mitt to uker tidligere. Siden jeg ikke hadde sparkel eller hadde med meg noe lakkeringsutstyr (jeg var jo ferdig med lakkeringen) avtalte vi at jeg skulle ta dette igjen ved en senere anledning, men bare legge flekklakk i såret for å hindre det i å ruste. Førerdør og tanklokk så mye verre ut etter vask enn før. Skarpt lys hjelper ikke akkurat på heller... Passasjerdør høyre side: Forskjerm høyre side: Jeg måtte få gjort noe med appelsinhuden, og siden jeg fremdeles hadde vondt i skulderen etter slipingen forrige gang, fant jeg ut at jeg skulle jukse litt. Tidligere kjøpte jeg inn CarPro Orange Peel Remover Pads i Denim og Velvet utførelse. Disse skal i følge reklamen gjøre samme jobben som sandpapir, men etterlate seg en blankpolert overflate i steden for en matt overflate av slipespor. Maskerer opp litt. Flex DA ble ladet med liten bakplate og Denim-pad... Primet med Scholl S3 Gold... Målte lakktykkelse før - 285µm. Tok en runde til med S30+, siden S3 Gold gikk tørr på et øyeblikk. Etter én runde S3 Gold á 2 pass og én runde S30+ á 2 pass, satrt jeg igjen med 272µm. Skal si dette gikk unna... Den helt store jubeleffekten uteble, igrunn. Det ble blankt og vesentlig mindre lakk, men appelsinstrukturen besto. Siden det nå var sent og naboen var av den sutrete typen som ikke liker lyder etter klokken 22, pakket jeg sammen og dro hjem.Tidsforbruk: 6,5 timer. 21. september: Tilbake tidlig neste morgen, frisk og tidig. Dog ikke så frisk og tidig at jeg husket å ta med kameraet, så alle bilder fra denne dagen er tatt med mobilkamera og kan derfor ha noe varierende kvalitet... La merke til et karakteristisk omriss på bakken etter gårsdagens vaskeøkt: Helt tydelig at denne bilen får for lite vask når man drar av slike mengder grums. Tok noen flere inspeksjonsbilder. Dette er fra førerdøren: Ganske dypt hakk på førerdøren: Noen frekke kruseduller nederst på førerdøren, samt RDS i hytt og gevær: Velbrukt tanklokk: Flekklakkert merket på førerdøren: Fylt i noen laaange riper: Og enda noen riper... ripen som går over panelene var ikke så dyp at det hadde noe for seg å fylle lakk i den: Lagt lakk på kanten av tanklokket... ...og på kanten av døren mot tanklokket. ...og i et merke på passasjerpanelet, om man kan kalle det det. Flekklakken fikk så lov å tørke litt mens jeg testet en kombo på panseret. Siden bilen var så hinsides slitt i lakken gikk jeg rett på gul Uber og Scholl S3 Gold på roterende med en gang. Gnukket til høyre, mishandlet til venstre: Slightly annen vinkel og vesentlig større forskjell. Dette er etter 1 runde og 6 pass. Close-up 50/50: Dette så jo riktig så bra ut, så jeg kjørte hovedsaklig denne komboen på hele bilen. Enkelte steder blandet jeg inn litt 3M FCP og/eller S30+ ved behov, samt litt sjonglering med pads på de opplakkerte områdene. Dette er kommentert der det har skjedd. Hastighetsmessig lå jeg for det meste på rundt 1300-1400 rpm (ca 3,5 på hastighetshjulet). Spredde på 1 og gav så gass. 50/50 forskjerm/dør: Slipt ned en lakkfylling, uvisst hvor, men sannsynligvis på passasjerpanelet et sted. Flotte riper ved hjulbuen på venstre side bak: Her skal det lages 50/50! Og 50/50 ble det! Pent ble det også. Bonus! 50/50 passasjerpanel, venstre side: Over på passasjersiden. Måtte slipe litt her og der på skyvedøren, gitt... Greit med appelsinhudstruktur her... ...så vi fant fram noen grovere saker. 