S2Kjr 20 Skrevet 23 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Lurer på hva forslag dere har på motorolje. kun 10w60 som gjelder for min del. Har fått 24 liter med GREDDY 10W - 60 nå og er spent på å prøve ut på min S2000 :-) Noen som har erfaring med den? Hva anbefaler du ? hva er grunnen til at du anbefaler ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tharshan 52 Skrevet 23 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Eg kjører kun Gulf på Hondaen min. Kjøpt via Nyborg garage Siter Golf VI bluemotion 11' Honda Civic 97' VTiR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Christer R 2 171 Skrevet 23 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene. Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet. Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen. Siter Rasmussen Auto Spa på Facebook Swissvax Certified Detailer http://www.rasmussenautospa.no/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S2Kjr 20 Skrevet 23 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene. Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet. Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen. Jeg har kjørt Castrol på min men bytter nå samtidig med ny motor Jeg bytter hver 5000km eller etter jeg har kjørt hardt / bane :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tharshan 52 Skrevet 23 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 (endret) Min har tilnærma 0 i forbuk på vanlig kjøring med Gulf olje. På bana bruker den litt. På ACR, etter 260km på bana, hadde den brukt 1 liter olje. Då låg eg 5500rpm+ heile tida. Skiftintervall på min er ca. 4000km. Endret 23 Oktober, 2013 av tharshan Siter Golf VI bluemotion 11' Honda Civic 97' VTiR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Jegfølger anvisning fra fabrikken. Dersom en bil skal ha 0w20, så er det en dårlig ide å bruke 0w60. Men på bane er det normalt litt andre forutsetninger for bruk.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 24 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene. Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet. Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen. Nå har ikke jeg noen høyprestandamotor på noe som helst vis, men min har brukt ca 5dl olje siden jeg kjøpte bilen i 2008... Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Cånkård 0 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Jeg bruker vanligvis den oljetypen som er anbefalt i instruksjonen, men etter å ha lest en test angående olje så blir det Valvoline på godværsbilen og Castrol 10W-40 Semi-Synth på bruksbilen etter anbefaling fra verksted (pga oljeforbruk) Link til testen: http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf Stor forskjell det kan være på merkene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Nå har ikke jeg noen høyprestandamotor på noe som helst vis, men min har brukt ca 5dl olje siden jeg kjøpte bilen i 2008... Det ser trolig bare slik ut pga noe drivstoff også vil ta veien ned i blandingen ved bruk. En motor uten noe forbruk vil ha svært høy friksjon. Tidlig og høy slitasje, og trolig havari.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mammut89 106 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Lurer på hva forslag dere har på motorolje. kun 10w60 som gjelder for min del. Har fått 24 liter med GREDDY 10W - 60 nå og er spent på å prøve ut på min S2000 :-) Noen som har erfaring med den? Hva anbefaler du ? hva er grunnen til at du anbefaler ? Er ikke 10-60 litt i det tykkeste laget for norsk klima ? Her gjelder 0-40 og 0-30 Synes Shell helix diesel ultra er bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S2Kjr 20 Skrevet 24 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Alltid kjørt 10 w 60 på s2000 og andre løpsbiler :-) Fungerer utmerket det :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
xrated 2 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Bruker Mobil1 0w40 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins Dennis 546 Skrevet 24 Oktober, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Man vil helst ha en så tynn olje som mulig, samtidig som den smører bra under høye temperaturer, disse to kræsjer med hverandre så man må finne et kompromiss En -60 olje er veldig tykk og anbefales kun å benytte ved hard banekjøring og høy drivstoff forurensing av olja. Selv kjører jeg på 10-50 eller 5-50 på Subaruen siden jeg er langt unna temperaturer som skulle gjøre at jeg har behov for en 10-60 olje (selv ved banekjøring). Med å kjøre på for tykk olje får man dårligere smøring, mer motstand i motor (mindre effekt) og motoren kan ta dirkete skade hvis olje kanaler ikke er dimensjonert for å kjøre en så tykk olje. Denne fra opieoils beskriver veldig bra dette http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
