Gå til innhold
Mantis

Går produkter ut på dato?

Recommended Posts

Mantis    508
Mantis

Jeg er jo fremdeles nybegynner hva bilpleie angår og det jeg lurer på denne gangen er om bilpleieprodukter kan gå ut på dato? Det vil jo sikkert variere mye fra produkt til produkt, men er det noen produkter som er mer "ferskvare" enn andre?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå har begynt å skaffe meg litt produkter, men jeg har veldig lyst inn på et 3-årig studium til høsten av og da må jeg nok selge nåværende bil ifb med flytting til en fremmed by og legge bilpleie litt på hylla naturlig nok.

Vil f.eks en iron-x være like bra etter 3-4 år? :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

det er bare å la det stå.Tror ikke noe av det blir ødelagt om det står i mellom 10 og 20 grader.Kanskje noe vil skille seg, men det meste er bare å riste så er det i orden igjen.Prøvde 60 år gammel voks på lørdag jeg.Fungerte fint den :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg er jo fremdeles nybegynner hva bilpleie angår og det jeg lurer på denne gangen er om bilpleieprodukter kan gå ut på dato? Det vil jo sikkert variere mye fra produkt til produkt, men er det noen produkter som er mer "ferskvare" enn andre?

Grunnen til at jeg spør er at jeg nå har begynt å skaffe meg litt produkter, men jeg har veldig lyst inn på et 3-årig studium til høsten av og da må jeg nok selge nåværende bil ifb med flytting til en fremmed by og legge bilpleie litt på hylla naturlig nok.

Vannbaserte produkter blir ødelagte hvis de fryser, så om du har mulighet til å lagre ting i forseglet/så tett som mulig tilstand på rundt 10 grader, så burde du være trygg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
mammut89    105
mammut89

jeg vet at noen produkter går til hælvete om de fryser. biltema sin syrefelgrens feller krystaller og blir ubrukelig. merka det en vår rista på flasken og lurte på om noen hadde helt grus oppi. neida det var en hau med krystall / salt lignende greier i bånn, og rensen var nesten som vann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Har opplevd at polish tørker ut etter noen år og blir skikkelig seig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mantis    508
Mantis

Godt å vite at jeg må ta inn kassa jeg har stående alle produkter i fra bagasjerommet når det blir vinter.
Detailer litt på jobb og litt hjemme med fattern. Leier leilighet så har derfor bare en sånn stor kasse med lokk på som jeg har stående baki :)

Har akkurat begynt å få en god samling nå, men det mest kostbare som wax vil vel holde seg greit? Disse varer jo for en vanlig forbruker ganske lenge også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Sålenge lokket holder tett, vil nok voksene holde seg fine lenge. Og om de blir bittelitt tørrere i konsistensen, hjelper det ofte med litt varme for å få de myke igjen.

Jeg mener å huske det var en flaske Menzerna jeg hadde stående i to-tre år som til slutt var som en seig og grov pasta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Jeg mener å huske det var en flaske Menzerna jeg hadde stående i to-tre år som til slutt var som en seig og grov pasta.

Skjære opp flasken og bruke guffen som slipekloss? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
NoBrain    7
NoBrain

IronX har vel en holdbarhet på 1 år. På min flaske står det produksjonsdato og best før dato (1 år). Men så lenge den ikke har reagert med jern/rust, dvs. blitt lilla i flasken (som kan oppstå i de tilfellene du heller den over på en annen flaske med metallkule i triggeren), så tror jeg den skal være OK å bruke selv etter lengre tids lagring. Selv bruker jeg bare IronX to ganger i året ifm. claying og polering av bil og klarer meg derfor fint med en 0,5 l flaske i året.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Har også opplevd at Menzerna powergloss har blitt ubrukelig på 2-3 år, seig og tørr, kom knapt ut av flaska.

Men har andre grove polisher som er på både fjerde og femte året som er som ny, det meste holder seg greit hvis man rister på det en gang i blant. Dette er spesielt viktig på grove polisher, hvor slipemidlene synker til bunnen av flaska og "stivner".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    756
Knutis

Skjære opp flasken og bruke guffen som slipekloss? :)

Jeg prøvde noen dråper på maskin iaffal, og det ble et veldig grått panel. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mantis    508
Mantis

Holder ikke Scholl S3 og S20 seg over en periode på 2-3 år ved tett lagring innendørs i romtemp.? Veldig lyst å kjøpe 1kgs flasker, men jeg freser ikke en bil i uka ^_^

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Belle    725
Belle
6 timer siden, Mantis skrev:

Holder ikke Scholl S3 og S20 seg over en periode på 2-3 år ved tett lagring innendørs i romtemp.? Veldig lyst å kjøpe 1kgs flasker, men jeg freser ikke en bil i uka ^_^

Det er null stress :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 906
Christer

Mine har holdt seg siden 2011 og er like fine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R-M-I    36
R-M-I

Jeg har noe Menzerna-greier fra 2007 som fortsatt fungerer helt fint :P
Så lenge sakene blir lagret greit og ristet/blandet innimellom går det stort sett fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mantis    508
Mantis

Bestilte Scholl S20 Black på 1kg flaske, selv om jeg skal bort igjen å studere mer til høsten. Den må lagres etter sommerens poleringer og satser på at dette går greit i mørke og i romtemp. Får heller riste godt på flasken de gangene jeg er hjemme og freser over en bil :D Lei av å skvise ut rester av 250ml flasker hele tiden fordi jeg "skal jo snart hit, dit og sånn og sånn"

Endret av Mantis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig