Krisse

Hvilken låsolje bruker du?

Vinteren står for tur, og dette byr gjerne på problemer for oss som vasker i kuldegrader. Det finnes mange tilbydere av låsolje, og såkalt låsspray. Låsspray skal brukes når låsen allerede har frosset, mens låsolje skal brukes for å forhindre at låsen fryser i utgangspunktet. Jeg har prøvd en del fra Biltema, CRC og Turtle, men synes det er like dårlig når det kryper nedover på gradestokken. Jeg er på utkikk etter det absolutt beste smøremiddelet der ute, så om noen har noen tips så kom gjerne med det. Lager denne tråden også for at folk kan si hvordan smøring de bruker, og dele erfaringer :-)

Noen som har erfaring med Dupont Krytox? Det høres jo lovende ut siden NASA bruker det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv best erfraing med "Jamaican base vedlikeholdsolje" dette føres av relekta, selges blant annet på meca. Av alt jeg har prøvd er denne best med god margin både låser og også rustede bolter å lignende. Største minuset må vel være prisen, tror den ligger på ca 500kr for en 500ml sprayboks..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ærlig talt så slutta jeg å bruke detta når jeg begynte å bruke fjernstyrt sentrallås.. De gangene som det var et fryserproblem, var det låsesylinderen som var fryst, og ikke noe annet. Fjernkontroll+sentrallåsen fiksa det problemet.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig mstrandbo. Men skal man først bruke låseolje så skal jeg svare enkelt. Så lenge det er en olje med ok viskositet så fryser ikke låsen. Den dyreste låseoljen vs. Den billigste er det så liten forskjell på, at prisen du betaler ekstra for en dyr en er ikke verdt pengene. Det er min erfaring.. :) Men vet jo at vi er en rar gjeng her inne. Så om noen velger en svindyr olje så vær så god :) jeg har brukt crc sin før jeg skjønte at det ikke var noe vits etter jeg fikk fjernstyrt sentrallås..

Endret av alextech
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Faren med fjernstyrt sentrallås er jo at låssylinder kan gro helt igjen. Gjerne et større problem for meg enn for mange andre siden bilen min bare har en slik...

Men uansett, jeg smører den opp og bruker den et par ganger i året så jeg ikke må ringe NAF igjen hvis batteriet er flatt en morgen.

Har brukt Würth hhs-2000 tror jeg den het, men også Crc sin uten at jeg kan si jeg merker stor forskjell. Litt klin blir det på nøkkelen uansett.

Hva NASA bruker ville jeg ikke vært så opptatt av med mindre de bruker den i noe som tilsvarer norske vinterforhold :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Igjengroing skjønner jeg. Av og til så bruker jeg nøkkelen av den grunn, ellers aldri.

Den gang jeg brukte låsolje så var det noe fra Statoil :-)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive