Gå til innhold

Hvilken Motorolje?


S2Kjr

Recommended Posts

Lurer på hva forslag dere har på motorolje.

kun 10w60 som gjelder for min del.

Har fått 24 liter med GREDDY 10W - 60 nå og er spent på å prøve ut på min S2000 :-)

Noen som har erfaring med den?

Hva anbefaler du ?

hva er grunnen til at du anbefaler ?

post-5762-0-48497400-1382560349_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer R

Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene.

Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet.

Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene.

Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet.

Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen.

Jeg har kjørt Castrol på min men bytter nå samtidig med ny motor :)

Jeg bytter hver 5000km eller etter jeg har kjørt hardt / bane :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har tilnærma 0 i forbuk på vanlig kjøring med Gulf olje.

På bana bruker den litt. På ACR, etter 260km på bana, hadde den brukt 1 liter olje. Då låg eg 5500rpm+ heile tida.

Skiftintervall på min er ca. 4000km.

Endret av tharshan

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jegfølger anvisning fra fabrikken. Dersom en bil skal ha 0w20, så er det en dårlig ide å bruke 0w60.

Men på bane er det normalt litt andre forutsetninger for bruk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene.

Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet.

Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen.

Nå har ikke jeg noen høyprestandamotor på noe som helst vis, men min har brukt ca 5dl olje siden jeg kjøpte bilen i 2008...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vanligvis den oljetypen som er anbefalt i instruksjonen, men etter å ha lest en test angående olje så blir det Valvoline på godværsbilen og Castrol 10W-40 Semi-Synth på bruksbilen etter anbefaling fra verksted (pga oljeforbruk) :)

Link til testen: http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Stor forskjell det kan være på merkene :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen høyprestandamotor på noe som helst vis, men min har brukt ca 5dl olje siden jeg kjøpte bilen i 2008...

Det ser trolig bare slik ut pga noe drivstoff også vil ta veien ned i blandingen ved bruk.

En motor uten noe forbruk vil ha svært høy friksjon. Tidlig og høy slitasje, og trolig havari..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hva forslag dere har på motorolje.

kun 10w60 som gjelder for min del.

Har fått 24 liter med GREDDY 10W - 60 nå og er spent på å prøve ut på min S2000 :-)

Noen som har erfaring med den?

Hva anbefaler du ?

hva er grunnen til at du anbefaler ?

Er ikke 10-60 litt i det tykkeste laget for norsk klima ?

Her gjelder 0-40 og 0-30

Synes Shell helix diesel ultra er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Man vil helst ha en så tynn olje som mulig, samtidig som den smører bra under høye temperaturer, disse to kræsjer med hverandre så man må finne et kompromiss :) En -60 olje er veldig tykk og anbefales kun å benytte ved hard banekjøring og høy drivstoff forurensing av olja.

Selv kjører jeg på 10-50 eller 5-50 på Subaruen siden jeg er langt unna temperaturer som skulle gjøre at jeg har behov for en 10-60 olje (selv ved banekjøring).

Med å kjøre på for tykk olje får man dårligere smøring, mer motstand i motor (mindre effekt) og motoren kan ta dirkete skade hvis olje kanaler ikke er dimensjonert for å kjøre en så tykk olje.

Denne fra opieoils beskriver veldig bra dette :)

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man vil helst ha en så tynn olje som mulig, samtidig som den smører bra under høye temperaturer, disse to kræsjer med hverandre så man må finne et kompromiss :) En -60 olje er veldig tykk og anbefales kun å benytte ved hard banekjøring og høy drivstoff forurensing av olja.

Selv kjører jeg på 10-50 eller 5-50 på Subaruen siden jeg er langt unna temperaturer som skulle gjøre at jeg har behov for en 10-60 olje (selv ved banekjøring).

Med å kjøre på for tykk olje får man dårligere smøring, mer motstand i motor (mindre effekt) og motoren kan ta dirkete skade hvis olje kanaler ikke er dimensjonert for å kjøre en så tykk olje.

Denne fra opieoils beskriver veldig bra dette :)

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf

skjønner hva dere mener om at 10w60 er en tykk olje..

Motoren min er bygget for 10w 60 og derfor jeg spurte om hva dere anbefaler :-)

Har kjørt castrol på min de siste 2åra uten problemer :-) Eneste problemet jeg fikk var når peilepinnen spratt opp :(

Nå har jeg fått inn mye Greddy Olje så tenker å prøve den da de er spesialister på Tuning siden :-)

Hadde aldrig brukt 10w 60 på en annen bil så lenge den ikke er laget for det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det ser trolig bare slik ut pga noe drivstoff også vil ta veien ned i blandingen ved bruk.

En motor uten noe forbruk vil ha svært høy friksjon. Tidlig og høy slitasje, og trolig havari..

Har ikke merket noe som skal tilsi noe sånt, men så bytter jeg olje stort sett en gang i året fordi det føles riktig å gjøre det. Annethvert år får den innvendig motorrens og lurium som gir meg en finfin placebofølelse av at bilen går bedre. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det koster ikke så mye ekstra og tar ikke lang tid. Ser ikke for meg at jeg ødelegger noe ved å få ut avleiringer og slagg fra innsiden av motoren heller.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke merket noe som skal tilsi noe sånt, men så bytter jeg olje stort sett en gang i året fordi det føles riktig å gjøre det. Annethvert år får den innvendig motorrens og lurium som gir meg en finfin placebofølelse av at bilen går bedre. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det koster ikke så mye ekstra og tar ikke lang tid. Ser ikke for meg at jeg ødelegger noe ved å få ut avleiringer og slagg fra innsiden av motoren heller.

Hyppig oljeskift har aldri skadet noen.

Men faktum er at alle motorer bruker olje, det er vanlig (og noen bruker unormalt mye) dersom ingen "forbruk" viser på peilepinne, så er det trolig pga noe drivstoff også blir blandet inn, koks/sot etc som "øker"nivået.

Noe olje vil ligge igjen i honingen isylindrene og dertil også bli med i forbrenningen - hvis ikke betyr det at der ikke er olje, ogfølgelig mangel på det oljen skalbidra med i motoren; smøre,kjøle,rengjøre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste problemet jeg fikk var når peilepinnen spratt opp :(

NB! Jeg sier IKKE at det skjedde pga oljen, men vet du nøyaktig hvorfor den gjorde det?

Såfremt det ikke var noe som kom opp i bunnpanna er det jo pga for høyt trykk i veivhus/bunnpanne.

Det er veldig søkt, men for tykk olje kan vel i aller verste fall føre til noe slikt.

Sannsynligvis er det vel noe helt annet som er årsak, hadde vært interessant å vite hvorfor den gjorde det! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Sikkert ikke dytta skikkelig på plass ved peiling

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde pga dårlig ånding. Er en ekstrem motor med ekstreme påkjenninger

Kjørt i 2år uten problemer og med Castrol 10w - 60. Sjekket motor regelmessig og ikke vært noe skavankerzz

Motorbygger har sett på problemet og vi jobber med en løsning nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...