Gå til innhold
Hirobofly

Strax vinter, hjufreser, størrelse på hjul viktig?

Recommended Posts

Hirobofly    49
Hirobofly

Hmmm, blir kaldere nå og vinteren nærmer seg. Sitter og funderer på snøfres, da en hjulfres av et eller annet kjent merke.

Men, ser da at det er forskjellig størrelser på hjulene på de som er i området 7-9hk.

Noen er rundt 32-33cm i diameter mens andre har større hjul opp imot eks 38-39cm.

Er det slik at større hjul er bedre eller spiller mindre rolle?

Noen erfaringer, kommentarer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Hjemme har vi to freser. En gammel med store hjul og en ny en med mindre hjul. Etter å ha prøvd dem opp mot hverandre synes jeg ikke det er forskjell på hjulene like bra. Men når det er dyp snø og mye er fordelen med differensialsperre som kan kobles inne manuelt eller automatisk som spiller rolle. Den nye har dette, har aldri hatt problemer med å komme meg fram siden den sperrer automatisk i forhold til den gammel som jeg kunne sette meg fast langt oftere. Da spiller det ingen rolle om det er store eller små hjul så lenge det er sperre.

Dette er det jeg mener. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Hjemme har vi to freser. En gammel med store hjul og en ny en med mindre hjul. Etter å ha prøvd dem opp mot hverandre synes jeg ikke det er forskjell på hjulene like bra. Men når det er dyp snø og mye er fordelen med differensialsperre som kan kobles inne manuelt eller automatisk som spiller rolle. Den nye har dette, har aldri hatt problemer med å komme meg fram siden den sperrer automatisk i forhold til den gammel som jeg kunne sette meg fast langt oftere. Da spiller det ingen rolle om det er store eller små hjul så lenge det er sperre.

Dette er det jeg mener. :)

Det var god input! En god diffsperre er viktigere enn større/størrelsen på hjul.

Har lest igjennom maaaange forums, artikler og tester, men ingen omhandler dette med hjul-størrelse og diff. (ofte bare hva forskjell er med hjul-belter, men ikke innbyrdes mellom hjulfreser)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AndréE90    57
AndréE90

Freserne det er snakk om er Ariens, det er knall gode fresere. Som sagt før, prioriter diff sperre framfor store hjul :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Dropp hjul, gå opp et ett par størrelser og heng den på en traktor :D

Fra spøk til alvor, jeg hadde en Husqvarna med medium hjul og satt meg aldri fast med den. Det som er verdt å tenke på er at fresere med hjul løfter snuta kontra en med belter som graver seg ned. Jeg kjøpte med kjettinger men fikk aldri prøvd de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Dropp hjul, gå opp et ett par størrelser og heng den på en traktor :D

Fra spøk til alvor, jeg hadde en Husqvarna med medium hjul og satt meg aldri fast med den. Det som er verdt å tenke på er at fresere med hjul løfter snuta kontra en med belter som graver seg ned. Jeg kjøpte med kjettinger men fikk aldri prøvd de.

Hehe, har faktisk tenkt tanken på en sånn liten Kubota-traktor med fres ja. Koster pent brukt ikke mye mere enn en passe stor Honda-fres. B)

Har en asfalt/steinlagt plass på ca 100kvm som skal holdes snøfri, så vurderer hjulfres som kjapp og enkel å manøvrere rundt på denne.

Men likevel greit å ikke ha en fres som spinner for et godt ord midt på plassen.

Finnes det fres som kjøpes ny av enten Ariens, Toro, Husquarna som ikke har en fungerende diff tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Autoglaze / polishduden    2 608
Autoglaze / polishduden

Jeg brøyta før med skuff og dyttefres. Gikk med 3-5 timer på begge husene og rundt driftsbygningen. Etter at jeg kjøpte fres til traktoren tar det 1-2 timer. Luksus! Har du mye plen? Du får jo snøfreser til Husqvarna sin rider serie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Hehe, jeg har vel nesten mindre plen enn biloppstillingsplass. :) Har vurdert sitteklipper ja, men etter en liten vurdering på at siden klippingen av plenen er gjort på ca 10 min med en standard gressklipper, så slo jeg det litt fra meg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
krekar    3
krekar

skulle jeg kjøpt fres igjen så måtte det bare bli en honda. har en del erfaring med snø siden jeg bor på Berkåk i sør Trøndelag. kjøpte en honda til ca 25000 kr for to år siden. livet fikk en ny gnist. det beste jeg har prøvd. har prøvd mange merker oppigjennom livet men som sagt igjen som slår honda. skal man kjempe i mot snøen så må man ha det beste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Joda, Honda er nok veldig bra. Men litt for bra og for dyr for meg. Kjøper jeg fres så må den stå ute hele året, og med en fres til 30 laken så kommer ikke jeg til å sove godt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trondb    104
Trondb

Joda, Honda er nok veldig bra. Men litt for bra og for dyr for meg. Kjøper jeg fres så må den stå ute hele året, og med en fres til 30 laken så kommer ikke jeg til å sove godt...

Man får kjøpt trekk som man kan bruke mens den står parkert... Fremfor store eller små hjul ville eg vurdert fres med beltedrift. Har en Yanmar som fungerer utmerket med tanke på utkast og ikkje minst fremkomst... Med belte slipper man jobbe så masse med fresen fordi at den ikkje skal klatre på snøen.. Koster kanskje noen kr ekstra men fres har man i mange år og da er der en grei investering.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Ja, men det er liksom noe med den følelsen av å måtte sette en ting som er veldig dyr ute når regnet herjer..... Skulle helst hatt en bod eller plass i garasjen.

Pluss at jeg må vel låse fast fresen for at ikke noen skal stikke av med den.

Yanmar og Honda er på topp ja, men beltedrift er vel mere styr med for å snu eller? -Innbiller meg at med hjul så er det bare å "kaste" den rundt, mens belter må løses ut eller tvinges rundt?

Hmmm, ikke så lett å bestemme seg hva man skal kjøpe nei.

Gode innspill her i tråden da!! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Da ble det en Toro 826OE freser på meg. :)

DSC_0251.jpg

Kjøpte denne utgående modellen (OE) da denne har større hjul (38cm), større innmatervalse og større kardang enn siste/nyeste modell 826OEV.

Kjøpte OE da denne hadde utgang fra lysspolen ferdig, 220v starteren blir vel aldri brukt, men greit å slippe å mod'e fresen fra start for å finne lys-utgangen på en 826 O.

Da er det vel garantert snøfritt i vinter da nå når jeg har kjøpt fres. B)

Endret av Hirobofly

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Audi S8    4 599
Audi S8

Sjå der ja, denne såg bra ut, synd du ikke får testa den i år da, siden det ikke kommer snø hehe ;)

Prisen ligger på en slik ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Hehe, litt merkelig men jeg merker jeg stadig sitter og ser på yr.no om det ikke skal komme litt snø snart..... :)

Kosta 12990.- på Maxbo Holmen som er tilbudspris nå med annonse på finn.no. -Dem har også den som heter 826O (uten 220V start) koster vel 11990.-. Ikke mange igjen på lager, hadde vel 3-4 stykk da jeg var innom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig