torsteinvh

Behandling av ny to uker gammel bil?

Hei,

Ny på forumet, og om noen uker eier av helt ny bil for første gang. Hadde opprinnelig tenkt å Ditec-behandle den, men har etter en del googling funnet ut at jeg heller skal bruke Ditec-budsjettet på bilpleieprodukter og gjøre jobben selv :)

Har lest meg godt opp her på forumet og har en klar formening om hva jeg skal gjøre med bilen. Jeg lurer imidlertid på om jeg bør vente litt før jeg gjør noe. Bilen blir produsert i uke 43, og skal etter planen leveres i uke 45. Lakken vil da være maksimalt to uker gammel, og jeg lurer på hva den da tåler av behandling.

Kan jeg gyve løs med det samme, eller bør lakken få en uke eller to til å herde på?

Bør jeg be forhandler om ikke å gjøre noen form for klargjøring i frykt for at de gjør mer skade enn nytte?

Bilen er en Volvo som produseres i Gøteborg og leveres i Oslo, så jeg antar den utsettes for relativt lite påkjenninger før jeg får den.

Hilsen Torstein

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakken skal være fullstendig herdet når bilen er ute av fabrikken, så det skal ikke være noe problem i å gyve på med en gang der. Har du lakkert hos f.eks et lakkverksted så bør du vente en stund, men på fabrikken bruker de helt andre prosesser for å hurtigherde lakken.

Skal du ta klargjøringen selv så ser jeg på det som en fordel at noen ikke har jobbet på den før deg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rutiner ved eventuelle lakkskader/fraktskader ville jeg sjekket opp med forhandler på forhånd, før en ber om å ta klargjøringen selv. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rutiner ved eventuelle lakkskader/fraktskader ville jeg sjekket opp med forhandler på forhånd, før en ber om å ta klargjøringen selv. ;)

Helt enig med ØHN her, det er viktig å få fastslått før du begynner å ta på bilen. Men kan du unngå klargjøring på forhånd, er det som regel et stort pluss. Går altfor fort disse klargjøringene.. Men med den prisen en nybilklargjøring er i snitt, så må det gå fort for å klare å tjene på det.

Mener å huske at fleste volvoer blir transportert med tog, i containere. På den måten så blir de spart for metalstøv fra jernbanen ++, men kan hende jeg husker feil ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville bedt forhandler om å ikke røre den, også bare vasket og vokset bilen selv.Heller maskinpolere til våren :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Følgende oppskrift hadde jeg kjørt:

- Full DCN vask.

- Lakkrens for hånd.

- Voks og evt. felgvoks.

Og hvis du finner noen riper fra montering og fjerning av beskyttelse hadde jeg tatt det med maskin, om du har.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser virkelig ikke problemet med å bytte ut lakkrensing for hånd med en kjapp runde finpolish på (oscillerende) maskin. Gjør jobben mye lettere og gir et bedre resultat, og man gnikker ikke på seg brokk underveis :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

... en kjapp runde finpolish på (oscillerende) maskin. Gjør jobben mye lettere og gir et bedre resultat, og man gnikker ikke på seg brokk underveis :P

x2

En lett runde med DA-maskin er brokk 'n roll for utseende, selv på en helt ny bil.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar!

Planen min er i første omgang vask (DCN style selvfølgelig) + rens + voks.

Har nettopp begynt å sette meg inn i dette her, og venter med maskin og polering til vårpussen.

Da har jeg dessuten hele vinteren på meg til å lese Show & Shine tråder og finne ut hva slags maskin og poleringsmidler jeg trenger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg jobber som mekaniker hos forhandler og klargjør nybiler fra tid til annen når klargjører ikke har ikke tid eller f.eks er borte :)
Den klargjøringen vi gjør er ikke all verden.

- Av med all utvendig plastfolie og stickers.
- Avfetter bilen og spyler av med varmt vann og høytrykk.
- Mild shampoo og håndvask.
- Inn for tørk. Her brukes ofte trykkluft på f.eks speil, lister ol. for å få vekk mest mulig vann.

- All folie og embalasje vekk. Stiller inn seter i normale sitteposisjoner, monterer antenne, stiller inn radiokanaler og lagrer disse etter logisk rekkefølge, legger i matter.

- Vasker over ruter med lofritt papir og glass-skumrens.

- Håndpolering med autoglym.
- Buffer av og inspiserer lakken skikkelig.

- Peiler olje og sjekker alle væskenivåer. Er ofte snill og heller på litt ekstra spylervæske siden fabrikkene er gjerrige der :D
- Sjekker dekktrykk.

- Monterer skiltplater.

Ferdig.

På en god dag klarer jeg det på 2 timer.

Ofte må jeg montere slepekroker, stigtrinn osv da men det har jo ingenting med klargjøringen å gjøre sånn sett :)

Det jeg har inntrykk av at dritten ikke har hatt tid til å feste seg så godt. Det man i midlertidig kan oppleve er smørefett, tectyl osv kommer ut av dreneringer eller at tectylereren har vært litt uheldig med sprøyta si nedi Drammen.

Vil anbefale deg å ikke hoppe over klargjøringsjobben hos forhandler. Ofte kan små feil eller mangler oppdages her og det er faktisk ikke så alt for sjeldent man oppdager transportskade eller fabrikkfeil på karosseri eller lakk. Det ville vært synd om for eksempel en liten transportskade skulle bli oversett og du er den første til å jobbe på bilen. Fort gjort at forhandler ikke ønsker å ta på seg skylden da.

Endret av Mantis
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil anbefale deg å ikke hoppe over klargjøringsjobben hos forhandler. Ofte kan små feil eller mangler oppdages her og det er faktisk ikke så alt for sjeldent man oppdager transportskade eller fabrikkfeil på karosseri eller lakk. Det ville vært synd om for eksempel en liten transportskade skulle bli oversett og du er den første til å jobbe på bilen. Fort gjort at forhandler ikke ønsker å ta på seg skylden da.

Enig i den. La de gjøre klargjøringen for deg. Også kan du eventuelt bare legge en god voks på selv etter en DCN-vask om det ikke er noe hologrammer etc fra klargjøring. Også kan du suse over den med maskin til våren igjen! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det ikke alle klargjørere som tar poleringen for hånd. Da hadde det ikke vært så mange nye biler med masse hologrammer :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt sant. Men bedre å la de ta første klargjøring, om det skulle være noe feil. Også bare fyke over med S30/S40/FF4000 elller lignende til våren igjen! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke maskin på en splitter ny bil men :huh:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvorfor man skal bruke maskin på en splitter ny bil men :huh:

Fordi håndpolering = vondt og tar lang tid (mange timer), mens å suse over bilen med DA-maskin og finpolish tar en times tid, gjør ikke vondt og gjør det hele til en mye triveligere opplevelse av kosestell med nybilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trådstarter har funnet seg en god plan. Med å vente før du braker løs med maskin er det heller lurt å lese en del her inne først. Bilen er jo trossalt helt ny også, så med lakkrens og voks for hånd skal bilen være strøken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et lite spørsmål til:

xc70-foran.JPG

xc70-bak.JPG

De grå detaljene på XC70 som er markert med rødt på bildene, hvordan behandler man dem? Er det lakkert plast som skal renses/vokses på samme måte som resten av lakken, eller er det plastfornyer som gjelder her?

Har lest igjennom det jeg fant at XC70 Show & Shine tråder, men fant ikke disse detaljene beskrevet noe sted...

Hilsen Torstein

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive