Ole M

Hva er det nå jeg gjør galt?

Hei igjen!

Tenkte jeg skulle klargjøre bilen for vinteren idag mens temperaturen ute fremdeles er grei. Bilen blir vasket og klargjort etter den vanlige oppskriften, før den blir satt i garasjen for å poleres. Etter å ha tatt halve panseret, så ser jeg at hele bilen er dekket med små prikker som pokker meg aldri forsvinner! Etter å ta en wipedown, så ser jeg i tillegg at lakken har grå og matte spor etter maskinen som heller ikke forsvinner... Nå har jeg ikke peiling på hva jeg skal gjøre... Kjenner at motivasjonen for å holde denne bilen i orden bare synker... Har tatt mobilbilde for å illustrere. Det nederste bildene viser et snev av kjøresporene, men de er kjempetydelige når du ser dem med det blotte øye...

post-4426-0-77819200-1379259499_thumb.jp

post-4426-0-84169500-1379259504_thumb.jp

post-4426-0-88622500-1379259507_thumb.jp

Bilen er som vanlig en rød 95 modell Corolla med SS lakk. Bruker DAS-6 Pro med oransje Sonax og MG Ultimate Compound. (Ja, jeg vet at utstyret og midlene ikke er optimalt!)

Kan noen gi meg noen tips?

På forhånd takk!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var ute nå og gjorde et nytt forsøk. Jeg mistenker faktisk at de prikkene gjerne kan være lakkstøv da bilen har vært kollidert og lakkert opp igjen... Toyota gjorde en elendig lakkjobb, så det hadde ikke forundret meg det spor om dette er tilfellet. Men kanskje litt tyngre skyts kan hjelpe på dette?

Angående kjøresporene, så klarte jeg å få disse bort ved å bevege maskinen fortere, men når jeg tar whipedown og lyser med ledlampa, så skimter jeg fremdeles en grå hinne som jeg ikke klarer å polere bort. Tror kanskje jeg må gå til innkjøp av nytt og bedre utstyr for å få vekk denne hinna, og kanskje få en oksideringsfri bil til slutt.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kanskje prøve med annet polering/grovere combo? litt grovere pads

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Angående kjøresporene, så klarte jeg å få disse bort ved å bevege maskinen fortere, men når jeg tar whipedown og lyser med ledlampa, så skimter jeg fremdeles en grå hinne som jeg ikke klarer å polere bort. Tror kanskje jeg må gå til innkjøp av nytt og bedre utstyr for å få vekk denne hinna, og kanskje få en oksideringsfri bil til slutt.

Du har nok bare fått kjørespor/grå slapp finish fordi polish/pute er for grov for denne lakken som siste steg. En mildere polish og pute til slutt løser nok problemet ditt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror nok du har rett i at prikkene ligger i lakken, enten lakkstøv evt dårlig lakkering som du foreslår selv, ellers så hadde jeg gjettet på steinsprut (dvs små hakk og skader i lakken som ofte synes mye bedre på en nypolert bil enn en sliten én)

Hvor mye press legger du på maskina?

Utover de fysiske komponentene som er valg av pute og poleringsmiddel (og om du skal bruke en roterende eller en oscillerende maskin), så gjenstår teknikken som er en kombinasjon av press (vekta du trykker maskina med ned mot lakken), trinn på maskina (rotasjonshastighet) og hvor fort du beveger maskina over lakken.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var så lei av oksidering at jeg ga bånn gass med en del press, samt at jeg kjørte sakte... Når jeg lettet på presset og beveget maskinen mer, så forsvant kjøresporene. Steinsprut er det faktisk ikke mye av på denne bilen! Men jeg trodde ikke at den grå hinna skulle være en følge av for grov polering?

Endret av Olimaen
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da blir det bestilling på Bilnerden! Uber pads i diverse grader, samt Menzerna FF3000. Tror og jeg kjøper Menzerna FG500 sånn i tilfelle... Burde jeg ha noe annet mtp polish som kan hjelpe meg?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min blå metallic Avensis likte ikke grov korrigering i det hele tatt, så ut som noen hadde sølt melk i klarlakken hvis jeg genererte noe som helst varme på siste steg

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive