Kristian Nafstad

Må ha ny bil 130-150k

22 innlegg i emnet

Hei,

Jeg har en BMW 320i E46 2000 mod, men den har gått langt nå, og ting begynner å skje.

Det er ingen store ting, men jeg har ikke noe sted å fikse på bilen, og ikke nok kunnskap. Så nå skal jeg få sendt bilen på verksted til å ordne alt før EU kontroll også må jeg få solgt den og kjøpt meg en ny.

Jeg er avhengig av en bil som starter hver dag, og hvor jeg har bra med plass. Tur/retur jobb er 2 mil totalt. Blir mye pendling.

Er jo blitt veldig glad i BMW. Trenger noe som holder og som det ikke er småfeil på hele tiden.

Noen gode forslag? Tenker automatisk tysk bil. Har også tenkt på muligens stasjonsvogn for å få mer plass i bilen generelt. Pris er fra 130.000-150.000 tenker jeg.

Har sett en del på Finn.no, og kommer mer ut der etterhvert, men jeg vil vite litt mer hva jeg skal sikte etter. Hittil har jeg sett på 318(d), men vanskelig å bestemme seg skikkelig.

Jeg ønsker å høre litt om personlige erfaringer og hva dere tenker. Bil er jo smak og behag, naturligvis, men hvis noen har dårlige erfaringer med div. modeller så er det greit å vite :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen din er i teknisk god stand må det vel være bedre å heller kunne koste på den litt? Å fikse på den klarer du helt sikkert med litt youtube hjelp. Sjekker alltid youtube før jeg mekker :)

Tur retur jobb på 2 mil er jo veldig lite!

Men om du skal ha større bil må vel e39 være å foretrekke? Uansett så er jo 130-150k og stor bil en klasse hvor det før eller siden må påregnes verkstedbesøk eller skruing.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo, absolutt.

Jeg har denne lista før EU:

- Bytte bremseslanger foran

- Bytte stabstag bak

- Bytte 2 coiler og muligens 2 plugger

- Ny sokkel til blinklys v. side

Og ting jeg kan ta etterhvert, men ikke for sent:

- Bytte baklykter

- Bytte bærearmer foran

- Bytte bakluke

Og når alt det er fikset, og da kommer det vel en ny liste.....

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På bilen du har nå så er det jo ikke snakk om noe særlig veridtap. Verditap er oftest størst på nyere biler. Så du kan mekke en del på den du har kontra det å ha verditap på en nyere bil :) Nå vet du jo hva du har. Det gjør du ikke på en annen bruktbil...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt, og det er jo et godt poeng det. Men jeg er jo også fysen på en litt nyere bil og, og at det er såpass mye som må ordnes gir meg jo enda mer lyst på det. Hadde jo håpet på å vente til jeg var 23 mtp forsikringen blir billigere osv, men når det stadig vekk dukker opp noe blir jeg jo ganske lei. Fikser jo noe selv, men det mekaniske klarer jeg ikke fikse.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes ikke den lista di var spesielt mye gitt, mest pirk. Din neste bil som du muligens bytter til kan ha en liste som er mye lengre 3 mnd etter at du har handla. Og da er det for sent å angre.

Om du virkelig vil bytte burde du nok slenge 100k til på bordet siden du ikke har mulighet til å mekke selv.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Absolutt, og det er jo et godt poeng det. Men jeg er jo også fysen på en litt nyere bil og, og at det er såpass mye som må ordnes gir meg jo enda mer lyst på det. Hadde jo håpet på å vente til jeg var 23 mtp forsikringen blir billigere osv, men når det stadig vekk dukker opp noe blir jeg jo ganske lei. Fikser jo noe selv, men det mekaniske klarer jeg ikke fikse.

Jeg foreslår(som de fleste før meg) at du kjøper deg ei Haynes-bok, googler og youtuber det du er god til, og skrur alt selv :) Eventuelt hører med en nevenyttig kompis/far/onkel/fetter etc. om litt bistand. Da har du en billig bil som du kjenner historikken på, og som du har en noenlunde grei oversikt over teknisk. De uforutsette tingene vil være like uforutsette på den du har kontra en nyere en, og fordelen med den du har, er at det kanskje ikke blir så dyrt som på en nyere bil med ukjent servicehistorikk.

Når det gjelder plass å stå, så er du ikke avhengig av verksted og løftebukk for noen av de tingene på listen ;) Så om det er været som er draw-backet, stikk på Europris e.l. og kjøp et partytelt på 3x3m og sett over bilen. Om du skal ha bilen på bukker, husk stabilt underlag for jekker og ikke minst - dobbeltsikring mot å få bilen i trynet når du ligger under.

Uansett - lykke til! :)

Endret av Skovdahl
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ditt budsjett og bilpreferanser er beste råd; Behold bilen! :)

Du vet hva du har, og sett i forhold til økonomisk risiko med en brukt ukjent større tysk bil, er utgiftene på EU-listen din bare småplukk.

Vil du ha billigst mulig bil og bilhold, men det vil du jo ikke, er dette mye billigere å drifte og mer fornuftig: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=44449167 ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ditt budsjett og bilpreferanser er beste råd; Behold bilen! :)

Du vet hva du har, og sett i forhold til økonomisk risiko med en brukt ukjent større tysk bil, er utgiftene på EU-listen din bare småplukk.

Vil du ha billigst mulig bil og bilhold, men det vil du jo ikke, er dette mye billigere å drifte og mer fornuftig: http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=44449167 ;)

Fy fillern så billig. Hadde lett kjøpt den om jeg var på jakt etter bil ja. Dog litt kjedelig motorisering men der har du ivertfall ikke store utgiftene de første åra. Det er ingen bmw eller mercedes men det er det verdti den prisklassen.

Ser jo det på 2010 Outlandern min. Har kun bytta klosser foran på 66k kjørte km. Thats it

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fy fillern så billig. Hadde lett kjøpt den om jeg var på jakt etter bil ja. Dog litt kjedelig motorisering men der har du ivertfall ikke store utgiftene de første åra. Det er ingen bmw eller mercedes men det er det verdti den prisklassen.

Ser jo det på 2010 Outlandern min. Har kun bytta klosser foran på 66k kjørte km. Thats it

Har ikke byttet klosser en gang på vår XTrail. Ikke påkostet en krone ekstra utenom service på 5 år og 63.000km. Sånn sett er japanske enklere biler, helt storveis. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter pris på så kjapp tilbakemelding, og dere får meg virkelig til å tenke.

Her har jeg ikke mulig til å sette bilen på løftebukk, ettersom at parkeringsplassen min er i en nedoverbakke.

Og jeg er igrunn redd for at hvis jeg gjør noe galt kommer jeg meg ikke på jobb, da typisk når jeg skal starte 03:30.

Men har begynt å komme rust i kanalen også, vet ikke hvor mye de tar for å få fikset det?

Skal jeg bare ha bilen til den må gå på høggern og er blitt spist opp av rust, eller koste på den 30-40 lapper i året for å holde den levende? Jeg vil jo naturligvis ikke tape "alt" ved å ikke vedlikeholde den, for jeg vil jo ha en bil som ser bra ut.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Setter pris på så kjapp tilbakemelding, og dere får meg virkelig til å tenke.

Her har jeg ikke mulig til å sette bilen på løftebukk, ettersom at parkeringsplassen min er i en nedoverbakke.

Og jeg er igrunn redd for at hvis jeg gjør noe galt kommer jeg meg ikke på jobb, da typisk når jeg skal starte 03:30.

Men har begynt å komme rust i kanalen også, vet ikke hvor mye de tar for å få fikset det?

Skal jeg bare ha bilen til den må gå på høggern og er blitt spist opp av rust, eller koste på den 30-40 lapper i året for å holde den levende? Jeg vil jo naturligvis ikke tape "alt" ved å ikke vedlikeholde den, for jeg vil jo ha en bil som ser bra ut.

Kanalen tar du når du får påpakk på eu med mindre det er håp for å kun kappe ut og fikse der det er rust nå.

Ikke ser jeg heller hvor du får 30-40 lapper fra, Du vil jo som sagt tidligere få akkurat de samme utgiftene på en "ny" bil og vil da få muligens enda dårligere råd. Og om du er max uheldig så blir utgiftene enda høyere enn nå.

Endret av polishduden
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke ser jeg heller hvor du får 30-40 lapper fra, Du vil jo som sagt tidligere få akkurat de samme utgiftene på en "ny" bil og vil da få muligens enda dårligere råd. Og om du er max uheldig så blir utgiftene enda høyere enn nå.

Har vært annet som er blitt fikset i år, og det blir jo ikke mindre med årene, hehe.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg er igrunn redd for at hvis jeg gjør noe galt kommer jeg meg ikke på jobb, da typisk når jeg skal starte 03:30.

Skal jeg bare ha bilen til den må gå på høggern og er blitt spist opp av rust, eller koste på den 30-40 lapper i året for å holde den levende?

Har vært annet som er blitt fikset i år, og det blir jo ikke mindre med årene

Argumentene dine går på økonomi, driftsikkerhet og frykt for store verkstedregninger. Det harmonerer dårlig med å kjøpe en større Premium-bil til maks 150.000,- Det er et potensielt pengesluk.

En ting er hva man ønsker seg. Kanskje en skal stikke fingeren i jorda og handle bil deretter? :)http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=44449167

Som du selv sier om å ha en pen bil i god stand, er jeg enig i at det koster. Jeg vil påstå at har man ikke råd til å kjøpe/belåne og hverdagsbruke en splitter ny Premium-bil, har man heller ikke råd til å drifte en eldre Premium-bil . Verditapet erstattes etter hvert av vedlikeholdskostnader, og det er dyrt å reparere i Norge.

Driver man med "grusmekking" selv, kan man eie nesten hva som helst, uten at lommeboka lider i samme grad.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Personlig hadde jeg helt klart valgt bensin når arbeids ruten ikke er lengre..

fordelene er jo at bilen blir mye fortere varm, samt man slipper kjente problemer som oppstår med småturer og disel. (selv om dette sikkert har blitt bedre med årene) Mye mer lettstartet også.

Drivstoff kostnadene vil nok være temmelig like uansett, spesielt med tanke på Norsk vinter

Endret av Concker
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Argumentene dine går på økonomi, driftsikkerhet og frykt for store verkstedregninger. Det harmonerer dårlig med å kjøpe en større Premium-bil til maks 150.000,- Det er et potensielt pengesluk.

En ting er hva man ønsker seg. Kanskje en skal stikke fingeren i jorda og handle bil deretter? :)http://www.finn.no/finn/car/used/viewimage?finnkode=44449167

Som du selv sier om å ha en pen bil i god stand, er jeg enig i at det koster. Jeg vil påstå at har man ikke råd til å kjøpe/belåne og hverdagsbruke en splitter ny Premium-bil, har man heller ikke råd til å drifte en eldre Premium-bil . Verditapet erstattes etter hvert av vedlikeholdskostnader, og det er dyrt å reparere i Norge.

Driver man med "grusmekking" selv, kan man eie nesten hva som helst, uten at lommeboka lider i samme grad.

Det var litt av grunnen til at jeg startet tråden. Jeg trenger å "vekkes", for jeg har hatt argumenter mot tidligere, så takk igjen!

Jeg tror ikke at Lancer er noe for meg gitt, men godt forslag (som tidligere).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel i utgansgpunktet enig med mye av det som er sagt her. er ofte bedre å fortsette med det man og har som man kjenner til, enn å begynne på nytt med noe man tror er bedre. da har man brukt opp alle penga på å kjøpe. da svir neste reperasjon enda mer...

men syns ikke dissa er noe bomkjøp heller da... http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=44246019

nå er jeg litt innhabil vw mann. kjenner heller ikke til svakhetene på disse. men kjenner flere som eier sånne og er fornøyde.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså, med ditt budsjett, så ser jeg ikke tankegangen din mellom lav kjøpspris og lave vedlikeholdskostnader.

Vil du ha en "feilfri" bil, så anbefaler jeg deg å se langt vekk fra tyske premiummerker, som BMW, Audi etc.

Du burde definitivt handle med fornuft, f.eks japansk eller koreansk bil. For 150.000,- så får du en fin Kia Cee'd f.eks. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42144523

Dødskjedelig, men bilen har fremdeles garanti i et par år til, og er i bunn og grunn veldig kurrant.

Endret av StianMH
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der er jo "strøkken" også, er ikke helt sikker på hva det innebærer da. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive