Gå til innhold

Hjelp til valg av vinterhjul på RAV4


sandera

Recommended Posts

Hei.

Har fått i oppgave av min tante og kjøpe vinterdekk til hennes 2001-modell RAV4.

Vet at det finnes mange tråder rundt om kring på nettet om samme eller lignende temaer, og tro meg, jeg har lest og lest :lol: men føler ikke at jeg er helt klok på det enda.

Har fått 10 000 på konto, og beskjed om å kjøpe best og billigst. I de 10 000 kronene skal det også være felger, men utseende er svært lite viktig, så blir vel det billigste her iallefall.

Bilen blir kjørt nesten utelukkende i Oslo, og hun er svært sjelden eller aldri avhengig av å få ut bilen hvis det skulle bli full snøstorm. Har av den grunn sett mest på piggfritt. For og imot piggdekk på denne type bil?

Hva hadde dere valgt til dere selv?

Og hvor bestiller man dekk nå til dags? Blir kjøp på internett.

Setter stor pris på alle svar.

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører selv piggfritt på selv de største snøstormer og islagte veier, og har aldri hatt noe problem me det.

Dekkonline kanskje?

Husk riktig innpress :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ser på Nokian Hakkapeliitta nå. Rett under 10 000 inkludert felger, dekk, frakt og avbalansering fra dekkonline.

Virker som et safe valg, og skal visstnok være noe av de beste piggfrie man kan få i dag.

Innvendinger?

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for svar!

 

Ser på Nokian Hakkapeliitta nå. Rett under 10 000 inkludert felger, dekk, frakt og avbalansering fra dekkonline.

Virker som et safe valg, og skal visstnok være noe av de beste piggfrie man kan få i dag.

 

Innvendinger?

Jeg ville hørt med en lokal dekksjappe også. Jeg har prutet 60% av prisen de gav meg opprinnelig, og de aksepterte det uten at det ble grining av det, så de tjener fremdeles penger på salget (pluss at de tar inn igjen "tapet" på neste kunde som ikke pruter).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian hakka ermeget gode dekk, har disse på ene bilen selv.eneste er at de er noe dårligere enn ønskelig på bar veier synes jeg.

På dette området liker jeg bedre continental vikingcontact 5. Disse har jeg på den andre bilen, og hadde tatt disse først om jeg måtte velge.

Det er dog ikke natt og dag i forskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ser på Nokian Hakkapeliitta nå. Rett under 10 000 inkludert felger, dekk, frakt og avbalansering fra dekkonline.

Virker som et safe valg, og skal visstnok være noe av de beste piggfrie man kan få i dag.

Innvendinger?

hver ops på at mangen av vinterdekkene på dekkonline er høyhastighetsdekk som ikkje egner seg like godt her oppe i nord ;)

Endret av erik-a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes andre dekk en Nokian og Conti, selv om de er velrenomerte. Ville vurdert Toyo sitt piggfridekk. Hvilken dimensjon er du på jakt etter? Får normalt sett veldig mye å velge i til 10000kr. Ville ikke vurdert pigg, med mindre en skal ned en isete bakke ofte og trenger ekstra bremseegenskaper.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Kupper tråden litt, synes mine 16" er litt stusselige og er redd for at dekka som sitter på er noget glatte. Slipper godt allerede selv med esp :D

Synes i bunn og grunn at de dekkbutikkene på nett var rimelig rotete og ja, blæææææææ.....

Skal altså muligens gå opp til 17" eller 18" med GODE vinterdekk. Show me the way! ;D

PS Bmw E90..

Edit, likte siden til byttdekk.com den var lettfattet og fin den!

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finnes andre dekk en Nokian og Conti, selv om de er velrenomerte. Ville vurdert Toyo sitt piggfridekk. Hvilken dimensjon er du på jakt etter? Får normalt sett veldig mye å velge i til 10000kr. Ville ikke vurdert pigg, med mindre en skal ned en isete bakke ofte og trenger ekstra bremseegenskaper.

husk han skal ha felger og for 10 lapper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gå helt fint det om han ikke absolutt skal ha 17" på litt for dyre felger :) Conti/Michelin/nokian er trygt og godt, og dyrt. Det finnes ofte (men ikke alltid) fullgode alternativer mtp pris.

husk han skal ha felger og for 10 lapper ;)

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kupper tråden litt, synes mine 16" er litt stusselige og er redd for at dekka som sitter på er noget glatte. Slipper godt allerede selv med esp :D

Synes i bunn og grunn at de dekkbutikkene på nett var rimelig rotete og ja, blæææææææ.....

Skal altså muligens gå opp til 17" eller 18" med GODE vinterdekk. Show me the way! ;D

PS Bmw E90..

Edit, likte siden til byttdekk.com den var lettfattet og fin den!

Om du vil kan jeg sjekke det ut for deg, men får ikke mulighet før fredag :P om du har tid til å vente så send meg en pm med regnummer og info så skal jeg sende deg alternativer.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig polishduden, mange uoversiktlige butikker!

Tusen takk for alle råd, har sendt endel forespørsler til forskjellige butikker også blir det nok en runde i fysiske butikker i morgen!

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Nokian. Fordi jeg syns de lager de beste dekkene. OG fordi har det de kaller hakka-garanti, hvilket innebærer at man får nye dekk hvis man ødelegger dekkene sine det første året man har dem. Min samboer fikk benyttet denne garantien på drosja hennes da hun kjørte på noe skrammel på veien. Dekkene var rett i underkant av ett år gamle og nesten helt utslitt (dog med lovlig mønsterdybde).

Fikk to nye dekk ferdig montert, no questions asked. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Så det er derfor Nokian-dekk koster så mye mer enn andre...

For min del synes jeg Nokian blir for ullent å kjøre på her på Vestlandet, siden vi stort sett har våte, bare veier. Min mor har Nokiandekk, og det kjennes ikke ut som at rattet er koblet til hjulene i det hele tatt (men hun er fornøyd og synes det er gode dekk, så godt mulig det er meg det er noe galt med :)).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er derfor Nokian-dekk koster så mye mer enn andre...

For min del synes jeg Nokian blir for ullent å kjøre på her på Vestlandet, siden vi stort sett har våte, bare veier. Min mor har Nokiandekk, og det kjennes ikke ut som at rattet er koblet til hjulene i det hele tatt (men hun er fornøyd og synes det er gode dekk, så godt mulig det er meg det er noe galt med :)).

Samme erfaringer har jeg også dessverre. På dette området er conti bedre. Dog er ikke nokian nevneverdig dyrere enn feks conti viking contact 5:-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sverger til Nokian. Fordi jeg syns de lager de beste dekkene. OG fordi har det de kaller hakka-garanti, hvilket innebærer at man får nye dekk hvis man ødelegger dekkene sine det første året man har dem. Min samboer fikk benyttet denne garantien på drosja hennes da hun kjørte på noe skrammel på veien. Dekkene var rett i underkant av ett år gamle og nesten helt utslitt (dog med lovlig mønsterdybde).

Fikk to nye dekk ferdig montert, no questions asked. :)

Continental hos Dekkmann har det samme, hatt det i gudene-vet-hvor-mange-år. Flott at Nokian har det samme. Godt for oss i Norge hvor litt gummi koster en formue.. Rart at man sverger til enten ene eller det andre etter som man har kjørt bil i noen år på vinteren. Skjønner en godt, en vet ganske høvelig hva man får, og man tillegger dekket litt ekstra egenskaper, for man liker det merke. Man kjører mer avbalansert og rolig/trygg når man føler seg trygg på dekkene. Den psykologiske biten er veldig sterk her. Kjør på det man liker, da kjører man som regel trygt :P (har jobbet med dekk i 8-9 år :P )

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om du vil kan jeg sjekke det ut for deg, men får ikke mulighet før fredag :P om du har tid til å vente så send meg en pm med regnummer og info så skal jeg sende deg alternativer.

Ikke noe stress, må få testet de på vinterføre først ;)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...