Gå til innhold

Show & Change - ØHN oil station


ØHN

Recommended Posts

  • Forhandlere
polishduden

.

Les under bildene hans . Så står det at han skrur av påfyllingslokket ;)

Ser det nå ja, my bad!

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bidrag!

Dog er jeg noe uening i bruken av oljesuger da man ikke får opp alt smusset av oljepanna, men hver sin smak :) Det er ivertfall den soleklart letteste måten å bruke slurper. Den adapteren din var veldig fin, personlig liker jeg den med stoff da den ikke lager hakk/riper.

Og et tips, for oss som har omvendt oljefilter så suger systemet inn luft når den startes første gangen. Hvertfall på bmw lønner det seg på første start etter første sikft å "kjøre" bilen litt på medium turtall så den går på høyt trykk og tvinger lufta ut av systemet. Også kjent som "bleeding" som de gjør på verksted for en god slant med penger om du som meg har N52 motor :)

Man får ikke ut all olje ved å bruke bunnpluggen heller.

Dersom du tar tømmer alt, og deretter tar ned bunnpanne, ligger det som regel igjen noen desiliter.

Takk for fin og interessant tilbakemelding. Det synes helt klart at mest hensiktsmessig oljeskift vil variere noe fra bil til bil.

Når det gjelder diskusjonen rundt bruk av oljesuger kontra tappeplugg, er nok den debatten like gammel og utdebatert som olje i seg selv. Jeg vet at Mercedes-Benz bruker oljesuger og anbefaler det. De er laget slik at en oljesuger slurper i seg like mye som en kan tappe ut. Når de videre er kjent for å lage noen av de motorene i bilverden som tåler kilometer best, stoler jeg på de. :)

På de MB verksted jeg har vært innom brukes god gammeldags metode for tapping, altså bunnpluggen. Mulig dette ikke er alle som gjør dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får ikke ut all olje ved å bruke bunnpluggen heller.

Dersom du tar tømmer alt, og deretter tar ned bunnpanne, ligger det som regel igjen noen desiliter.

På de MB verksted jeg har vært innom brukes god gammeldags metode for tapping, altså bunnpluggen. Mulig dette ikke er alle som gjør dog.

Tror de fleste seriøse verksteder gjør det sånn.

Om man er redd for å ikke få ut alt gjør heller man igjennom en skvett med ny olje før man skrur i bunnpluggen igjen. Jeg gjorde som regel det når jeg byttet på motorsyklen, og kan finne på og gjøre det på bilen og :) Men om det er nødvendig; nei egentlig ikke men gir godfølelsen ;)

Uansett metode, viktigste er å gjøre det, og gjerne oftere en de alt for lange service intervallene som er på nye biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt, at jeg skal vente 30 000km på intervall, kunne aldri vært aktuelt, her i heimen er det 1 gang pr år minimum, og Max 10-15000km :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Takk for innspill alle sammen! Jeg har ikke fasiten, bare så det er sagt. Jeg viser hvordan jeg gjør det. :)

Uansett havner nok ikke alt gruff i bunnpanna, og nytt filter vil ha en funksjon som innvendig motorrens når ny olje med ferske renseadditiver sprer seg rundt i motoren. Filteret fanger opp gammel moro som ikke hadde blitt med ut, uansett tømmemetode. :)

Man får ikke ut all olje ved å bruke bunnpluggen heller.
Dersom du tar tømmer alt, og deretter tar ned bunnpanne, ligger det som regel igjen noen desiliter.

På de MB verksted jeg har vært innom brukes god gammeldags metode for tapping, altså bunnpluggen. Mulig dette ikke er alle som gjør dog.


Nei, alle MB verksted bruker ikke oljesuger, det har du helt rett i. Det er jo tappeplugg på Mercedes også. :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste et at man tar et oljeskift og filterskift. Hvordan et ikke det viktigste. Ved oljeskift vil ca 90-95% olje bli fornyet og nytt filter klart til rensing.

En slik løsning du har her ØHN vil nok i mange tilfeller være det beste/enkleste når man er i hjemmet uten løftebukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Øhn: kan du dele med oss hvordan du nullstiller servicelampa, har en c klasse 2000mod som servicelampa lyser på, skulle gjerne ha slukket den da jeg nylig har hatt service på bilen og lampa begynte å lyse/indikere at jeg trenger service

På biler med knapper på rattet er dette heldigvis enklere enn på bilene før facelift. ;)

Jeg gjorde følgende:

  1. Sett i nøkkel og vrir to trinn til alle lamper i kombi-instrumentet tenner.
  2. Bla deg frem med knappene på venstre side av rattet i hovedmenyen mellom radio, kjørekomputer etc til ordinær km stand vises.
  3. Trykk deg så frem til undermenyen der det står når neste A eller B service er.
  4. Nå trykker du inn knappen merket "R" ved kombiinstrumentet på venstre side (samme knapp som resetter tripteller etc) og holder inne i minimum to sekunder. Hold knappen inne til displayet spør om du vil resette serviceintervall.
  5. Når du har fått spørsmålet om resetting slipper du knappen
  6. Trykk og hold inne knappen "R" igjen for å bekrefte resetting til km.stand resettes.

Lykke til! :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Takk for svar, selv om jeg ikke er så heldig at jeg har knapper på rattet så skal jeg vel få det til på vis:)

Youtube :)

  • DCN Poeng 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Takk for svar, selv om jeg ikke er så heldig at jeg har knapper på rattet så skal jeg vel få det til på vis:)

Stemmer at det ikke er rattbetjening hvis du har gamle W202. Den ble avløst av den nye C-klassen W203 sommeren 2000. :)

Da gjør du slik:

1 sett deg inn og lukk alle dører

2 Sett i nøkkelen og vri to trinn

3 Trykk på "R" knappen to ganger slik at serviceindicatoren (nedtellingen til neste service) kommer opp i displayet

4 Vri tenningsnøkkelen helt tilbake til null

5 Hold inne "R"- knappen mens du vrir startnøkkelen to trinn på igjen.

6 Fortsett å holde "R"-knappen inne til du hører et pip. Nå skal serviceintervallet være nullstilt.

Lykke til! :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men, jeg skal også skifte olje på min snart(med løftebukk) vil det ha noe hensikt å flushe motoren med 2-3 liter olje for å få ut enda mer dårlig olje ? Eller det veldig hipp som happ.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Litt OT, men, jeg skal også skifte olje på min snart(med løftebukk) vil det ha noe hensikt å flushe motoren med 2-3 liter olje for å få ut enda mer dårlig olje ? Eller det veldig hipp som happ.

Det spørs jo hvor lenge det er siden sist skift, tilstand på motor etc. 99,9% av tilfellene er det sløseri

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er antageligvis 20.000 km siden sist vil jeg tro, er dette longlife opplegget på den brakka jeg har. Så den skal jo byttes hver 30.000(mener jeg)

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt offtopic, men relatert: Jeg har et oppsamlingskar ganske likt denne, men en større modell Biltema solgte før:

82-650_l.jpg

Skulle gjerne ha behandlet plasten innvendig med noe lurt sånn at oljen bare sheeter av, for å få mest mulig gammel olje med til returstasjonen og minst mulig olje inn i boden hvor dette må oppbevares... Tips til noe som ikke skylles bort med en gang av litt varm motorolje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

etter eg las denne tråden her så klarte eg ikke å la være å kjøpe denne på biltema i dag hehe

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Oljesuger-manuelltrykkluftdrevet-191479/

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeverWet? :)

Ser ut som det koster meg ca US $50, så vondt har jeg ikke av litt oljesøl.. får mye tørkepapir og engangshansker for de pengene :)

Stearin?

Akkurat det tror jeg ikke jeg har tålmodighet til, ser for meg at det må dryppes rundt det hele.. og ikke aner jeg om det blir glatt nok heller. Men forslaget var såpass spesielt at jeg nesten er usikker på om du er seriøs :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, forslaget var 100 % alvorlig.

Jeg tenkte ikke nødvendigvis på å dryppe det rundt i karet, men rett og slett gnikke et vanlig stearin eller telys nedi der. Det husker jeg vi gjorde på akebrett når jeg var yngre for bedre glid. Jeg aner ikke hvor holdbart det blir, men jeg vil anta at det fungerer en stund i det minste. :)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...