Gå til innhold
S2Kjr

Hvilken Motorolje?

Recommended Posts

S2Kjr    20
S2Kjr

Lurer på hva forslag dere har på motorolje.

kun 10w60 som gjelder for min del.

Har fått 24 liter med GREDDY 10W - 60 nå og er spent på å prøve ut på min S2000 :-)

Noen som har erfaring med den?

Hva anbefaler du ?

hva er grunnen til at du anbefaler ?

post-5762-0-48497400-1382560349_thumb.jp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Eg kjører kun Gulf på Hondaen min. Kjøpt via Nyborg garage ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer R    2 168
Christer R

Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene.

Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet.

Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
S2Kjr    20
S2Kjr

Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene.

Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet.

Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen.

Jeg har kjørt Castrol på min men bytter nå samtidig med ny motor :)

Jeg bytter hver 5000km eller etter jeg har kjørt hardt / bane :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tharshan    52
tharshan

Min har tilnærma 0 i forbuk på vanlig kjøring med Gulf olje.

På bana bruker den litt. På ACR, etter 260km på bana, hadde den brukt 1 liter olje. Då låg eg 5500rpm+ heile tida.

Skiftintervall på min er ca. 4000km.

Endret av tharshan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Jegfølger anvisning fra fabrikken. Dersom en bil skal ha 0w20, så er det en dårlig ide å bruke 0w60.

Men på bane er det normalt litt andre forutsetninger for bruk..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Hva oljeforbruk har dere på motorene,ser det er store forskjeller mellom oljene.

Eg kjører Castrol på min,og den bruker betraktlig mindre med den enn før eg byttet.

Brukte vell en halv liter tur retur Bergen-Rudskogen og en del runder på banen.

Nå har ikke jeg noen høyprestandamotor på noe som helst vis, men min har brukt ca 5dl olje siden jeg kjøpte bilen i 2008...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cånkård    0
Cånkård

Jeg bruker vanligvis den oljetypen som er anbefalt i instruksjonen, men etter å ha lest en test angående olje så blir det Valvoline på godværsbilen og Castrol 10W-40 Semi-Synth på bruksbilen etter anbefaling fra verksted (pga oljeforbruk) :)

Link til testen: http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf

Stor forskjell det kan være på merkene :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Nå har ikke jeg noen høyprestandamotor på noe som helst vis, men min har brukt ca 5dl olje siden jeg kjøpte bilen i 2008...

Det ser trolig bare slik ut pga noe drivstoff også vil ta veien ned i blandingen ved bruk.

En motor uten noe forbruk vil ha svært høy friksjon. Tidlig og høy slitasje, og trolig havari..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

Lurer på hva forslag dere har på motorolje.

kun 10w60 som gjelder for min del.

Har fått 24 liter med GREDDY 10W - 60 nå og er spent på å prøve ut på min S2000 :-)

Noen som har erfaring med den?

Hva anbefaler du ?

hva er grunnen til at du anbefaler ?

Er ikke 10-60 litt i det tykkeste laget for norsk klima ?

Her gjelder 0-40 og 0-30

Synes Shell helix diesel ultra er bra.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
S2Kjr    20
S2Kjr

Alltid kjørt 10 w 60 på s2000 og andre løpsbiler :-)

Fungerer utmerket det :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    534
Dennis

Man vil helst ha en så tynn olje som mulig, samtidig som den smører bra under høye temperaturer, disse to kræsjer med hverandre så man må finne et kompromiss :) En -60 olje er veldig tykk og anbefales kun å benytte ved hard banekjøring og høy drivstoff forurensing av olja.

Selv kjører jeg på 10-50 eller 5-50 på Subaruen siden jeg er langt unna temperaturer som skulle gjøre at jeg har behov for en 10-60 olje (selv ved banekjøring).

Med å kjøre på for tykk olje får man dårligere smøring, mer motstand i motor (mindre effekt) og motoren kan ta dirkete skade hvis olje kanaler ikke er dimensjonert for å kjøre en så tykk olje.

Denne fra opieoils beskriver veldig bra dette :)

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
CrZyWiz    18
CrZyWiz

Kjører Castrol på både BMW'en og R6'n :) 0w-40 på bilen, og 10w-40 på MC.

