Gå til innhold

Høyere tollfri utenlandshandel


DavidRS

Recommended Posts

DavidRS

Den nye regjeringen har i kveld sagt at de vil øke den tollfrie satsen ved netthandel fra utlandet.

Hva betyr dette for dere? Kommer dere til å handle mer fra utlandet? Hva håper dere grensen blir?

Hva betyr dette for dere som driver butikk? Dere vil jo utsettes for mye høyere konkurranse på varer under tollgrensen.

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo si det er på tide, priser i norge stiger, lønnsnivå stiger, men tollgrensa har vert lik i mangen år.

Eg handler mye av norske butikker, pga service, hastighet og evt reklamasjon, men såklart, eg er ikkje interisert i å gi vekk penger om det er store forskjeller ute å går.

Om det blir mer/mindre vil jo avhenge av grensen. Men trolig så blir det litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just to be clear... Er det tollgrensen eller momsgrensen det snakkes om? Mistenker at mange tror det er momsgrensen som skal heves. Den blir vel stående urørt.

Endret av Thomsol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt at det er mva det er snakk om, må det en betydelig økning til før det har noe særlig å si for bilpleieinnkjøpene mine.

Så lenge jeg ikke handler over disk handler jeg sjelden for mindre enn 3000kr.

Det som ofte "ødelegger" mtp norske forhandlere er fraktkostnad. Noe er riv ruskende galt når en får sendt middels store pakker billigere fra utlandet enn fra f.eks Verdal som vel ligger 2 timer unna!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just to be clear... Er det tollgrensen eller momsgrensen det snakkes om? Mistenker at mange tror det er momsgrensen som skal heves. Den blir vel stående urørt.
Eg forstår det som momsgrensen, sjølv om det står tollfri import. Men blir grensa veldig høg vil det nok merkes for mangen bedrifter. Endret av IvarB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

den må bli minimum 5000 kr for at det skal gjøre noe. får ingen ting for en tusen lapp lengere.

Tullball. Mye av det jeg kjøper koster under 1000kr, selv om det blir noen skippertak innemellom på noen tusen. Jeg kjøper ofte 1 ting om gangen fra utlandet av det jeg trenger, og da er det skjelden det er snakk om mer enn 500kr.

Mange ting ligger rett over 200kr grensa, så noen hundrelapper til hadde utgjort stor forskjell på hva man kan handle.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toll er avhengig av produkttypen osv. Så mye som jeg vet er det ikke toll på DVD, bilpleie osv.

Det som det er snakk om må være mva grensen. Når man bestiller noe fra utlandet idag som koster under kr 200.- slipper man å betale mva.

Dermed er det vel slik at denne grensen skal heves. Spørsmålet er da om man må betale mva i landet varen kommer fra.

På bestillinger fra Shinearama for eksempel blir den engelske mva, V.A.T, automatisk trukket fra. Denne satsen tror jeg er på 17,5%

Mellomlegget på mva i dag er dermed kun på 7,5%. Men kan man fremdeles ha fratrukket V.A.T og slipper å betale mva da blir det jo en grei forskjell på vareprisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig nysgjerrig på hvordan dette vil fungere.

Et alternativ er at man øker til 3000,- ettersom dette er hva man kan ta med seg fra utlandet uten å ha vært der i 24 timer.

Jeg kan se for meg at det blir dramatisk for en del norske nettbutikker om de øker mva-grensa til bare 1000,-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg får det nok liten effekt på bilpleie iaffal. :)

Jeg syns det er viktig å støtte oppunder de norske forhandlerene, slik at vi kan fortsatt ha tilgang på varer og kunnskap "lokalt".

Jeg handler ekstremt mye på nett, men lite fra utlandet som faller inn oppunder dette. Noen bildeler har det jo vært, men de er gjerne så dyre i Norge at jeg derfor ser på utlandet. Og da ligger kostnaden langt over grensen uansett.

På småting syns jeg det er helt greit at de hever grensen, feks på deksler til telefon, kjøkkenredskaper etc. Ting jeg normalt ikke kjøper i Norge pga den sinnsyke prisforskjellen.

Eksempel:

Leatherman skeletool i Norsk nettbutikk - 990kr.

Leatherman skeletool på ebay - ca 320kr inkl frakt.

Jeg syns det er kjekt å ha en Leatherman liggende i bilen, i tilfelle man får bruk for noe på den til ett eller annet dill. Feks så hadde jeg en stropp som låste seg forleden dag. Løsningen ble å kutte den.

Eller stramme en slangeklemme osv osv.

I dette tilfellet ville jeg nok kjøpt den på ebay kontra i Norge pga differansen i prosent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

http://www.dinepenger.no/bruke/tollfri-netthandel-er-en-katastrofe-for-norske-butikker/22570827

Forstår veldig godt synspunktene til han som omtales i artikkelen. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

Jeg hadde jo blitt glad for en høyere grense enn 200, men ærlig talt er jeg mer irritert over "forenklet behandlingsgebyr" når jeg handler småsaker. Moms, OK, jeg godtar det, men det gebyret går meg på nervene. Kan jo si det er litt min egen feil for å handle ting som ikke er så mye dyrere enn 200, men da utgjør det gebyret en stor del av summen.

Nå sier de at de skal forenkle det også, så håper jo på noe positivt der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

http://www.dinepenger.no/bruke/tollfri-netthandel-er-en-katastrofe-for-norske-butikker/22570827

Forstår veldig godt synspunktene til han som omtales i artikkelen. :)

Skal sies at mr Brandsdal er en sleiping som i grunn burde være litt mindre frampå..

Bare og se hvor mye ekstra du betaler for en vare på netthandelen det i ekstra gebyrer.. pakkeavgift, ekstrem høy porto, minste beløp osv..

Selv synes jeg det er på høytid å heve 200kr grensen.

Om denne blir satt til 1000kr tviler jeg på Norske butikker går dukken av den grunn.. det oppfordrer bare til mer konkurranse hos mange.. ikke alle så klart, men hos mange. Utrolig mye, da spesielt på bilfronten hvor det faktisk er lønnsomt og handle deler fra utlandet selv med Norsk moms og gebyr.. Og når man da vet at de utenlandske butikkene også tar seg betalt så de går i overskudd så er det mye og hente hos de Norske butikkene med prisene de kjører i dag..

Godt eksempel er tennplugger jeg kjøpte til bruksbilen nå..

pris hos meca,mekonomen,bilextra osv ligger på rundt 230-250kr pluggen.. jeg fikk 4stk fra England for 314kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Selvfølgelig, han er en sleip faen. hehe. Men jeg forstår også hva han mener.

Hvem kommer til å kjøpe Collinite-vokser fra butikker i Norge når du kan få 845 + 915 for 245,- inkludert frakt til Norge?
Sånne småting som dette kommer jo til å ramme nettbutikkene relativt mye. Om det haster å få en vare ville jeg selvsagt bestilt fra Norge, men har man god tid så er det mye å spare på bestilling fra utlandet. Sånne småhandler har jo sikkert litt å si for de norske nettbutikkene. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den grensen på 200.- ble vel lagd for å slippe toll/mva behandling på små pakker/småbeløp. I og for seg en god tanke det da, men verden har jo gått videre siden da.

Er jo litt rart at hvis jeg bestiller noe fra Scandicshine til 150.- (eller hva nå fri-beløpet skal være) så må jeg betale mva, mens ikke hvis jeg bestiller fra eks UK på akkurat samme beløp.?

Burde vel ikke være noe problem at eks fribeløp fjernes helt, men at innfortollingen kan gjøres på nett selv/uten de dyre behandlingsgebyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...