Gå til innhold

S&S BMW 525d - 2007 mod


D.Mikalsen

Recommended Posts

D.Mikalsen

BMW 525d - 2007 mod

Detailed by Mikalsen

Kunde er en arbeidskollega og ønsket en utvendig shine av sin vakre bmw.

Jeg har selv sett bilen i sollys og den så ikke gale ut, det ble kun sett på panser og tak denne gangen. Panser, tak, venstre forskjerm og førerdør var omlakkert.

Målet med behandlingen var å gi den en 1-stegs polering og legge en solid beskyttelse. Det endte opp med en 2 stegsjobb da lakken hadde værre tidstand enn antatt.

Denne gangen ble det også litt ekstra fokus på avslutningsbilder da dette har vært litt slurvete i tidligere S&S, mest pga dårlig vær, denne gangen var det utrolig nok oppholdsvær.

Dag 1 - Ankomst og vask:

2_zpsad41d03b.jpg

3_zpsd233cfb2.jpg

4_zpse7fc66cc.jpg

5_zpse3023a44.jpg

6_zps2cb909bc.jpg

7_zpscbcb9449.jpg

8_zps20a27e60.jpg

9_zps0107581b.jpg

Her så det egentlig greit ut, så det ble ingen motorvask:

10_zps10eff852.jpg

Starter med prickbort fra vinduer og ned + felger (virketid ca 8 min):

11_zps5158ff3a.jpg

12_zpsa53d9e70.jpg

Så ble det lagt Surfex HD 1:5 over hele bilen (virketid ca 8-10 min):

13_zps6b78fd15.jpg

557bf312-b559-4f23-b0c9-a43d40c94bab_zps

15_zps29f20f64.jpg

Bilen ble så nedskummet med ren autofoam i kanon:

5ac48d93-ed56-486a-8746-52501db00fea_zps

17_zps7f5a0aeb.jpg

Det ble jobbet rundt med detailing brush rundt emblemer og diverse plasser mens skummet gjorde sitt:

18_zps140873bf.jpg

19_zps8f93f01c.jpg

20_zpsf1c3bf54.jpg

21_zps5605b9a1.jpg

22_zps7fd81d2c.jpg

23_zps8ffc0000.jpg

Det var litt igjen i skumkanonen så skummet litt til før jeg jobbet med felgene:

24_zps81c48dd5.jpg

CG citrus wash ble blandet og skummet opp, så ble bilen grundig håndvasket:

25_zps2b61bbb8.jpg

26_zps6dcdd011.jpg

27_zpsbccc2dd6.jpg

Bilen ble så avspylt og det var Iron X sin tur, ble også påført felger:

29_zpse44ca0f4.jpg

Neste 4 bilder er av hver felg etter Iron X har fått virke i ca 8 min:

30_zps61989bd1.jpg

31_zpsa8984728.jpg

32_zps3b4728b2.jpg

33_zps519d1bcd.jpg

Noen har vært flink med felgvask. Bilen ble så clayet, lagt i varmt vann først for å mykne litt, brukte ONR + vann som claylube der blandingsforholdet var ca 1:50:

34_zpsb001ed3f.jpg

Etter hele bilen:

35_zpsa2ba90a7.jpg

Bilen ble så tørket og klar til neste dag:

36_zps6fb8449f.jpg

Dag 2 - Inspeksjon, maskering, lakkmåling og korrigering:

Kanskje litt overkill, men satset på en del 50 / 50 bilder:

38_zpsef816e7f.jpg

Høye målinger på panser, tak, venstre forskjerm og førerdør, resten var litt blandet:

37_zpsf7f7b30b.jpg

Inspeksjon av lakk:

39_zps5fdbcf78.jpg

40_zps39e8953f.jpg

41_zps29f18647.jpg

42_zpseb9948f9.jpg

Ser ut som jeg har fått et gratis 50 / 50 bilde her, førerdøren var omlakkert:

43_zps1f799f2f.jpg

44_zps794d84e7.jpg

45_zpsdae3e486.jpg

46_zps6abe45da.jpg

47_zps01c37bde.jpg

Her tror jeg det er mulig avføring fra en type fugl som har satt sitt preg:

48_zps51884f79.jpg

Noen mindre penere merker:

49_zpsceebdc4b.jpg

50_zps86bdb563.jpg

Kombo testing på panser for å dra frem litt glans, S30 + grønn uber på kestrel. Kjøremåte, spredd på lav hastighet 1 pass, så nesten full speed 4 pass og rett av:

51_zpsb9cbda3d.jpg

Innimellom før og etter:

53_zps296e7417.jpg

54_zps5a0fe554.jpg

Før:

52_zps7bdedc59.jpg

Etter:

55_zpsf78bebf1.jpg

56_zpsf4990c15.jpg

Illustasjonsbilde av holosjekk:

57_zps1d3521e3.jpg

Panser og tak ble kjørt med denne komboen:

58_zpsa9dd2e72.jpg

59_zps87f43c68.jpg

Her var altså det gratis 50 / 50 bilde, skal prøve å få det like blankt på neste panel:

60_zps59417067.jpg

61_zps256ab1bd.jpg

Her brukte jeg først S3 gold sammen med gul uber på Metabo roterende. Kjøremåte: Spredde på laveste hastighet 1 pass, så 3 pass med 1500 rpm og middels press, og avsluttet på 900 rpm 1 pass:

62_zps89895ba0.jpg

Det ble litt kjørespor:

63_zpsfe3aa4ff.jpg

Jeg valgte å kjøre en runde med Menzerna FG 400, for å se om den avsluttet bedre og ga et annet resultat, samme kjøremåte som tidligere:

65_zps7dfaafd7.jpg

Ingen kjørespor og bra finish, denne komboen ble brukt til grovkorrigering på resten av bilen:

66_zpsc9ec4043.jpg

DSC_0217_1024x681_zps34908d4b.jpg

DSC_0230_1024x681_zps35cc8248.jpg

DSC_0234_1024x681_zpsfcd0962f.jpg

Så var det tid for å fjerne fuglerester, jeg var spent på dette:

DSC_0242_1024x681_zps4e9769ab.jpg

DSC_0243_1024x681_zps90c48747.jpg

Neste 3 bildene er av samme sted, kjørt 1 gang med grovkorrigeringskomboen:

DSC_0246_1024x681_zps19fdd4c4.jpg

DSC_0247_1024x681_zps4e0d5202.jpg

DSC_0250_1024x681_zps0e765b0b.jpg

Diverse bilder og 50 / 50:

DSC_0266_1024x681_zps60c0c7d2.jpg

4 neste bildene er av bakluke:

DSC_0284_1024x681_zpsa3a877dd.jpg

DSC_0289_1024x681_zps2fd2d5bc.jpg

DSC_0335_1024x681_zps3cbc5520.jpg

DSC_0336_1024x681_zps03f1f12b.jpg

DSC_0348_1024x681_zps6638a499.jpg

DSC_0379_1024x681_zpsa91261bc.jpg

DSC_0382_1024x681_zps90edb265.jpg

4 neste bildene er av samme sted, prøvd å fange litt forskjellige lys vinkler:

DSC_0403_1024x681_zps41dd27c8.jpg

DSC_0410_1024x681_zps574f68e4.jpg

DSC_0416_1024x681_zps53ee9caf.jpg

DSC_0420_1024x681_zps9860ff28.jpg

Videre på samme side, 5 neste bildene er av samme sted i litt forskjellige vinkler:

DSC_0431_1024x681_zpsdab17194.jpg

DSC_0442_1024x681_zpsbc8f750b.jpg

DSC_0448_1024x681_zps86a98c70.jpg

DSC_0451_1024x681_zpsfdad4c15.jpg

DSC_0458_1024x681_zpsa5c8640f.jpg

DSC_0463_1024x681_zpseb35ef71.jpg

Lykter ble kjørt med metabo roterende sammen med Menzerna IP 2000 + Orange uber:

Før:


DSC_0477_1024x681_zps27939c4c.jpg

50 / 50:

DSC_0492_1024x681_zps407d3683.jpg

Etter:

DSC_0507_1024x681_zps9716804a.jpg

Det ble ikke helt 100 %, men en god oppfriskning var det.

Plast detaljer foran og bak + nede under dørene ble kjørt med S17+ på metabo og grønn uber:

DSC_0342_1024x681_zpse4a4f617.jpg

Fin korrigering ble så kjørt etter denne komboen, brukte samme som panser og tak, S30 + grønn uber på kestrel.

Så var det tid for å fjerne poleringsrester og støv, jeg buffet ikke av 2-stegs, bilen ble dynket i Surfex HD 1:5:

DSC_0508_1024x681_zps61f98562.jpg

DSC_0509_1024x681_zps428689f1.jpg

DSC_0510_1024x681_zpsa9326f98.jpg

DSC_0511_1024x681_zps7022a526.jpg

DSC_0513_1024x681_zps11c36042.jpg

DSC_0514_1024x681_zps71af50d1.jpg

DSC_0515_1024x681_zpscd63f513.jpg

Bilen ble så grundig avspylt lenge med varmt vann og kjørt inn til tørk.

Dag 3 - LSP, pneu, vinduer og avslutningsbilder:

Når jeg kom inn om morgenen idag tidlig ca kl 06:30 og satt på lampen fikk jeg et lite sjokk:

DSC_0520_1024x681_zpse7a43c15.jpg

Det defensive i meg fant fram oppryddningskombo uten å tenke meg om, det var vell å merke veldig tidlig på morgenen og hode var ikke helt inntakt:

DSC_0527_1024x681_zps3e2ee73f.jpg

Det gikk faktisk et minutt eller to før jeg kom til tankene på at wipedown var ikke blitt utført:

DSC_0517_1024x681_zps488e89f9.jpg

DSC_0528_1024x681_zps4d4c0f6d.jpg

Mye bedre:

DSC_0521_1024x681_zpsa684fafc.jpg

LSP ble jetseal og collinite 476S. Jeg la først jetseal som fikk stå i ca 30 min før jeg buffet av, så lot jeg lakken være i fred i ca 1 time før jeg la collinite på. Den ene timen imellom brukte jeg på å vaske vinduer og påføre jetseal på vinduer:

DSC_0516_1024x681_zps2c00efe3.jpg

DSC_0550_1024x681_zps2feedb42.jpg

DSC_0551_1024x681_zps649f7408.jpg

Jetseal på ruter:

DSC_0552_1024x681_zps2acbe2a0.jpg

Glemte før bilde her, men dere husker kanskje endestussen ved ankomst, det ble uansett gnikket mye med autosol og noen gamle filler:

DSC_0530_1024x681_zps38ff9c23.jpg

DSC_0531_1024x681_zps8e5c67ed.jpg

DSC_0532_1024x681_zps8a3b3bb7.jpg

Collinite 476S påført hele bilen, illustasjonsbilde av panser, jeg klarer ikke å legge tynt med voks, det er et personlig problem:

DSC_0555_1024x681_zps57ef0179.jpg

Felger fikk også collinite:

DSC_0557_1024x681_zpsa8168631.jpg

Pneu på dekksider og skiltplater:

DSC_0533_1024x681_zps06033977.jpg

DSC_0534_1024x681_zpsa7612269.jpg

DSC_0547_1024x681_zps15ead9a5.jpg

DSC_0554_1024x681_zpsdaa6b7b9.jpg

Overflødig pneu ble buffet av etter 10 min (collinite koser seg i bakgrunnen):

DSC_0560_1024x681_zpsc020cd28.jpg

Avslutningsbilder:

DSC_0571_1024x681_zps25922177.jpg

DSC_0574_1024x681_zpse63b06d3.jpg

DSC_0578_1024x681_zpsdc85e55f.jpg

DSC_0584_1024x681_zpse39e167a.jpg

DSC_0589_1024x681_zpsc8603f9e.jpg

DSC_0591_1024x681_zpsb1b63ae1.jpg

DSC_0595_1024x681_zpsa3c0affa.jpg

DSC_0597_1024x681_zps7a4a5752.jpg

DSC_0605_1024x681_zps19eb0ac1.jpg

DSC_0611_1024x681_zps133d2e36.jpg

DSC_0616_1024x681_zpseb9d4d42.jpg

Produkter som ble brukt:

Vask:

- Prickbort
- Surfex HD

- Iron X
- CG Citrus vask
- Onr + vann
- Clay
- EZ brusher
- Børste

Polering:

- Menzerna FG 400
- Scholl S30
- Scholl S17+
- Scholl S3 Gold
- Menzerna IP 2000
- Metabo PE12-175
- DAS-6 Pro
- Scholl CF 02 Kontroll spray
- 1 stk Uber orange pute 100mm
- X antall - Microfiber kluter
- X antall - Uber gul pute 100mm
- X antall - Uber grønn pute 100mm
- X antall - Uber grønn pute 140mm

Utvendig:

- Collinite 476S - Lakk
- Jetseal 109 - Lakk + vinduer
- Autosol

- Påføringsputer

- Microfiberkluter
- Pneu

- Auto Finesse Crystal - Glass Cleaner

Tidsbruk: 20 timer

Takk for at du tok deg tid til å se igjennom denne S&S :)

Endret av D.Mikalsen
  • DCN Poeng 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Fy søren så lekre ferdigbilder. Minner meg om mclaren f1 videoen i need for speed 2 :D

Grønn knapp siden, as usual :) tommel opp!

