Gå til innhold

Bracketing med Olympus E520...


r_style

Recommended Posts

Har nå gått igjennom menyen og innstillingene for bracketing på mitt E520 kamera... Har lyst til å få lagd noen HDR bilder i PS, men får ikke kameraet til å ta bilder med ulike eksponeringer i ett trykk, altså at jeg tar ett bildet, og det blir opprettet f.eks 3 bilder med ulike eksponeringer -1 / 0 / +1

Har søkt rundt på google. men blir ikke klok på dette, prøvd mange forskjellige oppsett på kameraet, og det eneste jeg får ut som er noe ala likt det jeg leter etter, er att jeg får 6 forskjellige bilder med andre farger (blå-grønn-rød-gul etc), men ingen endring i eksponeringen...

Er ingen ekspert på dette temaet her, så alt må has inn med teskje...

Setter pris på all hjelp/tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo endre eksponeringen manuelt mellom hvert bilde. Men da er det jo greit å ha stativ.. Sett i brukerhåndboka da? Står på Olympus.no at kameraet har bracketingfunksjon...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iallefall på mitt Nikon, må jeg trykke 3 ganger. Får opp på displayet hvilken del den tar.

Du kan vel eventuelt stille det på kontinuerlig bildetaking, så er det bare å holde inn avtrekkeren helt til den har tatt 3 bilder :) Funker greit når det er lyst ute, og man ikke har stativ.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torby: Ja, det fant jeg ut, men sleit litt med dette uten stativ... Hehe... Stativ er i bestilling :) Sett igjennom brukerhåndboka, men slik jeg skjønte det, skulle det gå slik som jeg trodde, altså ett knips så var tre bilder lagret med forskjellig eksponering...

Virtual: Står att E520`n har det, stemmer det, så spørs nok om jeg ikke må prøve meg fram litt til, hvis ikke får jeg bare gjøre det på den måten du forklarer... Blir uansett lettere med stativ, men hadde vært best å tatt ett bildet med som igjen hadde generert 3 stk med forskjellig eksponering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet å ta bilder i RAW format, kan du lage deg 3 forskjellige eksponeringer ut av det :)

Da holder det med 1 bilde.

Derfor jeg ofte tar bildene i RAW, er mange muligheter etterpå som en kan leke seg med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er framgangsmåten deres når dere lager HDR ut av et enkelt RAW-bilde? Hvilke justeringer gjør dere på de forskjellige versjonene? Jeg prøvde meg på dette tidligere i dag, og da hadde jeg tre like bilder hvor jeg satte henholsvis -2, 0 og 2 som exposure. Er dette riktig?

Resultatet ble forresten slik:

post-137-1232571004_thumb.jpg

Originalbildet:post-137-1232571063_thumb.jpg

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler, og jeg synes personlig at det blir best resultat med 3 eksponeringer kontra ett raw bilde. Men jeg er hverken fotograf eller flink til å redigere. Er ikke sikkert kameraet ditt har autobracketing da..

Ang bildet ditt så tror jeg du vil få bedre resultat med et annet motiv i bedre lys. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

riktig som du har gjort med -2/0/+2, men sats heller på å ta slike bilder i dagslys.. det er nok et bedre sted å starte :) Lykke til! :)

[color=#FF0000][url="http://www.redrabbits.com"]www.redrabbits.com[/url][/color]
--------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det til slutt i går, ikke lett for en nybegynner dette her ;)

Satt på AE Bracketing i menyen, og valgte f.eks 3F 1.0EV og satt kameraet til å ta bilder i serie og da gikk det som det skulle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd begge deler, og jeg synes personlig at det blir best resultat med 3 eksponeringer kontra ett raw bilde. Men jeg er hverken fotograf eller flink til å redigere. Er ikke sikkert kameraet ditt har autobracketing da..

Ang bildet ditt så tror jeg du vil få bedre resultat med et annet motiv i bedre lys. :)

Helt klart. Komposisjon, motiv og lysmengde er ikke helt som det skulle vært, men dette var bare et lite forsøk på HDR-teknikken, og jeg hadde uheldigvis et begrenset antall RAW-bilder. "Man tager hva man haver..."

Skal prøve med 3 eksponeringer og se hvordan det blir :)

google det da se hva du finner ut, eller spør på akam.no

Google er en fin ting, og jeg hadde selvsagt funnet svaret der etter noen søk. Men hvis alle skulle brukt google når de hadde et spørsmål, hadde det ikke vært mye igjen å diskutere her inne. Derfor vil jeg prøve å skape litt aktvitet i fotograferings-forumet, og heller ta konsekvensen av at det tar litt lengre tid å få et svar. Dessuten er det en del veldig flinke fotografer her, og jeg synes det er interessant å høre om metodene deres :)

Endret av Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant ut av det til slutt i går, ikke lett for en nybegynner dette her ;)

Satt på AE Bracketing i menyen, og valgte f.eks 3F 1.0EV og satt kameraet til å ta bilder i serie og da gikk det som det skulle...

Jeg antar at du da får 3F = 3 frames/bilder, med 1.0 i forskjell på eksponeringa, altså -1, 0 og +1. Er ikke umulig du da kan velge flere bilder, og større/mindre forskjell. :)

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...