Mobil1 vikarierer innimellom, visst jeg kommer over ett kupp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
S2Kjr    20
S2Kjr

Man vil helst ha en så tynn olje som mulig, samtidig som den smører bra under høye temperaturer, disse to kræsjer med hverandre så man må finne et kompromiss :) En -60 olje er veldig tykk og anbefales kun å benytte ved hard banekjøring og høy drivstoff forurensing av olja.

Selv kjører jeg på 10-50 eller 5-50 på Subaruen siden jeg er langt unna temperaturer som skulle gjøre at jeg har behov for en 10-60 olje (selv ved banekjøring).

Med å kjøre på for tykk olje får man dårligere smøring, mer motstand i motor (mindre effekt) og motoren kan ta dirkete skade hvis olje kanaler ikke er dimensjonert for å kjøre en så tykk olje.

Denne fra opieoils beskriver veldig bra dette :)

http://www.opieoils.co.uk/pdfs/tech-articles/10w-60-oil.pdf

skjønner hva dere mener om at 10w60 er en tykk olje..

Motoren min er bygget for 10w 60 og derfor jeg spurte om hva dere anbefaler :-)

Har kjørt castrol på min de siste 2åra uten problemer :-) Eneste problemet jeg fikk var når peilepinnen spratt opp :(

Nå har jeg fått inn mye Greddy Olje så tenker å prøve den da de er spesialister på Tuning siden :-)

Hadde aldrig brukt 10w 60 på en annen bil så lenge den ikke er laget for det :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Det ser trolig bare slik ut pga noe drivstoff også vil ta veien ned i blandingen ved bruk.

En motor uten noe forbruk vil ha svært høy friksjon. Tidlig og høy slitasje, og trolig havari..

Har ikke merket noe som skal tilsi noe sånt, men så bytter jeg olje stort sett en gang i året fordi det føles riktig å gjøre det. Annethvert år får den innvendig motorrens og lurium som gir meg en finfin placebofølelse av at bilen går bedre. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det koster ikke så mye ekstra og tar ikke lang tid. Ser ikke for meg at jeg ødelegger noe ved å få ut avleiringer og slagg fra innsiden av motoren heller.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
tr86    526
tr86

Har ikke merket noe som skal tilsi noe sånt, men så bytter jeg olje stort sett en gang i året fordi det føles riktig å gjøre det. Annethvert år får den innvendig motorrens og lurium som gir meg en finfin placebofølelse av at bilen går bedre. Om det har noe å si vet jeg ikke, men det koster ikke så mye ekstra og tar ikke lang tid. Ser ikke for meg at jeg ødelegger noe ved å få ut avleiringer og slagg fra innsiden av motoren heller.

Hyppig oljeskift har aldri skadet noen.

Men faktum er at alle motorer bruker olje, det er vanlig (og noen bruker unormalt mye) dersom ingen "forbruk" viser på peilepinne, så er det trolig pga noe drivstoff også blir blandet inn, koks/sot etc som "øker"nivået.

Noe olje vil ligge igjen i honingen isylindrene og dertil også bli med i forbrenningen - hvis ikke betyr det at der ikke er olje, ogfølgelig mangel på det oljen skalbidra med i motoren; smøre,kjøle,rengjøre

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
wanvik    149
wanvik

Eneste problemet jeg fikk var når peilepinnen spratt opp :(

NB! Jeg sier IKKE at det skjedde pga oljen, men vet du nøyaktig hvorfor den gjorde det?

Såfremt det ikke var noe som kom opp i bunnpanna er det jo pga for høyt trykk i veivhus/bunnpanne.

Det er veldig søkt, men for tykk olje kan vel i aller verste fall føre til noe slikt.

Sannsynligvis er det vel noe helt annet som er årsak, hadde vært interessant å vite hvorfor den gjorde det! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Sikkert ikke dytta skikkelig på plass ved peiling

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
S2Kjr    20
S2Kjr

Skjedde pga dårlig ånding. Er en ekstrem motor med ekstreme påkjenninger

Kjørt i 2år uten problemer og med Castrol 10w - 60. Sjekket motor regelmessig og ikke vært noe skavankerzz

Motorbygger har sett på problemet og vi jobber med en løsning nå :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×