Gå til innhold

Guide: Overhaling av Kwazar Venus pumpekanne.


Øyvind G

Recommended Posts

Øyvind G

Overhaling av Kwazar Venus

IMG_8912_1920x1280.jpg

I min 2 liter Venuskanne fra Kwazar her jeg i lang tid hatt Prickbort. PB er et sprekt stoff som med tiden kan skade o-ringene i kannen. For å unngå dette burde o-ringer smøres en gang i blandt. Dette har ikke jeg gjort.

Det var selve pumpen (stempelet) i kannen min som jeg merket var slitt. Den fungerte fortsatt ok, men var litt redusert slik at jeg måtte pumpe litt lenger enn jeg måtte med den andre kannen min som jeg har SurfexHD i.

Kontaktet Bilnerden og fikk skaffet et o-ring sett slik at jeg kunne pakke om pumpekannen min.

Her ser du alle o-ringer og pakkninger som følger med i settet. I den orange flasken er det olje som man skal smøre inn o-ringene med.

IMG_8913_1920x1280.jpg

Selv om det var kun o-ringen på stempelet som var "slitt" så byttet jeg alle o-ringene som var i settet.

Jeg startet med pakkningene i dysen. Når du skrur av hele dysen der den er bevegelig så ser du en av pakkningene som du får med i settet. For å få ut denne dyttet jeg bare i enden av dysen, da kom pakkningen, en skive og selve dysen ut.

IMG_8914_1920x1280.jpg

Jeg satte det sammen igjen med en ny pakkning og demonterte enden av dysen der du justerer strålen.

IMG_8915_1920x1280.jpg

Denne o-ringen var litt vanskelig å få av, men den kom til slutt med en vanlig skrutrekker (som var alt for stor for denne jobben).

Den nye o-ringen var av en eller annen grund mye mindre og dermed enda vanskeligere å få av. Dette endte med at o-ringen røyk og jeg måtte sette på den gammle igjen. Dette gjorde egentlig ikke noe pga. denne o-ringen egentlig var hel.

IMG_8916_1920x1280.jpg

Gammel o-ring på plass igjen. Vil du prøve deg på å skifte denne, så vær forskiktig med gjengene. Som dere ser fikk jeg skadet gjengene litt, men det er heldigvis ikke merkbart.

IMG_8917_1920x1280.jpg

Når dette var satt sammen igjen så åpnet jeg selve stempelet til pumpen. Dette er så enkelt som at du bare skrur på det hvite røret på samme måte som du åpner en brusflaske el.

IMG_8918_1920x1280.jpg

I bunn av dette røret sitter den en gummibrikke som fungerer som en enveisventil. Jobben til denne brikken er å stenge når du drar pumpen opp slik at du ikke drar væske inn i pumpen. Denne plukker du enkelt av ved å få tak på baksiden av den og dra den av. Den nye dytter du bare på plass.

IMG_8921_1920x1280.jpg

IMG_8922_1920x1280.jpg

Så til det som egentlig er feil på kannen min, nemmlig o-ringen på stempelet. Denne er veldig slapp, men det er også den nye så slik skal det nok være. Vanskelig å se hva som er feil med denne o-ringen, men den har nok svellet litt slik at størrelsen ikke er 100% riktig lenger.

Bilde av gammel o-ring.

IMG_8924_1920x1280.jpg

Ny oring på plass. Denne var veldig lett å få både av og på siden den ikke er så trang.

IMG_8925_1920x1280.jpg

Som jeg gjorde med alle de andre nye delene, smurte jeg den inn med olje. La litt ekstra her siden dette er en bevegelig del.

IMG_8923_1920x1280.jpg

Helt til slutt sitter jeg igjen med denne som jeg ikke vet plasseringen på. Mulig den skal stå inne i ventilen som du slepper ut trykket med, men jeg vet ikke hvordan man skal få ut denne.

IMG_8926_1920x1280.jpg

Er kannen din også slitt, så vet du hva du skal gjøre! :)

  • DCN Poeng 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Pris på dette settet? Er den såpass at det nesten er like greit å handle ny flaske?

Ellers thumbs up for enda en flott guide! :D

Settet koster ikke mange kr. Jeg fikk en god deal på denne av Kristian så jeg vet ikke nøyaktig hvor mye den koster, men tror ikke prisen er så langt unna prisen på 1,5 liter Cola. ;)

Kristian skulle legge ut dette settet i netbutikken sin om ikke så alt for lenge sa han.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Om det lønner seg blir jo opp til hver enkelt. Jeg mener det lønner seg hvertfall.

Ny 1,5l koster 179 og 2l koster 219. Pakkningssettet er jeg gankse sikker på at koster under 50kr.

Hadde jeg skiftet kun den o-ringen som var problemet her, så hadde jeg brukt ca 20 sek på det. For å skifte alt slik som jeg gjorde her uten å ta bilder, så tenker jeg mye er gjort på under 5 min.

Hvis noen velger å kjøpe ny, så kjøper jeg gjerne den gammle som er ødelagt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

kjempe bra tiltak det her, har en kanne som faktisk leker fra den store O-ringen som er på skrukorken.

Men den fikk bruttern og han synst det var ok ,da glemmer han ikke å ta av trykket sa han hehe

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...