Knutis

Lage biloppstillingsplass utenfor huset, tips?

Vi bygde hus ifjor og jeg har sett behovet for en biloppstillingsplass utenfor huset der jeg har tilgang på både vann og strøm.

Såvidt jeg vet er det jordmasse og fjell etter ca 3-4m.

Jeg vil si det er relativt fuktig i jorden generelt i området.

Hva bør jeg gjøre før jeg kjører på pukk og deretter parkerer bilen der i vinter?

Noen som har gjort tilsvarende før?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnregelen er vel å traue ut 40-70 cm hvis dagens topplag er annet enn pukk og stein, legge duk og fylle på med pukk og grus for å komme opp igjen.

Verdt å tenke på om du skal sette ned sluk i midten/drensrister rundt/midten, etc (koble denne/dissepå overvannsledningen vekk fra huset) eller lage fall ut imot plen/natur. Legg i alle fall fall vekk fra huset.

Verdt å ha en ide alleredet nå om du skal asfaltere/steinlegge eller om du kun skal lage en midlertidig plass.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Planen må være asfalt når alt annet også skal asfalteres, men det kan bli mange år til. Om jeg får bygge garasje der jeg vil, forblir det grus/pukk her.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare en fordel å la grunnen sette seg et år eller noe før man legger på avrettingslag og asfalt/stein. B)

Alternativt å kjøre eks 500kg vibroplate nok over for å banke ting sammen, men ofte ikke anbefalt å kjøre så stor plate tett opptil mur. (hvis ringmur)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle høre med en lokal entrepenør, om ikke han gjør det for en rimelig penge. Skulle ryddet opp i en skråning med gravemaskin og slitt slikt samtidig.

Men jeg tipper det fort blir femsifret uansett. :)

Takk for tipsene iaffal!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja en 20t gravemaskin med mann koster vel rundt 1000.- /time normalt, men mye er gjort iløpet av 1 dag.

Pukk er jo heller ikke så dyrt hvis ikke lange avstander til pukkverk, transport koster fort like mye som selve steinen. Sjekk også med flere entrepenører om hvor dem har tipp-plass for masse dem tar ut hos deg; kjedelig hvis dem må kjøre langt som du må betale for.

Dagens tips: Lag plassen 25% større enn du planla i starten. B)

Lykke til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Massen skal brukes på andre siden av huset, så akkurat det er null stress. :P

Jeg lager plassen så stor som mulig, dvs fra husvegg til tomtegrense. :D

Takktakk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive