Gå til innhold

Opplakkering av skiltbokstaver


bsa

Recommended Posts

I kategorien "teite ting bare detailere kan finne på" har jeg nådd et slags personlig topp/bunn nivå her tror jeg.

Skiltet mitt, et av disse gode gamle aluskiltene uten det hersens grufulle blå EU feltet, blei litt slitt i kantene da jeg blei litt ivrig med klistremerkefjerning for en god stund tilbake.

P5190152_zps00ac2bf4.jpg


Jeg har rettet og puslet litt på det, og nå i går tok jeg å prøvde å polere det. Funka fint det. Blei så blankt atte. Men da gikk jo, og dette var jeg forbredt på, resten av malinga og.
Nude-bilskilt.

DSC_0394_zps627c3052.jpg

Etter å ha testet å kutte ut papirmal og lime på med sjablonlim, 3M maskeringsteip (grønn og blå) falt valget på vanlig kontorteip, da dette var det jeg hadde for hånden som ikke krøyp innunder og blødde.

DSC_0396_zps92dd367d.jpg


Men, den er fiklete og få av fort nok, så malinga tørker og flasser av og lager stygg kant.

DSC_0400_zps0f3957d0.jpg

I dag kjøpte jeg kontaktpapir. Tanken var da at jeg kunne dekke hele skiltet, skjære ut bokstaver og tall, spraye sort og så dra alt i en jafs. Men jeg tror ikke limet på den er fint nok og det vil nok også blø.


Så, det eneste jeg ikke har testet er skumrulle og bengalakk (?)
Non erfaringer? Noe jeg gjør feil?
Andre ting som kan funke?
Finnes det "bladgull" i sort? Sånn type gni det på og børste vekk overskuddet?
Vil Plastidipp fungere. Jeg antar at kantene ikke er skarpe nok?
Kan svart folie sprayes over med klarlakk?

Eller er det bare å bite i det sure eple og bli med i EU :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg tror det vil være lettere å gjøre det andre veien, spraye hele skiltet svart. Matte ned litt rundt bokstavene og talla, maskere de også lakkere det hvite

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det vil være lettere å gjøre det andre veien, spraye hele skiltet svart. Matte ned litt rundt bokstavene og talla, maskere de også lakkere det hvite

Da kan jeg vel like godt kjøpe et skilt på nett. For hvis jeg fortar deg rett så vil jeg jo da dekke over refleksbelegget og det er ikke ønskelig. Samt at problemet med blødning vil være det samme.

Du må pusse ned/matte ned der det skal lakkes. ellers vil ikke lakken sitte.

Der har du seff et godt poeng, men hvor matt snakker vi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Njæ får vel klarlakk med reflekseffekt? Ser jo logikken men ved at ts lakker som nå så vil det nok ikke bli like jevnt som å gjøre det motsatt vei. Men for all del, jeg er helt enig med dere :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pusse med 600/800 burde vell holde..

Hmm..litt usikker på hvor tykt det derre refleksbelegget egentlig er...

For å spørre andre veien, hvor fint kan det være før det ikke sitter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det er nok ikke mange dragene du trenger, bare det blir litt "ripete" så lakken får heft

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bruke ei mattefille eller 2000 grit. er ikke rare greiene som skal til :)

er bare for å ripe til overflaten litt så lakken har noe å feste i. optimalt sett så bruker du en grunning imellom og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan bruke ei mattefille eller 2000 grit. er ikke rare greiene som skal til :)

er bare for å ripe til overflaten litt så lakken har noe å feste i. optimalt sett så bruker du en grunning imellom og

Har en plastprimer stående, så antar at den funker?

Men vil dette med matting fikse på problemet med flassende kanter i det jeg avmaskerer da? Eller er det malinga sin skyld?

Silkematt fra CRC av alle ting forøvrig. Opprinnelig kjøpt til noe annet.

Endret av bsa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Personlig ville jeg ha svampet eller rullet sortmalingen på, da får du ikke sort rundt kanten og ned til flaten på skiltet, men ser ikke helt poenget med det heller, og da trenger du ikke å maskere heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Larry fra AMMONYC la voks på området rundt da han flekket steinsprut for at lakken ikke skulle få heft der den ikke skulle være, og tørket av områdene der det skulle være lakk med silikonfjerner. Kanskje det kan være et triks å prøve?

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ha svampet eller rullet sortmalingen på, da får du ikke sort rundt kanten og ned til flaten på skiltet, men ser ikke helt poenget med det heller, og da trenger du ikke å maskere heller.

Tenkte på dette selv, da jeg antar det er slik det gjøres under produksjon. Men litt usikker på om resultatet blir bra nok. Trikset er vel å finne en rulle som er passe hard og ikke synker for mye, men alikevel holder nok maling til at det kan flyte ut og bli jevnt. Komme helt ned til flaten på skiltet er ikke noe poeng, originalt gjør det ikke det. Ser kanskje ut som om det er det jeg prøver på på et av bildene, men det er klar teip helt innerst.

Larry fra AMMONYC la voks på området rundt da han flekket steinsprut for at lakken ikke skulle få heft der den ikke skulle være, og tørket av områdene der det skulle være lakk med silikonfjerner. Kanskje det kan være et triks å prøve?

Takker for innspill, men jeg ser liksom ikke for meg hvordan jeg vet at jeg fjerner voksen akkurat der jeg ikke vil ha den. Sjansene for at du ikke får fjernet alt og ikke får heft ser jeg på som overhengende...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Tenkte på dette selv, da jeg antar det er slik det gjøres under produksjon. Men litt usikker på om resultatet blir bra nok. Trikset er vel å finne en rulle som er passe hard og ikke synker for mye, men alikevel holder nok maling til at det kan flyte ut og bli jevnt. Komme helt ned til flaten på skiltet er ikke noe poeng, originalt gjør det ikke det. Ser kanskje ut som om det er det jeg prøver på på et av bildene, men det er klar teip helt innerst.

Takker for innspill, men jeg ser liksom ikke for meg hvordan jeg vet at jeg fjerner voksen akkurat der jeg ikke vil ha den. Sjansene for at du ikke får fjernet alt og ikke får heft ser jeg på som overhengende...?

Backupløsning: http://www.showplate.se/butik/product_info.php?cPath=25&products_id=229 :)

Angående vokstrikset, så smører du voks på hele skiltet, fjerner der du skal ha lakk med silikonfjerner på q-tip (pirkepirkearbeid, slik du liker det), og rufser overflaten litt med sandpapir på et viskelær eller noe, gjerne et som er montert på en blyant.

Påføringen av lakk ville jeg tatt i flere omganger, gjerne med svamp, som foreslått over her. Da får du en jevnere overflate enn om du bruker pensel, samt at du får mindre lakk på av gangen. Gjenta til du har fått ønsket finish og dekningsgrad, og legg klarlakk på toppen.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes maleruller i "fint skum", et slags hardt skumgummimateriale. Beregnet for feks fin overflate med høyglansmaling. En slik sammen med feks "3-i-1 Power Coat" skulle vel kunne fungere for deg.

Ville også ha vokset skiltet og mattet/avfettet det som skal males. Lykke til

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...