Gå til innhold

Dårlige verdier etter 4hjulskontroll - vise bilen?


Simen

Recommended Posts

Såpass ja hmm.. Har alt det der, utenom dokumentasjon på at lys er justert, men ifølge han som tok 4-hjulskontrollen (og lysjusteringa) trenger man ikke dok. på dette når man viser bilen, for det bare sjekker de selv på SV..

Menneh, vi tok faktisk en utskrift der verdiene var innenfor. Dyttet bilen litt opp fra undersiden, og trykka når alt var grønt. Så jeg kan skaffe papirer der de er innenfor. Men på papiret ser man jo før/etter, og når man dytter opp vil forskjellen på før/etter bli enorm. Er ikke dette noe de vil mistenke på vegvesenet? Hva skjer hvis de "skjønner" at jeg prøver å lure dem?

Hæ? Kva du snakka om? Du leverte bilen på et verksted for å ta 4hjulkontroll og fekk tilbake papir på dokumentert justering;) hehe.

Men sånn seriøst, kor store forskjeller snakker vi om?

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Simen

    10

  • Christer

    8

  • Magne/Otta Detailing

    6

  • Øyvind G

    4

Du må ha dokumentasjon på 4hjulskontroll.

Noen steder er det så enkelt som Bang skriver, ha det i sort hvitt, så henger de seg ikke opp i verdiene.

Men andre plasser er de helt nazi.

Har du da "røde tall" så kommer de til å kreve enten Tüv dokumentasjon eller dokumentasjon fra bilprodusenten om at disse verdiene er ok, og det finnes ofte ikke..

Dokumentasjon har jeg jo. Tja, er det noen som vet om de er veldig nazi på Statens Vegvesen i Haugesund da?

Dokumentasjon fra bilprodusenten at disse verdiene er ok finnes nok ikke, men har jo Tuv dokumentene mine ja. :)

Hæ? Kva du snakka om? Du leverte bilen på et verksted for å ta 4hjulkontroll og fekk tilbake papir på dokumentert justering;) hehe.

Men sånn seriøst, kor store forskjeller snakker vi om?

Hehehe.. Vi snakker sånn cirka fra slik det var på postet bildet og nesten perfekt camber. Altså fra -1.9 og -1.6 til rundt -0.30 eller 0.30 grader.

Simen: Jeg har TÜV-papirer på senkefjærene om du trenger. Kan ta en kopi av dem på mandag og sende til deg om det er ønskelig.

Ellers takk, Christer. Har TUV papirer på senkesettet jeg. Fikk de ikke med når jeg kjøpte bilen, men etter litt mas på forrige eier fant han dem og ettersendte de. Tror de er på engelsk, ligger i bilen sammen med vognkortet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsnSupra

Det holder at det er ok på papiret samt at det ikke er for lenge siden du tok kontrollen,husker ikke hvor lenge disse er "gjeldene".

Følg joa2jz på instagram for updates!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det holder at det er ok på papiret samt at det ikke er for lenge siden du tok kontrollen,husker ikke hvor lenge disse er "gjeldene".

De vil vel helst at man skal forevise bilen så snart som mulig etter kontrollen. Det er vel ikke noen utløpsdato på disse, men har hørt om at de har nektet å godta papirer som var over 6 måneder gamle med bakgrunn i at man kan kjøre langt og mye kan skje på denne tiden.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dokumentasjon har jeg jo. Tja, er det noen som vet om de er veldig nazi på Statens Vegvesen i Haugesund da?

Vet de noen ganger har tendenser til å være litt nazi.. Kjenner til flere som ikke har fått senk godkjent på grunn av noen mm for lav senking..

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Dokumentasjon har jeg jo. Tja, er det noen som vet om de er veldig nazi på Statens Vegvesen i Haugesund da?

Dokumentasjon fra bilprodusenten at disse verdiene er ok finnes nok ikke, men har jo Tuv dokumentene mine ja. :)

Tüv dokumenter som sier at det er greit at bilen har alt for mye camber har du nok ikke.

Du har nok papirer på at fjærene holder de mål de skal holde, ikke at understellet er justert riktig ;)

Dersom du ikke får justert understellet innenfor fabrikantens spesifikasjoner rynker SVV på nesen tvert dersom de er pirkete. Tüv papirer på fjærer eller ei.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er i Haugesund du skal bestille time så har du alt mellom 1 og 2 måneder å finne ut av ting etter at du har bestilt timen, er så lang ventetid der på slikt for tiden. Nevøen min ble stoppet i teknisk for halvannen måned siden med senkesett som ikke var innskrevet i vognkort, med 1 mnd kontrollfrist. Ringte neste dag og bestilte time, og skal inn nå på tirsdag. det var første ledige time. De utsatte kontrollfristen over telefon slik at den ikke ble avskiltingsbegjært mens han ventet på time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg hadde fremdeles gitt bæng... på min sitter det 35/15-senk som gjør at bilen ser ut som om den har originalhøyde tilsvarende andre biler, siden Galant er høy som et fjell originalt. Jeg har ikke fått noen kommentarer på senken på noen PKK jeg har vært på, og i følge kvitteringen jeg fant i hanskerommet da jeg kjøpte bilen, har fjærene sittet på bilen siden 2005. Skal også sies at jeg ikke har blitt stoppet i teknisk kontroll heller (bank i bordet).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk time 22. November, wish me luck! :P

Hvis ikke det blir godkjent og jeg får mangellapp har jeg lagd mye jobb for meg selv gitt.


