Gå til innhold

Må skinnsetene behandles etter hver vask?


Stig-Arne Haukebøe

Recommended Posts

Stig-Arne Haukebøe

Har lyst skinn interiør i bilen, vasker de ca 1 gang i mnd. Må jeg smøre de hver gang? Eller kan jeg hoppe over, til f.eks hver andre gangs vask?

Endret av Stig-Arne Haukebøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor sterk rens du bruker, og hvor mye beskyttelse/fuktighet det du setter dem inn med etterpå har (altså hvor fort alt forsvinner igjen ved rens).

Tar du det så ofte bør det vel være rikelig med en grundig rens eller to i året, og så en mildere rens hver måned som gjerne ikke trenger topping med lotion hver gang, men jeg har dessverre ikke noe produkttips.

Hvis du skriver hvilke produkter du bruker kan gjerne andre komme med mer konkrete tips :)

Sånn av ren nysgjerrighet, blir de faktisk møkkete i tradisjonell forstand på så kort tid, eller er det fargesmitte fra klær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne.

Brukes selv apc (Scholl Spam) på skinn seter og ratt når den tas innvendig. Tørker kun av, dvs jeg gnikker ikke. Hvor ofte bør jeg legge på lotion/leather milk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Nå er det ikke knirk som et problemet, men den rufflete biten i midten som ser skitten ut pga. farge fra klean. Så er jo spørsmålet hvorvidt jeg må smøre setet hver gang jeg vasker bort fargen som har satt seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke noe ala Lexol 3-i -1 eller wipes for lett rengjøring. Skinn er vel generelt ikke veldig glad i vann. Bruker du en apc el.l i tillegg bør du vel sette setet inn med en lotion etterpå for å beholde beskyttelse og hindre uttørking.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bruke noe ala Lexol 3-i -1 eller wipes for lett rengjøring. Skinn er vel generelt ikke veldig glad i vann. Bruker du en apc el.l i tillegg bør du vel sette setet inn med en lotion etterpå for å beholde beskyttelse og hindre uttørking.

Tenkte bare jeg måtte kommentere denne litt.

Det du sier er vel egentlig ikke helt riktig, det er nettopp vann som moderne skinn trenger for å holde seg fint.

Dersom en bruker oljer vil ikke dem kunne trekke inn i skinnet, men til gjengjeld legge seg som en hinne ytterst og føre til at skinnet vil se blank og fettete ut.

Jeg er ingen ekspert på skinn og henviser derfor til Judy fra LTT Leather Care:

Moisture has far smaller molecules than oils and waxes so moisture can rehydrate the leather whilst conditioners that contain oils and waxes cannot. Oils are no longer required to keep leather in good condition it is the moisture that is important.

Hope this helps

Judyb

Tatt fra følgende tråd på DW: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=315551

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette virker jo veldig fornuftig, men jeg tror ikke det er vann som er ment, men flytende kremer. Blir som vår egen hud. De "tynne" flytende midlene trekker bedre inn. Vann i seg selv vil tørke ut skinnet.

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig-Arne Haukebøe

Har du vurdert å skifte klær? :rolleyes:

Eheheh.. vel nei!

Men for å si det slik, er en grunn til at billige klær på Gran Canaria faktisk er BILLIG.. fargen ligger jo igjen i setet når man går derifra..

Dette virker jo veldig fornuftig, men jeg tror ikke det er vann som er ment, men flytende kremer. Blir som vår egen hud. De "tynne" flytende midlene trekker bedre inn. Vann i seg selv vil tørke ut skinnet.

Vel, når man tenker på hud, så trekker faktisk fuktighetskrem bedre inn i huden når huden er fuktig, kanskje det er slik med skinn også?

Nå har jeg vasket og behandlet setene i bilen igjen.

Å for å si det sånn, de Lexol engangsklutene jeg hadde liggende hadde ikke effekt.

http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=15_24&products_id=101

Har en slik en.

Gnidde jeg lenge nok så så jeg at den tok noe.

Så jeg har da brukt følgende denne gangen:

Lexol Leather Cleaner

Swisswax børste

Swisswax leather milk

Så om noen har noen gode tips til produkter som kan gjøre denne jobben litt lettere så er det jo flott.

Så kan man jo angre så mye man vil på at man kjøpte en bil med lyst skinn innvendig, men for å si det sånn.. mørke biler innvendig blir akkurat like skitten, man ser det bare ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Stig-Arne Haukebøe

Ble til at jeg laget meg en mild surfex hd blanding. 1:40

Tørker lett over, bare håper 1:40 er mild nok

Endret av Stig-Arne Haukebøe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne skinnseter har vel en form for forsegling/lakk ytterst, slik at ingenting kommer i kontakt med selve skinnet uansett hva du bruker. Jeg rengjør de kun med mild apc og lar det være med det.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker et produkt fra colourlock som heter K23 fargeavviser/finishforsterker, om noe skulle farge av trengs det bare et tørk med en såvidt fuktig klut/MF så er alt bare bra igjen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moderne skinnseter har vel en form for forsegling/lakk ytterst, slik at ingenting kommer i kontakt med selve skinnet uansett hva du bruker. Jeg rengjør de kun med mild apc og lar det være med det.

Har blitt fortalt at på billige skinnmøbler, så blir det brukt billigere skinn, som ikke i seg selv er veldig søitesterkt. Dette blir da lakket for å få bedre holdbarhet.

Dyrere skinn med bedre kvalitet blir i stedet farget.

Dette mener jeg også gjelder bilseter. Man kan også kjenne forskjell på hvor klamt det blir når man sitter. Er det lakket puster skinnet mye dårligere enn hvis det er farget.

Opplevde også forskjell ved behandling av skinnsetene i min forrige bil. Dette var en Nissan X-Trail, hvor det virket som skinnbehandlingen (elefantfett) ikke trakk skikkelig inn i skinnet. Skinnet i dyrere biler er nok av bedre kvalitet, og det virker som det lettere trekker til seg skinnpleie.

Produkter av type "leather milk" trekker nok bedre inn i skinnet og holder det mykt, enn andre typer voks og fett. Disse ligger nok mer på overflaten og beskytter mot slitasje og vann/flekker.

Dette er bare mine egne observasjoner, så det beste hadde nok vært å få dette bekreftet/avkreftet fra noen som virkelig kan dette. :)

Audi A4 allroad - Eissilber
VACN-Bergen

 

Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker veldig stor forskjell på skinnkvaliteten på japansk og koreansk, vs svensk og tysk. Svenske og tyske biler har et mye tykkere og mykere skinn, mens japanerne og koreanerne har skinn som minner meg om plast, for å være ærlig. Tok en Honda CRV med skinn tidligere i høst, og det skinnet var utrolig tynt, hardt og så billig ut. På Audi, VW og Volvo så opplever jeg mye bedre kvalitet. Swissvax sine skinnprodukter fungerer også bedre på de sistnevnte. Milken trakk liksom ikke inn på CRV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

LTT har et flott produkt for slik månedsvedlikehold av skinnseter. Selv så tørker jeg over setene med kun en fuktig klut - eller LTTs vedlikeholdsprodukt. Gir nyskinnlukta og beste av alt: Setene ser helt nye og matte ut. Blanke skinnster er ikke noe jeg vil ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...