Gå til innhold

Helvet.... blålørdag..


jornaage

Recommended Posts

Haff...

Etter noen timer her inne, så blir man motivert. Garasjen var ferdig i fjor, så nå er det ingen unnskyldning. utstyr? En kolllega av meg er og medlem her, så etter noen samtaler om detailing jeg spurte om han hadde en maskin jeg kunne få låne og teste? selvsagt! Så noen dager etter hadde han tatt med litt ymse slike at jeg skulle bli hektet for alvor..( det første skuddet er gratis..)

Det jeg har hatt til rådlighet er:

Das6 pro maskin

orange Ûber

Grønn Ûber

S3

S30+

Nattypaste

og en eller annen voks som lukter kokos.

Jeg har snublet over en del turtle vaskeprodukter som funker, så det blir ingen reg. varemerke. DCN vask, men reint og glatt blir det.

Jeg tok touranen for noen helger siden, det ga mersmak. fant en combo som virkelig fjernet mye ulumskheter, samt at jeg fikk frem et par herrrlige 50/50..( akkurat som gutta på internett!) var fornøyd med innsatsen og motivert for å ta 307´en.

307´en skal selges. det er en 2002, som er langt fra strøken, og med mer enn nok km på telleren. målet er ikke at den skal bli ripefri, eller ´ny´, men et lite løft, og shine skader jo ikke. samt at det er trening for min del.

Jeg vasket den skikkelig. tørket.. kjørte inn i garasjen og fant maskeringstape´n. deretter var det frem med maskin og teste ut hva som skulle til av kombinasjoner.. Jeg hadde touranen friskt i minne, og hvor fornøyd jeg ble med den. enden på visa, orange über og S3. Jeg kjørte samme opplegg som på touranen. masserte ut kjemikalien på minimum hastighet, og økte turtallet og kjørte 4-5 pass over samme område. når jeg skulle buffe av, så var det akkurat som om jeg hadde smurt inn bilen med kvae! det satt noe så inne i helvete.. jeg prøvde å kjøre mindre, kjøre mer, flere pass, færre pass, forskjellig trykk, men uansett hva jeg gjorde, så var det like forbanna seigt å buffe av. Jeg har tenkt litt på hva årsaken til dette kan være, og det er noen X faktorer:

- tempratur: hva er ideell tempratur når man skal polere? hos meg har det vært ca 13-14 grader og overskyet i dag. Jeg har jobbet i garasjen, men med porten åpen.

- Kluter: Jeg har ikke microfiber enda, så klutene jeg brukte for å buffe er av typen, gamle håndklær, laken, t skjorter. bomull med andre ord. De funket på touranen, men da var det og varmere i været.

- lakk typen: er det rett og slett idiotlakk på franske biler?

Med de produktene jeg har til rådighet, så blir det ikke tatt nevneverdig med riper heller, og jeg synes lakken fortsatt er ´matt´å ta på på en måte.. ( vanskelig å forklare #Den følelsen )

kommentarer?

På et tidspunkt i dag, så tenkte jeg i mitt stille sinn, at det var bra at jeg hadde tur med touranen. Hadde 307´en blitt første prosjektet, så hadde veien tilbake til selvvask på Statoil vært kort.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Føler med deg, hadde samme erfaringen på min Outlander forrige lørdag, endte opp med en annen type polish på den bilen

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke gi deg så mange svar, men jeg ville bare nevne at jeg sleit noe innmari med min mors grønne 307 også. Uansett hva jeg gjorde fikk jeg ikke holofritt resultat. Så noe av skylda ligger kanskje i lakken. Jeg vet at noen lakkerer er så følsomme at hvis man er for raskt på med mf, mens lakken fortsatt er varm lager det riper. Får du varme i panelet , skulle vel ikke tempen du jobbet under være kritisk. Myk mf, rikelig med wiped own og vente til panelet er kaldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Fransk lakk er vel ofte veldig mye mykere enn knallhard Tysk vw lakk. Om jeg har problemer med å buffe av produkt så bruker jeg ett par spray med wipedown/ipa(alkohol).

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme opplevelse i går på en sølvgrå impreza av nyere art. Endte opp med flex DA. orange scholl pad og scholl s30 for å få det holofritt. S17 kjørte seg tørt med en gang og etterlot seg en hel hurv av holos :-/ så føler absolutt med deg her

Fransk lakk er vel ofte veldig mye mykere enn knallhard Tysk vw lakk. Om jeg har problemer med å buffe av produkt så bruker jeg ett par spray med wipedown/ipa(alkohol).

lakken på min C5 vil jeg putte i kategorien VW lakk xD steinhard xD

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er helgen snart over. Jeg kom i mål, på et slags vis. Jeg holdt en knapp på litt lavere vær og luftfuktighet teorien min. tok med alt av filler som jeg hadde og kjørte de i vaskemaskinen i går, og tørket de i natt. I dag tidlig tok jeg de med ut igjen og forsøkte å buffe over en gang til: joda.. det gikk litt bedre.

en annen artig detalj som jeg glemte i går: jeg hadde maskert peugeot logoen før polering i går. Da jeg tok av tapen igjen så satt halvparten av bokstavene igjen i tapen.. på det todspunktet var jeg så kjei at jeg ikke orket å bli irritert, flekket at resten av bokstavene, slukket lyset og gikk inn igjen. det som var igjen av lim satt selvfølgelig grisehardt. X antall runder med citrusrens hjalp noe. kjørte over og polerte som best jeg kunne i dag. man ser bokstavene enda. jeg vet at bakluka er lakkert opp en gang, og mistenker at bokstavene ikke ble fjernet da. det er mye lakk rundt, så man skulle sikkert ha gått over med våtslip, og grøvere skyts for å få det 101%..

LSP ble en turtle sealer. Jeg har vært og tatt bilder nå, og skal legge ut bilen til salgs, bare kona blir ferdig med bildebehandlingen. Som sagt, det er en gammel bil, med noen km på telleren. tatt det i betraktning, så tror jeg ikke det blir den verste 20 tusenkroners bilen som er lagt ut for salg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...