Gå til innhold

M14 overgang til 6/16"24 gjenger!!!!


Vipermag

Recommended Posts

Hei folkens :-)

Nå har jeg lest og sett på videoer så mye at jeg har blitt firkanta i øya, og har så smått å begynt med å fikse på en bil jeg skal selge. Den er sølvgrå metallic og blir kjempefin med det utstyret jeg har.

Hadde først en veldig sterk liten maskin fra Jula, men den ble for dårlig, så jeg bytta til en suveren en fra Skil 9950MA. (Den kan anbefales på det varmeste).

Fikk også en DA for litt siden, men jeg har bare en 150mm bakplate til denne foreløpig, så jeg får ikke brukt den som jeg vil enda.

Denne er fra Bilxtra, og fungerer helt utmerket til mitt bruk. Den er sterk nok, og holder godt farten oppe under litt press. (ingen cruise control dessverre).

Problemet mitt er at gjengene på festeskruen på denne er 6/16*24 (hva nå det betyr)

Tror det betyr 6/16 dels tommer med 24 gjenger pr tomme eller noe sånt.

Kluet er at det plent umulig å få tak i annet enn 150mm bakplater til den.

Jeg har lett og lett overalt men finner ikke noe.

Det jeg HAR funnet plenty av, er bakplater til M14 gjenger og til 5/16*24 tapp.

Mitt store spørsmål da blir: Går det ann å få tak i en overgang fra M14 til 6/16*24 tapp?????

Kanskje noen har muligheter for å lage noe sånt??

Hvem vet.

Legger ved et par bilder som beskriver litt hva jeg tenker.

Takker for alle svar.

Robert

post-2857-0-10913900-1381758813_thumb.jp

post-2857-0-73619100-1381758813_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en tråd nyligt om nett det samme, å det trur eg var maskin som var handlet på BilXtra, andre DA maskiner bruker jo 5/16 gjenger å det har bilnerden andre bakplater til. Men enden på den tråden var at den ble levert tilbake og han handlet annen maskin. Edit: fant den http://www.detailersclub.no/forum/topic/16328-hvilket-merke-er-dette/#entry327277

Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Det finnes ikke andre størrelser bakplater med 6/16" gjengetapp enn de som følger med maskinene, og de er 150mm, alle sammen. Jeg leverte tilbake min maskin og kjøpte ny fra bilnerden, samt en 75mm bakplate i tillegg til de medfølgende på 125 og 150mm.

Og nei, det finnes dessverre ikke noen overgang fra m14 til 6/16" heller som jeg har sett... prøv å levere maskinen tilbake. Det er en kar her inne som selger en das6 PRO for under tusenlappen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :-)

Problemet er at jeg har fått den i presang, så jeg er ikke så hyppen på å levere den tilbake.

Jeg får kjøpe noen ekstra plater, også skjære dem ned til 125 og 100.

Har gjort det med et par plater med M14. Sparer litt penger på det veit du :-)

Har også bytta ut søpleledningen som satt på, og bytta den ut med en 5m god og myk en.

Ser jo også at dess flinkere jeg blir med den roterende, så kommer nok Bilxtramaskinen til å bli brukt mindre og mindre.

Den er jo god med den plata den har, så sønnen min får bruke den, så får jeg øve meg med Skil'en.

Skulle de være en verktøymaker her inne så si ifra.

Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det.

Smal sak for noen med dreiebenk å lage en slik...

Eller gjengeverktøy, har sjølv vert på jakt etter 3/8 unf, å biltema har tommesett, så tar han den overgangen han linket til lengre oppe å gjenger det opp så skal det passe, men det høres ut som det blir jobb/kostnad uansett, så å justere ei bakplate er sikkert lettere.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

6/16" pleier å hete 3/8" (vanlig reduksjonsbrøk), så de er nøyaktig like store. Hvis man søker etter verktøy som kan håndtere 6/16", må man søke etter 3/8", siden jeg aldri har hørt om noen som snakker om 6/16" - før disse bakplatene dukket opp.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Se der ja, godt eksempel på at man FÅR bruk for barneskolematematikken senere i livet :)

Ja, hvem skulle trodd det? :)

Uansett, hvis noen lurer på hva 5/16" og 3/8" er i millimeter og planlegger å lage en overgang, så er fasiten slik:

5/16" = 7.9375 mm

3/8" = 9.5250 mm

Man må da altså lage en 3/8" hann-plugg med 5/16" hunn-plugg. Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å hule ut en 3/8" splint og dreid 5/16"-gjenger inni den, siden man da bare har 0,8mm gods rundt gjengene. Jeg ser ikke for meg at det vil takle påkjenningene det utsettes for under bruk.