Lider forresten av tykt vokslagsyken jeg og :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Fin jobb og tråd med veldig mange gode underveisbilder. Avslutningsbildene synes jeg ble for rotete (kreative - for all del) til å vise lakkfinishen, men jeg så at det var glød der. Takk for posten :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Flott S&S og jobb, cred!

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Meget bra utført jobb, blankt resultat og mange gode 50/50 bilder. :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.Mikalsen

Dette blei blankt og fint, og mange fine 50/50 bilder her. Hvordan fungerer Jetseal på vinduer? Hvordan ser det ut med sola i mot?

Cred er gitt.

Takk for det :) Fungerer ganske bra, jeg føler den beskytter godt, har brukt den på alle bilene her i heimen og noen ganger når jeg har biler for behandling. Den har ikke samme vannprelling egenskapen som Rain-X eller Glass Urban har, men har godt inntrykk av at den beskytter og skit ikke sitter seg så lett. Ingen problem med sol imot, det er stort sett blankt.

Fy søren så lekre ferdigbilder. Minner meg om mclaren f1 videoen i need for speed 2 :D

Grønn knapp siden, as usual :) tommel opp!

Lider forresten av tykt vokslagsyken jeg og :D

Hehe takk for det, har spilt mye need for speed 2, så vet hvilke du mener ;) Godt at jeg ikke er alene om å legge tykt :)

Blankt og flott og jaggu lærte jeg ikke litt også, cred gitt:)

Takker så meget :) Kjekt at du plukket med deg noe, jeg har plukket opp stort sett alt jeg gjør her inne på forumet ved å lese S&S og diverse innlegg fra dyktige folk, har fortsatt mye igjen å lære ;)

Klart en av de bedre SS jeg har sett :)

Mange fine 50/50, og noen helt sinnsyke ferdigbilder :)

Forstår nå hva du mente med den plassen ;)

Cred serveres :D

Takker for det :) Har vært litt tull med avslutningsbildene i tidligere S&S, så måtte finne en god plass til denne, glad du likte det ;)

Fin jobb og tråd med veldig mange gode underveisbilder. Avslutningsbildene synes jeg ble for rotete (kreative - for all del) til å vise lakkfinishen, men jeg så at det var glød der. Takk for posten :)

Takker så meget :) Synd du syntes det var rotete, kunne kanskje organisert bedre, men var vanskelig å velge vekk noen av bildene :)

Flott S&S og jobb, cred!

Takker for tilbakemeldingen Alex :)

Meget bra utført jobb, blankt resultat og mange gode 50/50 bilder. :thumbup:

Takker for god tilbakemelding ØHN, det er hyggelig :)

Flott resultat, brukte jetseal på frontrute i fjor men eg synes rejex holder lengre.

Takker for det :) Kanskje jeg skal kjøpe rejex flaske å prøve ut også, takk for info :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

Her har du laget en knall god S&S med masse bra 50/50 bilder og dei herlige ferdig bildene :)

Å ikke buffe av siste steget for å ta det med wipe down er en bra måte på følsom lakk :) personleg så føler eg at eg er sikkrere på å fjerne alt med å buffe av før eg dynker den med surfex, føler det kan være lett at noe blir liggendes igjen som ikke man har fått spylt av,men dette er bare min erfaring og så har eg ikke tilgang til varmt vann som sikkert hjelper på :)

CRED!

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.Mikalsen

Her har du laget en knall god S&S med masse bra 50/50 bilder og dei herlige ferdig bildene :)

Å ikke buffe av siste steget for å ta det med wipe down er en bra måte på følsom lakk :) personleg så føler eg at eg er sikkrere på å fjerne alt med å buffe av før eg dynker den med surfex, føler det kan være lett at noe blir liggendes igjen som ikke man har fått spylt av,men dette er bare min erfaring og så har eg ikke tilgang til varmt vann som sikkert hjelper på :)

CRED!

Takker så meget for det, gikk all-in på ferdigbildene :) Det har vell egentlig bare blitt en liten vanesak for at det føles som om man sparer litt tid med avbuffing når man får spylt vekk det meste av resten slik at det blir mindre av det når en tar wipedown, går litt kjappere kanskje. Tror kanskje varmt vann hjelper litt på også, mye går vekk men som regel litt igjen. Men er veldig enig i din fremgangsmåte at det er kanskje litt mer sikker ;) Takker igjen for god tilbakemelding! :)

Flott jobb, mange fine 50/50 shots, og meget lekre ferdig bilder med naturlig høst tema. :wub:

Cred on the way..

Takker så meget for tilbakemelding :) Jeg var veldig fornøyd med ferdig bildene, godt du likte de også! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...