Gå til innhold

Støp av gulv i garasje


TomTom

Recommended Posts

Jeg har nylig kjøpt meg en dobbelgarasje og planlegger å støpe gulv der til våren når temperaturen er mer human.

Jeg har tenkt å få lagt betonggulv som skal rettes ut med helikopter. Andre bedre ideer?

Hører gjerne om erfaringer og priser på støpingen. I dag er det planert ut med singel, så jeg tror ikke det er veldig mye i så måte som gjenstår før støping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen byggteknikker og må derfor spørre hva du mener med å være diffusjonstett? Jeg planlegger ikke å bruke garasjen til polering i vinterhalvåret, kun som lagringsplass til dekk m.m. så varmekabler blir nok ikke veldig aktuelt. Men hadde selvfølgelig vært deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Det han mener er at ikke fukt får komme opp i platen slik at du kan få gjennomslag i betongen. Du kan også få tilsetnings stoff slik at betongen får en finere og ikke støver,Ashford heter det

Endret av Audi S8

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varmekabler er ikke kun for å varme opp lokalet. Men også for å tørke bort fuktighet fra gulvet, slik at man slipper at fukten ligger der i flere dager ved lave/minus temperaturer. Absolutt verdt å ha med i tankegangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Sørg for at du har nok fall i gulvet mot porten så fukt renner ut. Når vi støpte hos oss for ti års tid siden, hadde vi en proff med helikopter, men beregnet for lite fall. Husker ikke nøyaktig lenger, men tror vi bare regnet 2 cm på ca 6,5 - 7 meter lengde. Hele vinteren igjennom må jeg svabre ut snø og smeltevann og det er kjedeligt. Ellers i året må jeg også frem med svaberen av og til etter å ha kjørt inn våt eller nyvasket bil.

Vi har forresten varmekabel kun under porten og like innen- og utenfor. Den er meget sjelden i bruk, men god å ha når det bygger seg opp smeltevann/is som fryser til her. Har du ordentlig finish på gulvet så vil du ikke gå og hakke is der.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallet bør være minimum 1cm pr. meter. Vær obs på det at om du/dere vurderer og legge inn sluk eller renne i gulvet så er det veldig strenge regler for dette. Det er da PÅBUDT med oljeutskiller på avløpsnettet. Legger dere ned dette uten og ha oljeutskiller og uten og ha søkt om det så kan dere få store problemer med kommunen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fallet bør være minimum 1cm pr. meter. Vær obs på det at om du/dere vurderer og legge inn sluk eller renne i gulvet så er det veldig strenge regler for dette. Det er da PÅBUDT med oljeutskiller på avløpsnettet. Legger dere ned dette uten og ha oljeutskiller og uten og ha søkt om det så kan dere få store problemer med kommunen :)

Takk for gode innspill. Det er mange kunnskapsrike mennesker her på dette forumet. La anbefalinger strømme på videre, gjerne også med erfaring på noe priser på jobbene som er skissert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med oljeutskiller på ev sluk inne i privat garasje er noe komunene ser litt ulikt på. Så, det enkleste er å ta en telefon til din komune og høre.

Hvis problem/krav om oljeutskiller++, legg da bare drensrist/sluk akkurat utenfor porten med fall ut. B)

Vask/spyl bilen med porten litt på gløtt, problem solved.

Endret av Hirobofly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det er en gråsone. Om du oppretter utendørs vaskeplass for bil så skal det også rensing der og

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støpte plate i sommer (i underkant av 50m2), ble pusset med helikopter og ble veldig bra!

Brukte ca 15000,- på. betong (10cm tykkelse), og ca 4-5000 på resten; armering, fuktsperre og isopor. Siste er bare ca da vi hadde igjen noen armeringsnett, armeringsstoler og isopor fra husbygging:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke lagt varmekabler da dette er veldig trekt om du skal slå av og på. Dyrt strømtrekk for mange m2 også.

Eneste måtte vært under selve porten, slik at du slipper det fryser et tynt lag ytterst om du ikke skal ha sluk.

Ellers ville jeg også lagt 5-10cm isopor, plast, så betong. Støp med fall mot porten, og legg opp sluk eller lang rist ved porten.

Litt mere arbeid, men veldig mye bedre.

Bruker du helikopter får du en kanon overflate, og da ledes vannet også mye bedre.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alpakka for noe er et helikopter? En eller slags slipemaskin? Type roterende?

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helikopter er veldig genialt, akkurat som en "slipemaskin" til halvvåt betong :)

http://www.betongost.no/nyttig-a-vite/stoping-av-gulv

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg var innom garasjen her forrige dagen og ser da til min forskrekkelse at det ligger noen pytter med vann i grusen. Det siger tydeligvis inn fra en jordvoll som ligger nærme garasjen.

Noen som har gode og billige løsninger for å få best mulig resultat med gulvet når det skal legges til våren? Jeg regner med det trengs drenering på et eller annet vis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...