Dama jeg snakka med på telefonen var kjempekoselig, men så er det vel neppe hun som tar kontrollen på bilen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Fikk time 22. November, wish me luck! :P

Hvis ikke det blir godkjent og jeg får mangellapp har jeg lagd mye jobb for meg selv gitt.

Dama jeg snakka med på telefonen var kjempekoselig, men så er det vel neppe hun som tar kontrollen på bilen. :P

Lykke til :)

Har du originalfjærer? Hvis ikke, så har Thomas komplett sett dempere og fjærer i verkstedet sitt, og jeg skal utover dit i morgen...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :P

Ja jeg fikk jo med originalfjørene fra forrige eier, men tror jeg solgte dem på MKN (?) så om du hadde giddi å slenge de i en eske og ta de med hadde det vært konge (fardin skulle oppover snart, så kanskje han kan ta de med tilbake til Haugesund?). Uansett kjekkere å ha dempere og fjører sammen så jeg slipper å styre på med å flytte over fjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takker. :P

Ja jeg fikk jo med originalfjørene fra forrige eier, men tror jeg solgte dem på MKN (?) så om du hadde giddi å slenge de i en eske og ta de med hadde det vært konge (fardin skulle oppover snart, så kanskje han kan ta de med tilbake til Haugesund?). Uansett kjekkere å ha dempere og fjører sammen så jeg slipper å styre på med å flytte over fjører.

Skal gi beskjed til Thomas om at dempere og fjærer forsvinner til Haugesund for en periode :)

Ser dog for meg at han vil ha det tilbake eller ha penger for det om du skal beholde det, men det finner vi ut av. Nå har han hvertfall fått beskjed om at du låner det og hvorfor.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da kan jeg meddele at bilen ble godkjent idag, til tross for at verdiene var utenfor.

Han jeg fikk var ikke spesielt "nazi" syntes jeg. Startet med å gå gjennom papirene med han. Han påpekte ganske raskt at verdiene ikke var innafor, men det var ikke slik at det plutselig satte en stopper for prossessen. Han sa det var positivt at camber var noenlunde likt på begge sider.

Hadde en god tone med han hele veien, og fremstod som ærlig og ydmyk, noe jeg tror kan hjelpe veldig. Rett holdning er viktig tenker jeg. Passa også på å påpeke at det ikke var jeg som hadde montert senkefjørene, men at jeg fikk bilen slik og ønsket å ha en godkjent bil.

Etter praten tok han en kjøretur med bilen og sjekket det som skal sjekkes. Han godkjente settet uten betenkninger. Settet senker jo bare 35 mm foran og 15 mm bak, og i tillegg kjører jeg med hjul som er større enn de originale så bilen er ikke spesielt mye lavere enn originalt egentlig. Sjekket også sommerdekkene mine når jeg tok de av, og har ikke hatt noe skjevslitasje selvom det er litt camber.


Håper dette hjelper litt på andre som evt. kommer i samme situasjon her inne.

Takk for tilbakemeldinger her folkens. :)

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i tillegg kjører jeg med hjul som er større enn de originale så bilen er ikke spesielt mye lavere enn originalt egentlig.

Når du setter på større felger får du mindre gummi, setter du på mindre felger får du mer gummi, så lenge du har korrekt profil på dekket i.fht hva bilen skal ha i.fht hvor stor felgen er, blir høyden den samme uansett. Har du store avvik som gjør at bilen blir høyere, får du også noen seriøse avvik på speedometeret.

Med 225/45/17 viser speedometeret mitt ca.7-8 kmt for mye, når jeg gikk opp til 225/50/17 har den omtrent null avvik.

Gratulerer med godkjent bil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Dimensjonene han kjører med nå gjør at ved 80km/t på speedometeret er reell fart 78km/t. Høydeforskjellen mellom originaldimensjon og dimensjonene han faktisk bruker, tilsvarer omtrent senkesettet i høyde :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dimensjonene han kjører med nå gjør at ved 80km/t på speedometeret er reell fart 78km/t. Høydeforskjellen mellom originaldimensjon og dimensjonene han faktisk bruker, tilsvarer omtrent senkesettet i høyde :)

Aha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...