Alternativt kan man muligens klare å transplantere innfestningen fra en defekt maskin over, men da blir det plutselig veldig mye prosjektarbeid...

Jeg var inne på disse tankene med CarWise-maskinen min, men valgte å prøve å få levert den tilbake før jeg satt i gang med noe modifiseringsopplegg, og da de tok den tilbake uten spørsmål var det egentlig vel så greit. :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvem skulle trodd det? :)

Uansett, hvis noen lurer på hva 5/16" og 3/8" er i millimeter og planlegger å lage en overgang, så er fasiten slik:

5/16" = 7.9375 mm

3/8" = 9.5250 mm

Man må da altså lage en 3/8" hann-plugg med 5/16" hunn-plugg. Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å hule ut en 3/8" splint og dreid 5/16"-gjenger inni den, siden man da bare har 0,8mm gods rundt gjengene. Jeg ser ikke for meg at det vil takle påkjenningene det utsettes for under bruk.

Alternativt kan man muligens klare å transplantere innfestningen fra en defekt maskin over, men da blir det plutselig veldig mye prosjektarbeid...

Jeg var inne på disse tankene med CarWise-maskinen min, men valgte å prøve å få levert den tilbake før jeg satt i gang med noe modifiseringsopplegg, og da de tok den tilbake uten spørsmål var det egentlig vel så greit. :)

Ser den ja. Tror jeg skal forsøke å få en kamerat jeg har til å lage en overgang fra M14 til 3/8. Da blir det en hel stang, som jeg håper vil tåle arbeidet. Burde vel ikke være noe problem for en som kan sitt fag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering!

Tok en tur bort til Bilxtra på Skårer, og la fram saken for gutta der.

Jeg har jo vært der før og sett på maskinen, det var derfor jeg satte den på ønskelista :-), og da fortalte de jo at jeg burde bytte ut den originale bakplata med en fra Meguiars, for de er mye bedre enn den som følger med.

De hadde ingen inne, men de hadde noen andre plater med 5/16 gjenger, og de passa som bare det!

Det må rett og slett være en skrivefeil på de platene som følger med maskinen.

Så med dette kan jeg på det varmeste anbefale denne maskinen til de som trenger en ok maskin til en billig penge.

Eneste ankepunktet er ledningen, men den har jeg byttet ut med denne:http://www.biltema.no/no/Bygg/Elektrisk/Kabelinstallasjon/Gummikabel-44837/

Boksen du får maskinen i har god plass til denne 5 meters kabelen også.

Uansett, tusen takk for hjelpen folkens.

Robert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Interessant. 5/16"-pakplatene Mekonomen hadde inne passet hvertfall ikke på maskinen de selger, av det verdenskjente merket CarWise (som jeg jo mener er samme maskin BilXtra selger). Mulig det er forskjellige fabrikat som selges under samme merke, eventuelt?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier du det. Ja, det er jo samme maskin som jeg har, så det var rart.

Håper det stemmer da, for jeg har ikke kjørt maskinen min med paddene på enda da. Kan jo være at gjengene drar rundt med en gang. Håper ikke det. Jeg skrudde en av de nye ganske hardt til, og det føltes som det satt godt.

Så det kan jo være som du sier, at det verdenskjente merket CarWise har forskjellige innfestinger?

Synes det høres litt rart ut egentlig da, men Kina er Kina :-)

Får se om jeg får testa den snart, så kan jeg komme tilbake med noen erfaringer da.

Fant denne hos CG forresten. Må se om jeg kan få en kamerat til å lage en til meg :-)

post-2857-0-39570100-1381869843_thumb.pn

Endret av Vipermag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Han karen her selger, men sender i utgangspunktet ikke til Norge... burde dog være mulig å overtale ham til å slenge en i en boblekonvolutt og få den over fjorden.

http://www.ebay.co.uk/itm/5-16-UNF-X-14mm-ADAPTOR-FOR-POLISHING-PAD-FOR-USE-WITH-WITH-D-A-SANDER-/290984855038?pt=UK_Body_Shop_Supplies_Paint&hash=item43c00c85fe


Sier du det. Ja, det er jo samme maskin som jeg har, så det var rart.

Håper det stemmer da, for jeg har ikke kjørt maskinen min med paddene på enda da. Kan jo være at gjengene drar rundt med en gang. Håper ikke det. Jeg skrudde en av de nye ganske hardt til, og det føltes som det satt godt.

Så det kan jo være som du sier, at det verdenskjente merket CarWise har forskjellige innfestinger?

Synes det høres litt rart ut egentlig da, men Kina er Kina :-)

Får se om jeg får testa den snart, så kan jeg komme tilbake med noen erfaringer da.

Fant denne hos CG forresten. Må se om jeg kan få en kamerat til å lage en til meg :-)

Det er halvannen millimeter forskjell på 5/16" og 6/16" (3/8") gjengetapp, så tappen på 5/16"-bakplaten hadde ikke hengt fast i det hele tatt om du hadde prøvd. Det at du fikk skrudd den fast tilsier jo at det er en 5/16" mutter som sitter inni girhuset der, men det var ikke tilfelle med maskinen jeg kjøpte. En 75mm 5/16" bakplate ble forsøkt festet, og den hang bare og slang og falt ut igjen, så der var det ingen tvil.

Jeg må si jeg gleder meg til den dagen imperialmål avskaffes for godt og alt oppgis i millimeter. Da har man hvertfall noe kjent å forholde seg til, og 10mm == 10mm uansett hvor man er. :)

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han karen her selger, men sender i utgangspunktet ikke til Norge... burde dog være mulig å overtale ham til å slenge en i en boblekonvolutt og få den over fjorden.

http://www.ebay.co.uk/itm/5-16-UNF-X-14mm-ADAPTOR-FOR-POLISHING-PAD-FOR-USE-WITH-WITH-D-A-SANDER-/290984855038?pt=UK_Body_Shop_Supplies_Paint&hash=item43c00c85fe

Det er halvannen millimeter forskjell på 5/16" og 6/16" (3/8") gjengetapp, så tappen på 5/16"-bakplaten hadde ikke hengt fast i det hele tatt om du hadde prøvd. Det at du fikk skrudd den fast tilsier jo at det er en 5/16" mutter som sitter inni girhuset der, men det var ikke tilfelle med maskinen jeg kjøpte. En 75mm 5/16" bakplate ble forsøkt festet, og den hang bare og slang og falt ut igjen, så der var det ingen tvil.

Jeg må si jeg gleder meg til den dagen imperialmål avskaffes for godt og alt oppgis i millimeter. Da har man hvertfall noe kjent å forholde seg til, og 10mm == 10mm uansett hvor man er. :)

Ok, da forstår jeg at det er stor forskjell på disse maskinene. Det er i hvert fall nok til at dersom noen vurderer å kjøpe denne maskinen, så bør man åpne den i butikken og sjekke om det er 3/8 eller 5/16 der og da.

Jeg kan i hvert fall gå god for at maskinen i seg selv er god nok til oss amatører, og at den gjør en god jobb.

Den tåler ganske stort press på puta, og eneste ankepunkt er kabelen, men den byttes enkelt ut med en ny.

Til korrigering bruker jeg nå en Skil fra Torshov Bil, og den er etter hva jeg kan dømme en meget fin roterende.

Den har fast hastighet uansett press, veier "bare" 2,9 kg, og koster ikke mer enn 1200 spenn.

Synd været er så dårlig om dagen, jeg higer etter å få ferdig bilene før vinteren :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...