CrZyWiz 18 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Kjører Castrol på både BMW'en og R6'n 0w-40 på bilen, og 10w-40 på MC. Mobil1 vikarierer innimellom, visst jeg kommer over ett kupp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S2Kjr 20 Skrevet 24 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Man vil helst ha en så tynn olje som mulig, samtidig som den smører bra under høye temperaturer, disse to kræsjer med hverandre så man må finne et kompromiss En -60 olje er veldig tykk og anbefales kun å benytte ved hard banekjøring og høy drivstoff forurensing av olja. Selv kjører jeg på 10-50 eller 5-50 på Subaruen siden jeg er langt unna temperaturer som skulle gjøre at jeg har behov for en 10-60 olje (selv ved banekjøring). Med å kjøre på for tykk olje får man dårligere smøring, mer motstand i motor (mindre effekt) og motoren kan ta dirkete skade hvis olje kanaler ikke er dimensjonert for å kjøre en så tykk olje. Denne fra opieoils beskriver veldig bra dette http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf skjønner hva dere mener om at 10w60 er en tykk olje.. Motoren min er bygget for 10w 60 og derfor jeg spurte om hva dere anbefaler :-) Har kjørt castrol på min de siste 2åra uten problemer :-) Eneste problemet jeg fikk var når peilepinnen spratt opp Nå har jeg fått inn mye Greddy Olje så tenker å prøve den da de er spesialister på Tuning siden :-) Hadde aldrig brukt 10w 60 på en annen bil så lenge den ikke er laget for det :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 25 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Det ser trolig bare slik ut pga noe drivstoff også vil ta veien ned i blandingen ved bruk. En motor uten noe forbruk vil ha svært høy friksjon. Tidlig og høy slitasje, og trolig havari.. Har ikke merket noe som skal tilsi noe sånt, men så bytter jeg olje stort sett en gang i året fordi det føles riktig å gjøre det. Annethvert år får den innvendig motorrens og lurium som gir meg en finfin placebofølelse av at bilen går bedre. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det koster ikke så mye ekstra og tar ikke lang tid. Ser ikke for meg at jeg ødelegger noe ved å få ut avleiringer og slagg fra innsiden av motoren heller. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 25 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Har ikke merket noe som skal tilsi noe sånt, men så bytter jeg olje stort sett en gang i året fordi det føles riktig å gjøre det. Annethvert år får den innvendig motorrens og lurium som gir meg en finfin placebofølelse av at bilen går bedre. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det koster ikke så mye ekstra og tar ikke lang tid. Ser ikke for meg at jeg ødelegger noe ved å få ut avleiringer og slagg fra innsiden av motoren heller. Hyppig oljeskift har aldri skadet noen. Men faktum er at alle motorer bruker olje, det er vanlig (og noen bruker unormalt mye) dersom ingen "forbruk" viser på peilepinne, så er det trolig pga noe drivstoff også blir blandet inn, koks/sot etc som "øker"nivået. Noe olje vil ligge igjen i honingen isylindrene og dertil også bli med i forbrenningen - hvis ikke betyr det at der ikke er olje, ogfølgelig mangel på det oljen skalbidra med i motoren; smøre,kjøle,rengjøre Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wanvik 149 Skrevet 25 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Eneste problemet jeg fikk var når peilepinnen spratt opp NB! Jeg sier IKKE at det skjedde pga oljen, men vet du nøyaktig hvorfor den gjorde det? Såfremt det ikke var noe som kom opp i bunnpanna er det jo pga for høyt trykk i veivhus/bunnpanne. Det er veldig søkt, men for tykk olje kan vel i aller verste fall føre til noe slikt. Sannsynligvis er det vel noe helt annet som er årsak, hadde vært interessant å vite hvorfor den gjorde det! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 25 Oktober, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Sikkert ikke dytta skikkelig på plass ved peiling Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S2Kjr 20 Skrevet 25 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Skjedde pga dårlig ånding. Er en ekstrem motor med ekstreme påkjenninger Kjørt i 2år uten problemer og med Castrol 10w - 60. Sjekket motor regelmessig og ikke vært noe skavankerzz Motorbygger har sett på problemet og vi jobber med en løsning nå :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.