torsteinvh 0 Skrevet 9 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Oktober, 2013 Hei, Ny på forumet, og om noen uker eier av helt ny bil for første gang. Hadde opprinnelig tenkt å Ditec-behandle den, men har etter en del googling funnet ut at jeg heller skal bruke Ditec-budsjettet på bilpleieprodukter og gjøre jobben selv Har lest meg godt opp her på forumet og har en klar formening om hva jeg skal gjøre med bilen. Jeg lurer imidlertid på om jeg bør vente litt før jeg gjør noe. Bilen blir produsert i uke 43, og skal etter planen leveres i uke 45. Lakken vil da være maksimalt to uker gammel, og jeg lurer på hva den da tåler av behandling. Kan jeg gyve løs med det samme, eller bør lakken få en uke eller to til å herde på? Bør jeg be forhandler om ikke å gjøre noen form for klargjøring i frykt for at de gjør mer skade enn nytte? Bilen er en Volvo som produseres i Gøteborg og leveres i Oslo, så jeg antar den utsettes for relativt lite påkjenninger før jeg får den. Hilsen Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 9 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Oktober, 2013 Lakken skal være fullstendig herdet når bilen er ute av fabrikken, så det skal ikke være noe problem i å gyve på med en gang der. Har du lakkert hos f.eks et lakkverksted så bør du vente en stund, men på fabrikken bruker de helt andre prosesser for å hurtigherde lakken. Skal du ta klargjøringen selv så ser jeg på det som en fordel at noen ikke har jobbet på den før deg Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 9 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 9 Oktober, 2013 Rutiner ved eventuelle lakkskader/fraktskader ville jeg sjekket opp med forhandler på forhånd, før en ber om å ta klargjøringen selv. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 9 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Oktober, 2013 Rutiner ved eventuelle lakkskader/fraktskader ville jeg sjekket opp med forhandler på forhånd, før en ber om å ta klargjøringen selv. Helt enig med ØHN her, det er viktig å få fastslått før du begynner å ta på bilen. Men kan du unngå klargjøring på forhånd, er det som regel et stort pluss. Går altfor fort disse klargjøringene.. Men med den prisen en nybilklargjøring er i snitt, så må det gå fort for å klare å tjene på det. Mener å huske at fleste volvoer blir transportert med tog, i containere. På den måten så blir de spart for metalstøv fra jernbanen ++, men kan hende jeg husker feil Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 9 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 9 Oktober, 2013 Jeg ville bedt forhandler om å ikke røre den, også bare vasket og vokset bilen selv.Heller maskinpolere til våren Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Følgende oppskrift hadde jeg kjørt: - Full DCN vask. - Lakkrens for hånd. - Voks og evt. felgvoks. Og hvis du finner noen riper fra montering og fjerning av beskyttelse hadde jeg tatt det med maskin, om du har. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 10 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Ser virkelig ikke problemet med å bytte ut lakkrensing for hånd med en kjapp runde finpolish på (oscillerende) maskin. Gjør jobben mye lettere og gir et bedre resultat, og man gnikker ikke på seg brokk underveis Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 10 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 ... en kjapp runde finpolish på (oscillerende) maskin. Gjør jobben mye lettere og gir et bedre resultat, og man gnikker ikke på seg brokk underveis x2 En lett runde med DA-maskin er brokk 'n roll for utseende, selv på en helt ny bil. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torsteinvh 0 Skrevet 10 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Takk for alle svar! Planen min er i første omgang vask (DCN style selvfølgelig) + rens + voks. Har nettopp begynt å sette meg inn i dette her, og venter med maskin og polering til vårpussen. Da har jeg dessuten hele vinteren på meg til å lese Show & Shine tråder og finne ut hva slags maskin og poleringsmidler jeg trenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 (endret) Jeg jobber som mekaniker hos forhandler og klargjør nybiler fra tid til annen når klargjører ikke har ikke tid eller f.eks er borte Den klargjøringen vi gjør er ikke all verden. - Av med all utvendig plastfolie og stickers. - Avfetter bilen og spyler av med varmt vann og høytrykk. - Mild shampoo og håndvask. - Inn for tørk. Her brukes ofte trykkluft på f.eks speil, lister ol. for å få vekk mest mulig vann. - All folie og embalasje vekk. Stiller inn seter i normale sitteposisjoner, monterer antenne, stiller inn radiokanaler og lagrer disse etter logisk rekkefølge, legger i matter. - Vasker over ruter med lofritt papir og glass-skumrens. - Håndpolering med autoglym. - Buffer av og inspiserer lakken skikkelig. - Peiler olje og sjekker alle væskenivåer. Er ofte snill og heller på litt ekstra spylervæske siden fabrikkene er gjerrige der - Sjekker dekktrykk. - Monterer skiltplater. Ferdig. På en god dag klarer jeg det på 2 timer. Ofte må jeg montere slepekroker, stigtrinn osv da men det har jo ingenting med klargjøringen å gjøre sånn sett Det jeg har inntrykk av at dritten ikke har hatt tid til å feste seg så godt. Det man i midlertidig kan oppleve er smørefett, tectyl osv kommer ut av dreneringer eller at tectylereren har vært litt uheldig med sprøyta si nedi Drammen. Vil anbefale deg å ikke hoppe over klargjøringsjobben hos forhandler. Ofte kan små feil eller mangler oppdages her og det er faktisk ikke så alt for sjeldent man oppdager transportskade eller fabrikkfeil på karosseri eller lakk. Det ville vært synd om for eksempel en liten transportskade skulle bli oversett og du er den første til å jobbe på bilen. Fort gjort at forhandler ikke ønsker å ta på seg skylden da. Endret 10 Oktober, 2013 av Mantis Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Vil anbefale deg å ikke hoppe over klargjøringsjobben hos forhandler. Ofte kan små feil eller mangler oppdages her og det er faktisk ikke så alt for sjeldent man oppdager transportskade eller fabrikkfeil på karosseri eller lakk. Det ville vært synd om for eksempel en liten transportskade skulle bli oversett og du er den første til å jobbe på bilen. Fort gjort at forhandler ikke ønsker å ta på seg skylden da. Enig i den. La de gjøre klargjøringen for deg. Også kan du eventuelt bare legge en god voks på selv etter en DCN-vask om det ikke er noe hologrammer etc fra klargjøring. Også kan du suse over den med maskin til våren igjen! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Nå er det ikke alle klargjørere som tar poleringen for hånd. Da hadde det ikke vært så mange nye biler med masse hologrammer Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Det er helt sant. Men bedre å la de ta første klargjøring, om det skulle være noe feil. Også bare fyke over med S30/S40/FF4000 elller lignende til våren igjen! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mantis 508 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke maskin på en splitter ny bil men Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 10 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke maskin på en splitter ny bil men Fordi håndpolering = vondt og tar lang tid (mange timer), mens å suse over bilen med DA-maskin og finpolish tar en times tid, gjør ikke vondt og gjør det hele til en mye triveligere opplevelse av kosestell med nybilen. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 10 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 10 Oktober, 2013 Trådstarter har funnet seg en god plan. Med å vente før du braker løs med maskin er det heller lurt å lese en del her inne først. Bilen er jo trossalt helt ny også, så med lakkrens og voks for hånd skal bilen være strøken. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
torsteinvh 0 Skrevet 12 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 12 Oktober, 2013 Et lite spørsmål til: De grå detaljene på XC70 som er markert med rødt på bildene, hvordan behandler man dem? Er det lakkert plast som skal renses/vokses på samme måte som resten av lakken, eller er det plastfornyer som gjelder her? Har lest igjennom det jeg fant at XC70 Show & Shine tråder, men fant ikke disse detaljene beskrevet noe sted... Hilsen Torstein Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.