kjell ivar

Nybegynner Noen enkle spørsmål.

Hei jeg har sittet og lest og har noen spørsmål.

Jeg har kikket på endel filmer på youtube, blir litt forvirret , i forhold til forskjellige type produkter.

I filmen 3M , våtsliping og polering , så bruker han veldig fint sandpapir fuktig , så går han på med de 3 stegen med poleringsmiddel, men lakkrenser han før han går med de 3 stegen med poleringsmiddel?

Går han på med lakkforsegler etterpå eller er det som er i den blå flasken ?

Våtsliping er vel ved tilfeller der det er dype riper , og litt for den vidrekommende ,?

1. Avfetter og vasker bilen grundig

2. Du calyer bilen

3. Maskere plastikk lykter , gummi.

4. Lakkrenser bilen. bruker man maskin på lakkrens ?

5. Polere man starter med grov , medium , fin.

6. Har du på lakkforsegling som du påfører ,( for hånd ? ) venter til det tørker og tørker det av , så la det herde 24 t og påfører ett lag til.

7. Påfører voks forhånd.

Er jeg helt på jorde i rekkefølgen ?

Takk for svar på forhånd. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Punkt 4 er overflødig sålenge du gjør punkt 5. :)

Ellers er du inne på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våtslip er ikke noe som vanligvis gjøres/hører til ved en standard poleringsrunde. Polering med maskin gjør lakken blank ved å slipe bort litt av lakken (i motsetning til 'polering' for hånd med f.eks Autoglym/Turtle-produkter som bare fyller opp ripene midlertidig), så våtslip vil selvfølgelig fjerne enda mer lakk. Kan brukes med forsiktighet på grove riper for å korte ned tiden man bruker på polering.

Merkene etter sliping kan være vel så vriene å bli kvitt, etter min erfaring (sikkert noe feil med måten jeg har brukt papiret på, trykk, bløtlegging, korning, slipemønster etc)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det virker som om det er ganske bred enighet her inne at det å gjøre både punkt 6 og punkt 7 er unødvendig, og at man bør velge en av de.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg pleier å gjøre det ganske enkelt.

MG #105 på roterende(eller DA, kommer ann på lakken) maskin for lakkrens

MG #205 på DA maskin for polering

MG #21 som lakkforsegling (sealent).

Og eventuelt voks på toppen, f.eks AG HD wax.

Dette er en runde flere kompiser av meg også bruker, og den funker veldig bra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker dere voks og sealent sammen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er nå ihvertfall det han kompisen min har fortalt at han pleier å gjøre, og resultatet gir god holdbarhet.

Jeg har ikke selv gjort det enda, men skal legge et lag med voks på bilen min før vinteren slår inn :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker bare en av delene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror vel egentlig de legger voks oppå lakkforseglingen for å få mer vannskrekk effekt. Blir litt smør på flesk, men gud bedre så bra det blir også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker bare en av delene.

Ja, er jo det som er normalt i mine øyner.

Men om noen har laget en test med å uten sealer før voks(selv om det går ekstra mye tid) så gjerne del info/bilder/resultat.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkforsegling eller voks binder seg nok best til en renpreppet lakk. Hvis du legger den ene oppå den andre vil nok holdbarheten (av det øverste laget) bli noe mindre. På sommerbilen bruker jeg kun lakkforsegling (Gtechnig C2v3), mens på vinterbilen bruker jeg voks (Autoglym HD Wax) og kommer til å bruke C2v3 som drying aid for å vedlikeholde beskyttelsen når voksen begynner å svekke seg i vinter (først om 3 måneders tid).

C2v3 lakkforsegling er utviklet slik at den kan legges oppå voks. Jeg kjenner ikke godt nok til andre produkter for å si noe om rekkefølgen på lakkforsegling/voks hvis man bruker begge deler, eller om de i det hele tatt er kompatible med hverandre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter mange år med testing har jeg konkludert med at det er bortkastet tid og penger, både det å legge voks lagvis og det å legge voks oppå sealer. Ja man kan helt klart si at resultatet blir bra, men de som sier det har gjerne ikke gjort en direkte sammenligning/test mot kun 1 produkt påført en gang, det blir minst like bra om ikke bedre ;)

Å er det noe som er diskutert ihjel her inne så er det nettopp dette med voks/sealer, lagvis, alene etc. etc....prøv å søk litt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun MG #21 på bilen min nå, og jeg syns det holder i massevis. Men har lyst til å legge på AG HD bare for å få det lille ekstra :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kun MG #21 på bilen min nå, og jeg syns det holder i massevis. Men har lyst til å legge på AG HD bare for å få det lille ekstra :)

Da ville jeg heller lagt HD wax alene, den gruser uansett holdbarheten til #21, og den har en helt sinnsyk beading sammenlignet med #21. (selvfølgelig litt sent nå som du allerede har #21 på lakken, men det kan jo være noe å tenke på til neste gang ;) )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt mulig, men jeg er veldig fornøyd med MG #21, la den på en Sort Q5 i fjor, og den fikk en liten etterbehandling nå i år. Og eier av den bilen har ikke gjort "noe" i mellomtiden, annet enn Softwash vask :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive