ØHN

Sort 2012 BMW F20 - ØHN detail

36 innlegg i emnet

2012 BMW 1 Serie

IMG_0945_zps0b11b626.jpg

Eier tok kontakt for å få et godt utgangspunkt for sin gryende interesse for bilpleie. Bilen hadde vært i deres eie siden ny, og bar preg av å bli tatt godt vare på. Avtale om en grundig opprydding i "bruksmerker" ble gjort, og bilen var dermed snart på plass.

Ved ankomst:

IMG_0812_zps5a205ad5.jpg

IMG_0813_zpsab21a96f.jpg

IMG_0814_zps0d5db277.jpg

Espuma Revolution 1:10 ble lagt på dekk og felg som forvask

IMG_0815_zpsd114ac67.jpg

MAC 124 Prickbort på tørr lakk

IMG_0816_zps9883ba35.jpg

Bilt-Hamber Autofoam med Autobrite skumkanon og Kranzle 2160TST

IMG_0817_zps6ac77170.jpg

Etter avspyling av forvask-kjemi ble Grit-bøtte og Wolf's såpe funnet frem.

IMG_0818_zps02f3053f.jpg

Berøringsvask. Svært god glid på den Wolf's såpen, en favoritt sånn sett.

IMG_0819_zpsb8a67e70.jpg

EZ Brush og P21S Power Gel.

IMG_0820_zps7fd017d4.jpg

Kriker og knoteplasser på fremsiden ble tatt med Detailkost og mikrofibermitt.

IMG_0823_zpsdc94747b.jpg

IronX ble lagt på som finale etter at P21 var spylt av. Det ryddet siste rest.

IMG_0824_zps7424ca7a.jpg

IronX

IMG_0825_zps2ee8c7aa.jpg

IMG_0826_zps8c20fd0a.jpg

Høsten er her, så fra jeg startet vask i 13 grader pluss til tørk og clay, var temperaturen i fritt fall ned mot null. Derfor ble garasjen fyrt opp, og bilen flyttet. Clay ble foretatt innomhus i 25 grader.

IMG_0926_zps8fa6173e.jpg

Forvasken hadde gjort sitt, så Mr. Clay trakk seg stille tilbake nok engang.

IMG_0929_zpsb1210533.jpg

PTG-måling der verdi er typisk etter flere ulike målinger på hvert panel

Panser

IMG_0830_zps803a75fb.jpg

Høyre forskjerm

IMG_0831_zps6381276c.jpg

Høyre fordør

IMG_0832_zpsd619ccfd.jpg

Høyre bakdør

IMG_0833_zpsae9a6b7b.jpg

Høyre bakskjerm

IMG_0834_zpse2d99baa.jpg

Bakluke

IMG_0835_zpsd2d00075.jpg

Venstre bakskjerm

IMG_0836_zpsf1b1bb31.jpg

Venstre bakdør

IMG_0837_zps20bf738c.jpg

Førerdør

IMG_0838_zps6dac661a.jpg

Venstre forskjerm

IMG_0839_zps101ffd93.jpg

Tak

IMG_0840_zps6fd19ac5.jpg

Rigget for RDS-event med Menzerna grov polish og spotpad på Makita roterende. Opprydding og generelt grovsteg fra Meguiar's. FlexDA med burgunder Soft Buff og MG#105.

IMG_0828_zps0c15d88f.jpg

Eier påpekte skavanker rundt om ved ankomst. Her er noen lettere riper på venstre bakskjerm

IMG_0841_zps40181c4a.jpg

Maskert mot neste panel og klart for runde spotpad. Spre med Makita på 600 rpm og rett opp på 1500rpm. Innslag av Zenith-metoden ved å ligge uten særlig press ned igjen på 1000 rpm mens polishen ble kjørt ferdig. Strengt tatt ikke nødvendig, da oppryddingskomboen på FlexDA lett ryddet uvøren maskinføring uansett.

IMG_0844_zps14f5a12d.jpg

Ripene dempet til ubetydelig

IMG_0846_zps7d088a64.jpg

3 neste bilder viser diverse bruksmerker på venstre bakdør og førerdør.

IMG_0847_zps493ee8d4.jpg

IMG_0848_zps134c257f.jpg

IMG_0850_zpsd9ba3c65.jpg

FlexDA med Meguiar's grovkombo ryddet dette greit

IMG_0880_zps13a5cdd3.jpg

Eier hadde på forhånd forhørt seg om noen steinsprut, handlet 2K klarlakk og fylt i før ankomst.

