Kristian Nafstad

Lakkering. Skal ha på klarlakk

Hei,

Jeg prøver å få lakkert griplista mi. Det er vel 3. forsøk nå, og det blir nok det siste også.

Lakkering, pusse ned, lakkering, pusse ned.

Når jeg kjøpte lakken kjøpte jeg også en klarlakk jeg fikk anbefalt på BilXtra i Lillestrøm, men når jeg tar på klarlakken så blir lakken nesten mattere. Jeg har kjøpt meg ny klarlakk nå (i håp om at det er den sin feil) med herder (slår den ned i bånn så herdingen starter). Men etter noen timer så vil jo den være stein hard, så tenkte det var greit å få veiledning nå.

Har pusset ned klarlakken nå, og lagt på første lag, så lurer på hvordan fremgangsmåten blir videre?

Skal legge et par lag til med lakk (kanskje dette kan få den "matt" også?).

Også legge 2 lag med klarlakk?

Tips? Hvorfor tror dere at den blir matt? Hvordan skal jeg gå frem riktig?

Takk for alle innspill!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du har lagt baselakken (fargen) i 2-3 tyynnne strøk så den dekker, venter du til den er 100% tørr og legger klarlakk.

Hvis det da er noe som blir matt, er det sannsynligvis noe galt :P

Er det baselakk med metallic?

Du får sikkert noen bedre svar fra noen som har litt mer peiling :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er baselakk med metallic ja. Skal ut og ta et lag til nå.

Kan være at jeg ikke har ventet til at den er 100% tørr, men til at jeg kan legge et lag til (tenkte klarlakk er jo et lag).

Så kanskje det er der det har gått galt?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakk skal vanligvis legges på i litt tykkere lag enn baselakken har jeg hørt og erfart. Bare pass på så du ikke legger for mye på da det kan bli renninger.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag er baselakken vannbasert, mens klarlakken (2k) er full av "godsaker".

Derfor er det viktig at basen er helt tørr før det legges klarlakk.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner! Da skal jeg la den tørke SKIKKELIG før jeg legger på klarlakk :) Takk for hjelpen. Får se hvordan det blir! Hehe

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klarlakk skal vanligvis legges på i litt tykkere lag enn baselakken har jeg hørt og erfart. Bare pass på så du ikke legger for mye på da det kan bli renninger.

Dette er også min erfaring. Legger man for tynne lag med klarlakk etterlates fort en matt finish. Kunsten er å legge tykt nok til at det blir pent, uten at det renner. Fin, fin balansegang..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den 2K lakken de selger på BilXtra Lillestrøm er god å jobbe med synes jeg. Lett å legge og flyter ut.

Jeg lakket med vanskelige forhold, kaldt og mørkt baki en lastebil i våres. Trikset er å legge tykt nok til at det flyter ut og ikke støver. Varme er generelt en god ting når du lakker så sørg for godt og vel romtemperatur når du lakker og gjerne høyere når det herder. LItt forskjeller fra lakk til lakk men jeg tror den klarlakken har ganske lang "pot life" altså etter at du blander herder og lakk. Tror den varer opptil 48 timer jeg.

Jeg ser i ettertid at jeg godt kunne ha hatt flere lag. Dette var fremre støtfanger og lakken ble litt tynn slik at det går litt lett steinsprang dessverre (sikkert noe med grunnarbeidet også).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter du ikke lenge nok med å få tørket basen,så vil det oppstå gass under klarlakken,og da vil det sløre seg/bli matt..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive