Gå til innhold

Nytt lag med wax?


Vegriis

Recommended Posts

Sikkert ett dumt spørsmål..

Jeg har for noen uker siden polert opp bilen min, jeg la på ett lag med MG carnauba wax men har lest lit rundt her at den ikke har så bra holdbarhet, så jeg tenkte kjøpe en ny wax å legge på.

Kan jeg bare vaske bilen grundig først og legge ett nytt lag på.

Eller på jeg starte helt på nytt?

Vilke wax anbefaler dere pris ikke over tusenlappen:p sett lit på swissvax Shield. Eller er det noe dere anbefaler som er noe billigere:) helst lett å legge på og gir en fin glans og dybde:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du kan fint legge voks etter du har vasket bilen.

Av voks så er det mye å velge i. Hva du skal gå for er vel mest smak og behag. Hva synes du ser interessant ut?

Swissvax er meget bra. Shield er et godt valg. De har også noen gode vokser som er rimligere enn 1000lappen hvis det er av interesse.

Hos meg er også Dodo juice en favoritt. De har mye forskjellig å velge i. Alt fra samples til pro utgaver i forskjellige farger og oppskrifter. De har til og med en du kan blande sammen selv hjemme på kjøkkenet. :P

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg blitt meget glad i collinite 476s og 845. Dette er meget holdbare vokser som også ser bra ut på bilen. Dog kan det være litt jobb med 476s hvis den ikke legges tynt nok. Bruk en litt fuktig pad så er det mye lettere å legge den riktig. 845 er flytende og er en døm å jobbe med uansett. På min egen bil legger jeg 476s på bilen og 845 på felger. Kort oppsummert. Knallbra vokser til en billig penge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Øyvind er inne på, Shield er en knallbra voks. Min klare favoritt!

Hvis det går noen uker siden forrige lag ville jeg brukt Prickbort opp til vindushøyde før et nytt lag med voks. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Anbefaler også collinite. Både 845 og 915 er ganske lette å jobbe med, billige og har lang holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine svar,

Det er moro med noe som er lit eksklusivt når det kommer til voks.. Da det er kosejobben for min del:)

Jeg sere det er mange her på forumet som ambefaler collinite som en rimeligere voks, er lit skeptisk til lukta på den:p liker at det lukter godt av de produktene bilen skal få kose seg med:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

De myke voksene fra DJ er lettest å jobbe med. De harde er ikke direkte vanskelig å jobbe med de heller, men du skjønner nok hva jeg mener. Det skal sies at de harde skal vare lenger enn de myke. Jeg har ikke sett noe til dette.

Det er egentlig hipp som happ hvem av de du velger, men ville nok kanskje gått for Light fantastic siden det er en soft wax. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De myke voksene fra DJ er lettest å jobbe med. De harde er ikke direkte vanskelig å jobbe med de heller, men du skjønner nok hva jeg mener. Det skal sies at de harde skal vare lenger enn de myke. Jeg har ikke sett noe til dette.

Det er egentlig hipp som happ hvem av de du velger, men ville nok kanskje gått for Light fantastic siden det er en soft wax. :)

Hvordan er Rainforest Rub Pro å jobbe med? Vurderer en litt mer eksklusiv voks, og det står egentlig litt mellom denne og SV Shield..

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Hvordan er Rainforest Rub Pro å jobbe med? Vurderer en litt mer eksklusiv voks, og det står egentlig litt mellom denne og SV Shield..

Den er veldig gor å jobbe med. Dette er en soft voks. Den øverste hinnen kan noen ganger virke litt hard (særlig når krukken er ny og urørt). Derfor varmet jeg den litt med fingene og da ble den fort myk igjen. Nå som jeg har brukt litt av den ser det ikke ut som at behovet for dette er der lenger. Den er som sagt myk, så den er god å legge uten at aplikatoren går tørr, god glid ved påføring. Buffing går også lekende lett. Lukten er litt spessiell, men på en god måte. Synes den var litt rar i starten, men trives med den nå. Klarer ikke å forklare hva den lukter.

Kjører en liten test på panseret på konebilen der konkurentene er begge de andre pro voksene (purple haze og blue velvet) og Supernatural, og det ser ut som at Rub pro ligger et lite hakk foran med sheeting nå som de har ligget på en stund. I begynnelsen så jeg ikke noe forskjell i det heletatt. Har desverre ikke tatt noen bilder underveis her, men kanskje jeg lager en ny test en gang.

Siden Rub pro er laget nå nylig skal du ikke se bort ifra at denne kan ha bedre egenskaper enn de eldre DJ voksene. (Jeg kan ikke bevise denne påstanden, men det er en tanke jeg har).

Den gode gammle glasskrukken tar seg også meget bra ut iforhold til plastkrukkene. :)


Ser man på beading når en voks er nylagt, så er det lite som slår Shield. De runde og høye dråpene som Shield gir ser helt fantastisk ut.

IMG_7113_1024x683.jpg

IMG_7120_1024x364.jpg

Rub pro har ikke like runde vannperler som dette, men det er ikke så langt unna. Utifra det jeg har erfart, så har man ikke disse flotte dråpene som vist over så veldig lenge av gangen uansett.

img84561918x1280.jpg

Alle bildene over her er tatt på en dør jeg har i kjelleren, rett etter påføring av voks.

Her kommer det noen bilder som jeg tok av vannperlene på den ene bilen min. Her har voksen (Rub pro) ligget på ca 1. mnd.

img84341920x610.jpg

img84351920x697.jpg

img84361920x1007.jpg

Bilen som voksen nå ligger på pleier ikke ha noe serlig lenger holdbarhet enn 1 mnd. Vet ikke hva årsaken er, men dette har jeg erfart med mange vokser som jeg har testet. Hitil etter 1 mnd. ser det meget lovende ut for Rub pro. :)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Collinite lukter ikke veldig sterkt. Men litt lukt har den, og det lukter litt løsemiddel av den.
Skal du bare kose deg med voksing og ikke er så nøye med holdbarhet ville jeg absolutt valgt shield. Den er fin å jobbe med, lukter veldig godt og føles litt eksklusiv.
Fordelen med collinite kontra shield er holdbarhet. Aldri vært borti noen andre vokser som har like god holdbarhet som collinite.
For min del brukes derfor swissvax til hobby og kosebiler, mens bruksbilen får nyte av holdbarheten til collinite.

Virket på første innlegget som om du var litt ute etter holdbarhet. Men hvis du vil nyte prosessen med å legge på også, og godt kan gjøre det annen hver måned gjennom vinteren er det bare å slå til på swissvax eller dodo juice. :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Du vil nok bli fornøyd med den.

Bare så du ikke missforstår meg og smurf, så er det pro versionen vi snakker om over her. Jeg har kun testet proversjonen, men denne er nok også god. Det pro har som den andre ikke har er "sealer egenskaper" som gutta bak DJ kaller det. Det er faktisk bar en liten dose med silicon. Dette skal forlenge holdbarheten litt.

Pro versionen av Rainforest koster litt mer (850kr) enn de andre pga. det er en limited voks som det er laget 312 stk. av. I en av disse ligger det en liten Dodo gullfigur. Dette er en jubileums voks der DJ feier 6 år (søker du litt rundt dette så finner du litt mer info rundt det).

Om det er verdt å betale dobbelt så mye for pro versionen er opp til hver enkelt å bedømme.

DJ har også laget pro version av Blue velvet og Purple haze. BV er en hard voks og PH er en myk voks. Disse koster ca 700kr.

Som du ser så koster disse en god del mer enn de "vanlige" som koster 360kr. Dette betyr ikke at de vanlige er dårige vokser.

Collinite lukter ikke veldig sterkt. Men litt lukt har den, og det lukter litt løsemiddel av den.

Skal du bare kose deg med voksing og ikke er så nøye med holdbarhet ville jeg absolutt valgt shield. Den er fin å jobbe med, lukter veldig godt og føles litt eksklusiv.

Fordelen med collinite kontra shield er holdbarhet. Aldri vært borti noen andre vokser som har like god holdbarhet som collinite.

For min del brukes derfor swissvax til hobby og kosebiler, mens bruksbilen får nyte av holdbarheten til collinite.

Virket på første innlegget som om du var litt ute etter holdbarhet. Men hvis du vil nyte prosessen med å legge på også, og godt kan gjøre det annen hver måned gjennom vinteren er det bare å slå til på swissvax eller dodo juice. :thumbup:

For en stund siden kjøpte jeg en flaske med 845 siden det er så mange her som skryter av den. Av det jeg har erfart så varer denne like lenge som de andre voksene som er nevnt her. En god voks, men den er som du sier litt mindre trivlig å jobbe med. Selv foretrekker jeg paste vokser som er gode å jobbe med og som lukter godt. :)

Så hvis jeg går får collinite nå får ha en god holdbarhet gjennom vinteren, også kan jeg heller kose meg med enten shield eller dodo juice til sommeren:)

Hvis du vil prøve 845, så kan du få en sample på 50ml av meg.

Ser du bor i Kodal. Kjenner du noen som jobber på Borgeskogen? Eller har du mulighet til å stikke innom for å hente den?

Eller så kan jeg jo sende den i posten. Send meg en PM du hvis dette er av interesse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Så hvis jeg går får collinite nå får ha en god holdbarhet gjennom vinteren, også kan jeg heller kose meg med enten shield eller dodo juice til sommeren:)

Høres ut som en god plan :thumbup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Lenvik

Atoglym HD meget enkel og jobbe med og god holdbarhet. Husk fugt paden og legg tynnt;) holder lett 4 måneder. Min bil beader ikke mye dårligere nå etter 4 måneder og 10 mil tur retur jobbkjøring på E6. Bruker bare HD på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...