Gå til innhold

CFMs Audi A6 2.4 quattro


CFM

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg "ny" bil. Valget falt på en 1999 modell (registrert i 1998) Audi A6 2.4 quattro med Tiptronic automatkasse. Grunnen til at jeg ville bytte var at jeg har lyst på stasjonsvogn, bensinmotor, 4-hjulstrekk, samt å gå ned en prisklasse. Det å være student med eget hus er ikke lett... Klart, det finnes mer økonomiske biler, men det får da være grenser! :P Dessuten fikk jeg denne bilen for en meget hyggelig pris. :)

Bilen har nå bare gått 133 000km og kjennes helt fast og fin ut. Reg. reima ble skiftet på 122 000km. Det er også overraskende lite rust. Har bare funnet to småsteder til nå og de er såpass små så de kan tas med svart Hammerite e.l.

Ellers er bilen veldig pen utvendig og innvendig og er tydelig vasket ofte, dog ikke polert på en god stund. Må prøve å få gjort noe med det. ;)

Har til nå funnet en parkeringsbulk på bakskjermen og to merkelige bulker i panseret. De i panseret skal jeg prøve å forsiktig gjøre noe med.

Automatkassa girer veldig pent og mykt og den girer når den bør og skal. Eneste er at jeg ikke får "låst" den i 2. eller 3. giret. 4. giret går fint, men får ikke dratt spaken lenger bakover, akkurat som om noe sitter fast nedi der. Men ellers fungerer den som den skal så det er ikke noe jeg er bekymret over, bruker det uansett ikke når jeg har en fungerende tip-funksjon. En nydelig landeveiscruiser som går ganske greit når man trår på. :)

Av utstyr har den originalt sportsunderstell (tror jeg, skal sjekke opp med Audi), avtagbart hengerfeste, elektrisk takluke, oppgradert lydanlegg med CD-veksler og original subwoofer bak og kjørekomputer.

Ting som må repareres/gjøres:

  • Begge ytre drivledd foran må byttes på grunn av sprukne mansjetter. De er på vei i posten og skal byttes så fort som mulig slik at jeg kan begynne å bruke bilen.
  • Må bytte noen klips til vindusheisen da de er av plast og de har selvfølgelig knekt. Det som da skjer er at vinduet går helt fint ned, men på vei opp drar det seg skjevt og går ned igjen. Klipsene koster 33kr per stykk og det trengs to stykk per vindu. Må bytte begge sider foran. Grei jobb som ikke tar lang tid.
  • Bryter til justering av speil er knekt. Ny er på vei fra eBay til 56kr inkl. frakt.
  • Smøre opp mekanismen til vindusviskeren bak.
  • Selv om automatkassa kjennes helt fin ut, skal jeg prøve å få skiftet olje og filter så fort som mulig. Det har den bare godt av.
  • Bilen trenger sårt en 2-stegs poleringsrunde! Og vask innvendig.
  • Bytte fra original spiller til Pioneer P88RS II. iPod-kontakt, USB og AUX skal legges slik at det kan ligge i hanskerommet.
  • Justere opp tåkelysene siden de er stillt rett ned i bakken.

Ting som jeg har gjort:

  • Lest av feilkoder og slettet de jeg fant for å se om de kommer tilbake. Kan se ut som at bremselysbryteren er på vei til å ryke og jeg får opp periodisk feil på nivåføleren i bensintanken. Heldigvis ikke verdens dyreste ting å bytte.
  • Fikk også periodisk feilkode på luftmassemåleren. Prøvde å rense den i isopropanolbad i dag. Får se etter litt kjøring om feilkoden kommer tilbake.
  • Endret språk fra tysk til engelsk i kjørekomputeren.
  • Røsket ut handsfreeholder til telefon i midtkonsollen.
  • Byttet bremselyspærer bak. Venstre var gått, men jeg bytter alltid begge.

Har ikke fått tatt bilder av bilen ennå, men jeg kommer til å oppdatere denne tråden jevnlig. :)

Slenger ut et par fra annonsen. Det sitter tidenes fæleste felger på den nå... :P

post-2465-0-08769100-1379538779_thumb.jp

post-2465-0-67734100-1379538779_thumb.jp

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, litt å ta i, men det er jo bare moro. :)

"Båtinteriøret" var litt av grunnen til at jeg valgte denne bilen. Jeg er vel en av de få unge som liker treverk i bil. :)

Ellers har det skjedd litt. Har fått byttet høyre ytre drivledd og klips i vindusheisen.

Her var synderen til klakkelydene:

IMG_6481.jpg

IMG_6482.jpg

IMG_6483.jpg

Tørket rent og gjort klar til nytt drivledd:

IMG_6484.jpg

Etter et par svinger for å sjekke at alt var som det skulle så fikk jeg øye på at jeg ikke hadde strammet klipsene til mansjetten godt nok...:
IMG_6485.jpg

Ikke hadde jeg fått med meg at det bare var å klemme med en tang (der jeg har merket med rødt) slik at de ble ordentlig stramme. Nå er det i hvertfall i orden:

IMG_6486.jpg

Ser ut som at det trengs en real vask her etterhvert...

IMG_6487.jpg

Så begynte jeg på neste prosjekt: Klips til vindusheis. Ble en del demontering...

IMG_6489.jpg

Men jeg fant synderen. Den hadde knekt slik at vinduet gikk ned, men fulgte ikke med på vei opp så det dro seg skjevt og gikk ned igjen:

IMG_6488.jpg

Tåkelysene har jeg også justert litt opp for de lyste rett ned i bakken. Så ikke at det lyste når jeg kjørte i mørket engang.

Før:

IMG_6491.jpg

Sånn, det var bedre:

IMG_6493.jpg

Fikk også vasket bilen i går og det er tydelig at bilen er blitt vasket mye - dog sannsynligvis ikke av en her innefra... :P

Det klør i fingrene etter å gjøre noe med det........ Bilen er egentlig helt svart, men den er nå gråblå av swirls...

IMG_6495.jpg

IMG_6496.jpg

Et bilde av bilen til slutt. :)

IMG_6500.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil, uten tvil! Blir nok kjempebra når du har fått utredet småfeilene som er å ta i.. :)
Skiftet drivknute/ledd på min også her om dagen, da det plutselig kjentes ut som om bilen hoppet ut av gir.. ingen forvarsel, bare plutselig så gikk det.. litt rart igrunn, men det kan vel skje.

Kommer til å følge med her, da vi har tilnærmet samme bil så er det spesielt morsomt å følge med :D
Lykke til!

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pen bil, uten tvil! Blir nok kjempebra når du har fått utredet småfeilene som er å ta i.. :)

Skiftet drivknute/ledd på min også her om dagen, da det plutselig kjentes ut som om bilen hoppet ut av gir.. ingen forvarsel, bare plutselig så gikk det.. litt rart igrunn, men det kan vel skje.

Kommer til å følge med her, da vi har tilnærmet samme bil så er det spesielt morsomt å følge med :D

Lykke til!

Såpass ja... Det er ikke så gøy nei! Her har det nok vært en klakkelyd i svinger en stund. Må bytte på den andre siden også siden mansjetten er gått og jeg vet ikke hvor lenge tidligere eier har kjørt med det slik. Det er ikke lyd derfra ennå så jeg venter en stund til før jeg gjør noe. :P

Fikk ordnet høyre vindu foran i dag og smurt opp baklukeviskeren forresten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lakke helt ned?

Nei, det blir for dyrt på denne bilen... Dessuten sitter lakk ganske dårlig på gamle plastfangere som ikke er lakkerte i utgangspunktet sier de lakkererne jeg har hørt med da jeg vurderte det på den andre Audien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det litt av hvert ja :-)

Må si meg litt enig med weshine om lakking helt ned. Alltid synes det har vært snodig mye plast på de der, særlig foran blir det liksom litt rare former som plutselig synes godt. But but. :-)

Ang maf og isopropanolbading, er det trygt? Jeg har forgjeves sett etter crc sin spesifikke rensespray for Maf, da Saab folket ser ut til å mene at mye annet står i fare for å ødelegge noen litt ømfintlige deler (er filamenter rett ord å bruke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjer det litt av hvert ja :-)

Må si meg litt enig med weshine om lakking helt ned. Alltid synes det har vært snodig mye plast på de der, særlig foran blir det liksom litt rare former som plutselig synes godt. But but. :-)

Ang maf og isopropanolbading, er det trygt? Jeg har forgjeves sett etter crc sin spesifikke rensespray for Maf, da Saab folket ser ut til å mene at mye annet står i fare for å ødelegge noen litt ømfintlige deler (er filamenter rett ord å bruke?)

Jeg er også enig ang. lakkering, men så er jeg jo fortsatt student da, så jeg har ikke allverdens mye penger... :P

Jeg har lest meg frem til at isopropanol skal funke, jeg var litt skeptisk, men jeg passet på så det kun var selve sensoren og ikke hele elektronikkbiten som ble senket i isopropanolen. Den har i hvertfall ikke blitt dårligere og jeg fikk ikke opp feilkode lenger etter noen mils kjøretur. Men jeg skal lese av igjen nå snart for å se, tviler egentlig på at det hjalp så mye. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da er 8L Castrol Magnatec 5W-40 olje og filter handlet inn. Har også bestilt 6L ATF olje med filter og pakninger hos Audi. Greit å få gjort sånne ting når man overtar bil. :)

Har også forsket litt på luftmassemåleren. Har merket at bilen jukser litt når jeg kjører og var veldig redd for at det var automatkassa. Men etter litt forskning så ser jeg at luftmassemåleren som jeg har renset fungerer, men ikke hele tiden. Når den "slår inn" så hoster bilen før den virker som den skal igjen. Samme når den går ut igjen. Jeg dro opp graf-funksjonen i VCDS og logget dataene litt mens jeg nappet i ledningene ved kontakten på luftmassemåleren. Og ser man det, det er mest sannsynlig ledningsbrudd ved kontakten. Godt jeg ikke har bestilt ny ennå. Skal få klippet vekk bruddet og loddet det skikkelig på kontakten når jeg får tid til det.

Legger ved to bilder fra VCDS:

post-2465-0-91315800-1381237937_thumb.jp

post-2465-0-04966600-1381237946_thumb.jp

Edit* Nei, må nok bytte LMMen. Prøvde å kappe vekk der det så ut som at det var brudd og lodde på nytt. Ble ikke noe bedre, men det kan også være noe med kontakten på selve LMMen. Mest sannsynlig er det bare jeg som blir lurt og det er en periodisk defekt LMM. :)

Edit2* Da var ny LMM bestilt. 950,- for original Hitachi del fra eBay (pluss frakt og norsk moms så er vi på 16-1700,- tenker jeg). Fine greier, i Norger koster den fra 3300,- og oppover. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har det skjedd litt smått igjen, 35W 5000K Xenonlys er montert i nærlys og har polert opp nesten alle lyktene på bilen. Resten av lakken står for tur, men har dårlig med tid og anledning for øyeblikket. :(

Baklykter før:

post-2465-0-66498100-1381503214_thumb.jp

Etter en runde Scholl S3 Gold:

post-2465-0-47901600-1381503215_thumb.jp

Maskert opp klar til våtslip:

post-2465-0-15922700-1381503216_thumb.jp

Tok først en rundt p400 papir og så p1000 papir:

post-2465-0-76419400-1381503216_thumb.jp

Etter p2500 papir:

post-2465-0-36026200-1381503217_thumb.jp

Ferdig polert opp:

post-2465-0-04328500-1381503218_thumb.jp

Var noen riper igjen etter slipinga så jeg må ta den en runde til. Tror nok det var litt brutalt med p400 papiret... :P

Før (venstre lykt, men den var lik):

post-2465-0-77234700-1381503218_thumb.jp

Etter:

post-2465-0-41593900-1381503219_thumb.jp

Det ble bedre i alle fall. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northhomie

Fin forbedring ja! :) Tror jeg skal ta mine opp igjen snart også, ser at jeg ikke gjorde det 100% forrige gang..
Men er ikke p400 litt grovt da..? Selv begynte jeg på p1000 sist gang, og avsluttet med p2500..

* Bruksbilen i Norge -        2008 Audi A8 4.2 TDI Quattro (Januar 2016 - dags dato)      
                                    X 2002 Audi A6 Avant 1.8 Turbo Quattro S-line (Mars 2013 - Januar 2016)
                                    X 1998 Audi A6 1.8 Turbo Sedan (Desember 2011 - Mars 2013)

* Studentbilen i USA - 2002 Audi A8 4.2 Quattro - Ebony Black Pearleffect (Oktober 2010 - 12.november 2012)
http://www.detailers...es-audi-a8-42q/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin forbedring dette. Blanke lykter har mye å si for helhetsinntrykket.

3M sitt headlight restoration kit begynner på P500 så P400 burde vel ikke være helt krise. :-)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinnger! :)

P400 er nok kanskje litt grovt ja, men jeg hadde ikke noe mellom P400 og P1000, så jeg tok sjansen... :P

Fant forresten noen 8000k pærer liggende hjemme. Hva synes folket? 5000k (tilnærmet hvitt) eller 8000k (mer blåfarge):

post-2465-0-87479900-1381824756_thumb.jp

Er også en irriterende hinne som nesten ligner på trafikkfilm på innsiden av lykteglasset på frontlyktene. Det er ikke lett å få vekk...

Endret av CFM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000K. 8000K gir mindre lys enn 5000K, og man vil ha mest mulig lys når man kjører. Jeg vil hvertfall det. :)

Jeg byttet ut mine 5000K kit med 4300K, og syns det var mye mer behagelig lys av de nye. Eneste minuset er at 55W tenner noget tregere enn 35W..

Fryktelig OT i tråden din CFM, men vet du om det er mulig å kryssbytte ballaster? :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5000K. 8000K gir mindre lys enn 5000K, og man vil ha mest mulig lys når man kjører. Jeg vil hvertfall det. :)

Det er sant, det tenkte jeg ikke på. Hvitt lys som inneholder alle farger får alle farger til å reflektere mest mulig. Men er det så stor forskjell i praksis? Det lyser vel uansett ikke dårligere enn de halogenpærene som satt i fra før... Jeg vil jo gjerne at det skal se bra ut også. Får se når mørket faller på, er det for blått så blir det jo veldig fort "Harry". :P

Jeg byttet ut mine 5000K kit med 4300K, og syns det var mye mer behagelig lys av de nye. Eneste minuset er at 55W tenner noget tregere enn 35W..

Fryktelig OT i tråden din CFM, men vet du om det er mulig å kryssbytte ballaster? :)

Kryssbytte 35w og 55w ballaster? Tror det teknisk sett går å kjøre 35w pære med 55w ballast, men jeg tviler på at det holder i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg byttet ut mine 5000K kit med 4300K, og syns det var mye mer behagelig lys av de nye. Eneste minuset er at 55W tenner noget tregere enn 35W..

Jeg hadde valget mellom 4300K, 5000K og 6000K (samt 8000K, 10000K, 12000K og 15000K) da jeg kjøpte, men valgte 5000K da jeg syntes det gav hvitest lys. I ettertid har jeg funnet ut at biler som leveres med original xenon som regel har 4300K da dette ligger nærmest dagslys, så når jeg skal ha nye pærer blir det nok 4300K på meg også. Ikke for det, 5000K gir pent, hvitt lys og er mye bedre enn stearinlysene jeg kjørte rundt med tidligere... :)

Det er sant, det tenkte jeg ikke på. Hvitt lys som inneholder alle farger får alle farger til å reflektere mest mulig. Men er det så stor forskjell i praksis? Det lyser vel uansett ikke dårligere enn de halogenpærene som satt i fra før... Jeg vil jo gjerne at det skal se bra ut også. Får se når mørket faller på, er det for blått så blir det jo veldig fort "Harry". :P

Hvis du vil ha hvitt lys med litt blåskjær går du for 6000K. 8000K er veldig mye blåere, og jeg synes det gir vesentlig dårligere lys enn pærer med lavere fargetemperatur.

35W pærer på 55W ballaster er ikke noen god løsning, du risikerer at pærene tar fyr...

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...