Mantis

Mantis sin BMW E39 m-tech

BMW E39 523IA

30011-bmw-logo-s.png

-Mantis-

Fakta:

Årsmodell: 1999
Km-stand: 155.000
Motor: 2,5l M52TU på 170hk

- Jeg kjøpte denne bilen hos en brukforhandler. Den sto halveis gjemt ute på plassen der og ingen salgslapp var å se. Jeg tenkte fort at her kunne jeg gjøre et kupp. Når jeg kontaktet forhalder fant jeg raskt ut at dette stemte. Bilen skulle bli tvangssolgt av bank og med km-standen den hadde den gangen (under 140.000) anså jeg dette som et meget godt prosjekt. Det var jo heller ingen ulempe at det var en 523 og ikke en litt slappere 520i som det finnes så mange av. Uansett vant jeg burdrunden og arbeidet begynte.

Setene bestod for det meste av mugg, lakken så veldig lite vedlikeholdt ut, det var lekkasjer og en hel smørbrødliste med ting som var gåent.

Her er et lite utrdrag ut i fra hukommelse på hva jeg har reparert.

Teknisk:
- Ny toppdekselpakning.
- Ny radiator.
- Koblet US-lys.

- Nye bremserør bak.
- Nye bærearmer bak.

- Nytt stabstag med endeledd front.
- Nye styrekuler med indreledd front.
- Nye casterstag i front.
- Nye bærearmer i front.
- Nye lokariskjermer.
- Nye plater under bil.
- Nye coilovers.
- Ny eksos fra supersport.

Eksteriør & Interiør:
- Nye hjul.
- Nye facelift baklykter fra hella.
- Nye facelift frontlykter.
- Diverse lys rundt om.
- Ny framfanger m-tech.
- Ny bakfanger m-tech.
- Nye el-innfeldbare speil m-tech.
- Nye matter.
++ listen er lang og den begynner på komme seg nå synes jeg. Eneste som mangler er m-sport innstegslister, men disse koster skjorta for hva du får og skinninteriør, men det vet jeg ikke om jeg orker iom at denne er tyskimportert og ikke har setevarmere. Blir fort iskaldt i skinnseter på vinteren :(

Bilder:

8yhg.jpg

5fpu.jpg

tlwh.jpg

l61a.jpg

0g63.jpg

yk42.jpg

fx16.jpg

e8bt.jpg

2b5b.jpg

img1142z.jpg

img2572jq.jpg

j9489385.jpg

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra hvordan du beskriver tilstanden til bilen når du kjøpte den, og hvordan den ser ut nå.. så .. Damn! .. E39 gjort helt rett :) Ikke for mye, ikke for lite .. Har du noen shabby bilder fra når du hentet den ? :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget kul og ikke for mye "stuk" og fjas! Lakken ser jo ny ut:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pent :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der kom bilen inn hit også , dette er vel en av norges peneste e39 vil. Jeg nok tørre og påstå utifra bildene ser den jo helt strøken ut, er den fri for rust også er det jo enda bedre .

Må ha et lite lydklipp med rekkeseksern og de 4 utblåsa , har en sportspotte på min jeg også og den brommer fint ved litt pådrag.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra hvordan du beskriver tilstanden til bilen når du kjøpte den, og hvordan den ser ut nå.. så .. Damn! .. E39 gjort helt rett :) Ikke for mye, ikke for lite .. Har du noen shabby bilder fra når du hentet den ? :P

Takk for det og takk til dere andre som synes bilen er fin å se til :)

Der er en bitteliten rustflekk nede på skjørtet på venstre side, men denne blir tatt ganske straks. Ellers er bilen totalt rustfri og den blir inspisert nøye ofte. Hadde den i lufta senest for 2 uker siden og inspiserte hjulbuene da den har rulla ganske lavt i sommer. Fant en stripe blankslitt stål på begge sider. Dette ble smurt grunning og lagt på godt med lakk. Bilen ble selvsagt hevet noe til vinteren.

Her er blilder når jeg henta den:

scmu.jpg

k86a.jpg

5ior.jpg

rpoi.jpg

paakjorseljula.jpgDette ble tatt kvitt på godkjent karosseriverksted. De tok også en rustflekk under venstre baklykt.

Kjekt at noen hevder dette må være norges peneste E39 :D Jeg der i mot er nok litt uenig. Jeg føler det mangler interiør, motor og litt ustyr før man kan nærme seg den toppen. Har sett noen E39 som er enda mer strøken enn dette. E39`en som stakk av med "peneste E39" på GS-treffet i sommer blandt annet. Der prøvde jeg å finne antydninger til striper, men jeg måtte gi opp. Den bilen var strøken fra topp til tå! Desverre hadde den sota baklykter og det ødela mye synes jeg - men smaken er som baken. Desverre vinner en M5 90% av kåringene der en E39 kan hevde seg, så noe pokalbil er det i

alle fall ikke.

Men det er kanskje en av de mest velholdte som ikke er oppe på 540 og M5.

Skal få til en videosnutt ganske straks! Fin lyd.

Endret av Mantis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne måtte jeg gi cred på! Utrolig fin bil, +1 på det videoklippet!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Strøken bil :thumbup::thumbup: Ser du har et par reler i motorrommet til høyre :P er dette til us blinker?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive