Gå til innhold

Guide: Reparere sprekk i fanger


Willy Wonka

Recommended Posts

Willy Wonka

Tenkte jeg skulle legge ut en videoguide jeg laget av en reparasjon av plastfanger uten å ta av fangeren. Guiden viser frem til lakkering, men ikke noe om lakkering da hele bilen ble Plasti-dippet.

Fremgangsmåten er den samme som HBC Systems har i sine opplæringsprogrammer.

Endret av Ari
  • DCN Poeng 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Er vel ikke veldig vanlig å bruke denne fremgangsmåten på sprekt plast?

Er vel mest vanlig på dype hakk og riper for å fylle opp plast igjen.

Normalt sveises slike sprekker, til det beste av min kunnskap.

Du burde også skaffe deg en myk sparkel. som f.eks en gummi sparkel

Den vil hjelpe deg i å sparkle enklere i bilens kurver.

og du vil få langt mindre etterfylling og kan gå rett på finsparkel / slipefiller etter pussing av grovsparkel

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Nå kjenner ikke jeg produktet som ble brukt, så det er mulig det er med fiberarmering i "pastaen"?

Ellers ville jeg hatt inn forsterkningsnett.

Jeg ville også slipt ned en fure fra hvert hull inn mot selve sprekken slik at man får godt hold, ellers gjør ikke hullene noe nytte.

Er vel ikke veldig vanlig å bruke denne fremgangsmåten på sprekt plast?

Er vel mest vanlig på dype hakk og riper for å fylle opp plast igjen.

Normalt sveises slike sprekker, til det beste av min kunnskap.

Det er ikke så uvanlig, men det tar litt lenger tid enn sveising pga borring etc

Ellers holder det veldig godt, sveising er nok hakket sterkere, men utført riktig så blir det en bra reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Nå kjenner ikke jeg produktet som ble brukt, så det er mulig det er med fiberarmering i "pastaen"?Ellers ville jeg hatt inn forsterkningsnett.Jeg ville også slipt ned en fure fra hvert hull inn mot selve sprekken slik at man får godt hold, ellers gjør ikke hullene noe nytte.Det er ikke så uvanlig, men det tar litt lenger tid enn sveising pga borring etcEllers holder det veldig godt, sveising er nok hakket sterkere, men utført riktig så blir det en bra reparasjon.

Fiberarmering kan brukes fra baksiden, men da må man ta av fangeren. På fremsiden ser jeg ikke poenget da den uansett vil bli slipt vekk.

Når det gjelder hullene har du helt rett. De ble for små og for langt unna sprekken. Men om man ser nøye før plastsveisen blir påsmurt kan man se spor fra hullene fem til sprekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Er vel ikke veldig vanlig å bruke denne fremgangsmåten på sprekt plast?

Er vel mest vanlig på dype hakk og riper for å fylle opp plast igjen.

Normalt sveises slike sprekker, til det beste av min kunnskap.

Du burde også skaffe deg en myk sparkel. som f.eks en gummi sparkel

Den vil hjelpe deg i å sparkle enklere i bilens kurver.

og du vil få langt mindre etterfylling og kan gå rett på finsparkel / slipefiller etter pussing av grovsparkel

Sveising av plast kan jeg ikke, så da ble det smart-repair metoden. Ved tilfelle av hakk og riper brukes ikke denne metoden, men bare sliping og sparkling.

Jeg har alltid brukt stålsparkel og synes den er fin å jobbe med. Etterfylling og finsliping blir nok uansett nødvendig for et godt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Fiberarmering kan brukes fra baksiden, men da må man ta av fangeren. På fremsiden ser jeg ikke poenget da den uansett vil bli slipt vekk.

Når det gjelder hullene har du helt rett. De ble for små og for langt unna sprekken. Men om man ser nøye før plastsveisen blir påsmurt kan man se spor fra hullene fem til sprekken.

Jeg synes avstanden på hullene fra sprekken var grei, men jeg ville frest spor fra hullet til sprekk, slik at men får en kontinuerlig forsterkning fra sprekk til hull.

Når jeg legger på fiberarmeringen så dytter jeg den såpass ned i de freste sporene at det bare er det som er overflødig som blir slipt bort i etterkant, det fungerer helt fint :)

Jeg mener ikke det du har gjort er galt, men det kan gjøres enda bedre.

Flott demonstrasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willy Wonka

Jeg synes avstanden på hullene fra sprekken var grei, men jeg ville frest spor fra hullet til sprekk, slik at men får en kontinuerlig forsterkning fra sprekk til hull.

Når jeg legger på fiberarmeringen så dytter jeg den såpass ned i de freste sporene at det bare er det som er overflødig som blir slipt bort i etterkant, det fungerer helt fint :)

Jeg mener ikke det du har gjort er galt, men det kan gjøres enda bedre.

Flott demonstrasjon!

Takk :)

Jeg skal ha fiberarmering i bakhodet neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
  • 1 year later...
thomasro93

Er vel ikke noen som har en liten produktliste over hvor man kjøper de forskjellige produktene til denne jobben?
Min far har klart å skade støtfangeren på transporteren sin, og gidder ikke gjøre noe med det før den skal selges om noen år. Så tenker hvorfor ikke bare prøve på denne, når den uansett skal lakkeres en gang? :)
Setter stor pris på svar. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Wurth er vel en av de enkleste plassene å skaffe lim for plastfangere.
Koster ca 250kr for en tube om jeg husker rett (husker ikke om det var ink mva).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...