IMG_0852_zps0263aa30.jpg

PTG-sjekk før våtslip av fyllinger

IMG_0853_zps86c56a42.jpg

Flere fyllinger

IMG_0854_zps722fafca.jpg

2 neste bilder av mer PTG-sjekk før våtslip

IMG_0855_zpsf1afd517.jpg

IMG_0857_zps4c9a4434.jpg

3 neste bilder etter våtsliping med 3M rondell og 3M slipemerker

IMG_0858_zpsb7dfb53d.jpg

IMG_0859_zps8bccbe2a.jpg

IMG_0862_zpsce7c3328.jpg

IPA-sjekk ett første grovkorrigering avslørte fortsatt slipespor. Oljene i polishen viste ingen tegn til at noe lå igjen.

IMG_0866_zps5b197daa.jpg

Etter nok en runde grovkorrigering og mer IPA var slipemerkene historie, men det var ikke steinsprutene fordi de hadde trengt mer lakk for å flukte lakkoverflaten.

IMG_0869_zpsd93f7357.jpg

Takspoiler hadde en solid ripe

IMG_0871_zpsdf51efab.jpg

Dyp sak dette...

IMG_0874_zps997abdcf.jpg

... og i underkant med lakk. Jeg gikk for en moderat demping av ripen.

IMG_0875_zps5844d9e9.jpg

Laveste verdi jeg fant i etterkant

IMG_0876_zpse30fdeea.jpg

Rakkeren er fortsatt der...

IMG_0878_zps64485862.jpg

... men i langt mindre grad, og krever en detailers øyne for å plage noen heretter.

IMG_0879_zpsa26d5e35.jpg

3 neste bilder av hekk-kjørt høyreside

IMG_0881_zpse5d0abc8.jpg

IMG_0882_zps15980c2c.jpg

IMG_0883_zps4dfdf34d.jpg

4 neste bilder 50/50 panel mot panel

IMG_0886_zpsd547878c.jpg

IMG_0887_zps696ecf00.jpg

IMG_0890_zps89fd1a0d.jpg

IMG_0891_zps717ca96a.jpg

Høyre bakskjerm hadde noen barnslige bruksmerker og en loddrett ripe i tenårene

IMG_0884_zps663de60f.jpg

Loddrett tenåringsripe i opposisjon

IMG_0885_zps1bb30f68.jpg

Dempet til ubetydelig og ilagt husarrest

IMG_0893_zpsc9cbfb3b.jpg

IMG_0895_zpsc0786297.jpg

Pianolakk på B-stolpe ropte om hjelp

IMG_0897_zps2047c656.jpg

IMG_0898_zps3e08dad6.jpg

Bedre

IMG_0899_zps2bb0068b.jpg

IMG_0901_zps20057c80.jpg

Så startet hylekoret igjen, og jeg gikk over på venstre side for å se hvorfor B-stolpen der lagde såpass med leven.

IMG_0904_zpsa59ce670.jpg

IMG_0905_zps67884472.jpg

Endelig begynte det å bli stille i garasjen

IMG_0907_zpsaadd422c.jpg

IMG_0908_zps5b099b87.jpg

Men så var det et eller annet der bak som nynnet på "rompa mi..."

50/50 ble det jammen også de 4 neste bildene

IMG_0912_zps1838c929.jpg

IMG_0915_zpsde048048.jpg

IMG_0921_zps60971d81.jpg

IMG_0922_zps107d7ad1.jpg

Så ble bilen kjørt ut for å blåse vekk polishstøv etter grovkorrigering. Black Baron og detailkost alle merkelige steder.

IMG_0925_zpscee772e2.jpg

Inn igjen til siste fin-steg. MG#205 og Soft Buff 2.0 på FlexDA

IMG_0932_zps9be6da0d.jpg

Bare Bones der det ikke var filt

IMG_0933_zpse1eadfcc.jpg

SV Pneu Matt

IMG_0934_zps46479c1c.jpg

Meguiar's Ultimate Protectant på gummi

IMG_0936_zpsea9ebc3a.jpg

Eksos før

IMG_0938_zpse3589d7a.jpg

Eksos etter Autosol på mikrofiber

IMG_0940_zps300271da.jpg

Kromplast i nyrer fikk D151 og mikrofiber

IMG_0941_zpsddd54181.jpg

Eier hadde med SV Shield han ønsket som LSP

IMG_0944_zpsc1b47cc2.jpg

Ferdigbilder:

IMG_0955_zps4500cc9b.jpg

IMG_0949_zps83bb17eb.jpg

IMG_0947_zps75b2302c.jpg

IMG_0961_zps5fb74c86.jpg

IMG_0948_zpsfe955b31.jpg

IMG_0966_zps3d7d25c3.jpg

IMG_0952_zps2056e32c.jpg

IMG_0967_zps3b54d674.jpg

IMG_0964_zps28f08d6c.jpg

IMG_0953_zps3a6bd8d5.jpg

IMG_0957_zpscff13529.jpg

IMG_0965_zpscaa460b8.jpg

IMG_0969_zps43b2c93b.jpg

IMG_0973_zps4d5903c2.jpg

IMG_0970_zpsf6858f5d.jpg

IMG_0974_zps321a02b8.jpg

IMG_0971_zpsd7bcf720.jpg

IMG_0976_zps4c45e91b.jpg

IMG_0972_zps517b41f6.jpg

IMG_0975_zps1959d27f.jpg

IMG_0979_zps9b47707e.jpg

IMG_0982_zps38eaaa86.jpg

IMG_0985_zps1c882c7d.jpg

IMG_0980_zps6c0539a3.jpg

IMG_0984_zpse457609f.jpg

IMG_0983_zps08ba7ff4.jpg

Takk for oppmerksomheten

47

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig lesning, og som alltid, j..... Blankt:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å komme innom her ikveld og se S&S fra ØHN, da er det for tidlig å legge seg ;) Utrolig flott resultat, meget blankt. Likte godt oppryddingen av diverse RDS rundtom, veldig fin lesning og kjekt å se igjennom de gode bildene. Cred er en selvfølge.. godt jobbet som vanlig :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kul bil og et godt løft. Det var jo en god del å rydde opp i på denne til å være en 2012 modell, levd et hardt liv ser det ut til :) Bra du reddet den :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja liker å lese S&S dine, og resultatet blir alltid perfekt :) likte du å kjøre med Menzerna FG400?

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Artig lesning, og som alltid, j..... Blankt:)

Takk! :)

Kjekt å komme innom her ikveld og se S&S fra ØHN, da er det for tidlig å legge seg ;) Utrolig flott resultat, meget blankt. Likte godt oppryddingen av diverse RDS rundtom, veldig fin lesning og kjekt å se igjennom de gode bildene. Cred er en selvfølge.. godt jobbet som vanlig :thumbup:

Takk, hyggelig å holde folk oppe :)

Kul bil og et godt løft. Det var jo en god del å rydde opp i på denne til å være en 2012 modell, levd et hardt liv ser det ut til :) Bra du reddet den :)

Takk! 2 år på veien setter sine spor, helt klart. Dog viser skavankene at de gjerne kan knyttes til spesifikke hendelser. Det var lite generelle swirls. Gode vaskerutiner hos en dedikert bilinteressert, uten poleringsmaskin, har tross alt forhindret videre forringelse. :)

Ja liker å lese S&S dine, og resultatet blir alltid perfekt :) likte du å kjøre med Menzerna FG400?

Cred!

Takk skal du ha! :) Polishen er brukt for lite til å felle en endelig dom ennå. Jeg mener nok mer om FG400 etter et hard-lakk-prosjekt hvor den kan møte til dyst mot S3Gold. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en flott SS fra deg. Takk for de :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nok en flott SS fra deg. Takk for de :)

Og takk for hver og en gang det gis tilbakemelding. Det settes pris på. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig en helt knall ØHN-detail dette. Bøyer meg i støvet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Informativt, kort, konsist og ikke minst blankt!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som vanlig en helt knall ØHN-detail dette. Bøyer meg i støvet :)

Takk skal du ha :)

Informativt, kort, konsist og ikke minst blankt!

Takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lekkert som alltid dette Øyvind :thumbup:

Grønn knapp er selvfølgelig pushet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åjada, her fornekter vi oss ikke, nei. Lekker SS, underholdene tekst og flotte bilder.

Cred, som om det var noen bombe... ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først er det på sin plass å skryte av en vell overstått makeover..dette kan du for å si det enkelt :thumbup: Nydlig BMW forresten :blush:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott som alltid Øyvind, og alltid like morsom lesning med innslag av underholdendes tekst.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb - og god tekst underveis.

Cred levert

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobbet :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobbet.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette. Ble meget blank på ferdigbildene ser jeg :) Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som forventet, flott resultat og meget oppegående S&S tråd! :thumbs:

Må si meg enig med deg ang. såpen til Wolf's. Meget god såpe med ekstremt god gli.

Ser du bruker grått sprayhode på IX. trodde ikke det kunne brukes sammen jeg pga. reaskjon. Hva er hemmelig heten her? Skyller du hodet etter bruk, eller har du bare hatt flaks (eller om det er de andre som har hatt uflaks).?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive