Gå til innhold

Rullemale bil, tips til lakk


Timmeeh

Recommended Posts

Hei. Har en bruksvogn jeg skal lakke matt sort tenkte jeg. Inspirert av denne siden:

http://www.rickwrench.com/index79master.htm?http://www.rickwrench.com/50dollarpaint.html

Ser det jo ut som det går ant å få et nokså brukbart resultat. Noen som har erfaringer med rustoleum? Eller er bengalack veien å gå? Ikke tenk på at det ikke blir overlakkbart senere, det gjør ingenting.

I mitt tilfelle hvor jeg skal ha en matt overflate blir det vel verre å polere den for å jevne ut? Holder det da å matte ned mellom strøkene med finfint papir?

Er en 300gd det er snakk om, så litt rustreparasjoner må vel gjøres jevnlig. greit å ha en overflate hvor man bare kan klæsje på en flekk hvor det trengs..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eneste erfaring med rullemaling av bil er for en del år siden da vi malte russe-van'en. Vi brukte benga lakk og det som slo meg var at den faktiskt ble ganske grei i lakken.

Så om man gjør det nøye, bruker riktige ruller, står inne, osv. og som du nevner, mellom sliper blir det ikke ille. Iaffal ikke på en eldre G-Wagen som skal du skal ha matt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som er våken, hehe :) Ja bruke skumgummiruller... Ellers noe man kan tilsette bengaen for at det skal bli best mulig resultat? Tynne den ut, eller ha i herder (leste det et sted??) for en hardere overflate..?

ingen som har prøvd å polere matt lakk vel? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at noen tynner ut benga, men mest i forbindelse med sprøyting? jeg sprøytet noen store metal plater til verksted innredning med grå matt benga og det også funket fint og finishen ble ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lakket en Suzuki 413 offroadbil med bengalakk engang.

Det var selvlysende orange bengalakk som jeg fikk fra sølvkroken, de bruker den på slukene sine hehe, den ble tynnet 20-30% og sprøytet, ble helt grei finish, blank og fin, men tørker ikke like raskt som vanlig lakk. Ble ganske ripebestandig også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matt lakk er jo bare lakk som ikke er blank, men gnukker du lenge nok på den blir den blank, den også. :)

Hoffda, da er ikke polering veien å gå. :P Noen tips til overflatebehandling da, så den blir lett å holde ren? Vaske med lampeolje etc? Tenkte å vaske for å forebygge rust, så ikke tenk på at det ripes :P

Ellers har jeg to erfaringer med benga. Vi har to typer på jobb som vi malte noen sjakler med. Jotun sin, og quick sin. Etter min erfaring var quick sin mye mer dekkende, mens jotun sin føltes tynnere og ble mer spor etter kosten hvis dere skjønner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har også malt en bil med bengalakk en gang for mange år siden.

Den var blå, og finishen ble overraskende bra. Brukte da en fin korthåret rulle, og resultatet kunne faktisk sammenliknes med litt dårlig utført lakkjobb.

Var mange som spurte meg om jeg hadde kostet på hellakkering av bilen, og det var en gammel haug av en lada :lol:

Er nok ingen vanlige mennesker som ser forskjell på dette, men vi detailere vil nok se det med en gang.

Bare slå til og prøv. Jeg kjøpte hvertfall vanlig bengalakk og en dyr rulle.

Tynnet ikke ut bengalakken. Husker desverre ikke merket på bengalakken jeg kjøpte.

Det er hvertfall mulig å få blandet alle farger man vil på bengalakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut! Skal hive meg rundt så snart jeg kommer hjem. Innom obs bygg å handle litt stæsj, så blir det nedplukking og nedmatting....! Maler utvendig først, så åpner jeg dørene og resten etterpå og maler helligdagene med kost..

Det blir ivertfall bedre enn det er nå tenker jeg. Sikkert ikke polert siden 1988 farge Hvit. Også med flekker av en annen type hvit farge spredt rundtomkring. Bruksbil er tingen.. parkerer hvor jeg vil, så nært andre jeg vil uten å være redd nå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye tjæralin kombiprimer på jobb når vi maler utvendig blikk tak, fant ut at jeg skulle teste det På vinter bilen, funker kanon og har til nå tatt to biler med kombiprimer. Bra dekkevne, tørker fort å tåler mye, kan fint legge 845 på uten at det blir antydning til blankere.

02' Saab 9-3 Turbo
90' Mercedes 260E
89' BMW 520i
X 95' BMW 328ci Individual
X 88' BMW 320i Cab
X 97' BMW 318i Touring
X 89' Vw Golf 1 cab.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...