3M Fast Cut Plus og CarPro Wool Ring Cutting Pad: Og da ble det sånn. Ganske respektabelt resultat, igrunn: Ullringen loet noe helt sinnsykt, som man kan se på førerdøren: ...og på vinduet... Strekker opp en 50/50 på speilet også: Og hey presto! "Snurre littegrann, og så er ferdig!" Bakskjermen så ikke forferdelig pen ut, så jeg slipte litt for hånd, tapet opp en 50/50 og durte over med ullringen, og fikk dette resultatet... Kjørte resten av skjermen med samme kombo og startet hologramfabrikk: Greit fornøyd med dagens økt, tok jeg kveld.Tidsforbruk: ca 11,5 timer.22. september: Tilbake i garasjen ca 9:30 med speilrefleks, og kastet meg rett på gul uber og S3 Gold på nederste del av passasjerpanelet på venstre side. Det at jeg har speilrefleksen med betyr ikke at jeg kan ta bilder, bare så det er sagt. Det ser ut som at dette er enten før jeg gjør noe eller etter en runde, mest sannsynlig det første. Bakluken: D-stolpe: Fokushjelp: Over på førersiden igjen. Jeg vurderte panelet dithen at hvis jeg skal polere bort alle skadene, kommer jeg til å bruke 5 timer på jobben. Det hadde jeg verken tid eller lyst til, så jeg fant Kestrel DAS-6 Pro, skrudde på 150mm bakplate og klasket på en P2000 Mirka Abralon slipepute, dynket denne i vann og gjorde det samme med bilsiden, og durte på i 30 sekunder. Da så det slik ut: Det ble vanskelig å se noe, jeg laget et vindu, og jaggu var det blankt under der! Den noenlunde loddrette linjen er overgangen mellom ny og gammel lakk, siden jeg var for flink å maskere... Fremdeles litt smårusk igjen: Jeg slipte resten av bakskjermen med maskin også, og gikk over overgangen mellom ny og gammel lakk for hånd med P2000-våtpapir, og polerte så hele siden med gul Uber og 3M FCP (og derfor ser finishen så sløret ut). 50/50 mellom panel og tanklokk: Tanklokk polert også: Forsøk på en 50/50 på baklykten uten særlig hell: Her er vel førerdøren tatt også: Jeg regnet med at bilen kom til å ha en del holos og var hele tiden innstilt på at jeg måtte ha et andresteg, men just for kicks tenkte jeg å sjekke hvor ille det var. Så ikke veldig bra ut, nei... Høyresiden var godt sliten fremdeles, så jeg våtslipte fra baklykt til fordør på høyresiden også, polerte opp med gul Uber og S3 Gold her. Etter grovsteget ble bilen kjørt ut i mørket, skummet og børstet i alle sprekker og åpninger der det lå poleringsstøv, spylt av og rygget inn igjen og tørket. Deretter gikk jeg over hele bilen med Flex DA, oransje Scholl og Scholl S30+.Ferdigbilder i garasjen:LSP ble Dodo Juice Supernatural Hybrid.Tidsforbruk: ca 14 timer. Tredje aktInteriør (og fiks av en liten bulk)19. oktober Utstyr: Sliping/sparkling/lakkering: P320 tørt P400 vått P600 vått P800 vått P1200 vått P1500 vått 2K Stålsparkel 2K Fargelakk SprayMax 1K rapid klarlakk SprayMax 1K silikonfjerner Lofrie papirkluterInteriør: Foma PowerVAC 1150 Checmical Guys Green Clean ca 1:15 Scholl Concepts SPAM Bilt Hamber Surfex HD Vann. Mye vann. Hauger av mikrofiberkluter Skobørste til gnukkingGlass: Chemical Guys Streak Free Window Cleaner Det har blitt 19. oktober, temperaturen har falt til 3 grader pluss, og det var tid for å ta interiøret i bilen. I uisolert garasje. Med andre ord var det 3 grader inne i garasjen også. Planen var å ta noen ferdigbilder av bilen utendørs siden det ikke ble noe av det forrige gang, men da den hadde vært i bruk i en måned så det jo ut deretter - skitten og med nye riper og håndmerker... så det utgikk veldig. Jeg fikk hjelp av eier til å ta det grøvste av støv og rusk og sånt i tre timer før de fikk besøk, og det hjalp veldig på siden motivasjonen var laber grunnet været og vondt i viljen. Fordi det var så kaldt ble det fokusert på å jobbe mest mulig for å holde varmen og heller ta bilder når jeg husket på det. Derfor ble det ikke så mange bilder. Var på plass klokken 9 og tok noen før-bilder: Førerplass: Godt støvete midtkonsoll: Flekkete førersete: Grums i innsteg: Kaffe i døren: Bagasjerommet bærer preg av flittig bruk: Det gjør også gulvet inni: Kaffe i teppet: Støv og rusk i døren: Kaffe i andre døren også: Mer rusk i innsteg på andre siden: Innslag av natur og støvsuger: Merke på sete: 50/50 på setepute, passasjerstol foran: Hele sitteputen tatt: Gnukkegnukke: Closeup av seteryggen på en stol brukt av et av barna: Hele stolen: Sittepute: Etter to(!) seter. Hadde tømt ut mesteparten av vannet før jeg kom på å ta bilde: Stemningsbilde: Det gikk med ca 7,5-8 liter Green Clean og 33 liter skyllevann på interiøret, ca 750ml Scholl SPAM og vel 2dl Surfex HD. Så var det denne bulken da... Før: Slipt med P320+P400 og sparklet: Slipt og lakkert ca 3 lag. Skulle hatt noe grunning under, men fikk beskjed fra Mekonomen at "denne sparkelen trenger du ikke grunning over, det er bare å kjøre på med lakk". Jeg trengte SYV lag lakk for å få full dekning, mot sannsynligvis 3-4 med grunning under. Sparte overhodet ikke noe tid på å ikke ha grunning under, siden det var så kaldt at lakken måtte ha 20 minutter mellom hvert strøk for å tørke. Heldigvis kunne jeg sitte inni bilen sammen med to varmevifter og en dobbel halogenlampe og kose meg med seterens mens lakken frøs utenfor. Etter 7 lag fargelakk (og to timer) ble det endelig bra: Og slik ble det etter klarlakk (og nesten en time til): Irriterende nok hang det en del slipestøv i klarlakken på taket, så der må jeg over med en liten slipe- og poleringsrunde. Bulken på taket er ikke min feil, men jeg burde sparklet den samtidig, ja. Vinduer ble tatt med CG Streak Free Window Cleaner og mikrofiberkluter. Ingen etterbilder av interiøret, men det ble 99% rent og fritt for flekker. Ungene i huset kommenterer fremdeles at bilen lukter så rent og godt inni, og jeg blir omtalt som "han mannen som var på besøk og opererte bilen". Tidsforbruk: ca 15 timer. Totalt tidsbruk ble rundt 66 timer. Takk for at du gadd bla deg gjennom alle bildene og lese all bablingen min. Bilder tillates ikke brukt uten min skriftlige tillatelse. 72 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Polsokk 355 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Noen har enorme mengder pågangsmot. Cred til deg for å få brakka bra igjen. Siter Estelle - Sølv '87 Peugeot 309 gti, Blue Velvet - Måneskinnsblå '16 Audi A6 allroad quattro 3.0 tdi, Sugarbabe - Teak brown '13 Audi A5 SB 1.8 TFSI, Bleieraceren - Hvit perlemor '10 Peugeot 5008 1.6 tdi Snødronninga - Ibishvit '08 Audi A4 2.0 tdi, Den Røde Fare - Brilliant rød '04 Audi A3 1.6, Veltepetter - Grønn Metallic '98 MB A Klasse 1.8, Trillebåra -Blå metallic '95 Peugeot 306 Gocarten 88 (2stk) Rød Peugeot 205 XS Raggarvogna 72 Grønn metallic Volvo 164 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 13 November, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Noen har enorme mengder pågangsmot. Cred til deg for å få brakka bra igjen. Kommer ingen vei uten litt blind tro på egne evner Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sandera 168 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Fantastisk Christer! Du har jo full kontroll på lakkering, ser iallefall sånn ut på bildene. Også skriver du jo så morsomt daa! Cred! Siter Asbjørnsen Automobilvaskeri Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johime(joakim) 480 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 For en fantastisk utført jobb og Write up! Cudos og cred levet Siter Kjører en teakbrun Audi A1 1.4TFSI Følg meg på facebook S&S #1 Toyota Rav4, S&S #2 Skoda Fabia STV, S&S #3 BMW 320Stv 2009, S&S #4 Opel Insignia 2013, S&S #5 Audi A6 1999, S&S #6 Saab 9-5 2010, S&S #7 VW Jetta 2006,S&S #8 Bmw 318D 2002 S&S #9 Audi A4 1.8TQ 2012, S&S #10 Rapido 985F 2004, S&S #11 Toyota Hilux 2012, S&S #12 Toyota MR2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 13 November, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Fantastisk Christer! Du har jo full kontroll på lakkering, ser iallefall sånn ut på bildene. Også skriver du jo så morsomt daa! Cred! Det begynte å komme seg etterhvert... jeg trengte tre forsøk på å få det bra. Det tredje forsøket ble ikke dokumentert da jeg var sur og frustrert og bare ville få det skikkelig, så det var nitidig konsentrering på å få alt riktig. Da ble kameraet liggende Men til tross for uker med research var det omtrent loddrett lærekurve likevel. Takk for cred For en fantastisk utført jobb og Write up! Cudos og cred levet Takk skal du ha! Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
PH 111 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Heftig! Siter www.blankbil.no Bilpleie til hyggelige priser! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndréE90 57 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Helt enkelt å greit, fantastisk!! Cred levert Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evomorten 0 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Solid innsats og godt pågangsmot, det kan ingen si i mot:) cred for god write up, blankt blei det jo også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Meget bra Write up, var som å lese ei bra bok å venta på noe skummelt som kanskje dukka opp på neste side hehe, ja det er somme daga man skullet ha heller lagt i senga en å stå opp hehe . Må no si du har vært tøff som har tatt på deg en så stor jobb med lakkering som dette, sikkert ikke noe lett jobb! Og du har jo brukt masse produkter både på lakkering og rens innvendig som utvendig. Kjempe bra jobb og pågangsmot Cred! Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 13 November, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Heftig! Takk! Helt enkelt å greit, fantastisk!! Cred levert Takk for gode ord og cred Solid innsats og godt pågangsmot, det kan ingen si i mot:) cred for god write up, blankt blei det jo også Hadde jeg visst hvor mye jobb det faktisk var før jeg begynte hadde jeg nok tenkt meg om etpar ganger til... men jeg tror likevel jeg hadde tatt jobben Meget bra Write up, var som å lese ei bra bok å venta på noe skummelt som kanskje dukka opp på neste side hehe, ja det er somme daga man skullet ha heller lagt i senga en å stå opp hehe . Må no si du har vært tøff som har tatt på deg en så stor jobb med lakkering som dette, sikkert ikke noe lett jobb! Og du har jo brukt masse produkter både på lakkering og rens innvendig som utvendig. Kjempe bra jobb og pågangsmot Cred! Med en gang jeg var ferdig med lakkeringen og kom meg over på poleringen følte jeg at jeg var i mål. Morsom, men slitsom jobb, bratt læringskurve og mange, mange erfaringer rikere. Blant annet kommer jeg fra nå av alltid til å sjekke at alle dører er lukket før jeg flytter på bilen... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 (endret) Cred på denne! Uflaks med åpen bakluke, men det redda du jo inn igjen! Endret 13 November, 2013 av MKLars1 Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 For en vanvittig til jobb, hadde sikkert vært enklere å lakkere opp hele bilen igjen, men du fikk det til meget bra, både polering og lakkering synes jeg. Lang og artig S&S, men savner noen ferdigbilder, CRED SÅKLART. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Helt utrolig bra jobba! Du beviser for meg hvorfor jeg ikke tar på meg lakkeringsbiten av detailing Men synes du skal være utrolig stolt av deg selv. Har tatt 2 slike biler (ene var en california) så jeg vet utrolig godt hvor mye arbeid det er bare i selve poleringen og det innvendige. FLOTT writeup og utrolig flott stykke arbeid tilslutt! Kjempecred ifra meg! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Sinnsyk jobb! Her er det mange erfaringer delt. Det er ikke alltid ting går som planlagt, men det kan være vel så lærerik de gangene. Jeg synes faktisk denne bør vurderes for hall of fame. Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 13 November, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 For en vanvittig til jobb, hadde sikkert vært enklere å lakkere opp hele bilen igjen, men du fikk det til meget bra, både polering og lakkering synes jeg. Lang og artig S&S, men savner noen ferdigbilder, CRED SÅKLART. Hellakkering hadde helt klart vært det beste. Som en nest-beste skulle jeg hatt kompressor og sprøyte (og kunnskaper om bruken, men "how hard can it be?") og egen garasje med temperaturkontroll... Jeg savner ferdigbilder selv, får se om jeg får tatt noen når jeg skal innom og slipe bort slipestøvet fra taket. Tar med DA'en og oransje Scholl samt S30+ for sikkerhets skyld, sånn at jeg får gnukket vekk håndavtrykkene først Cred på denne! Uflaks med åpen bakluke, men det redda du jo inn igjen! Hadde vært greit å ikke hatt med den episoden sånn at jeg hadde sittet igjen med mer enn 15 kroner timen for jobben... Helt utrolig bra jobba! Du beviser for meg hvorfor jeg ikke tar på meg lakkeringsbiten av detailing Men synes du skal være utrolig stolt av deg selv. Har tatt 2 slike biler (ene var en california) så jeg vet utrolig godt hvor mye arbeid det er bare i selve poleringen og det innvendige. FLOTT writeup og utrolig flott stykke arbeid tilslutt! Kjempecred ifra meg! Så lenge man ikke vet hva man gjør på er det lett å gjøre sånne jobber. Jeg synes egentlig det var knall å lakkere litt, jeg. Det ble jo bedre og bedre for hvert forsøk, og jeg har lakkert litt i boden hjemme i etterkant, og det ble enda bedre (kommer en oppdatering i bilpleietråden min helt plutselig). Øvelse gjør tydeligvis mester (eller hvertfall gjør en flinkere), så neste gang vet jeg hva jeg ikke skal gjøre, samt vet bedre hva jeg skal gjøre. Sinnsyk jobb! Her er det mange erfaringer delt. Det er ikke alltid ting går som planlagt, men det kan være vel så lærerik de gangene. Jeg synes faktisk denne bør vurderes for hall of fame. Ojduverden! Uten ferdigbilder synes jeg ikke egentlig det... men jeg skal som skrevet over prøve å fikse noen ferdigbilder Og takk for gode ord Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 (endret) Det er et sinnsykt stykke arbeid du har lagt ned på denne bilen, og for en tålmodighet du har, dette var rett og slett jævlig bra Har sittet her å lest en god stund nå, meget god write up! Cred i lange baner Endret 13 November, 2013 av Infaith Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 13 November, 2013 Forfatter Moderatorer Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 (endret) Det er et sinnsykt stykke arbeid du har lagt ned på denne bilen, og for en tålmodighet du har, dette var rett og slett jævlig bra Har sittet her å lest en god stund nå, meget god write up! Cred i lange baner Takker og bukker Endret 13 November, 2013 av Christer Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 13 November, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Du er min nye helt! Helt utrolig hvordan folk har det i bilen, mon tro om de har det sånn i huset også.. Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 13 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 13 November, 2013 Cred rett og slett bare for å ta på seg en slik jobb, Christer. Blei veldig bra tilslutt! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.